AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #21 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette fungerer fint for oss som er voksne. Vi kan være på hytta lenge under disse forholdene. Setter pris på stillheten og roen, og at det ikke er noe lysforurensning å snakke om. Jeg er likevel ikke sikker på at jeg hadde giddet å ha denne typen hytte hvis vi hadde vært en barnefamilie, og kanskje særlig ikke i bleieperioden. Vi har hatt med venner med små og større barn på hytta i noen helger, og det har vært vellykket, men da har barna vært forberedt på at det er annerledes der enn hjemme. Ja, enig i det! Her er det bare meg, derfor jeg tenker det går fint. Så vet jeg evt foreldrene mine kan tenke seg å låne hytta/komme på besøk. Anonymkode: 5fb62...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 27. august 2024 #22 Del Skrevet 27. august 2024 Finnes svært så gode løsninger for slikt nå, men selvfølgelig individuelt hva man kan trives med. For min del hadde jeg ikke droppet å kjøpe drømmehytta for noe slikt, men så er jeg også oppvokst med å feriere mye på et sted uten strøm og vann innlagt, samt har campet så mye at jeg vet hvilke ulike løsninger som finnes på slikt. Det der blir jo ikke en veldig dyr hytte selv om du legger inn strøm heller, og vann lar seg nok også gjøre om det blir vesentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #23 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vær også obs på at prisen du har fått oppgitt for tilkobling til strøm høyst sannsynlig bare er en brøkdel av det du faktisk kommer til å betale når alt kommer til alt. Dette har nemlig også vært tema der jeg har hytte. Prisen man får oppgitt er det man betaler for å få strømmen ført enten til hyttetomt eller til veggen på hytta. Anskaffelse av alle de elektriske tingene, som lamper, varmeovner, kjøleskap, komfyr osv vil selvsagt koste, men det er på ingen måte det dyreste i denne prosessen. Alt elektrikerarbeid som det medfører, fra sikringsskap og legging av kurser, til trekking av ledninger, installering av kontakter og lysbrytere osv koster fort mange titusener, det også. Ja, er litt det jeg tenkte også. Derfor tenker jeg at om jeg kjøper hytta blir det med forbehold om at jeg klarer meg der uten å koble på strøm. Og det tror jeg skal gå helt fint, er jo aggregat og solcelle. Skulle det bli nødvendig for jeg ta evt. kostnad da. Om det bare er snakk om å lade PC og evt. internett finnes det jo mye rimeligere løsninger enn å installere alt av el og kostnadene det innebærer... Anonymkode: 5fb62...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #24 Del Skrevet 27. august 2024 Trolltunge skrev (Akkurat nå): Finnes svært så gode løsninger for slikt nå, men selvfølgelig individuelt hva man kan trives med. For min del hadde jeg ikke droppet å kjøpe drømmehytta for noe slikt, men så er jeg også oppvokst med å feriere mye på et sted uten strøm og vann innlagt, samt har campet så mye at jeg vet hvilke ulike løsninger som finnes på slikt. Det der blir jo ikke en veldig dyr hytte selv om du legger inn strøm heller, og vann lar seg nok også gjøre om det blir vesentlig. Ja! Er veldig vant med å feriere i en varebil jeg har bygd en seng i, så standarden er allerede lav hehe. Ellers har vi i familien to hytter med innlagt strøm og vann (men de eies av besteforeldre og kan dermed ikke brukes så mye). Og en uten vann men med el, synes det fungerer helt topp egentlig. Anonymkode: 5fb62...5bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 27. august 2024 #25 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja! Er veldig vant med å feriere i en varebil jeg har bygd en seng i, så standarden er allerede lav hehe. Ellers har vi i familien to hytter med innlagt strøm og vann (men de eies av besteforeldre og kan dermed ikke brukes så mye). Og en uten vann men med el, synes det fungerer helt topp egentlig. Anonymkode: 5fb62...5bb Det gjør vi også. Camper i varebil altså. 😊 Ja da synes jeg du bør gå for det. Så kan du jo bøte på begge tingene etterhvert, om det blir et ønske. Pris og beliggenhet kan man gjøre mindre med enn at det ikke er strøm og vann i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #26 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo det som er hytte. Det er sånn man får koblet av og hentet seg inn igjen. Anonymkode: f1399...58c Er det en regel for hytte? Vi har hytte med vann, innlagt strøm, oppvaskmaskin og vaskemaskin/tørketrommel. Får koblet av maks, og hadde ikke giddet være på hytte uten innlagt vann , strøm eller do. Vaske opp for hånd, samme med mat laging og oppvarming Anonymkode: 6e701...6c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #27 Del Skrevet 27. august 2024 Romantisering av hytte uten strøm og vann forsvinner fort etter noen måneders bruk. Ikke få ladet utstyr, sanitær og matlaging blir et ork. Om du byr under ville jeg betalt for innlagt strøm og boret etter vann. Cinderella toalett er perfekt til hytta og sånn liten benk oppvaskmaskin. Anonymkode: 8657b...1f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #28 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har funnet drømmehytta mtp form og beliggenhet, men... den har ikke strøm eller vann! Kan kobles på strøm med en kostnad på rundt 100k, som ikke er så ille mtp at den er lagt ut til 900k og jeg eventuelt tenker å by under. Er det noen her som eier en hytte uten strøm og vann? I hovedsak tenker jeg det ikke er sååå dumt, da man sparer en del i strøm- og vannkostnader, samtidig er det kanskje mer ork? Men alt skal jo kanskje ikke være så rett frem på hytta? Er peis, gasskomfyr og dusj (man må fylle på vann). Og solcellepanel til lys. Så man har jo sånn sett det man trenger. Eneste jeg tenker på er at om jeg på sikt feks vil ha hjemmekontor på hytta, men... Samtidig tenker jeg det er litt digg at det ikke er strøm og internett og at man virkelig bare kan koble helt av. Anonymkode: 5fb62...5bb Eier ikke hytte, men kona og jeg har leid en masse ulike hytter de siste 10 årene. Da har vi vært på alle slags hytter, fra de helt enkleste skogshyttene til de påkostede med svømmebasseng og badstu inne. Vi synes det er fint med noen dager uten strøm og vann. Ting blir mer tungvint. Dobesøk blir litt annerledes. Oppvask tar lenger tid, for må varme opp vann på gassbluss først. Kjøleskap må være gassfyrt. Kanskje ikke noen god stekeovn, slik baking og liknende er mindre aktuelt. Ting tar lenger tid, men tid har vi jo nok av når vi er på hytta. Men så har vi blitt litt glad i luksusen med å ha strøm og vann, også. Du sier du får hytta billig, og strøm kan legges inn i etterkant, og det kan det hende du snart vil få lyst til å gjøre. Du nevner 100 000,-, men det er kanskje uten innvendig elektrisk arbeid? Det vil fort koste noen titusener å legge opp innvendig elektrisk anlegg også, til lys, varme, kjøkken og bad. Regner med at alt slikt mangler. Vann kan delvis ordnes, kanskje. Hvis det er tilgang til vann du kan koble på, er jo det greit. Hvis ikke, kan du få et borefirma til å bore etter grunnvann, men da ryker du jo fort på 100 000,- til, + rørlegger. Så er det avløp. Her må du sjekke med kommunen hva som finnes av offentlig avløp i nærheten, og hva du eventuelt får lov til å slippe ut i naturen. Kjøkkenvann er kanskje greit, men toalett er en annen historie. Uansett, lykke til. Blir det helt feil, kan jo hytta alltids selges igjen. Anonymkode: 3a0d4...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #29 Del Skrevet 27. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Eier ikke hytte, men kona og jeg har leid en masse ulike hytter de siste 10 årene. Da har vi vært på alle slags hytter, fra de helt enkleste skogshyttene til de påkostede med svømmebasseng og badstu inne. Vi synes det er fint med noen dager uten strøm og vann. Ting blir mer tungvint. Dobesøk blir litt annerledes. Oppvask tar lenger tid, for må varme opp vann på gassbluss først. Kjøleskap må være gassfyrt. Kanskje ikke noen god stekeovn, slik baking og liknende er mindre aktuelt. Ting tar lenger tid, men tid har vi jo nok av når vi er på hytta. Men så har vi blitt litt glad i luksusen med å ha strøm og vann, også. Du sier du får hytta billig, og strøm kan legges inn i etterkant, og det kan det hende du snart vil få lyst til å gjøre. Du nevner 100 000,-, men det er kanskje uten innvendig elektrisk arbeid? Det vil fort koste noen titusener å legge opp innvendig elektrisk anlegg også, til lys, varme, kjøkken og bad. Regner med at alt slikt mangler. Vann kan delvis ordnes, kanskje. Hvis det er tilgang til vann du kan koble på, er jo det greit. Hvis ikke, kan du få et borefirma til å bore etter grunnvann, men da ryker du jo fort på 100 000,- til, + rørlegger. Så er det avløp. Her må du sjekke med kommunen hva som finnes av offentlig avløp i nærheten, og hva du eventuelt får lov til å slippe ut i naturen. Kjøkkenvann er kanskje greit, men toalett er en annen historie. Uansett, lykke til. Blir det helt feil, kan jo hytta alltids selges igjen. Anonymkode: 3a0d4...101 Når det gjelder vann: hvis du har strøm og hytta ligger nær et tjern/innsjø kan du legge en pumpe ned i tjernet, så får du sommervann. Da slipper du å bære eller samle vann til oppvask og renhold, pastakoking, kaffe ++. Vi har en sånn ordning og vi bruker vann fra tjernet til alt utenom det som skal drikkes kaldt, og det blir da veldig lite som må bæres til hytta. Anonymkode: c4cd8...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #30 Del Skrevet 27. august 2024 Kjør på og kjøp. Vi har hytte uten vann, men med en bekk rett bak som vi henter vann i, og hytta ligger ved et vann. Funker gull. Vi er der hele sommeren og masse på vinteren. Vi har badstu med vanntank så vi får vasket oss, men før vi fikk den, vasket vi oss med oppvarmet vann, eller i vannet ved hytta. Før hadde vi ikke strøm, men aggregat. Nå ville nok det ha vært solcellepanel. Det går helt fint - jeg ville heller hatt lett tilgang til vann enn strøm for å si det slik. Man får kjøpt kjøleskap som går på gass som man kan bruke mens man er på hytta. Meningen med hytte er at man skal leve enklere, og det er ingenting jeg liker bedre enn å ikke ha tilgang til alt man har tilgang til ellers. Anonymkode: 15f8b...fba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #31 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har sånn hytte, og trives med det. Vi har solcelleanlegg til lamper, en liten vannpumpe og en avtrekksvifte fra doen. Batteriet som lades av solcellene brukes også til å lade mobiltelefoner og slikt. Til komfyr, kjøleskap og oppvarming av håndvaskevann har vi gass. Vi har også en ring hytta varm-ordning som starter opp en parafinovn med en egen tank. Doen vår er en gammeldags snurredass, men her finnes det veldig mye bedre moderne løsninger med forbrenningstoaletter. Vann har vi fra pumpestasjoner i området, men vi har funnet ut at det aller enkleste er å ta med noen kanner hjemmefra. Vi har en liten vannpumpe med rør ned i en 30 liters vanntank som vi fyller med brønnvann. Dette gir oss tappevann til å vaske hendene etter dobesøk. Dette fungerer fint for oss som er voksne. Vi kan være på hytta lenge under disse forholdene. Setter pris på stillheten og roen, og at det ikke er noe lysforurensning å snakke om. Jeg er likevel ikke sikker på at jeg hadde giddet å ha denne typen hytte hvis vi hadde vært en barnefamilie, og kanskje særlig ikke i bleieperioden. Vi har hatt med venner med små og større barn på hytta i noen helger, og det har vært vellykket, men da har barna vært forberedt på at det er annerledes der enn hjemme. Det viktigste for oss har faktisk vært at vi har veg helt fram, og at vegen også er vinterbrøytet. Jeg anbefaler gjerne denne typen hytte, men ikke uten at man vet litt om hva man går til. Vær også obs på at prisen du har fått oppgitt for tilkobling til strøm høyst sannsynlig bare er en brøkdel av det du faktisk kommer til å betale når alt kommer til alt. Dette har nemlig også vært tema der jeg har hytte. Prisen man får oppgitt er det man betaler for å få strømmen ført enten til hyttetomt eller til veggen på hytta. Anskaffelse av alle de elektriske tingene, som lamper, varmeovner, kjøleskap, komfyr osv vil selvsagt koste, men det er på ingen måte det dyreste i denne prosessen. Alt elektrikerarbeid som det medfører, fra sikringsskap og legging av kurser, til trekking av ledninger, installering av kontakter og lysbrytere osv koster fort mange titusener, det også. Anonymkode: f4ae2...445 Ja, det stemmer angående elektrikerarbeid. Hvis det er noe der fra før (solcelle) må det rives og bygges nytt fra bunnen av. Samtidig, en hytte er mye mindre enn et hus, så det reduserer kostnaden selvsagt. Vi betalte vel rundt 30k for elektriker, inkludert materialer. Det var en liten hytte med ett soverom + et lite anneks. Det var inkludert installering av solcelleanlegg (stort) og 230V strøm. Men man må fort regne 100k på det også, inkludert hvitevarer, lamper etc. Anonymkode: aafac...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #32 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke faen, leide hytte uten strøm og vann i sommer, 3 dager var nok. Ikke noe sted å oppbevare maten, ikke noe vann i krana å kjapt skylle oppvasken med, eller benken, eller noe, alt måtte ut og vaskes i gresset utenfor. Nei, noen ting gidder jeg bare ikke når jeg skal slappe av på hytta, trenger ikke internett tv osv, men strøm og vann, er faktisk must. Anonymkode: f5443...124 Da var det jo dårlig tilrettelagt. Familiehytta vår er uten strøm og vann. Mat oppbevares kjølig i brønnen. Vedovnen har alltid en stor gryte med vann på. Så når det fyres, så har vi varmt vann. I kjøkkeninnredningen er det en stor oppvaskum, med utslagsvask. Ved siden av står det en bøtte med kaldt vann fra brønnen. Så da er det bare å blande vann for oppvasken. Ferdig, så trekker man ut korken, og vannet renner ut i grunnen. Stekeoven og kokeplater går på gass. Alle soverom har vaskefat og stor mugge, så man får stelt seg. Det er utedo, men et vaskerom inne med en dusj der man heller lunket vann i en beholder og får dusjet. I alle rom er det stearinlys og parafinlamper. Man starter hver dag med å hente noen bøtter vann i brønnen, så er dagens trim unnagjort. Anonymkode: e3a6e...e9a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #33 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er det en regel for hytte? Vi har hytte med vann, innlagt strøm, oppvaskmaskin og vaskemaskin/tørketrommel. Får koblet av maks, og hadde ikke giddet være på hytte uten innlagt vann , strøm eller do. Vaske opp for hånd, samme med mat laging og oppvarming Anonymkode: 6e701...6c0 Det høres ut som fritidsbolig og ikke hytte. Anonymkode: af832...dbe 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #34 Del Skrevet 27. august 2024 Har hytte uten vann og strøm. Lagt opp solcellepanel. Har gass til komfyr og kjøleskap. Vi liker det slik. Slapper helt av og koser oss. For oss så er hytte slik. Ikke et hus til. Anonymkode: 8824d...c13 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #35 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har funnet drømmehytta mtp form og beliggenhet, men... den har ikke strøm eller vann! Kan kobles på strøm med en kostnad på rundt 100k, som ikke er så ille mtp at den er lagt ut til 900k og jeg eventuelt tenker å by under. Er det noen her som eier en hytte uten strøm og vann? I hovedsak tenker jeg det ikke er sååå dumt, da man sparer en del i strøm- og vannkostnader, samtidig er det kanskje mer ork? Men alt skal jo kanskje ikke være så rett frem på hytta? Er peis, gasskomfyr og dusj (man må fylle på vann). Og solcellepanel til lys. Så man har jo sånn sett det man trenger. Eneste jeg tenker på er at om jeg på sikt feks vil ha hjemmekontor på hytta, men... Samtidig tenker jeg det er litt digg at det ikke er strøm og internett og at man virkelig bare kan koble helt av. Anonymkode: 5fb62...5bb Synes du har fokuset på helt feil sted, hvor godt vedlikeholdt er en så lavt priset kåk? Festet tomt? Brønn? Heftelser? Lekkasjer? Anonymkode: 372d6...ff8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #36 Del Skrevet 28. august 2024 Kunne aldri ha tenkt meg å kjøpe det. Jeg vil kunne ta meg en dusj etter en fjelltur, lage mat som jeg gjør det hjemme, ha en deilig og varm hytte. Da kobler jeg av, og det er ikke minst trivelig å ha besøk når alt er lettvint. Har vaskemaskin på eget vaskerom, og alt ellers som jeg har det hjemme. Jeg er ikke ute etter å ha det kummerlig når jeg skal ha fri. Da ville den hytta ha blitt brukt veldig lite. Anonymkode: bb259...7bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #37 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg har hytte uten strøm og vann, der det ikke finnes muligheter for å koble seg på noen av delene. Henter vann i bekk/innsjø og fyrer med ved. Til belysning har jeg oljelamper og stearinlys, kjøleskapet går på gass. For meg er enkelheten hele poenget med hytteliv, og jeg sparer MYE på vedlikehold og avgifter kontra folk jeg kjenner som har "normale" hytter. Mange har spurt meg om jeg ikke skal ha solcellepanel, men jeg synes de er stygge og jeg har absolutt ikke behov for det. Har et aggregat til å lade opp verktøy og powerbank. Anonymkode: 3e5bb...ae9 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #38 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kunne aldri ha tenkt meg å kjøpe det. Jeg vil kunne ta meg en dusj etter en fjelltur, lage mat som jeg gjør det hjemme, ha en deilig og varm hytte. Da kobler jeg av, og det er ikke minst trivelig å ha besøk når alt er lettvint. Har vaskemaskin på eget vaskerom, og alt ellers som jeg har det hjemme. Jeg er ikke ute etter å ha det kummerlig når jeg skal ha fri. Da ville den hytta ha blitt brukt veldig lite. Anonymkode: bb259...7bf Det heter fritidsbolig, ikke hytte. Anonymkode: f1399...58c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #39 Del Skrevet 28. august 2024 Vi har også kjøleskap med fryser og komfyr/stekovn som går på propan. På dusjrommet har vi en festivalvask til håndvask etter dobesøk eller morgenstell. Vi kjøpte hytta for 660000. Vi kjøpte tomta av kommunen for 100.000 kr(festetomt), og verdien på hytta steg da til ca 1.7.mil Anonymkode: 33fb9...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #40 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg trivdes veldig godt på vår enkle familiehytte, men den hadde strøm, og vann i sommerhalvåret. Å måtte basere seg på aggregat og slikt synes jeg virker litt for tungvint. Anonymkode: 97c00...195 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå