AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #21 Del Skrevet 27. august 2024 husker at alle brukte tamponger. Tampax med hylse. Dette var 90-tallet. Men det er selvfølgelig opp til jenta selv. Anonymkode: 9c246...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #22 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mensen var aldri en unnskyldning gymlærerne godtok for å ikke delta på svømming. Giftsoffer i tamponger? Kanskje noen merker men neppe alle. No må da kunne finnes? Vil ikke datter snakke med venninner så får du forhøre deg med gymlærer. Synes det er trist at mensetruasjon skal være en unnskyldning for å ikke delta på lik linje med alle andre. (Unntaket er er jenter med store smerter). Stedatter har drevet innrett på høyt nivå fra hun var liten. Mensen har aldri stoppet henne, verken mht. Idretten eller lite klær. Anonymkode: 6dc8b...171 Men så skal ikke jenter tvinges til å bruke tampong. Anonymkode: cacaa...859 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #23 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er mest vanlig blant jentene å gjøre i de første åra med mensen og svømming på skolen? I min tid var det uaktuelt å ha svømming under mensen, så en fjerdedel av jentene var alltid borte fra svømminga. Men usikker på hva som er vanligst nå? Liker egentlig ikke tanken på å kjøpe tampong til henne før hun aktivt spør om det bl.a. mtp alt av miljøgifter som er funnet i dem.. og menskopp ser jeg for meg er vanskelig å mestre for en 11-12åring. (Nytter ikke å si at hun kan høre med venninne sine om hva de gjør, hun snakker bare ikke om slike ting) Anonymkode: 8a89c...836 Du skriver melding i viglio om at barnet har mensen og ikke kan ha svømming. Anonymkode: e363f...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 27. august 2024 #24 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er mest vanlig blant jentene å gjøre i de første åra med mensen og svømming på skolen? I min tid var det uaktuelt å ha svømming under mensen, så en fjerdedel av jentene var alltid borte fra svømminga. Men usikker på hva som er vanligst nå? Liker egentlig ikke tanken på å kjøpe tampong til henne før hun aktivt spør om det bl.a. mtp alt av miljøgifter som er funnet i dem.. og menskopp ser jeg for meg er vanskelig å mestre for en 11-12åring. (Nytter ikke å si at hun kan høre med venninne sine om hva de gjør, hun snakker bare ikke om slike ting) Anonymkode: 8a89c...836 Man kan ikke pålegge en 11-åring å bruke tampong. Vi sendte fraværsmelding for svømming. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 27. august 2024 #25 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mensen var aldri en unnskyldning gymlærerne godtok for å ikke delta på svømming. Giftsoffer i tamponger? Kanskje noen merker men neppe alle. No må da kunne finnes? Vil ikke datter snakke med venninner så får du forhøre deg med gymlærer. Synes det er trist at mensetruasjon skal være en unnskyldning for å ikke delta på lik linje med alle andre. (Unntaket er er jenter med store smerter). Stedatter har drevet innrett på høyt nivå fra hun var liten. Mensen har aldri stoppet henne, verken mht. Idretten eller lite klær. Anonymkode: 6dc8b...171 Er du dame, og hvilken skole gikk du på? Om jentene ikke klarte å bruke tampong, skulle de la blodet renne? Eller få privatundervisning av gymlærer i hvordan sette inn tampong? Mensen er en privatgreie, og lite forenlig med å plaske rundt i et basseng sammen med andre. Det kan ikke sammenlignes med "idrett" og "lite klær". Ikke kan en 11-åring tvinges til å sette i tampong heller. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #26 Del Skrevet 27. august 2024 Her hadde A og B kroppsøving på samme tidspunkt, men bare ene klassen hadde svømming av gangen. Etter en periode med mange elever på benken (både gutter og jenter) under svømmeundervisningen i begge klasser, fikk vi beskjed om at elever som av ulike årsaker ikke skulle/kunne ha svømming skulle ha gym sammen med parallellklassen. Dermed sendte jeg melding 'skal ikke ha svømming, har med gymtøy'. Før det var det bare 'skal ikke ha svømming i dag'. Anonymkode: 233b9...536 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #27 Del Skrevet 27. august 2024 Alle skriver som om tampong er løsningen. Jeg blødde alltid så mye at de alltid kom blod vannet, og rant blodvann nedover beina da man gikk fra bassenget. Herregud, så mange ydmykende situasjoner jeg husker. Men møte opp skulle man liksom uansett. Anonymkode: 10c20...faf 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #28 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg har vaginisme og har alltid vært ute av stand til å bruke tampong. Så for meg var det ikke et alternativ å svømme under mensen. Anonymkode: 13ea6...497 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #29 Del Skrevet 27. august 2024 Ingen kan tvinge et barn til å bruke tampong, uansett! Anonymkode: bae4c...652 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola de Skrevet 27. august 2024 #30 Del Skrevet 27. august 2024 Pleide å ha med melding hvor det sto at jeg ikke skulle ha svømming pga vanlig grunn, hvilket var menstruasjon. Antar er samme i dag? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #31 Del Skrevet 27. august 2024 Syns det er viktig at jenter gjør det de føler for selv. Noen har ingen problemer med å bruke tampong. Andre klarer det ikke av ulike grunner. Og noen foretrekker bare bind eller feks blør mye (tampong holdt ikke for meg). Tenker det er sunn læring også. Å kunne bestemme over seg selv. Og at det ikke skal bli en greie at noen blir sett rart på fordi de ikke kan svømme med mensen. Som voksen må jeg fremdeles droppe enkelte aktiviteter under mensen, feks svømming, lange fjellturer, hard trening. Sånn er livet. Våt lærer sa at mensen ikke var unnskylding. Derfor ble jeg "syk" når jeg hadde mensen. Dumt å gå glipp av en hel dag. Dette var på 90-tallet. Antar de har eget opplegg nå. Anonymkode: f0fde...662 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #32 Del Skrevet 27. august 2024 Vi kunne ikke være flere enn 15 i bassenget, så halve klassen hadde gym mens den andre halve hadde svømming. Hadde man mensen og ikke brukte tampong deltok man i gym i stedet for svømming. Anonymkode: b0532...fad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #33 Del Skrevet 27. august 2024 Man presser ikke så små til å bruke tamponger. har en 15 åring i hus som har hatt mensen ett par år. Jeg har alltid kjøpt forskjellige bind og tamponger å fylt i skapet. Fylt på med det som minker. Først i fjor jeg fikk spørsmål om hvordan tamponger funker. Snart 14 åringen har ikke fått mensen enda. Men hadde lett sendt melding om at hun ikke skulle ha svømming. Anonymkode: cbbc9...c64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #34 Del Skrevet 27. august 2024 Både jeg og mine døtre har brukt tampong. Jeg kan faktisk ikke huske at noen av mine venner ikke deltok i svømmetimene på ungdomsskolen, så tamponger var bok det vanlige. Mine døtre har aldri foreslått å stå over svømmetimer, så jeg har gått ut fra at tamponger er vanlig også blant deres venner. Anonymkode: dd936...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #35 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mensen var aldri en unnskyldning gymlærerne godtok for å ikke delta på svømming. Giftsoffer i tamponger? Kanskje noen merker men neppe alle. No må da kunne finnes? Vil ikke datter snakke med venninner så får du forhøre deg med gymlærer. Synes det er trist at mensetruasjon skal være en unnskyldning for å ikke delta på lik linje med alle andre. (Unntaket er er jenter med store smerter). Stedatter har drevet innrett på høyt nivå fra hun var liten. Mensen har aldri stoppet henne, verken mht. Idretten eller lite klær. Anonymkode: 6dc8b...171 Mange har større blødninger, jeg har alltid hatt det, fikk mens rett før jeg fylte 12. Hjelper ikke engang med tampong da og det kan være vanskelig å bruke. Tenker en gymlærer ikke skal legge seg opp i det. Anonymkode: c9d34...b15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #36 Del Skrevet 27. august 2024 Her er det styrkerom ved siden av svømmehallen, så de som av ulike grunner ikke kan ha svømming, så går dit. Anonymkode: 25040...09e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #37 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle skriver som om tampong er løsningen. Jeg blødde alltid så mye at de alltid kom blod vannet, og rant blodvann nedover beina da man gikk fra bassenget. Herregud, så mange ydmykende situasjoner jeg husker. Men møte opp skulle man liksom uansett. Anonymkode: 10c20...faf Nettopp, mange som glemmer at blødninger kan være veldig varierende. Jeg har også alltid blødd mye, bader fortsatt ikke med mens, det går ikke. Anonymkode: c9d34...b15 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #38 Del Skrevet 27. august 2024 Husker ikke hvordan jeg selv løste det da jeg gikk på skolen, men jeg mener bestemt at ingen kan tvinges til å bruke tampong, uansett alder. Som voksen bader jeg ikke i basseng de to første dagene når jeg har mensen fordi jeg ikke er 100% sikker på at en tampong holder. Jeg vil ikke si at jeg har spesielt kraftige eller uforutsigbare blødninger heller. Det kan en ung jente fort ha. Anonymkode: 4d940...8e4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #39 Del Skrevet 27. august 2024 Sydvesta Orkana skrev (5 timer siden): Født 1988? Regner ikke med det er snakk om ei på 36 år og skolesvømming 😆 Hvis du leser en gang til, så mente hun at hun brukte tamponger i svømmingen da hun var ung. Hun driver ikke med skolesvømming nå. Anonymkode: 00507...5b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #40 Del Skrevet 27. august 2024 Hadde svømming hvert år fra 1. klasse til og med 8. klasse. Hadde jeg mensen, ja, da satt jeg å så på. Jeg måtte fortsatt ha med badesko (fordi jeg hatet å gå barbeint), sånn at jeg kunne hjelpe læreren med å hente ut utstyr ut fra "boden" i løpet av timen ved behov (ringer til å dykke etter, mål og ball til "vannpolo" osv.). Hadde noen forsøkt å si til meg at nå skal du bruke tamponger, så hadde jeg nektet, og mamma og pappa hadde aldri i livet tvunget meg. Vet at enkelte av jentene brukte det i 8. klasse, men jeg fikk mensen for første gang i 5. klasse. Tampong var virkelig ikke et alternativ. Anonymkode: a71d9...c04 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå