Gå til innhold

Erfaring med unikorn livmor?

lb

Anbefalte innlegg

Har nylig fått påvist unikorn livmor mot høyre side, og alt man finner på nett er ikke så veldig positivt..

Er det noen som har erfaringer med det og som har blitt gravide naturlig? Og fått friske babyer av det? Tar gjerne i mot alle erfaringer dere har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lb skrev (17 minutter siden):

Har nylig fått påvist unikorn livmor mot høyre side, og alt man finner på nett er ikke så veldig positivt..

Er det noen som har erfaringer med det og som har blitt gravide naturlig? Og fått friske babyer av det? Tar gjerne i mot alle erfaringer dere har!

Anbefaler å holde deg unna Google, og forholde deg til hva helsepersonell sier om din situasjon. Google er verste plassen man søker opp slikt. 

Noen har hjerteformet livmor, andre har skillevegger i livmor, sammenvoksninger av ulike slag, arrdannelse etc. Er flere ulike tråder om det her inne. 

De aller fleste kan bli gravid likevel og bære frem barn. 

Har selv sammenvoksinger på venstre side, en skillevegg som deler livmoren min i 2 deler. En stor del og en liten på venstre side. Blitt gravid naturlig, vært frem 2 friske barn, nr 3 venter om få uker. Opplevd SA og MA, men det kan de ikke si noe om er pga livmorens form eller ikke. 

Anonymkode: 754d0...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler å holde deg unna Google, og forholde deg til hva helsepersonell sier om din situasjon. Google er verste plassen man søker opp slikt. 

Noen har hjerteformet livmor, andre har skillevegger i livmor, sammenvoksninger av ulike slag, arrdannelse etc. Er flere ulike tråder om det her inne. 

De aller fleste kan bli gravid likevel og bære frem barn. 

Har selv sammenvoksinger på venstre side, en skillevegg som deler livmoren min i 2 deler. En stor del og en liten på venstre side. Blitt gravid naturlig, vært frem 2 friske barn, nr 3 venter om få uker. Opplevd SA og MA, men det kan de ikke si noe om er pga livmorens form eller ikke. 

Ja, synes det er vanskelig å ikke google, men skjønner jo at det absolutt beste er å forholde meg til helsepersonell om dette.

Så godt å høre! Gratulerer så mye med graviditet nr 3 ☺️ Visste du om sammenvoksingene før du ble gravid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lb skrev (11 minutter siden):

Ja, synes det er vanskelig å ikke google, men skjønner jo at det absolutt beste er å forholde meg til helsepersonell om dette.

Så godt å høre! Gratulerer så mye med graviditet nr 3 ☺️ Visste du om sammenvoksingene før du ble gravid? 

Sammenvoksningene ble oppdaget midt i den første graviditet, så viste ikke om dem før det. 

Skal du først Google, les kun på sider som er troverdige og ha GOD kildekritikk. Mye utenlandske sider har mye skremselspropaganda og feilinformasjon. Samme med utallige "forskningsartikler" etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sammenvoksningene ble oppdaget midt i den første graviditet, så viste ikke om dem før det. 

Skal du først Google, les kun på sider som er troverdige og ha GOD kildekritikk. Mye utenlandske sider har mye skremselspropaganda og feilinformasjon. Samme med utallige "forskningsartikler" etc. 

Okei, var det noen ekstra hensyn du da måtte ta? 

Ja, veldig lurt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp fått vite at jeg har bicorn og skillevegg. Ville bare si at jeg føler med deg, har akkurat runda google selv og friker litt ut😑 Jeg har lest om veldig mange som har født friske fine barn med disse diagnosene, det er f.eks mange tråder på babyverden. Men man må være forberedt på at de kan komme tidlig, får vel litt ekstra kontroller på vekst og leie. 

Anonymkode: 0f674...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lb skrev (18 timer siden):

Okei, var det noen ekstra hensyn du da måtte ta? 

Ja, veldig lurt! 

Nei, ingen hensyn jeg måtte ta. Hadde i alle svangerskap litt småblødninger som de sjekket opp i, som de regnet med skyldes sammenvoksingene/skilleveggen. Fikk altså noe ekstra oppfølging ved behov både tidlig og sent. 

Basert på plasseringen av sammenvoksingene/skillevegg så har man ulike risikoer som blir fulgt opp. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lb! 

Jeg har også blitt diagnostisert med unikorn livmor mot høyre side. Har dessverre ikke noe solskinnshistorier å komme med enda, men vi lever i håpet 🤞 Holder på med IVF-runde nå. Hvordan går det med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 21.10):

Jeg har nettopp fått vite at jeg har bicorn og skillevegg. Ville bare si at jeg føler med deg, har akkurat runda google selv og friker litt ut😑 Jeg har lest om veldig mange som har født friske fine barn med disse diagnosene, det er f.eks mange tråder på babyverden. Men man må være forberedt på at de kan komme tidlig, får vel litt ekstra kontroller på vekst og leie. 

Anonymkode: 0f674...b53

Ja, google kan være et skremmende sted.. håper det går veien for deg🫶

Jeg kom over noen facebook-grupper hvor det blir delt erfaringer rundt unikorn livmor, og det er såå mange solskinnshistorier. Veldig fint å se oppi alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vbn skrev (8 timer siden):

Hei lb! 

Jeg har også blitt diagnostisert med unikorn livmor mot høyre side. Har dessverre ikke noe solskinnshistorier å komme med enda, men vi lever i håpet 🤞 Holder på med IVF-runde nå. Hvordan går det med deg? 

Litt godt å vite at det er flere! 
Så spennende, er det første runde?

Det går litt opp og ned, føler vi er litt i limbo akkurat nå. Har gått på en 10-dagers proverakur, så håper at mensen snart kommer.. Litt vanskelig å vite om man skal telle med småspotting eller ei, men håper det skal komme en ordentlig blødning. Vi skal på venteliste til ivf, venter bare på politiattesten. Men vi prøver naturlig i mellomtiden😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vbn skrev (21 timer siden):

Hei lb! 

Jeg bare lurer på, hvordan oppdager de det? Jeg fikk høre at jeg har lett hjerteformet på en 3D ultralyd. Har hatt 1000 av utralyd før, urkrapning etter abort og HSG og syns rart at ingen oppdaget noe før den 3d ultralyden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (53 minutter siden):

Jeg bare lurer på, hvordan oppdager de det? Jeg fikk høre at jeg har lett hjerteformet på en 3D ultralyd. Har hatt 1000 av utralyd før, urkrapning etter abort og HSG og syns rart at ingen oppdaget noe før den 3d ultralyden

Jeg var på fertilitetssjekk fordi jeg hadde lange sykluser. Tok da en innvendig ultralyd hvor gyn mistenkte, så ble jeg sendt til MR for å bekrefte. 
Sånn jeg skjønte det på gyn så må en MR til for å bekrefte det..men jeg vet ikke for sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinnsity skrev (4 timer siden):

I mitt tilfelle så hadde vi prøvd i to år uten å bli gravide i det hele tatt. Jeg ble så gravid med IVF og ventet tvillinger som vi dessverre mistet. Hadde også to kjemiske aborter etter dette. Etter det ville legen undersøke livmoren min med vannscan, og da fant de ut av at jeg har en unicorn livmor. Jeg var ganske frustrert for at de ikke hadde sett dette tidligere, men etter info fra lege og ha lest litt på nett, så er det ikke så lett å se med første øyekast. Hadde hele tiden fått beskjed om at livmoren min var helt fin. Legen forklarte det som at når de ser rett inn på livmoren framme ifra, så ser den normal ut, men når de begynner å se den fra siden og klarere (som med vannscan), så ser de hvordan den faktisk er. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lb skrev (16 timer siden):

Litt godt å vite at det er flere! 
Så spennende, er det første runde?

Det går litt opp og ned, føler vi er litt i limbo akkurat nå. Har gått på en 10-dagers proverakur, så håper at mensen snart kommer.. Litt vanskelig å vite om man skal telle med småspotting eller ei, men håper det skal komme en ordentlig blødning. Vi skal på venteliste til ivf, venter bare på politiattesten. Men vi prøver naturlig i mellomtiden😊

Ja, godt å være flere i samme båt 😊 Håper det ordner seg for oss 🤞 Har dere prøvd lenge? 

Det er ikke første runde med IVF. Det klaffet egentlig på første forsøk med ett egg som ble satt inn som delte seg til eneggede tvillinger! Lykken brast dessverre i uke 12. Det var nok for liten plass til de begge to inni livmoren. Håper bare det klaffer på neste 😊🤞 Heier på oss alle her inne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vbn skrev (2 timer siden):

Ja, godt å være flere i samme båt 😊 Håper det ordner seg for oss 🤞 Har dere prøvd lenge? 

Det er ikke første runde med IVF. Det klaffet egentlig på første forsøk med ett egg som ble satt inn som delte seg til eneggede tvillinger! Lykken brast dessverre i uke 12. Det var nok for liten plass til de begge to inni livmoren. Håper bare det klaffer på neste 😊🤞 Heier på oss alle her inne! 

Krysser fingrene for oss begge🤞 

Siden desember 2023, så ikke så lenge sånn sett, men veldig glad for at vi sjekka når det faktisk var noe galt. 

Åh, så leit å høre! Når skal du ha neste innsett?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
lb skrev (1 time siden):

Krysser fingrene for oss begge🤞 

Siden desember 2023, så ikke så lenge sånn sett, men veldig glad for at vi sjekka når det faktisk var noe galt. 

Åh, så leit å høre! Når skal du ha neste innsett?😊

Ja, godt dere fant ut av det 😊 Holder på med medisiner nå, så neste innsett blir neste uke dersom alt går etter planen 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vbn skrev (2 timer siden):

Ja, godt dere fant ut av det 😊 Holder på med medisiner nå, så neste innsett blir neste uke dersom alt går etter planen 🤞

Så spennende! Håper det klaffer på første🤞🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at legene ikke ser sånt på ultralyd. Ble sendt på operasjon da legen min fant en enorm muskelknute. Viste seg å være en skillevegg som deler livmoren min i 2. 

er i gang med IVF på Riksen pga mannlig faktor, da er det ny gynekolog hver gang, og de finner alltid muskelknute… når jeg forteller at det er en vegg så ser de det..

Anonymkode: e8c33...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også unicorn uterus! Etter nesten ett år med prøving fikk jeg påvist UU og vi ble henvist til IVF ved St. Olavs. Ble gravid på 2. egginnsett og fødte ei frisk og stor jente. Skulle ha planlagt ks pga seteleie, men vannet gitt 2 dager før. Ble planlagt ks, men med litt mer hast. 

Mitt råd: ikke les deg for mye opp om alle risikoer. Jeg har vært i kontakt med flere med UU gjennom facebook, og alle har hatt fine svangerskap. Anbefaler deg å søke opp Unicorn Uterus-gruppene på facebook og lese erfaringer der :)

Anonymkode: 99ea6...f95

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...