Gå til innhold

Ville du som ufør jobbet ekstra med kun 35 kroner timen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heltmed  er en en ordning for utviklingshemmede og autister, som ønsker å ha en spesialtilpasset stilling  på en ordinær arbeidsplass. De har ufør i bunn, og kan derfor ikke tjene mer enn grensen, men er 35 kroner timen virkelig noe å gå for? Eller er det noe jeg overser her? For de skal vel skatte av den timelønnen også🤔

Er dette det samme som VTA, bare at kollegaene ikke er utviklingshemmede?

https://heltmed.no/til-arbeidsgivere/hvordan-bli-helt-med-arbeidsgiver

Screenshot_20240826_111919_Chrome.jpg

Anonymkode: 72493...6c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ms. Perfect skrev (5 minutter siden):

De jobber jo ikke for lønna, de jobber for å ha noe meningsfullt å fylle dagene med, for å være en del av et sosialt felleskap og for å få  lønn og ferie som alle andre.

Men om de gjør mye av det samme som de andre, så spørs det hvor meningsfullt det er. Det er vel ingen som synes det er morsomt og meningsfullt å fylle på hyller eller vaske doer 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om de gjør mye av det samme som de andre, så spørs det hvor meningsfullt det er. Det er vel ingen som synes det er morsomt og meningsfullt å fylle på hyller eller vaske doer 

Utrolig mange uføre driver med frivillig arbeid, jeg tror de ville sett pengene som bonus om de fikk 35,- i timen for å jobbe i dyrebeskyttelsen da. 

Anonymkode: 5fc56...947

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis jeg var i fysisk form til å klare det hadde jeg gjort det.

Anonymkode: c9a08...5d6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en dag jeg føler meg oppesen og har litt å gi, så jobber jeg for vanlig lønn. Å si nei fordi det ikke matcher uføretrygden, blir bare flaut! Jeg er ufør pga sykdom, men kan ha gode perioder. Da jobber jeg litt, eller det jeg klarer. 

Anonymkode: c0f2a...1fc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt er det mange som synes det! Det er jo en jobb! De kan si at de skal på jobb, og de kan feire helgen med lønningspils som mange andre. Det er noen som forventer at de kommer, som er avhengig av akkurat dem, og som gir dem ros og tilbakemeldinger på akkurat den jobben di gjør.

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo nettopp det som oppleves meningsfullt for dem. Å kunne bidra, uansett hva det gjelder. Om det er så å vaske hyller eller toaletter, det er ikke hva de gjør som er relevant - men at de får bidratt med noe.

På Fontenehuset gjør de også lignende helt frivillig uten å få noe for det. 

Anonymkode: 614b7...2ce

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (15 minutter siden):

De jobber jo ikke for lønna, de jobber for å ha noe meningsfullt å fylle dagene med, for å være en del av et sosialt felleskap og for å få  lønn og ferie som alle andre.

Få ferie? 🤣

Anonymkode: 7d997...cda

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige spørsmålet og stille seg her er: Er det greit å utnytte utviklingshemmede på denne måten?

Anonymkode: a5833...9da

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fylle hyller og vaske doer er jo meningsfylt det. Det eneste som ikke er meningsfylt er  lønna. Den er symbolsk. Det er vanlig at utviklingshemmede får mye mindre meningsfylte arbeidsoppgaver, men som innebærer enkel mestring og sosial samhandling.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (13 minutter siden):

Ikke sant, dette. 

Jeg er selv ufør og sitter igjen med et par-tre tusenlapper ekstra i mnd. Det er helt klart penger! Men regnskapet handler ikke bare om kroner, det er all mental og fysisk energi som brukes på jobb. 

Det er utrolig vanskelig å sjonglere, og samtidig være en stabil atbeidstaker, det er utrolig utfordrene å ikke strekke til verken i en liten deltidsjobb, eller uten noen jobb å gå til. 

Anonymkode: d5899...f23

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, men i forhold til å gå hjemme og kanskje ikke gjøre noe, så kommer man deg ut og møter folk! Er det slik at mange uføre ikke jobber fordi jobben er for kjedelig/lite meningsfylt??? I så fall, må noe skjerpes kraftig inn! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det riktige spørsmålet og stille seg her er: Er det greit å utnytte utviklingshemmede på denne måten?

Anonymkode: a5833...9da

Utnytting og utnytting, de har gjerne følge med en miljøterapeut som koster MYE penger.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Huff, kjenner denne provoser meg, ig jeg er uføretrygdet selv! Skulle gitt alt for å komme ut blant folk, og hvem bestemmer hvilke arbeidsoppgaver som er meningsløse eller ei? Er det mindre meningsløst å sitte alene på er kontor og skrive ut fakturaer? Hadde du blitt ufør da? 

• Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (2 minutter siden):

Selvsagt er det mange som synes det! Det er jo en jobb! De kan si at de skal på jobb, og de kan feire helgen med lønningspils som mange andre. Det er noen som forventer at de kommer, som er avhengig av akkurat dem, og som gir dem ros og tilbakemeldinger på akkurat den jobben di gjør.

Takk, derfor tviholder jeg på en liten deltidsjobb, selv om jeg egentlig ikke alltid er frisk nok til det. Å være ufør er TUNGT sosialt sett. Jeg har en stilling langt under utdanningsgrad, og har valgt å stå i det fremfor å måtte være ufør. Men det sliter en del på selvrespekten det også 😥

• Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff, kjenner denne provoser meg, ig jeg er uføretrygdet selv! Skulle gitt alt for å komme ut blant folk, og hvem bestemmer hvilke arbeidsoppgaver som er meningsløse eller ei? Er det mindre meningsløst å sitte alene på er kontor og skrive ut fakturaer? Hadde du blitt ufør da? 

Hvis de tjener så innmari lite, er det ikke da bedre at de jobber som frivillig et sted, med andre som er i samme situasjon? De skal jo skatte av 35 kroner også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig med tanke på formen min slik den er, nei. Det handler om livskvalitet for meg å ikke jobbe med annet enn meg og mitt, mens for andre er jobben (aktiviteten) grobunn for livskvalitet. For dem er dette en glimrende mulighet til å være en del av det inkluderende arbeidslivet. 

Anonymkode: cb86c...d2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke sant, dette. 

Jeg er selv ufør og sitter igjen med et par-tre tusenlapper ekstra i mnd. Det er helt klart penger! Men regnskapet handler ikke bare om kroner, det er all mental og fysisk energi som brukes på jobb. 

Det er utrolig vanskelig å sjonglere, og samtidig være en stabil atbeidstaker, det er utrolig utfordrene å ikke strekke til verken i en liten deltidsjobb, eller uten noen jobb å gå til. 

Hvis spørsmålet er å sitte hjemme hele tiden, kontra å gjøre litt når helsen tillater det, så går jeg mer enn gjerne på jobb littegrann når jeg har overskudd. For meg er det en bonus som ikke kan måles i kroner og øre. Går glatt og jobber litt og får litt sosial input i en ellers grå og kjedelig hverdag. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg personlig med tanke på formen min slik den er, nei. Det handler om livskvalitet for meg å ikke jobbe med annet enn meg og mitt, mens for andre er jobben (aktiviteten) grobunn for livskvalitet. For dem er dette en glimrende mulighet til å være en del av det inkluderende arbeidslivet

Anonymkode: cb86c...d2a

Føles det inkluderende for dem å være omgitt av mennesker som ikke har utviklingshemning, og bare ha noen småoppgaver som jobben fint klarer seg foruten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...