Helene1982 Skrevet 26. august #21 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mulig det, men det er likevel ikke slik det fungerer. Akuratt som at bønder, kontorfolk eller industriarbeidere får ikke dekket kiropraktor eller fysioterapi som kunne forebygget ryggplager. Man må betale selv, eller ha forsikring privat eller via jobb. Anonymkode: 7a4aa...7e7 Ikke forebyggende, men vi har rett til helsehjelp om man trenger det og kan få rekvisisjon fra fastlege ved behov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #22 Del Skrevet 26. august Hun har spist på seg diabetes, og får det vel på resept? Anonymkode: 91172...fbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #23 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jo det må jeg. Anonymkode: 3d648...b38 Da har du ikke minsteytelse. De som har det betaler ikke egenandel på blå resept. Anonymkode: 3e321...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #24 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da har du ikke minsteytelse. De som har det betaler ikke egenandel på blå resept. Anonymkode: 3e321...064 Betaler 1500 kroner i måneden for å få doserull. Ikke har jeg frikort heller. Anonymkode: 3d648...b38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #25 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betaler 1500 kroner i måneden for å få doserull. Ikke har jeg frikort heller. Anonymkode: 3d648...b38 Hvis du leser hva jeg skriver så gjelder det de med uføretrygd på minste ytelse og legemidler som har blå resept. Anonymkode: 3e321...064 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #26 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du leser hva jeg skriver så gjelder det de med uføretrygd på minste ytelse og legemidler som har blå resept. Anonymkode: 3e321...064 De fleste medisinene mine er på blå resept. Anonymkode: 3d648...b38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #27 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De fleste medisinene mine er på blå resept. Anonymkode: 3d648...b38 men har du minsteytelse på uføretrygden din da? I så fall så må du søke. Anonymkode: 3e321...064 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 26. august #28 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Uføre har egne rettigheter og betaler ofte ikke egenandel opp til frikortgrense slik som man normalt sett gjør. Anonymkode: 3e321...064 Dette har jeg aldri hørt om at de slipper unna... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #29 Del Skrevet 26. august Forundret.. skrev (37 minutter siden): Dette har jeg aldri hørt om at de slipper unna... Les rundskriv av Helsedirektoratet om egenandeler: "https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/rundskriv-til-folketrygdloven--5-14--legemidler/helsedirektoratets-merknader-til-blareseptforskriftens-bestemmelser-om-stonad-til-legemidler/-8-egenandeler" Uføretrygdede med minsteytelse er fritatt fra å betale egenandel på blå resept. Minsteytelse for uføretrygd er 2,28 ganger grunnbeløpet for gifte/samboende, men likevel 2,33 ganger grunnbeløpet når det mottas uføretrygd som er en omregnet uførepensjon. For enslige er minste årlige ytelse 2,48 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder også for uføretrygdede der vedkommende før 2015 var minstepensjonist, og det ikke har skjedd andre endringer i ytelsen enn at den fra 2015 er omregnet til uføretrygd. Anonymkode: 3e321...064 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august #30 Del Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Betaler 1500 kroner i måneden for å få doserull. Ikke har jeg frikort heller. Anonymkode: 3d648...b38 Hvorfor har du ikke frikort? Er det multidose du må betale 1500kr for? Jeg trodde det var gratis (kommunen betaler siden de leverer ut)? Eller har du selv valgt å få medisiner i multidose fra apoteket? Jeg får utlevert multidose og betaler ikke noe som helst for det, men medisinen er blå resept og jeg har frikort da. Men jeg er ikke ufør. Anonymkode: bbe3d...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #31 Del Skrevet 28. august Jeg gikk på Wegovy fra september til mai, men måtte stoppe da jeg ikke hadde råd til å fortsette. Jeg skulle ønske at det ikke var så vanvittig dyrt, for fedme er også en alvorlig sykdom, selv om vi ikke dør i det øyeblikket vi slutter å ta medisinen. Anonymkode: b677e...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #32 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg gikk på Wegovy fra september til mai, men måtte stoppe da jeg ikke hadde råd til å fortsette. Jeg skulle ønske at det ikke var så vanvittig dyrt, for fedme er også en alvorlig sykdom, selv om vi ikke dør i det øyeblikket vi slutter å ta medisinen. Anonymkode: b677e...ef9 Meg igjen. Jeg er livredd for å gå opp igjen, for det er jo det alle sier, at man går rett opp igjen når man slutter. Jeg veier meg flere ganger i uka og har klart meg i 3 måneder, men får ikke til å gå ned noe mer. Anonymkode: b677e...ef9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #33 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 23.48): Uføre har egne rettigheter og betaler ofte ikke egenandel opp til frikortgrense slik som man normalt sett gjør. Anonymkode: 3e321...064 Nei dette er helt feil. De som slipper å betale egenandel på medisiner er minstepensjonister. Anonymkode: 93401...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #34 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 23.48): Uføre har egne rettigheter og betaler ofte ikke egenandel opp til frikortgrense slik som man normalt sett gjør. Anonymkode: 3e321...064 AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 0.08): Da har du ikke minsteytelse. De som har det betaler ikke egenandel på blå resept. Anonymkode: 3e321...064 Nå er stor forskjell på det du hevdet i din første kommentar versus det du svarte når noen reagerte på den kommentaren. Anonymkode: 93401...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #35 Del Skrevet 31. august Saksbehandler på nav her. Det er desverre store forskjeller ute å går grunnet et lovverk som gir store muligheter for skjønn. Lovverket er også slik at man KAN få dekket ting som normalt sett skal dekkes seg selv etter en konkret og individuell vurdering. Vi tar ofte hensyn til slankesprøyter i en økonomisk beregning. Alt dekkes ikke at HELFO. Lenger har forskrevet slike medisiner av en grunn, og vi overprøver ikke den avgjørelsen. Men igjen, det varierer i kommunene, vet om flere som gjør som oss. Du skal vel og merke ha for lite å leve for i utgangspunktet før vi tar hensyn til det. Anonymkode: 7ea8c...6e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #36 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Saksbehandler på nav her. Det er desverre store forskjeller ute å går grunnet et lovverk som gir store muligheter for skjønn. Lovverket er også slik at man KAN få dekket ting som normalt sett skal dekkes seg selv etter en konkret og individuell vurdering. Vi tar ofte hensyn til slankesprøyter i en økonomisk beregning. Alt dekkes ikke at HELFO. Lenger har forskrevet slike medisiner av en grunn, og vi overprøver ikke den avgjørelsen. Men igjen, det varierer i kommunene, vet om flere som gjør som oss. Du skal vel og merke ha for lite å leve for i utgangspunktet før vi tar hensyn til det. Anonymkode: 7ea8c...6e8 Jeg synes det er veldig trist når det offentlige forskjellsbehandler folk, alt etter lokalpolitikernes forgodtbefinnende. Det er store forskjeller i den kommunale delen av nav fra kommune til kommune, og hver kommune har egne budsjett for sosiale tjenester, hvor politikere må velge mellom kunst på rådhuset og mat til de fattige. Staten bør overta dette ansvaret, for like rettigheter til folket. Anonymkode: b677e...ef9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #37 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 18.42): Meg igjen. Jeg er livredd for å gå opp igjen, for det er jo det alle sier, at man går rett opp igjen når man slutter. Jeg veier meg flere ganger i uka og har klart meg i 3 måneder, men får ikke til å gå ned noe mer. Anonymkode: b677e...ef9 Mindre kalorier gjør at du går ned. Så enkelt. Du går opp fordi du spiser lile mye som før. Sier seg selv. Anonymkode: bcd18...171 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #38 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mindre kalorier gjør at du går ned. Så enkelt. Du går opp fordi du spiser lile mye som før. Sier seg selv. Anonymkode: bcd18...171 Du er vel en av dem som mener at det er jo bare å…. vekt er komplisert og sammensatt. Noen skjønner dette, mens andre ikke vil forstå. Anonymkode: b677e...ef9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #39 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg synes det er veldig trist når det offentlige forskjellsbehandler folk, alt etter lokalpolitikernes forgodtbefinnende. Det er store forskjeller i den kommunale delen av nav fra kommune til kommune, og hver kommune har egne budsjett for sosiale tjenester, hvor politikere må velge mellom kunst på rådhuset og mat til de fattige. Staten bør overta dette ansvaret, for like rettigheter til folket. Anonymkode: b677e...ef9 Ja det er på langt nær feilfritt dette systemet. Anonymkode: 7ea8c...6e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #40 Del Skrevet 31. august Jeg kan ikke noe særlig om regler i nav, og er for ordens skyld normalvektig selv. Men jeg ser ikke store problemer ved at det offentlige hadde dekket slankesprøyter. Overvekt er tungt for kroppen. Vanskeligere å jobbe. Og faren for livsstilssykdommer øker masse. Staten hadde antagelig spart penger på å redusere overvekt ved mindre legebesøk, andre medisiner, sykefravær, uføregrad og sykehusinnleggelser Anonymkode: e542e...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå