Gå til innhold

Ville du som ufør jobbet ekstra med kun 35 kroner timen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

JA!

Men greia er at disse menneskene er utviklingshemmet. De vet ikke hva de vil eller hva som er bra for dem. Vi har sånne miljøterapeuter og vernepleiere som deg som skal avgjøre for disse stakkarene hva de skal gjøre for å ha et meningsfylt liv. Trist.

Anonymkode: 7049a...226

Hva i alle dager???

Våre brukere tar da for svarte helt egne valg! Hva slags menneskesyn er det du har?

Du ilegger meg være vernepleier eller miljøterapeut, hva vet du om det?

De gangene våre brukere går ut i jobb er det nesten alltid deres ide. Om det er slik at noen man tenker kan ha nytte av noe, informerer man om tilbudet, men verken presser eller tvinger. 

Som regel har de plukket opp fra hverandre hvor de helst vil prøve seg og kommer til oss for å få hjelp til å ordne det praktiske med oppstart.

Så skal du frata dem evnen til å tenke sjæl, mulighetene for et sosialt liv, stoltheten det gir å kunne si "jeg skal på jobb", og mener de ikke vet bedre enn å ha det så jævlig? 🤯

Flott gjort. Bra jobba. Du er en ekte helt 💪

Anonymkode: 8f7dc...cde

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Håper hun fikk penger digitalt, så andre kunne handle for henne. Ikke alle kan håndtere penger 

Anonymkode: 72493...6c4

Hun fikk jo kun lommepenger for å kjøpe lunsjen sin på jobb. Alt annet ble ordnet av verge.

Anonymkode: 5d289...d9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og de evner ikke å se hvordan de faktisk blir utnyttet. Derav utviklingshemmed...

Den argumentasjonen kan man jo også bruke for de som ikke er utviklingshemmede... Din økte lønn gir bare ekstra arv til dine den dagen du dør...

Anonymkode: 513f9...95b

Du burde ta deg en tur innom en av bedriftene og prate med folk. Du får utifra at alle med en nedsettelse går rundt som siklende zombier uten egen vilje eller evne til å oppfatte egen situasjon. Tro om igjen.

Anonymkode: 8f7dc...cde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør, og jobber ca 4,5 timer i uka aldeles gratis. Fordi det er hyggelig å være til nytte, og jeg har ikke nok eller stabil nok arbeidskapasitet til betalt arbeid.

Anonymkode: 2772e...770

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som flere her ikke evner mellom å skille på en JOBB der man yter noe for en arbeidsgiver, som arbeidsgiver faktisk tjener penger på og en AKTIVITET der mennesker med lav arbeidsevne får noe å gå til, noe som gir verdi i hverdagen. Felles for de fleste av disse aktivitetene er jo at det er jobber som egentlig ikke gir penger i kassa for arbeidsgiver, jobber som ikke trenger å utføres. I en VTA-bedrift er det slik at det er 1 ansatt pr 3 på tiltak. Det vil si at for at tre mennesker skal kunne komme på jobb og gjøre et stykke arbeid må det være en fulltidsansatt på ordinære vilkår som tilrettelegger og følger opp disse i tiltak. De færreste tiltaksbedrifter tjener penger på å ha folk på tilrettelagte jobber, nettopp fordi det krever veldig mye i tilrettelegging og oppfølging. 
Selvsagt ville ikke vi med ordinær arbeidsevne jobbe for 35 kroner i timen, det ville vært sosial dumping, men om jeg hadde fått 35 kroner timen for å gjøre et stykke frivillig arbeid som egentlig ikke er en jobb (som å trakte kaffe på et kontorfellesskap, tørke støv av hyller i matbutikker eller sørge for at alle på kontoret har tilgang på penner og kladdeblokker) så ville jeg selvsagt takket ja til dette, så lenge jeg ikke mistet min ordinære lønn. 

For de med uføretrygd, som ikke er så oppegående at de kunne utført noe form for ordinært arbeid i en liten grad, så er det å komme seg ut av hjemmet, ha et arbeidsfellesskap, få helg, ferie og arbeidstider, et stort pluss i en ellers ganske så trist hverdag. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehhhh... Nei, for jeg bruker jo opp lønna mi som jeg selv ønsker. Utviklingshemmede har økonomisk verge som ofte er ekstremt sparsom.

Anonymkode: 5d289...d9a

De har ikke alle økonimsk verge. Men kan ikke forstå argumentasjonen din om at inntekten deres 'bare' blir til arv for andre, så de har ikke behov for bedre lønn. Det er utnyttelse. Nettopp derfor kan de tjente opptil 1G før det blir trekk i uføretrygden, da kan de jobbe hele året til en luselønn. Grensen er ikke for de uføretrygda, men for arbeidsgiverne.

Anonymkode: 513f9...95b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en som var med på slikt. Han har aspergers, men er meget høytfungerende - han sliter veldig med sosial, og kan få panikkanfall veldig lett - blandet med depresjon, som er grunnen til at han ikke fungerer veldig bra i det vanlige arbeidsliv. 

Tilbakemeldingen var at det er ganske blandet på slike plasser. Du møter på folk som er meget oppgående, og du møter på folk som er hakket over "siklende zombier".

Han jeg kjenner fikk etter hvert varig tilrettelagt arbeid et annet sted, og får brukt kunnskapen sin der. 

Slike steder som TS linket til er nok greit om du hovedsakelig ønsker sosialt samvær og mestringsfølelse, men ikke noe utover det. 

Anonymkode: dc234...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri jobbet gratis for noe slikt. Skal jeg jobbe skal jeg tjene penger på det hvis ikke så sparer jeg heller min energi og bruker den på noe som letter smertene.

Men nå er ikke jeg utviklingshemmet eller autistisk heller. Mine venne som derimot er på spekteret hadde heller aldri jobbet for 35 kroner i timen, men dette er kanskje et tilbud for de som ikke er helt oppegående. 

Anonymkode: 89ddb...2b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri jobba for 35 kroner i timen. Derimot kan jeg jobbe frivillig for en god sak, men det blir noe helt annet. Det er stor forskjell på å jobbe frivillig hos Røde Kors, sammenligna med å jobbe for 35 kroner i en VTA-stilling. 

Fontenehuset kan egentlig ikke sammenlignes med VTA, fordi at tankegangen er ulik. På Fontenehuset jobber alle medlemmene frivillig og der kan alle gjøre de samme arbeidsoppgavene. Utviklingshemmede har overhodet ingenting på et fontenehus å gjøre, fordi det passer ikke med tankegangen til Fontenehuset. 

"HeltMed"-tiltaket hadde jeg aldri blitt med på. Det er kun sosial dumping og utnyttelse. Målgruppa der er dessuten utviklingshemmede, inkludert mennesker med autisme og asperger. 

Jeg har vært ufør i flere år. Det går ganske greit, men selvfølgelig er enkelte dager tyngre enn andre. Frivillig arbeid er helt innafor for min del, men aldri VTA og lignende. 

Anonymkode: 235a2...55f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig kan Fontenehuset også være negativt for folk. Tung psykiatri og rus. De ansatte får lønn, medlemmene får ingen lønn. Veldig enkle arbeidsoppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært ufør så kunne jeg det hvis jeg hadde restarbeidsevne og mulighet. Men med forbehold om at arbeidsoppgavene er noe som appellerer til meg og at arbeidsmiljøet er bra både rundt arbeidssituasjon og det kollegiale. 

Eller for å si det på en annen måte, jeg hadde ikke tatt i på hva som helst bare fordi jeg kunne for 35 kr timen. For da kunne jeg likegodt jobbet gratis som frivillig etter eget ønske.

Er en ærlig sak å si nei også.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 19.53):

Det riktige spørsmålet og stille seg her er: Er det greit å utnytte utviklingshemmede på denne måten?

Anonymkode: a5833...9da

Utnytting? Skal de få full lønn pluss full trygd, mener du?

Anonymkode: e942b...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (Akkurat nå):

Hadde jeg vært ufør så kunne jeg det hvis jeg hadde restarbeidsevne og mulighet. Men med forbehold om at arbeidsoppgavene er noe som appellerer til meg og at arbeidsmiljøet er bra både rundt arbeidssituasjon og det kollegiale. 

Eller for å si det på en annen måte, jeg hadde ikke tatt i på hva som helst bare fordi jeg kunne for 35 kr timen. 

Er en ærlig sak å si nei også.

Om du har noe arbeidsevne så bør du jo bidra det du kan. Det er jo ikke slik at vi i full jobb nødvendigvis kan velge den jobben som appellerer mest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du har noe arbeidsevne så bør du jo bidra det du kan. Det er jo ikke slik at vi i full jobb nødvendigvis kan velge den jobben som appellerer mest. 

Bør, ja sikkert. Men uføre må ikke, og de må iallfall ikke gjøre noe de ikke har lyst til. Det er ikke slik at uføre skal ta i på hva som helst bare fordi de er uføre og "må bidra". 

Som sagt, visse vilkår må tilfredsstilles for at jeg burde tatt i på det. Det blir jo en arbeidsplass på lik linje som at friske velger seg arbeidsplasser. Enkelte arbeidsplasser og arbeidsoppgaver blir eller føles bare ikke riktig, og da sier man nei. Man er ikke umyndiggjort som ufør, så det er fullt lov å si nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde aldri jobba for 35 kroner i timen. Derimot kan jeg jobbe frivillig for en god sak, men det blir noe helt annet. Det er stor forskjell på å jobbe frivillig hos Røde Kors, sammenligna med å jobbe for 35 kroner i en VTA-stilling. 

Fontenehuset kan egentlig ikke sammenlignes med VTA, fordi at tankegangen er ulik. På Fontenehuset jobber alle medlemmene frivillig og der kan alle gjøre de samme arbeidsoppgavene. Utviklingshemmede har overhodet ingenting på et fontenehus å gjøre, fordi det passer ikke med tankegangen til Fontenehuset. 

"HeltMed"-tiltaket hadde jeg aldri blitt med på. Det er kun sosial dumping og utnyttelse. Målgruppa der er dessuten utviklingshemmede, inkludert mennesker med autisme og asperger. 

Jeg har vært ufør i flere år. Det går ganske greit, men selvfølgelig er enkelte dager tyngre enn andre. Frivillig arbeid er helt innafor for min del, men aldri VTA og lignende. 

Du får jo trygd i tillegg, så hvor mye tenker du at du bør få i timebetaling ved siden av trygden din? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (Akkurat nå):

Bør, ja sikkert. Men uføre må ikke, og de må iallfall ikke gjøre noe de ikke har lyst til. Det er ikke slik at uføre skal ta i på hva som helst bare fordi de er uføre og "må bidra". 

Som sagt, visse vilkår må tilfredsstilles for at jeg burde tatt i på det. Det blir jo en arbeidsplass på lik linje som at friske velger seg arbeidsplasser. Enkelte arbeidsplasser og arbeidsoppgaver blir eller føles bare ikke riktig, og da sier man nei. Man er ikke umyndiggjort som ufør, så det er fullt lov å si nei.

Nei, de må ikke. Men systemet er bygget på tillit, og om de som kan bidra litt ikke gidder, bare fordi de ikke må, så fungerer ikke systemet. 

Mange av oss yrkesaktive kan heller ikke velge de arbeidsoppgaver som vi aller helst ønsker å utføre. Men jobb må vi jo ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 19.49):

Utrolig mange uføre driver med frivillig arbeid, jeg tror de ville sett pengene som bonus om de fikk 35,- i timen for å jobbe i dyrebeskyttelsen da. 

Anonymkode: 5fc56...947

Hvis utrolig mange uføre har kapasitet til å drive med frivillig arbeid så er det på tide å sette dem i sving i lønnet arbeid som gir inntekt til statskassen. En kasse de så til de grader har hatt ett langt sugerør ned i. 

Anonymkode: d73c5...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 26.8.2024 den 21.24):

Må han jobbe, eller  går han dit bare fordi han liker det sosiale? For han er helt klart lønna bare en vits, det er ikke derfor han er der.  

Ut fra jeg har forstått så må han. 

Anonymkode: c0031...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, de må ikke. Men systemet er bygget på tillit, og om de som kan bidra litt ikke gidder, bare fordi de ikke må, så fungerer ikke systemet. 

Mange av oss yrkesaktive kan heller ikke velge de arbeidsoppgaver som vi aller helst ønsker å utføre. Men jobb må vi jo ha. 

Jeg skrev ingenting om å ikke gidde. Jeg skrev at selv uføre trenger ikke ta i på hva som helst. Og det har ingenting med tillit å gjøre. Uføre kan da ikke hive seg ut i en jobb de ikke ønsker med folk de ikke liker under dårlige arbeidsforhold bare av samvittighet for fellesskapet eller for å bevise at de gidder. De er ikke umyndiggjort selv om de er uføre.

Greit nok at vi yrkesaktive ikke alltid kan velge arbeidsoppgaver og må ta i på litt av hvert, men man kan faktisk sette grenser og ofte velge selv. Selv om man ikke når opp til det ypperste så kan man avslå det minst passende. Det bør også uføre som skal ut i jobb igjen få gjøre. 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ufør men har jobbet gratis i mange hundre timer. Jobber frivillig for to organisasjoner pluss ting som FAU, Idrettslaget, nabolaget, båtforeningen osv. Bare fint å delta og bidra, trenger ikke lønn for det. 

Anonymkode: 0b416...737

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...