Gå til innhold

Ville du som ufør jobbet ekstra med kun 35 kroner timen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn med aspergers som snart skal ut i arbeidslivet. For unge mennesker er det VELDIG bra om det finnes slike tiltak - en "jobb" å gå til. Alternativet er å være alene hele dagen og bli deprimert og angsfylt. Helt i starten av livet!

MEN den lønna er latterlig lav. Tenker på hvilken stor ressurs min sønn og andre som han kan være i rett setting. Fotografisk minne, toppkarakterer på skolen, det må da være NOE dette kan brukes til? Selv om det sosiale ikke henger med, og han blir stresset av kaos og bråk? Han ville gjort det strålende i den rette jobben - bare at han aldri ville ha kommet igjennom et jobbintervju på en slik måte at han hadde fått jobben.

Min største angst er at mitt barn skal bli deprimert og føle seg helt ubrukelig og på utsiden av samfunnet etter vgs. Så vi kunne nok ha vært interessert i en slik ordning - HVIS vi hadde fått andre "goder" som bostøtte og uføretrygd som gjorde at han kunne leve et relativt greit liv uavhengig av de 35 kronene.

Anonymkode: 82d51...60c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har 34% skatt på "øvrig arbeidsinntekt". 

Anonymkode: 235a2...55f

Nå snakker du om skattetrekk og ikke faktisk skatt.

Anonymkode: 5d289...d9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra for de som har lyst.

Personlig finner jeg ingen glede eller stolthet i å arbeide. På det området eier jeg ikke skam. Hadde hatt null problem med å bare snylte på andre, med verdens beste samvittighet.

Anonymkode: ab033...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva med FH? 

FH? 

Anonymkode: 7aa0f...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Siste jobben tjente jeg over 200 kr timen. Trygda er dårlig, men å jobbe som "slave" for en arbeidsplass som misbruker Nav og Nav lar det skje. Nei takk.

Opplevd det før og sluttet etter ei uke. Som ufør er det å bære sosial på jobb ikke noe jeg trakter etter. Ikke føler jeg noe nyttig heller siden jeg bare ødelegger kroppen mer. Jeg får mer ut av å samle energi til kroppen min så jeg kan være der for familie og venner. Inkludert meg selv.

Mange trenger en jobb for å se sin egen verdi, men jeg er ikke den personen. En jobb kan bytte deg ut så fort du er unyttig. Bruk og kast.

Anonymkode: 8fa7a...5bb

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig med de som sier at de 35,- kommer oppå uføretrygda, så en må regne "timeslønna" en får på trygda og så legge til 35,-. 

Uføretrygda utgjør 66% av det du ville ha tjent som arbeidsfør. Det vil si at du allerede tjener 34% mindre enn andre per arbeidstime, hvis en skal kalle det å være ufør en 100% jobb. Med +35,- vil du heller ikke komme opp i den summen andre tjener på samme jobben, hvis det da ikke er snakk om en svært lite betalt jobb.

Anonymkode: 421b3...40a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ufør vernepleier på VTA i en vekstbedrift for 74kr/t. Jeg vil hevde det gir meg et unikt perspektiv på tilrettelagt arbeid for mennesker med nedsatt funksjonsevne, det være seg kognitivt eller fysisk. 

Jeg ville aldri vært jobben foruten! Jeg kommer meg ut, får brukt faget noe, holder meg i bevegelse og opplever mestring og mening i hverdagen. 

Hos oss jobber vi side om side, med mange av de samme arbeidsoppgavene, uavhengig av om vi er 'fast ansatt' eller 'arbeidstaker' på kommunal plass eller VTA-plass. Fysiske begrensninger? Vi har oppgaver du kan gjøre. Kognitive begrensninger? Vi har oppgaver du kan gjøre. Sosiale utfordringer? Vi kan tilrettelegge og veilede. Absolutt alle blir sett på som en verdifull ressurs i driften.

Jeg vil hevde at om en ikke finner mening i enkle arbeidsoppgaver er det innstillingen det er noe feil med, ikke oppgaven. Jeg jobber på vaskeriavdelingen, og har sittet hele dager og foldet vaskekluter og håndklær og sett på det som meningsfullt. Om ikke tøyet fra sykehjemmet ble hentet, sortert, vasket, tørket, foldet og sendt ut igjen, hvordan skulle de eldre fått stelt seg? Er ikke det å bidra til at sykehjemmet har nødvendig utstyr meningsfullt

Jeg traff en beboer jeg tidligere har jobbet hos her for en stund siden. Vedkommende har i mange år hatt plass på det lokale dagsenteret og hatt arbeidsoppgaver der for 'lønn' i form av oppmuntringspenger. Nå kunne vedkommende gledesstrålende fortelle om å ha fått jobb på en kafé via Helt Med, og så veldig frem til å få ha en 'vanlig' jobb. 

Ikke alle tilbud passer alle. Ikke alle jobber passer alle. Men å som arbeidsfør gjennomsnittlig arbeidstaker med relativt gjennomsnittlige kognitive og/eller fysiske forutsetninger sitte og omtale tilbud for mennesker med fysiske, kognitive, nevrologiske eller sosiale ferdigheter som meningsløse ser jeg på som ekstremt nedlatende og ufint.

Anonymkode: 6835c...fa1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt ja, jeg har ikke mulighet til å få meg jobb noe annet sted, så det er eneste mulighet til å få større inntekt.

Jeg fikk et tilbud om VTA-plass der jeg ville fått under 30 kroner i timen, og ville sagt ja, men var dessverre for opptatt så ville ikke hatt tid. Det var krav om å jobbe minimum 50%.

Mange snakker om å få et sosialt fellesskap og å ha noe å gå til, men dette gjelder ikke meg. Lider av kraftig aspergers, og blir aldri inkludert i noe sosialt fellesskap uansett, så hadde vært i sosial isolasjon på en slik arbeidsplass også. Det er heller ikke slik at jeg er avhengig av en arbeidsplass for å komme meg ut døra, så for meg ville den eneste motivasjonen vært de 30 kronene i timen.

Anonymkode: e7220...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også aspergers og er glad jeg slipper å jobbe og være i kontakt med masse folk. Blir totalt utslitt mentalt å forholde meg til folk.

Anonymkode: 5ad85...db7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har også aspergers og er glad jeg slipper å jobbe og være i kontakt med masse folk. Blir totalt utslitt mentalt å forholde meg til folk.

Glemte å si: Jeg har ikke noe problem med å aktivisere meg selv.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt uenig med de som sier at de 35,- kommer oppå uføretrygda, så en må regne "timeslønna" en får på trygda og så legge til 35,-. 

Uføretrygda utgjør 66% av det du ville ha tjent som arbeidsfør. Det vil si at du allerede tjener 34% mindre enn andre per arbeidstime, hvis en skal kalle det å være ufør en 100% jobb. Med +35,- vil du heller ikke komme opp i den summen andre tjener på samme jobben, hvis det da ikke er snakk om en svært lite betalt jobb.

Anonymkode: 421b3...40a

Men det er jo ikke snakk om en vanlig jobb, men en jobb som i mange tilfeller koster mer penger enn «verdien» arbeidskraften tilfører. For eksempel fordi det trengs mye tilrettelegging eller oppfølging, jobber saktere, ikke kan utføre så mange arbeidsoppgaver etc, avhenger selvsagt av person og situasjon. Men en vanlig jobb er det ikke. 

Anonymkode: 6b898...fc2

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo ikke snakk om en vanlig jobb, men en jobb som i mange tilfeller koster mer penger enn «verdien» arbeidskraften tilfører. For eksempel fordi det trengs mye tilrettelegging eller oppfølging, jobber saktere, ikke kan utføre så mange arbeidsoppgaver etc, avhenger selvsagt av person og situasjon. Men en vanlig jobb er det ikke. 

Anonymkode: 6b898...fc2

Derfor er 35kr timen bra betaling når det egentlig er snakk om aktivisering på dagtid!

Anonymkode: 5bd2e...8e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 10.08):

Nei, hun ville bare ha én lapp...

Anonymkode: 5d289...d9a

Men da tar man hensyn til det og setter frem kjeks og frukt.

Anonymkode: bddb9...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

FH? 

FH = Fontenehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Derfor er 35kr timen bra betaling når det egentlig er snakk om aktivisering på dagtid!

Mange jobber i kantine og butikk gjør den samme jobben som alle andre.

Anonymkode: 638c5...d44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva med FH? 

Hva med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med det?

Kan FH sidestilles med VTA og HeltMed?

Der finnes det ansatte som får lønn. Medlemmene får ikke lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som innebærer jobbintervju, prøveperiode, medarbeidersamtaler osv. Mer enn bare aktivisering. 

Anonymkode: 72493...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...