Gå til innhold

Krisehjelp! Vasket ulljakke og nå røyter den som f

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk låne en ullajkke og den fikk en flekk, jeg ville få den vekk før den satt seg og la den i vask. Jeg fulgte instruks om å vaske på 30 grader ull, med lav sentrifuge, og milo. Den kom ut ren men jakka er hårete, den røyter rett og slett! Har jeg ødelagt den? 

Anonymkode: 1bfc8...e65

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke hjelpe tror jeg hadde gitt penger til nytt garn hvis den er strikket. Eller ny jakke hvis den er kjøpt. 

Anonymkode: 168d9...041

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen gode råd, ville bare fortelle at det samme skjedde med meg. Bestandig nøye med å følge vaskeanvisningen på ullplagg. Men det hjalp ikke og det endte med å måtte kaste plagget. 

Anonymkode: 4c1a1...098

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, det er en strikkejakke. Stresser fælt nå fordi jeg trodde jeg gjorde alt rett og likevel bare røyter den og ser ut som har hår over hele seg. Var glatt og fin før jeg vasket den. Prøver å vurdere hva jeg skal gjøre nå, betale noen for å strikke helt lik eller kjøpe garn, desperat nå. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en ulljakke, kan du prøve å fjerne nuppene f.eks med en nuppefjerner. Ull kan ha korte fibre som løsner og kommer til overflaten ved bruk eller vask. Derfor kan ullplagg nuppe, særlig når de er nye, men i motsetning til mange syntetiske stoffer, så vil det oftest avta med tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det er mohairgarn? Da kan du bruke mohairkam. Ellers ville jeg prøvd klesrulle og ullkam. Stikk innom nærmeste husflid og spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for svar, det er en strikkejakke. Stresser fælt nå fordi jeg trodde jeg gjorde alt rett og likevel bare røyter den og ser ut som har hår over hele seg. Var glatt og fin før jeg vasket den. Prøver å vurdere hva jeg skal gjøre nå, betale noen for å strikke helt lik eller kjøpe garn, desperat nå. 

Kan du legge ut bilde?

Om ikke av hele jakka, så nærbilde av der det "røyter"?

Anonymkode: 4e5f8...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mohair kan du forsøke å fryse jakken. Da vil du kunne børste den med hånda etterpå og så «knekker» de løse hårene av. Men, jakka vil nok aldri bli den samme igjen. Det er en grunn til at man aldri vasker hjemmestrikkede gensere/jakker 😅😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...