Gå til innhold

Ville du som ufør jobbet ekstra med kun 35 kroner timen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis alternativet er å ikke ha noen jobb, så ja. Usikker på hva kravene er for å delta, men hvis det er slik at en kan komme når en kan helt fritt, så ville jeg absolutt gjort det. 

Jobber frivillig hos Fontenehuset, vasker do, og panter flasker (og selvfølgelig mange andre mer meningsfulle ting), og det gjør jeg uten noen ekstra betaling og med glede. For det er uvurderlig å være en del av noe, å ha gjort en jobb som betyr noe, som noen setter pris på. Det er uvurderlig å kunne "ta helg" eller "ta ferie" og vite at hvis jeg ikke møter opp så er det noen som vil lure på hvor jeg er blitt av i verden. Da jeg begynte tenkte jeg for meg selv at her kunne jeg enten tenke at siden jeg ikke fikk betalt skulle jeg bare gjøre de "gøye jobbene", og at siden jeg jo tross alt er så syk så skal jeg spare krefter og ikke pushe meg overhodet, spare kreftene til jeg kom hjem igjen, eller jeg kunne tenke at "nå er dette min jobb" og så bidra med det jeg kunne, og være den arbeidstakeren jeg ønsket jeg kunne være hvis jeg ikke var syk. Det er ikke gøy å vaske do "gratis", men faen så livskvalitet det gir.

Håpet mitt i begynnelsen var også at med å se på det som en ekte jobb, at jeg kunne bygge meg opp etter hvert til å kunne ta en ordinær stilling et sted. Men faktum er at helsa mi er for ustabil. Da er slike tilbud en livslinje. Penger er virkelig ikke alt! 

Så ja takk til 35 kr! Siste månedene har jeg i snitt jobbet 24 timer i måneden, det vil si 10 000 kr ekstra på et år. Det er en fin bonus for meg det. ❤️ (Som jeg dessverre ikke får)

Anonymkode: 8d111...656

Får du økt livskvalitet ved å vaske toalett gratis? 

Anonymkode: 235a2...55f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ufør selv og får max av det man kan få på ufør. Skal jeg jobbe, så trekkes nesten 70 kroner per 100 lapp av det jeg tjener.

Så for min del, nei takk. Jeg sitter heller hjemme og driver med hobbier enn å reise til og fra ert arbeidssted for lysne 30 kroner i timen.

Det skal lønne seg å jobbe sies det, selv for se som er uføre. Det er stikk motsatt i virkeligheten for de fleste. 

Jeg må betale drivstoff til jobb, slitasje på bilen, kanskje bomring og evt betale for parkering på arbeidsplassen.

Så nei takk 😊 

Anonymkode: e1b39...0ea

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes innlegget jeg skrev snakket for seg selv. Og det korte svaret er ja. Fordi det kommer sammen med mye annet. 

Har du noe nebbete du vil si om det? 

Anonymkode: 8d111...656

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du forstår åpenbart ikke gleden og tilfredsstillelsen man kan finne i å være til nytte for noe utenfor en selv.

Det er hva Helt Med, VTA, dagtilbud og frivillig arbeid kan gi for den som ellers står utenfor arbeidslivet - å kunne bidra og være samfunnsnyttig. 

Anonymkode: 6835c...fa1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig at folk ikke skjønner at de må her se på totalen. Altså hva de får i trygd pluss tillegget.

Men de vil sitte hjemme og ikke jobbe for de 35 kr timen, selv om de kunne jobbet. De vil altså heller ha en betalt ferie, istedet for å legge alt sammen og dele det på antall timer de jobber. 

Legg sammen alt og del det på antall jobbtimer. Timelønnen vil da være hinsides.

Men nei.

Anonymkode: 5359f...6f4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, dersom det stemmer det som står at man ellers har samme betingelser som andre. Den lønna er ikke verdt å binde seg opp for, å måtte søke om ferie og kanskje ikke få når man vil (som ufør er jeg avhengig av å reise når det er billigst for å ha råd), å måtte få sykemelding når jeg har brukt opp egenmeldingsdagene osv.

Jeg jobber frivillig 5 timer en dag i uka, det er den arbeidskapasiteten jeg har. For å ha noe meningsfylt å gjøre, komme meg ut blant folk, og ikke minst for å føle at jeg også bidrar bittelitt til samfunnet og gir litt tilbake. Der kan jeg bare gi beskjed når jeg ikke kan eller er syk, uten spørsmål. Jeg har lite fravær, men når jeg har det så er det godt å ha den friheten. 35 kr timen er ikke verdt å miste det for. Og ikke minst så jobber de fleste andre på arbeidsplassen også frivillig, så vi er likestilte.

Hadde jeg ikke hatt denne muligheten til frivillig arbeid så hadde jeg nok likevel tatt en jobb for 35 kr timen om jeg kunne. Men da ikke for pengene, men av grunnene nevnt over.

Anonymkode: bd1d4...d75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ufattelig at folk ikke skjønner at de må her se på totalen. Altså hva de får i trygd pluss tillegget.

Men de vil sitte hjemme og ikke jobbe for de 35 kr timen, selv om de kunne jobbet. De vil altså heller ha en betalt ferie, istedet for å legge alt sammen og dele det på antall timer de jobber. 

Legg sammen alt og del det på antall jobbtimer. Timelønnen vil da være hinsides.

Men nei.

Hva blir timelønna?

Anonymkode: 72493...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ufør,men hadde blitt provosert og forbanna av å høre om 35kr timen. Da hadde det i såfall blitt 35kr verdt innsats. Å for å sammenligne med vanlig arbeidsliv,så blir det meget lite innsats. Enkelte går på jobb for å si de er på jobb,eller har jobb. Innsats og produktivitet erlik 0.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke ufør,men hadde blitt provosert og forbanna av å høre om 35kr timen. Da hadde det i såfall blitt 35kr verdt innsats. Å for å sammenligne med vanlig arbeidsliv,så blir det meget lite innsats. Enkelte går på jobb for å si de er på jobb,eller har jobb. Innsats og produktivitet erlik 0.

Man blir ikke inkludert på arbeidsplassen på lik linje med de som har de "ordentlige" jobbene heller. Man blir som en slags skygge som de pjatter litt med innimellom, men som primært blir holdt utenfor da man ikke blir en av dem. 

Anonymkode: a1d36...9a8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva blir timelønna?

Trygd pluss lønn for antall timer jobbet, delt på antall timer jobbet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt 100% uaktuelt for meg. Derimot jobber jeg gjerne gratis for frivillige organisasjoner som gjør et viktig og samfunnsnyttig arbeid. 

På veien til uføretrygd var jeg innom en attføringsbedrift for å teste ut arbeidsevnen min. Det opplevdes ikke som en arbeidsplass, men mer som et oppbevaringssted. Det var rett og slett helt forferdelig og totalt meningsløst. I løpet av de ukene jeg var der fikk jeg en panikkangst som jeg aldri har vært i nærheten av hverken før eller senere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 19.44):

Men om de gjør mye av det samme som de andre, så spørs det hvor meningsfullt det er. Det er vel ingen som synes det er morsomt og meningsfullt å fylle på hyller eller vaske doer 

Du har tydligvis ikke skjønt at det er viktig å treffe andre mennesker, ha et sosialt nettverk mm. en jobb består av mye mer enn bare penger. Synd at ikke flertallet av de som er trygda har skjønt det.

Anonymkode: eb848...941

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (På 10.9.2024 den 10.50):

Du ser faktisk ingen fordeler av å ha noe å stå opp til om morgenen?? Det finnes faktisk folk som utfører arbeidsoppgaver gratis også.......selv om det i din verden er helt håpløst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ufør. Begynte med hobby fotografering da det ga meg litt livskvalitet. Nå har jeg starter et ENK. Fordelen er at jeg kan jobbe etter når formen tillater det. Noen måneder kan det bli litt, andre måneder har jeg nok med å fungere🤷🏻‍♀️

Poenget med slike jobber som TS nevner er vel mest for det sosiale og ha litt rutiner og komme seg ut når formen tillater det. Uavhengig av hva jobb det er så handler det om å føle seg inkludert i samfunnet.

Jeg jobbet 100%, var kjempeaktiv og trente 5 dager i uka. Det å plutselig være fanget i egen kropp og hjem var mildt sagt frustrerende. Jeg ble varig ufør og det tok meg årevis å komme dit at jeg klarte å begynne å gjøre ting for meg selv igjen. 

I tillegg har jeg aleneomsorgen for et barn så jeg har ikke restevne til å klare å jobbe da dagsformen min er som en jojo. 

Synes det er flott at det finnes tiltak der en kan jobbe litt, få litt mening og tjene noen kroner. Man kan også få seg normalt betalt jobb, men problemet er at få arbeidsplasser vil tilby der til et menneske som aldri kan garantere at de klarer å komne på jobb. Da er slike organisasjoner fine da de ikke er avhengig av at en kommer.

Anonymkode: 2962d...d5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du ser faktisk ingen fordeler av å ha noe å stå opp til om morgenen?? Det finnes faktisk folk som utfører arbeidsoppgaver gratis også.......selv om det i din verden er helt håpløst. 

Trenger ikke 35kr/t for å stå opp om morgen… 

Folk som arbeider gratis, det kalles frivillig arbeid. 

Anonymkode: 513f9...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde jeg funnet på selv at jeg ville jobber gratis eller tilnærmet gratis,så ja da er det greit. Men ingen tang kunne fått meg til å gjøre det. Helt særlig ser jeg ikke motivasjonen heller. 

Men jeg har en jobb jeg ikke liker MED lønn,så ser ikke jeg har noe gevinst ut av dette annet en pengene. Ikke alle elsker jobben sin.

Ser uføre ikke akkurat har drømme jobben. Så står fast på det jeg skrev. 

35kr timen er jo noe du selv kan prøve om du synes det er attraktivt. For meg ville det I tilfelle blitt 35kr times innsats. Selv 135kr timen er lite.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fant80 skrev (4 timer siden):

Hadde jeg funnet på selv at jeg ville jobber gratis eller tilnærmet gratis,så ja da er det greit. Men ingen tang kunne fått meg til å gjøre det. Helt særlig ser jeg ikke motivasjonen heller. 

Men jeg har en jobb jeg ikke liker MED lønn,så ser ikke jeg har noe gevinst ut av dette annet en pengene. Ikke alle elsker jobben sin.

Ser uføre ikke akkurat har drømme jobben. Så står fast på det jeg skrev. 

35kr timen er jo noe du selv kan prøve om du synes det er attraktivt. For meg ville det I tilfelle blitt 35kr times innsats. Selv 135kr timen er lite.

Men man har jo trygden i tilegg, så d blir mye mer enn 35kr/t.

Anonymkode: 5bd2e...8e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsplass har hatt en Helt med prosjektet. Personen hadde en oppgave som avlastet oss andre. Oppgaven er en liten del av meg og mine kollegaers jobb som vi må utføre i tillegg til alle de andre arbeidsoppgavene våre. Sånn sett blir lønnen riktig betaling for utført arbeid. Det er forventet at jeg og mine kollegaer ( en av oss) bruker max en time på denne oppgaven mens Helt med deltakeren brukte en halv dag. Så lønna gjenspeiler nok dette at deltaker trenger mye tid og oppfølging.

Anonymkode: 6f72d...b17

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsplass har hatt en Helt med prosjektet. Personen hadde en oppgave som avlastet oss andre. Oppgaven er en liten del av meg og mine kollegaers jobb som vi må utføre i tillegg til alle de andre arbeidsoppgavene våre. Sånn sett blir lønnen riktig betaling for utført arbeid. Det er forventet at jeg og mine kollegaer ( en av oss) bruker max en time på denne oppgaven mens Helt med deltakeren brukte en halv dag. Så lønna gjenspeiler nok dette at deltaker trenger mye tid og oppfølging.

Anonymkode: 6f72d...b17

Hvor mange timer i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har jo trygden i tilegg, så d blir mye mer enn 35kr/t.

Anonymkode: 5bd2e...8e9

Kommer vel ann på hvor mye man klarer å jobbe. 37 timer i uka kan bli 1g som de kan tjene før trygden blir redusert. Men hvis de er avhengig av bil og må betale for bom og parkering går det jo ikke opp. Eller regner jeg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...