Adrenalina1 Skrevet 27. august 2024 #41 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uhell kan skje, selv med beskyttelse. At noen er i verpealder (vet ikke om noe bedre uttrykk) er en faktor jeg kan kontrollere. Det handler om å minimere risiko. Jeg kunne selvsagt levd i sølibat, men det frister heller ikke. Er veldig, veldig fornøyd med valget mitt om å gå for litt yngre kvinner. Vært sammen noen år nå, uten baby-mas. Anonymkode: c5eaf...7e9 Hvorfor så mange menn mener det er en katastrofe å få barn begriper jeg ikke. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #42 Del Skrevet 27. august 2024 SPOCA skrev (17 timer siden): Vel, den biologiske klokka tikker, så det er jo ikke rart at kvinnene er opptatt av dette. Det er sånn naturen er. Å skulle vente 5 år på å få barn i den alderen hadde vært uaktuelt for meg. Da jeg begynte å date min mann var det uaktuelt å date en som ikke så for seg å ville ha barn. Det måtte jeg vite fra dag én, rett og slett. Betyr dette at damer blir mindre kritisk og kan tenke at å få barn er viktigere en å finne ekte kjærlighet med riktig mann? Eller vil damer heller være barnløse enn å få barn med en mann de bare synes er ok? Spørsmålene er seriøse, ingen antydninger til noe annet Anonymkode: 379a4...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #43 Del Skrevet 27. august 2024 Adrenalina1 skrev (5 minutter siden): Hvorfor så mange menn mener det er en katastrofe å få barn begriper jeg ikke. Det er ikke alt man klarer å forstå. Det er mye vi menn ikke forstår med kvinner. Tenker at av og til må en bare akseptere at det ikke er alt vi kan forstå om hverandre Anonymkode: 379a4...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #44 Del Skrevet 27. august 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Betyr dette at damer blir mindre kritisk og kan tenke at å få barn er viktigere en å finne ekte kjærlighet med riktig mann? Eller vil damer heller være barnløse enn å få barn med en mann de bare synes er ok? Spørsmålene er seriøse, ingen antydninger til noe annet Anonymkode: 379a4...b36 Mann her, men trur jeg har svaret. Begge deler. Folk er forskjellig. Noen venter livet ut fordi ingen mann er god nok til å hjelpe med oppdragelsen, mens andre stikker til Danmark for kunstig befruktning og fikser hele biffen selv. Anonymkode: c5eaf...7e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #45 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei. Jeg er mann tidlig 30-årene. Dater en del om dagen. Jeg blir stresset av det jeg hører fra andre om at damer i den alderen har hastverk med å få barn. Syns det er mange flotte, men jeg er relativt nylig blitt populær blant damene (aner ikke hva som har skjedd) og kjenner jeg er ikke klar for barn om ~2 år. Er det helt håpløst å håpe å date jevnaldrende men å kunne være sammen f.eks. 5 år før vi får barn? Jeg har lyst på en kjæreste, ikke familieliv helt enda. Tanker fra dere? Eller MÅ jeg date yngre damer som gjerne er umodne og mindre interessante samtalepartnere? Anonymkode: f1ff9...b36 Jeg tenker du skal stille deg selv noen viktige spørsmål: 1. Er det viktigere for deg å finne riktig partner enn å få barn? 2. Er du villig til å bli hos partneren din også hvis hun ikke kan få barn? 3. Er du villig til å være sammen med en som ikke vil ha barn? Hvis svaret på ett av disse tre spørsmålene er "Ja", så kan du jo gjerne fortsette å lete etter en partner på egen alder, som har litt samme holdning som deg om at barn ikke er det viktigste i livet. Hvis svaret ditt derimot er at "Nei, jeg VIL veldig gjerne ha barn" så bør du begynne å kjenne litt på at du er over 30, og tiden begynner å renne ut for deg. "Vente 5 år" bør henge sammen med "Vil ikke ha mer enn ETT barn." Om du faktisk ønsker 2 eller flere barn, så bør du ha klart å få disse barna før du har kommet noe særlig over 40. Og det å få 2 barn, tar jo fort noen år. Det er veldig få som orker (fysisk) å få barn med mindre enn 2 års mellomrom. (Og det er ekstra tøft på kroppen når man er over 30.) Som flere nevner, så faller også mannlig fruktbarhet gradvis ettersom menn blir eldre. Og det bidrar også til økt sannsynlighet for kromosomfeil, spontanabort og slike ting. Det er derfor ikke lurt å vente så veldig lenge, hvis du er sikker på at du vil ha barn. Kanskje kan du forsøke å date kvinner som er noen få år yngre enn deg, og se om du da får litt mer gehør for de 5 årene du vil vente. Men det første du bør gjøre, er å avgjøre hvor viktig det faktisk er for deg å få barn. Og så vurdere hvordan det påvirker dating-livet ditt videre. For om du fortsetter som i dag, så kan det fort være at du oppdager at NÅR du har møtt ei du har "opplevd kjærestelivet med" i noen år, så kommer ikke barna så fort som dere ønsket likevel. Og da begynner jo også tiden for å få hjelp med å få barn å renne ut. Og så står du der med valget mellom å "gå for å forsøke å finne en yngre å få barn med". Eller å bli og fortsette å prøve med ei som kanskje aldri vil få barn. Du kan også risikere (selv om det er urettferdig når du er åpen og ærlig om temaet) at hun klandrer deg for at dere ventet så lenge at det var for sent for henne. Altså får du en kjæreste som gir deg skylden for at hun er barnløs. Noe som antagelig heller ikke er så bærekraftig over tid. Anonymkode: 5b41c...645 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 27. august 2024 #46 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei. Jeg er mann tidlig 30-årene. Dater en del om dagen. Jeg blir stresset av det jeg hører fra andre om at damer i den alderen har hastverk med å få barn. Syns det er mange flotte, men jeg er relativt nylig blitt populær blant damene (aner ikke hva som har skjedd) og kjenner jeg er ikke klar for barn om ~2 år. Er det helt håpløst å håpe å date jevnaldrende men å kunne være sammen f.eks. 5 år før vi får barn? Jeg har lyst på en kjæreste, ikke familieliv helt enda. Tanker fra dere? Eller MÅ jeg date yngre damer som gjerne er umodne og mindre interessante samtalepartnere? Anonymkode: f1ff9...b36 Men hva skjer om 5 år kontra nå? Hvorfor kan du ikke vente 2 år eller 3? Hva utgjør den store forskjellen? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 27. august 2024 #47 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå har det seg jo sånn da at for oss damer tikker klokka og etter 35 er det beviselig vanskeligere. Hvis du er i starten av 30-årene kan du vel fint date damer i slutten av 20-årene? Det har mye å si! Jeg var 28 da jeg møtte min mann og han ville vente «et par år». Det var jeg villig til siden jeg fortsatt følte jeg hadde tid å «kaste bort». Vel, et par år ble til 5 år og da var jeg blitt 33. Da begynte klokka mi å tikker veldig fort og han fikk et ultimatum hvor han måtte bestemme seg. Jeg var akkurat fylt 34 da vår førstefødte kom til verden og det synes jeg var en fin alder, men ikke et sekund for tidlig! Anonymkode: cfc78...113 Er litt risky med de som vil vente. Så vil de vente litt til og litt til,, osv. Bra han ikke trenerte ennå mer han mannen din 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #48 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Betyr dette at damer blir mindre kritisk og kan tenke at å få barn er viktigere en å finne ekte kjærlighet med riktig mann? Eller vil damer heller være barnløse enn å få barn med en mann de bare synes er ok? Spørsmålene er seriøse, ingen antydninger til noe annet Anonymkode: 379a4...b36 En del kvinner vil mene at det er viktigere å få barn enn å finne ekte kjærlighet med riktig mann, ja. Det ser vi jo på antall kvinner som velger å få barn alene, uten mann. Og noen velger å få barn med en god mannlig venn, som også ønsker seg barn. (Litt sånn som to homofile par kan få barn sammen) Andre kvinner blir mindre kritiske over tid, og tenker at "ingen menn er perfekte uansett, men han her vil bli en god far for barna, og jeg liker han." Og satser på at forholdet holder over tid. Mens igjen andre vil mene at det er viktigere å finne riktig mann å få barn med, enn det å få barn. De vil ha barn, men kun med "den store kjærligheten". Og igjen andre kvinner ønsker jo ikke barn i det hele tatt. De er kun ute etter en partner å dele livet sitt med. Og ønsker at han skal være den store kjærligheten. Folk er forskjellige. Utfordringen for menn, er jo at det i mindre grad er mulig for menn å få barn alene hvis de gjerne vil ha barn og ikke finner rett partner. (I og med at surrogati ikke er godkjent i så mange land.) Anonymkode: 5b41c...645 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 27. august 2024 #49 Del Skrevet 27. august 2024 29 minutter siden, Adrenalina1 said: Hvorfor så mange menn mener det er en katastrofe å få barn begriper jeg ikke. Det er en personlig preferanse.. Å få barn innebærer veldig mye ansvar og en stor omskolering for en persons liv.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #50 Del Skrevet 27. august 2024 TS her. Jeg er litt overrasket over hvor mange som virker negative til det å vente en del år med barn. Jeg har mine grunner til det. En grunn er at jeg har lite erfaring med forhold fordi jeg var mindre populær tidligere, og vil gjerne nyte livet i forhold med god sex og mye tid til hverandre før det blir mas og kjas med barn. Mange som har vært i forhold av og på i alle år vil trolig ikke forstå den. En annen grunn er at jeg ønsker å være trygg på den jeg får barn med. Jeg har sett for mange klin kokos kjærester i venner eller familie til at jeg vil risikere å bli bundet til ei slik dame i resten av mitt liv. En tredje grunn er at det er viktigere for meg å ha en god kjæreste og livspartner enn å få barn. Jeg er onkel for opptil flere små og det gir meg mye. For øyeblikket i alle fall. Om det endrer seg, så er jeg i tidlig 30-årene og kan sikkert møte ei yngre dame om 5 år og så få barn med henne om 1-2 år etter det igjen. Det stemmer at det nok er mange menn 40+ som er ufrivillig barnløse fordi de holder på slik som jeg gjør nå. Det får så være. Det er vel litt det samme som at mange kvinner i min alder nå plutselig har hastverk med å finne seg noen etter å ha gått etter litt for kjekke menn litt for lenge i 20-åra og følt at de har god tid. Det er vanskelig å vite om de avgjørelser man tar nå vil vise seg å være gode. Jeg føler jeg har gode odds inntil videre, men livet er uforutsigbart. Endrer ting seg så håper jeg å kunne korrigere kurs. Tiden vil vise. Jeg følger rådet om å i hovedsak date damer som er et par år yngre, selv om det er færre der jeg føler match med. Melder meg ut av tråden. Takk for mange gode svar. Anonymkode: f1ff9...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #51 Del Skrevet 27. august 2024 Nonstop1 skrev (17 timer siden): Tenker det ikke er umulig å finne ei på din alder som er villig til å ta sjansen på å vente, eventuelt som ikke vil ha barn i det heletatt. Men vær ærlig om dine tanker rundt barn og tidsperspektivet. Fordi dette har så uendelig mye å si i den alderen. Dersom det er veldig viktig for henne med barn luker nok ei dame på din alder deg bort, fordi det ligger mye risiko i å vente 5 år. Det som er problemet fra ei som har valgt å ikke få barn sitt ståsted, er at ts sier han vil ha barn om noen år. Det betyr at vi entrer nor vi vet har en utløpsdato. Da er det vanskelig å bli kjærester med noen. Kanskje du bør gå for ff til du er mer klar? 😊 Anonymkode: 9183f...689 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 27. august 2024 #52 Del Skrevet 27. august 2024 Bigote skrev (29 minutter siden): Det er en personlig preferanse.. Å få barn innebærer veldig mye ansvar og en stor omskolering for en persons liv.. Da må de finne seg damer som heller ikke ønsker barn. Og da helst i tillegg klippe strengen da uhell kan skje 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 27. august 2024 #53 Del Skrevet 27. august 2024 2 minutter siden, Maleficenta said: Da må de finne seg damer som heller ikke ønsker barn. Og da helst i tillegg klippe strengen da uhell kan skje Siterte du riktig bruker? Dette hadde null referanse i fra det jeg skrev Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 27. august 2024 #54 Del Skrevet 27. august 2024 Bigote skrev (Akkurat nå): Siterte du riktig bruker? Dette hadde null referanse i fra det jeg skrev Jo jeg syns det. Du svarte på hvorfor menn syns det er en katastrofe å få barn og da sa jeg hva menn bør gjøre om de syns det er en katastrofe å få barn.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 27. august 2024 #55 Del Skrevet 27. august 2024 (endret) 18 minutter siden, Maleficenta said: Jo jeg syns det. Du svarte på hvorfor menn syns det er en katastrofe å få barn og da sa jeg hva menn bør gjøre om de syns det er en katastrofe å få barn.... Om vi skal gå på temaet valget å få barn: Det er vel strengt tatt en katastrofe i seg selv for barnet om en av foreldrene syntes det er så forferdelig at h*n kom til verden.. Jeg er mer for at begge partene skal omstille seg etter barnets beste. At mor og far får barn med en de vet kan gi barnet trygge og kjærlige oppvekst vilkår.. At ansvaret at man sørger for barnets beste ligger hos begge parter i forkant av man har ubeskyttet sex... Endret 27. august 2024 av Bigote Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #56 Del Skrevet 27. august 2024 Det jeg tenker er at du bør være helt tydelig og sikker fra begynnelsen av, slik at den eventuelle kvinnen kan ta et valg. Som andre her skriver, så blir det vanskeligere med graviditet og svangerskap når man kommer opp i 30årene, og selvsagt tenker de kvinnene som ønsker seg barn at de begynner å få dårlig tid. Selv ble jeg sammen med en når jeg var 28 år, jeg hadde et barn fra før, og jeg sa at jeg ønsket meg flere barn etterhvert, noe han var enig med. Men det viste seg at han ikke mente det, han sa det bare for at jeg skulle bli. Hver gang jeg tok opp emnet sa han det samme, at han gjerne ville ha barn med meg, men han ville vente litt, ikke så lenge, bare en stund. Og slik gikk årene. Ikke for det, i dag er jeg sjeleglad for at det ikke ble barn med han! Det forholdet var preget av psykisk vold og jeg brukte år på å komme meg ut av det, og en av de tingene han sa til meg, var at han aldri kom til å gi meg noe han ikke kunne ta tilbake. Han var en mann med en god inntekt og hadde formue, feks fikk jeg bla bil av han, men den nektet han meg å bruke når han ville straffe meg eller noe. Og den uttalelsen skulle jeg tatt bedre til meg, for det viste seg å være barn han mente. Alt i alt, så er poenget mitt at du må være ærlig med en evt kjæreste, slik at du ikke ødelegger hennes muligheter for å få barn. Når jeg kom meg bort fra eksen var jeg 31-32 år og på det tidspunktet hadde jeg bestemt meg for at jeg aldri skulle ha noen mann, jeg var ferdig med dem. Helt til jeg traff han jeg er gift med i dag. Da var jeg 34 år, og hadde lekt litt med tanken på å få barn alene, men siden jeg endte opp i et forhold, så ble vi enig om at vi ville ha barn. Men da var det allerede for sent for min del, jeg hadde ikke egg som var bra nok, heller ikke ivf funket, så det ble aldri flere barn på meg, og mannen vil forbli barnløs. Hadde ikke eksen holdt på slik han gjorde, så kunne jeg kanskje ha funnet ut av det tidligere og kanskje hatt en sjanse til å få flere barn. Så slik jeg ser det, så er han en del av grunnen til at jeg ikke fikk flere. Så vær ærlig. Anonymkode: d7add...4a1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 27. august 2024 #57 Del Skrevet 27. august 2024 Bigote skrev (3 timer siden): Om vi skal gå på temaet valget å få barn: Det er vel strengt tatt en katastrofe i seg selv for barnet om en av foreldrene syntes det er så forferdelig at h*n kom til verden.. Jeg er mer for at begge partene skal omstille seg etter barnets beste. At mor og far får barn med en de vet kan gi barnet trygge og kjærlige oppvekst vilkår.. At ansvaret at man sørger for barnets beste ligger hos begge parter i forkant av man har ubeskyttet sex... Ja. Og om man ikke er interessert i å få barn overhode så gjør man noe med det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 27. august 2024 #58 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Betyr dette at damer blir mindre kritisk og kan tenke at å få barn er viktigere en å finne ekte kjærlighet med riktig mann? Eller vil damer heller være barnløse enn å få barn med en mann de bare synes er ok? Spørsmålene er seriøse, ingen antydninger til noe annet Anonymkode: 379a4...b36 Jeg kan ikke svare for alle damer, kun for meg selv. Nei, jeg ble vel kanskje mer kritisk enn jeg noen gang hadde vært, det viktigste var selvfølgelig å finne den store kjærligheten. Alternativet for min del var ikke å gå rundt barnløs, men da f.eks bruke kunstig befruktning uten mann hvis det hadde blitt nødvendig. Heldigvis var ikke det noe jeg trengte å tenke på siden mannen ønsket seg barn. Men, først og fremst er han jo min store kjærlighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 27. august 2024 #59 Del Skrevet 27. august 2024 1 hour ago, Maleficenta said: Ja. Og om man ikke er interessert i å få barn overhode så gjør man noe med det Her konkluderer du veldig bra 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 27. august 2024 #60 Del Skrevet 27. august 2024 Den biologiske klokka mi begynte å tikke lenge før jeg fylte 30. Tror ikke det er uvanlig at man føler på det i 20årene også. Så praten om barn bør tas tidlig uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå