AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #1 Del Skrevet 27. august 2024 Hva er mest vanlig blant jentene å gjøre i de første åra med mensen og svømming på skolen? I min tid var det uaktuelt å ha svømming under mensen, så en fjerdedel av jentene var alltid borte fra svømminga. Men usikker på hva som er vanligst nå? Liker egentlig ikke tanken på å kjøpe tampong til henne før hun aktivt spør om det bl.a. mtp alt av miljøgifter som er funnet i dem.. og menskopp ser jeg for meg er vanskelig å mestre for en 11-12åring. (Nytter ikke å si at hun kan høre med venninne sine om hva de gjør, hun snakker bare ikke om slike ting) Anonymkode: 8a89c...836 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Del Skrevet 27. august 2024 Du kan jo sende en melding til lærer kanskje? Og spørre hva som er vanlig der? Her brukte hun bare tamponger, så var aldri noe spørsmål. Anonymkode: 4234a...daa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #3 Del Skrevet 27. august 2024 Tamponger. Noe alle jentene i klassen brukte. Født 1988. Anonymkode: 04a1f...21e 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #4 Del Skrevet 27. august 2024 Jentene mine bruker ikke tampong, så de har svømmefri. De som ikke svømmer (er alltid noen) gjør alternativt skolearbeid på chromebooken. Anonymkode: 6a8ca...2e5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #5 Del Skrevet 27. august 2024 Her får jentene stå over når det er sånnn men dette er slutten av barneskolen. Ser for meg at tampong er mer aktuelt på ungdosmskolen og vgs. Anonymkode: 9861c...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 27. august 2024 #6 Del Skrevet 27. august 2024 Her så fikk de stå over. Fikk andre ting som å gå tur, spille bordtennis eller annen aktivitet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #7 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her får jentene stå over når det er sånnn men dette er slutten av barneskolen. Ser for meg at tampong er mer aktuelt på ungdosmskolen og vgs. Anonymkode: 9861c...5e7 Er ikke alle som kan bruke. Så her fikk de andre aktiviteter hvis de hadde mensen. Forstår å at eks hvis de blør mye ikke er gøy med svømming Anonymkode: 9052f...f04 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tyren56 Skrevet 27. august 2024 #8 Del Skrevet 27. august 2024 Er vanlig at jenter har fri under mensen. Man kan ikke tvinge barn til å bruke tamponger. 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #9 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg selv fikk fri når jeg var yngre, og begynte vel med tamponger på ungdomsskolen. Anonymkode: 04530...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 27. august 2024 #10 Del Skrevet 27. august 2024 Vanlig å få fri til dei greier tampong. Men lurer veldig på dette med mensbadetøy. Nokon erfaringar? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #11 Del Skrevet 27. august 2024 Her har jeg sendt melding til læreren om at hun ikke kunne ha svømming. Sa aldri noe om hvorfor. Ungen ønsker ikke å bruke tampong. De færrste her bruker tampong. Anonymkode: fd9ee...e32 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #12 Del Skrevet 27. august 2024 Tamponger. Anonymkode: 74918...c9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 27. august 2024 #13 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tamponger. Noe alle jentene i klassen brukte. Født 1988. Anonymkode: 04a1f...21e Født 1988? Regner ikke med det er snakk om ei på 36 år og skolesvømming 😆 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #14 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg ville latt henne få fri fra svømming, og gitt beskjed til lærer om det😊 Var helt vanlig da jeg var ung. Jeg har aldri klart å bruke tamponger, og ville ikke bedt min datter bruke det, med mindre hun ville brukt det selv. Anonymkode: a3fb6...d8d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #15 Del Skrevet 27. august 2024 Begge mine brukte tamponger fra de startet på ungdomsskolen, det tror jeg de fleste jentene gjorde også. Mange vil ikke føle seg utenfor ved å droppe svømmimg, og de vil heller ikke at andre skal vite at de ikke har svømming pga mensen. De fleste legger sammen jenter og fritak fra svømming den og den dagen Anonymkode: 8b88f...590 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #16 Del Skrevet 27. august 2024 Takk for alle svar! Det er egentlig fint å se at det er så ulikhet i svarene! Hadde det vært snakk om svømming på videregående tenker jeg at tampong er eneste valget (forutsatt at det er fysisk mulig da). Men er vanskelig for en svært vever 11åring i 7ende synes jeg. Jeg tenker jeg kjøper inn tampong til henne, og så kan hun prøve det litt på hjemmebane hvis hun vil,.mens jeg samtidig gir tydelig beskjed om at det er helt ok med alternativ trening om hun heller vil det. (Jeg er forøvrig også født i 88, og da jeg hadde svømming i 9ende var som sagt 1/4 av jentene borte hver uke. Og vi snakket om stygge rykter om at svømmelæreren til den andre klassen krevde tampong.., så det med tampongbruk har nok variert i ulike klassemiljøer.) Anonymkode: 8a89c...836 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 27. august 2024 #17 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg hadde ikke svømming da jeg hadde mensen. Jeg har endometriose og har aldri klart å bruke tampong. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #18 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva er mest vanlig blant jentene å gjøre i de første åra med mensen og svømming på skolen? I min tid var det uaktuelt å ha svømming under mensen, så en fjerdedel av jentene var alltid borte fra svømminga. Men usikker på hva som er vanligst nå? Liker egentlig ikke tanken på å kjøpe tampong til henne før hun aktivt spør om det bl.a. mtp alt av miljøgifter som er funnet i dem.. og menskopp ser jeg for meg er vanskelig å mestre for en 11-12åring. (Nytter ikke å si at hun kan høre med venninne sine om hva de gjør, hun snakker bare ikke om slike ting) Anonymkode: 8a89c...836 Mensen var aldri en unnskyldning gymlærerne godtok for å ikke delta på svømming. Giftsoffer i tamponger? Kanskje noen merker men neppe alle. No må da kunne finnes? Vil ikke datter snakke med venninner så får du forhøre deg med gymlærer. Synes det er trist at mensetruasjon skal være en unnskyldning for å ikke delta på lik linje med alle andre. (Unntaket er er jenter med store smerter). Stedatter har drevet innrett på høyt nivå fra hun var liten. Mensen har aldri stoppet henne, verken mht. Idretten eller lite klær. Anonymkode: 6dc8b...171 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #19 Del Skrevet 27. august 2024 Min datter på 14 år vil ikke bruke tampong. Når hun har mensen må hun selv gi beskjed til lærer og så får hun alternativ gym isteden Anonymkode: 28a71...5c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #20 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mensen var aldri en unnskyldning gymlærerne godtok for å ikke delta på svømming. Giftsoffer i tamponger? Kanskje noen merker men neppe alle. No må da kunne finnes? Vil ikke datter snakke med venninner så får du forhøre deg med gymlærer. Synes det er trist at mensetruasjon skal være en unnskyldning for å ikke delta på lik linje med alle andre. (Unntaket er er jenter med store smerter). Stedatter har drevet innrett på høyt nivå fra hun var liten. Mensen har aldri stoppet henne, verken mht. Idretten eller lite klær. Anonymkode: 6dc8b...171 Men du skjønner kanskje at jenter på 11/12 ikke klarer å sette inn tamponger? Jeg selv klarte ikke bruke tampong før jeg hadde hatt sex, da gikk det greit. jeg kommer ikke til å dytte på jenta mi tamponger, det får komme når hun er klar. Hun er 12 nå. Jeg skjønner at jenter som trener aktivt må finne løsninger, både svømming og turn eller andre idretter med lite klær kan jo være problematisk under mensen. Anonymkode: 9861c...5e7 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå