Gå til innhold

Hverdagsbestikk som varer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte bestikk på Ikea sist, men jeg synes det har blitt veldig fort stygt. Nå er det riktignok 15 år gammelt da 😄 Men synes det har gått ut på dato designmessig også.

Ønsker å kjøpe et bestikksett som varer, og som er godt å holde i for barna også. Tips?

Anonymkode: 41c81...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hardangerbestikk, vi bruker det til hverdags. 

Anonymkode: f80f3...5db

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hardangerbestikk, vi bruker det til hverdags. 

Takk! Har du tips til stil som passer 70-talls funkishjem? Vi har noe vintage og noe moderne. Og ganske enkelt. Hverdagsservise er Ittala Teema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya passer kanskje? Klassisk bestikk fra Stelton.

Anonymkode: 30268...f99

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Maya passer kanskje? Klassisk bestikk fra Stelton.

Hm, jeg syntes det var fryktelig dyrt, det er hakket dyrere enn finbestikket vårt 😅 Men det var absolutt kult og så godt ut å holde i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste fra IKEA duger ikke. Vi har Dragon, det holder seg fint! 

Anonymkode: 6698b...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk! Har du tips til stil som passer 70-talls funkishjem? Vi har noe vintage og noe moderne. Og ganske enkelt. Hverdagsservise er Ittala Teema. 

Anonymkode: 41c81...1e

Bare hyggelig! Hm, de har jo allslags stiler på bestikket, så ville kikket på nettsiden? Er kjempefornøyd med kvaliteten, brukt det i åresvis, hver dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har bestikk fra Iittala (Scandia) og veldig fornøyd med det👍 har forøvrig også samme hverdagsservise som dere.  

Endret av lin
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare hyggelig! Hm, de har jo allslags stiler på bestikket, så ville kikket på nettsiden? Er kjempefornøyd med kvaliteten, brukt det i åresvis, hver dag. 

Nå kikket jeg kjapt på nettsiden, har veldig gode tilbud på bestikksett nå (fordi det skal byttes emballasje). Slå til!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Hardangerbestikk, og er veldig fornøyde med det. 

Før hadde vi Hackman bestikk. Det hadde vi i 15 år før vi byttet. Og da var det mer fordi det var umoderne og vi manglet litt teskjeer og dessertskjeer og sånt. (Det hadde forsvunnet litt, og vi var flere og trengte mer enn før.) 
Syntes ikke det har blitt spesielt synlig slitt. 

Anonymkode: 6f30c...873

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Maya er litt dyrt, men veldig fint! Georg Jensen-bestikk har vi, Copenhagen. Arne Jacobsen-bestikket deres er stilmessig fint til Iitaala, men kanskje litt vel spesielt. De har også et som heter Vivianna som er fint og også passer tids-/stilmessig til serviset, etter min mening. Hyggelig hverdagsbestikk utenom det helt ordinære. Snillere priset enn Stelton Maya, men det koster jo litt mer enn Ikea. Men det varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi kjøpte bestikk på Ikea sist, men jeg synes det har blitt veldig fort stygt. Nå er det riktignok 15 år gammelt da 😄 Men synes det har gått ut på dato designmessig også.

Ønsker å kjøpe et bestikksett som varer, og som er godt å holde i for barna også. Tips?

15. år på bestikk, er godt over bestikket levetid. 
Finnes bar ett bestikkmerke som varer Hardangerbestikk. Der er nå gode tilbud på fabrikkutsalget, sjekk hjemmesiden deres. 
Kjøp en modell du kan supplere og ikke utgående modeller. Finnes og en del som selger nye bestikksett på Finn.no. Men da skal du sammenligne med fabrikkens priser, fordi noen selger til høyere pris enn fabrikkutsalget og høyere enn butikkpris. Mens andre ligger godt under i pris.

Hardanger bestikk kan du både pusse med Jif og koke i en kjele på komfyren (raskt oppkok) for å få det fint. Kjøper når de er på tilbud, bruker de en stund og bytter mønster/selger det gamle. 

Anonymkode: 4948a...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, Maya er litt dyrt, men veldig fint! Georg Jensen-bestikk har vi, Copenhagen. Arne Jacobsen-bestikket deres er stilmessig fint til Iitaala, men kanskje litt vel spesielt. De har også et som heter Vivianna som er fint og også passer tids-/stilmessig til serviset, etter min mening. Hyggelig hverdagsbestikk utenom det helt ordinære. Snillere priset enn Stelton Maya, men det koster jo litt mer enn Ikea. Men det varer!

Maya ruster, når en ikke er høyst påpasselig med å tørke av det før det legges i oppvaskmaskinen. Har hatt to sett, etter først å ha reklamert på ett, og tilslutt fått pengene tilbake. Fraråder alle å kjøpe det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ramona fra Hardanger. Holder seg fint i sju år nå.

Anonymkode: 5918d...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har Ramona fra Hardanger. Holder seg fint i sju år nå.

Anonymkode: 5918d...705

Det samme har vi og har hatt det i over 20 år. Like fint og det er fortsatt i salg. Anbefales varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

15. år på bestikk, er godt over bestikket levetid. 
Finnes bar ett bestikkmerke som varer Hardangerbestikk. Der er nå gode tilbud på fabrikkutsalget, sjekk hjemmesiden deres. 
Kjøp en modell du kan supplere og ikke utgående modeller. Finnes og en del som selger nye bestikksett på Finn.no. Men da skal du sammenligne med fabrikkens priser, fordi noen selger til høyere pris enn fabrikkutsalget og høyere enn butikkpris. Mens andre ligger godt under i pris.

Hardanger bestikk kan du både pusse med Jif og koke i en kjele på komfyren (raskt oppkok) for å få det fint. Kjøper når de er på tilbud, bruker de en stund og bytter mønster/selger det gamle. 

Levetid for bestikk mindre enn 15 år??

Mine foreldre bruker fortsatt stålbetikket de fikk i bryllupsgave i 1957. Det er brukt daglig i 66 år, og har nå litt slitasjemerker.

Vi bruker fortsatt bestikket vi kjøpte i 1982, Ramona fra Hardanger. Det er da brukt daglig i 42 år. Det er vasket i oppvaskmaskin, men aldri vasker/pusset mer enn det. Fortsatt nesten like fint.

Anonymkode: a321a...895

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Hardangerbestikket Mira på fulltid i snart 10 år, og synes det ser helt fint ut ennå. Kan sikkert bruke det i 10 år til, for ikke å si 20 eller 30. Det eneste jeg har lagt merke til, er at noen av skjeene har fått litt "skjolder", som jeg tror skyldes at jeg har hatt dem stående i kokende vann litt for mye. Bestikket er ganske hardt brukt, men har tålt det fint. Vasker det alltid i oppvaskemaskin og har det ellers sliggende slengt i bestikkskuffen, ikke noe "pakker det forsiktig inn i oppbevaringsfløyel" her. 

Har komplett sett av et annet Hardangerbestikk til fint bruk, men jeg kunne sikkert hatt bare én type. 

Anonymkode: cb019...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har brukt Hardangerbestikket Mira på fulltid i snart 10 år, og synes det ser helt fint ut ennå. Kan sikkert bruke det i 10 år til, for ikke å si 20 eller 30. Det eneste jeg har lagt merke til, er at noen av skjeene har fått litt "skjolder", som jeg tror skyldes at jeg har hatt dem stående i kokende vann litt for mye. Bestikket er ganske hardt brukt, men har tålt det fint. Vasker det alltid i oppvaskemaskin og har det ellers sliggende slengt i bestikkskuffen, ikke noe "pakker det forsiktig inn i oppbevaringsfløyel" her. 

Har komplett sett av et annet Hardangerbestikk til fint bruk, men jeg kunne sikkert hatt bare én type. 

Anonymkode: cb019...35a

Har også Mira og er kjempefornøyd, enkelt og holder seg fint. 

Har hatt Nina også, samt Lunsj fra Hardangerbestikk. De holder seg også like fine, men mangler deler etter hvert. Liker best Mira fordi det er så enkelt og passer til alt. Bruker det til hverdags og fest. 

Anonymkode: 9aeac...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...