AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #1 Del Skrevet 27. august 2024 Har funnet drømmehytta mtp form og beliggenhet, men... den har ikke strøm eller vann! Kan kobles på strøm med en kostnad på rundt 100k, som ikke er så ille mtp at den er lagt ut til 900k og jeg eventuelt tenker å by under. Er det noen her som eier en hytte uten strøm og vann? I hovedsak tenker jeg det ikke er sååå dumt, da man sparer en del i strøm- og vannkostnader, samtidig er det kanskje mer ork? Men alt skal jo kanskje ikke være så rett frem på hytta? Er peis, gasskomfyr og dusj (man må fylle på vann). Og solcellepanel til lys. Så man har jo sånn sett det man trenger. Eneste jeg tenker på er at om jeg på sikt feks vil ha hjemmekontor på hytta, men... Samtidig tenker jeg det er litt digg at det ikke er strøm og internett og at man virkelig bare kan koble helt av. Anonymkode: 5fb62...5bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Del Skrevet 27. august 2024 Elsker enkelheta med hytta vår som ikke har strøm/vann, får en helt annen ro med å være der. Uansett, det er jo noe du kan få prøvd ut først, så kan du få det innlagt om du merker det er noe du må ha. Anonymkode: 937dc...dea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #3 Del Skrevet 27. august 2024 Har hatt det i mange år, men når en blir "voksen" så er det enklere med vann/strøm/internett. Barna krever også det for å gidde å bli med. Passer for noen med enkel standard, men noen gullgruve investering var det ikke. Anonymkode: 04730...9c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #4 Del Skrevet 27. august 2024 Har hytte uten strøm og vann. Vann hentes i oppkom ikke langt fra hytta. Vi har dusj. Vi har internett, solcelleanlegg og greit str på batteriene. Oppvarming via gassovn, peis og telys. Og noen punkter med elektriske punker. Anonymkode: 33fb9...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 27. august 2024 #5 Del Skrevet 27. august 2024 Kan det borres etter vann der da? Er det drømmehytta så må du jo slå til. Når du blir lei av å ikke ha strøm og vann så er det bare å få ordna det 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 27. august 2024 #6 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har funnet drømmehytta mtp form og beliggenhet, men... den har ikke strøm eller vann! Kan kobles på strøm med en kostnad på rundt 100k, som ikke er så ille mtp at den er lagt ut til 900k og jeg eventuelt tenker å by under. Er det noen her som eier en hytte uten strøm og vann? I hovedsak tenker jeg det ikke er sååå dumt, da man sparer en del i strøm- og vannkostnader, samtidig er det kanskje mer ork? Men alt skal jo kanskje ikke være så rett frem på hytta? Er peis, gasskomfyr og dusj (man må fylle på vann). Og solcellepanel til lys. Så man har jo sånn sett det man trenger. Eneste jeg tenker på er at om jeg på sikt feks vil ha hjemmekontor på hytta, men... Samtidig tenker jeg det er litt digg at det ikke er strøm og internett og at man virkelig bare kan koble helt av. Anonymkode: 5fb62...5bb Hadde ikke giddet å være på hytte uten innlagt strøm og vann og leke at jeg levde for 200 år siden .. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #7 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg vokste opp med hytte uten innlagt vann, men med strøm (dog ikke mye strøm, var et gammelt anlegg med kun to kurser og vi kunne ikke ha på kaffetrakter og panelovn samtidig, da gikk sikringen). At vi ikke hadde innlagt vann var uproblematisk. Hyttefeltets vannpost var 20 meter unna, så det var bare å smette ned dit for å hente friskt vann. Vi hadde utedusj med en sånn campingdusj der vannet er i en sort pose og varmes opp av sola, eller vi vasket oss i sjøen med saltvannssåpe. Hadde nok ikke trivdes uten strøm, det blir hakket for "primitivt" for min del. Og mangelen på innlagt vann ville nok vært mer problematisk om vi hadde hatt vannposten så nær. Anonymkode: cb5f0...5b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #8 Del Skrevet 27. august 2024 Det finnes masse lure løsninger, men de koster. Vi vurderte det der, men droppa det. Men hvis du kan reise hjem for å vaske klær, ta en dusj osv funker det jo. Dvs kanskje maks 90 min hjemmefra med tanke om kortere bruk. Anonymkode: 497aa...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #9 Del Skrevet 27. august 2024 Det er jo det som er hytte. Det er sånn man får koblet av og hentet seg inn igjen. Anonymkode: f1399...58c 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #10 Del Skrevet 27. august 2024 Ikke faen, leide hytte uten strøm og vann i sommer, 3 dager var nok. Ikke noe sted å oppbevare maten, ikke noe vann i krana å kjapt skylle oppvasken med, eller benken, eller noe, alt måtte ut og vaskes i gresset utenfor. Nei, noen ting gidder jeg bare ikke når jeg skal slappe av på hytta, trenger ikke internett tv osv, men strøm og vann, er faktisk must. Anonymkode: f5443...124 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #11 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo det som er hytte. Det er sånn man får koblet av og hentet seg inn igjen. Anonymkode: f1399...58c For meg var det bare stress. Anonymkode: f5443...124 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #12 Del Skrevet 27. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Har funnet drømmehytta mtp form og beliggenhet, men... den har ikke strøm eller vann! Kan kobles på strøm med en kostnad på rundt 100k, som ikke er så ille mtp at den er lagt ut til 900k og jeg eventuelt tenker å by under. Er det noen her som eier en hytte uten strøm og vann? I hovedsak tenker jeg det ikke er sååå dumt, da man sparer en del i strøm- og vannkostnader, samtidig er det kanskje mer ork? Men alt skal jo kanskje ikke være så rett frem på hytta? Er peis, gasskomfyr og dusj (man må fylle på vann). Og solcellepanel til lys. Så man har jo sånn sett det man trenger. Eneste jeg tenker på er at om jeg på sikt feks vil ha hjemmekontor på hytta, men... Samtidig tenker jeg det er litt digg at det ikke er strøm og internett og at man virkelig bare kan koble helt av. Anonymkode: 5fb62...5bb I utgangspunktet er en hytte uten vann og strøm, en no-go for min del. Men, her har dere mulighet til å få lagt inn strøm. Gitt at dere får hytta til en billig penge, vil investeringen med strøm, kunne heve verdien ganske bra. Mtp vann, så er det mange måter å få inn både vann og wc uten å ha innlagt kommunalt vann. Dette har jeg gjort selv på min egen hytte. Kjør på! Anonymkode: e191d...849 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 27. august 2024 #13 Del Skrevet 27. august 2024 Dette er individuelt. Alt tar mer tid og krever mer planlegging. Men for noen er det ferie. Mens for andre er det heft. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #14 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg kunne godt ha kjøpt uten vann og strøm, men med vann til vegg. For meg er det viktigst at jeg kan kjøre til døren og at det er egen biloppstillingsplass på tomten. Anonymkode: da1f4...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #15 Del Skrevet 27. august 2024 Vi har to hytter, en uten strøm og vann, og en med kun strøm. Uten tvil koble deg på strømnett hvis du kan, 100k er en liten pris å betale sånn sett. Spesielt når du har strøm finnes det mange gode løsninger som kan gi deg tilnærmet samme komfort som hjemme, det koster bare penger. Vi lar oss ikke stoppe av mangel på strøm og vann - klart at ting blir mer tungvint, men samtidig slipper man å tenke på vannrør som fryser om vinteren, og man slipper å ha hytte i et hyttefelt. Det kommer helt an på hva dere ønsker. Anonymkode: aafac...4dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #16 Del Skrevet 27. august 2024 Hadde sånn hytte i mange år 🙂. Solcellepanel og tank som samlet opp regnvann. Og dusjkabinett som gikk på solcelle med vannkanne ved siden av. Vi trivdes kjempegodt. Også barn/tenåringer. Den lå i sjøkanten, og vi brukte den vår/sommer/høst. Ville ikke hatt en sånn hytte på vinteren. Anonymkode: 118a4...f1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #17 Del Skrevet 27. august 2024 For meg er det uaktuelt å ha hytte med strøm og vann, da blir jeg like godt hjemme. Brukte hver eneste sommer i barndommen på en slik hytte. Helt herlig, så lenge man har elv i nærheten. Anonymkode: 8b7ac...86b 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #18 Del Skrevet 27. august 2024 Kunne kjøpt hytte uten innlagt vann, men ikke uten strøm. Anonymkode: 0d04b...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #19 Del Skrevet 27. august 2024 Har hytte uten strøm og vann. Elsker å være der 😀 Den ligger på fjellet, på andre siden av et stort vann, uten andre hytter i nærheten. Farfar bygde hytta, ei flott tømmerhytte, og uthus m/badstu, det er en gamme til oppvevaring av mat og stor platt m/utepeis. Mitt paradis😊 Anonymkode: f7a54...459 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #20 Del Skrevet 27. august 2024 Vi har sånn hytte, og trives med det. Vi har solcelleanlegg til lamper, en liten vannpumpe og en avtrekksvifte fra doen. Batteriet som lades av solcellene brukes også til å lade mobiltelefoner og slikt. Til komfyr, kjøleskap og oppvarming av håndvaskevann har vi gass. Vi har også en ring hytta varm-ordning som starter opp en parafinovn med en egen tank. Doen vår er en gammeldags snurredass, men her finnes det veldig mye bedre moderne løsninger med forbrenningstoaletter. Vann har vi fra pumpestasjoner i området, men vi har funnet ut at det aller enkleste er å ta med noen kanner hjemmefra. Vi har en liten vannpumpe med rør ned i en 30 liters vanntank som vi fyller med brønnvann. Dette gir oss tappevann til å vaske hendene etter dobesøk. Dette fungerer fint for oss som er voksne. Vi kan være på hytta lenge under disse forholdene. Setter pris på stillheten og roen, og at det ikke er noe lysforurensning å snakke om. Jeg er likevel ikke sikker på at jeg hadde giddet å ha denne typen hytte hvis vi hadde vært en barnefamilie, og kanskje særlig ikke i bleieperioden. Vi har hatt med venner med små og større barn på hytta i noen helger, og det har vært vellykket, men da har barna vært forberedt på at det er annerledes der enn hjemme. Det viktigste for oss har faktisk vært at vi har veg helt fram, og at vegen også er vinterbrøytet. Jeg anbefaler gjerne denne typen hytte, men ikke uten at man vet litt om hva man går til. Vær også obs på at prisen du har fått oppgitt for tilkobling til strøm høyst sannsynlig bare er en brøkdel av det du faktisk kommer til å betale når alt kommer til alt. Dette har nemlig også vært tema der jeg har hytte. Prisen man får oppgitt er det man betaler for å få strømmen ført enten til hyttetomt eller til veggen på hytta. Anskaffelse av alle de elektriske tingene, som lamper, varmeovner, kjøleskap, komfyr osv vil selvsagt koste, men det er på ingen måte det dyreste i denne prosessen. Alt elektrikerarbeid som det medfører, fra sikringsskap og legging av kurser, til trekking av ledninger, installering av kontakter og lysbrytere osv koster fort mange titusener, det også. Anonymkode: f4ae2...445 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå