Gå til innhold

Ungdom, skolesvømming, mensen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mensen var aldri en unnskyldning gymlærerne godtok for å ikke delta på svømming. 
Giftsoffer i tamponger? Kanskje noen merker men neppe alle. No må da kunne finnes? 
Vil ikke datter snakke med venninner så får du forhøre deg med gymlærer. 
Synes det er trist at mensetruasjon skal være en unnskyldning for å ikke delta på lik linje med alle andre. (Unntaket er er jenter med store smerter). 
Stedatter har drevet innrett på høyt nivå fra hun var liten. Mensen har aldri stoppet henne, verken mht. Idretten eller lite klær. 

Anonymkode: 6dc8b...171

For et svar. Jeg er 24 og har prøvd tamponger flere ganger, men har aldri holdt det ut i mer enn noen minutter. Å bare forvente at barn og tenåringer skal kunne bruke tamponger er bare sykt. 
«Unntaket er jenter med store smerter» 

Nei, unntaket er jenter som har menstruasjon og ikke er komfortabel med bruk av tampong. De trenger ingen bedre unnskyldning enn at de har mensen. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjørt en sak mot skolen nettopp på dette. Det er ikke opp til en (mannlig) gymlærer å bestemme hva en jente skal putte opp i sitt underliv. Ingen argumenterte mot det for å si det sånn. 

Jeg skjønner at det er frustrerende for lærer, for realiteten er jo at en del jenter ikke vil delta i svømming. I slike tilfeller bør man heller involvere helsesykepleier og snakke om kropp, og usikkerhet. 

Anonymkode: 8632f...6dd

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En så ung jente synes jeg må få slippe tampong (om hun ikke absolutt vil selv da). 
Nå er jeg sikkert steingammel (40 år), men ingen i klassen brukte tampong før etter ungdomsskolen her. Hadde jentene mensen, så tråkket vi på ergometersykkel ved siden av bassenget🙈

Selv har jeg alltid blødd så mye at det ikke hadde gått med tampong i bassenget de 3 første dagene uansett, må ha bind i tillegg…

Anonymkode: bb3a4...312

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i disse dager er det jo kommet undertøy og badetøy som en kan bruke når en har mensen. Selges i vanlige klesbutikker som Lindex bla.

Er det ingen som har erfaring med dette? 

Er det kanskje det som er løsningen?

Endret av Forundret..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som om alle tenker det er helt trygt med tampong. For min del (37 år) er ikke tampong nok de første 2-3 dagene. Da renner det blodig vann nedover beina. Ikke særlig gøy nå, men helt uaktuelt som 11-12 åring! Husker jeg hata at det var slik at vi jenter fikk mensen. Selv elsket jeg både svømming og gym, men pga mensenrelatert fravær fikk jeg dårligere karakter i faget på ungdomsskolen. Skjønner på en måte lærerne at de tenker det er god unnskyldning for å slippe, men for min del var det absolutt ikke det. Mensen var et reelt problem (og er det enda. Kunne f.eks ikke være med å bade i badeland da vi var der i sommer).

Anonymkode: e8f9c...755

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Alle skriver som om tampong er løsningen. Jeg blødde alltid så mye at de alltid kom blod vannet, og rant blodvann nedover beina da man gikk fra bassenget. Herregud, så mange ydmykende situasjoner jeg husker. Men møte opp skulle man liksom uansett. 

Anonymkode: 10c20...faf

Samme her. Har alltid måttet bruke de største tampongene i tillegg til nattbind. Selv da lakk det! Svømming under mens var uaktuelt. Grusomt!

Anonymkode: 48d56...d3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde svømming hver 4 uke siste året på ungdomsskolen, og det var da selvsagt alltid den uka jeg hadde mensen (var veldig regelmessig). Tampong var fysisk umulig for meg frem til jeg hadde hatt sex, så svømming var da uaktuelt. Hadde mannlig gymlærer som ikke aksepterte mensen som en unnskyldning, og krevde at jentene brukte tampong, ellers ble de nedsatt i karakter siden de ikke deltok i svømming, og det var ikke alternativt opplegg. Mamma tok det opp med skolen, og ga klar beskjed om at ingen har noe med å kreve at jenter skal presses til å stikke noe inn i underlivet sitt mot deres ønske, ellers så blir de nedsatt i karakter. Det var heller ikke min feil at mensen min var så regelmessig på 4 ukers intervall slik som svømmeundervisningen. Om svømmingen var så viktig, så fikk gymlæreren endre intervallet for svømmeundervisning til hver 3 uke i stedet, og dermed ville han mest sannsynlig få se alle jentene i bassenget i hvert fall noen ganger. Intervallet ble ikke endret, men jeg fikk heller ikke nedsatt karakter i gym. 

Anonymkode: 281a9...662

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange samtaler med 7.klassinger om mensen etc, og min erfaring er at de bare bruker bind. Mange begynner nok med tampong i ungdomsskolen hvis de ønsker det, men tenker at det skal være helt opp til barnet/ungdommen selv når man vil starte med dette eller OM man vil starte med dette. Ikke alle av oss voksne kan eller vil bruke tampong heller. Viktig at det respekteres fullt ut tenker jeg. 

Anonymkode: 480a7...dbb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Alle skriver som om tampong er løsningen. Jeg blødde alltid så mye at de alltid kom blod vannet, og rant blodvann nedover beina da man gikk fra bassenget. Herregud, så mange ydmykende situasjoner jeg husker. Men møte opp skulle man liksom uansett. 

Anonymkode: 10c20...faf

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det virker som om alle tenker det er helt trygt med tampong. For min del (37 år) er ikke tampong nok de første 2-3 dagene. Da renner det blodig vann nedover beina. Ikke særlig gøy nå, men helt uaktuelt som 11-12 åring! 

Anonymkode: e8f9c...755

Bra noen skriver dette, ut fra de første innleggene i tråden fikk jeg nesten inntrykk av at absolutt alle er knusktørre så lenge de bruker tampong. For meg hadde det aldri vært aktuelt å bade med det, alltid brukt bind i tillegg og fortsatt hatt lekkasje. Å blø i badevannet sammen med andre tenåringer må være nærmest sosialt selvmord, utrolig at noen lærere kan kreve det. 

Anonymkode: 9e8f3...b27

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke svømming barne og ungdomsskole, men på vgs. Jeg brukte tampong til vanlig men da i kombinasjon med bind. 
Jeg brukte den største oben, og nattbind, skiftet dette hver time gjennom dagen, blødde slik i gjerne 10 dager. Jeg kunne ikke ha gym, læreren viste lite forståelse for det og jeg ble satt ned i karakter. 
Jeg har i dag ikke en livmor pga mine blødninger, dette er arvelig, mamma var sånn, min niese er sånn. Og vi damer er så forskjellig så dette burde man ha en forståelse for i 2024.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt tampong under mensen. Husker at jeg deltok på svømming uten at det var et stort problem. Er det ikke litt uhygienisk å bare bruke bind, særlig de første dagene hvor man ofte har større blødning? Det kan jo lukte og komme blodflekker på klærne 

Anonymkode: 8aa15...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du leser en gang til, så mente hun at hun brukte tamponger i svømmingen da hun var ung. Hun driver ikke med skolesvømming nå.

Anonymkode: 00507...5b3

Men TS spurte jo om hva som var vanlig nå. Da er det jo litt rart å svare hva som var vanlig for 20-25 år siden når hun ikke i tillegg svarer noe om hva hennes barn gjør nå.

Anonymkode: c074d...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (1 time siden):

Nå i disse dager er det jo kommet undertøy og badetøy som en kan bruke når en har mensen. Selges i vanlige klesbutikker som Lindex bla.

Er det ingen som har erfaring med dette? 

Er det kanskje det som er løsningen?

Hjelper ikke ved stor blødning. 

Anonymkode: c9d34...b15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har alltid brukt tampong under mensen. Husker at jeg deltok på svømming uten at det var et stort problem. Er det ikke litt uhygienisk å bare bruke bind, særlig de første dagene hvor man ofte har større blødning? Det kan jo lukte og komme blodflekker på klærne 

Anonymkode: 8aa15...31b

Bind skal skiftest som tampong lol, mensen er ikke uhygienisk

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mange har større blødninger, jeg har alltid hatt det, fikk mens rett før jeg fylte 12. Hjelper ikke engang med tampong da og det kan være vanskelig å bruke. Tenker en gymlærer ikke skal legge seg opp i det. 

Akkurat,samme her! Blødde så mye at jeg byttet store nattbind 2 ganger i timen.. Kunne ikke bruke tampong, blødde rett igjennom. Masse store klumper og smerter i tilegg fikk jeg uvi om jeg prøvde tampong på siste dag med lite.

Jentene skal ikke tvinges til å bruke tampong for å ha svømming! Det er 1 dag i måneden de går glipp av svømmingen! Vi var mye å svømte utenom skolen!

Anonymkode: e363f...e28

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan og vil bruke tampong. De andre må stå over. 

Anonymkode: abbcd...640

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mensen var aldri en unnskyldning gymlærerne godtok for å ikke delta på svømming. 
Giftsoffer i tamponger? Kanskje noen merker men neppe alle. No må da kunne finnes? 
Vil ikke datter snakke med venninner så får du forhøre deg med gymlærer. 
Synes det er trist at mensetruasjon skal være en unnskyldning for å ikke delta på lik linje med alle andre. (Unntaket er er jenter med store smerter). 
Stedatter har drevet innrett på høyt nivå fra hun var liten. Mensen har aldri stoppet henne, verken mht. Idretten eller lite klær. 

Anonymkode: 6dc8b...171

https://www.nrk.no/urix/ny-studie_-fant-giftige-metaller-som-bly-og-arsen-i-tamponger-1.16956651

Må bare kommentere dette,  i tilfelle noen ikke har lest artikkelen som kom for noen uker siden. 

Ts. 

Anonymkode: 8a89c...836

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hjelper ikke ved stor blødning. 

Ok. 

Jeg har ikke prøvd slike selv, men jeg har registret at det er forskjellige "styrker" på dem. Og trodde derfor at det var noen for også dem som blør mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

https://www.nrk.no/urix/ny-studie_-fant-giftige-metaller-som-bly-og-arsen-i-tamponger-1.16956651

Må bare kommentere dette,  i tilfelle noen ikke har lest artikkelen som kom for noen uker siden. 

Ts. 

Anonymkode: 8a89c...836

Men det er ingenting som tyder på at de tas opp i kroppen. Det er dessuten ikke større mengder enn det finnes i mye vanlig mat.

Anonymkode: 13ea6...497

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 12 svømmer ikke når hun har mensen. Hun får gjøre andre ting eller hun er med og sitter og ser på. Hun bruker menstruser. (svømmer 1 gang i uka)

Anonymkode: 59d12...b33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...