AnonymBruker Skrevet 26. august #1 Del Skrevet 26. august Dette blir første år hvor jeg er 100% selvstendig næringsdrivende (ENK). I fjor var jeg ansatt frem til juli og selvstending næringsdrivende fra juli og ut året. Slik jeg forstår det får man som ansatt et «minstefradrag» på totale inntekter, mens man som selvstendig næringsdrivende ikke får minstefradraget, men kun reelle dokumenrerbare kostnader? Jeg så på forrige skattemelding at jeg fikk minstefradraget siden jeg også var ansatt 7 måneder av fjordåret. Lurer nå på om jeg ikke får minstefradraget (som er litt over 100.000kr) siden jeg ikke lenger har noen ansettelsesforhold? Kommer i år til å ha en inntekt på ca. 2 mill og ser jeg kun kommer til å ha kostnader relatert til jobben på ca. 20.000kr. Jobber som privatpraktiserende psykolog så har ikke andre kostnader enn printerpapir, annet rekvisita, kanskje et kurs i året. Jeg har for øyeblikket heller ingen boliglån, billån eller studielån, så får ingen fradrag der. Så dersom jeg ikke omfattes av minstefradraget som ansatte får, på rundt 100.000kr, så er det eneste fradraget jeg får på ca. 20.000kr og overskuddet jeg skal betale skatt på blir uansett rundt 2 mill. Lurer derfor på om dersom jeg tar noen vakter i år som ansatt (tilkallingsvikar) der jeg jobbet tidligere, om jeg da vil få minstefradraget på rundt 100K? Lurer altså på om det vil lønne seg å ta noen vakter som ansatt pga. dette? Anonymkode: 1bfc4...f90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Del Skrevet 26. august Minstefradrag er for ansatte. Fradraget er direkte knyttet til lønnsinntekt, og ubrukt fradrag kan ikke brukes på næringsinntekt. Har du ikke husleie av noe slag? Ingen utgifter til regnskap, fakturering og evt. revisjon? Anonymkode: 82631...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Minstefradrag er for ansatte. Fradraget er direkte knyttet til lønnsinntekt, og ubrukt fradrag kan ikke brukes på næringsinntekt. Har du ikke husleie av noe slag? Ingen utgifter til regnskap, fakturering og evt. revisjon? Anonymkode: 82631...701 Okei, det var synd. Nei benytter kontor med egen inngang som er i forbindelse med leiligheten jeg leier som jeg bor i. Når man kommer inn i yttergangen i leiligheten jeg bor er det en dør inn til mitt kontor, der jeg har pasienter, så er det en dør ved siden av som går inn til resten av leiligheten. Jeg leier jo hele sokkelleiligheten som en enhet som jeg bor i, for en fast pris, så kan vel da ikke få noen fradrag for den delen jeg bruker som kontor. Delen jeg bruker som kontor er egentlig soverommet på 20kvm i leiligheten, men jeg bruker denne som kontor og har en alkove i leiligheten som jeg bruker som soverom. Jeg har utgifter til fiken og folio ja, men dette utgjør ikke stort i året og er regnet med i de ca. 20.000kr jeg har i utgifter i året. Jeg har også et billig telefonabonnement på 249kr i måneden og fibernett til 549kr i måneden. Så er det slik at dersom man også kan bruke mobilen og internettet privat, så blir man trekt 4392kr i skatt for privat bruk og det er bare det overskytende man får registrert som utgift i næring. Så har da utgifter til mobil og internett på 9500kr i året og må skatte 4392kr for privat bruk og utgiften jeg kan beregne i næring er da kun 5100kr. Så det utgjør lite i det store bildet når det er snakk om omsetning på 2 mill 😅 Det meste jeg bruker i jobb, slik som pc, nettbrett, mobil etc. har jeg jo allerede eid og kjøpt privat før jeg ble næringsdrivende med enkeltpersonsforedrag… Sofaen, skrivebordet, lenestolen, kontorstolen, pynteputene og interiøret jeg har på kontoret er jo ting jeg har eid fra før som jeg har innredet kontoret med. Finner nok ikke igjen kvitteringene for pynteputene, sofaen etc. i tillegg kjøpte jeg de før jeg ble selvstendig. Jeg tilbyr jo kaffe/te/juice/farris til mine pasienter, samt det er et lite toalett på kontoret. Kanskje jeg kan fradragsføre kostnader til kaffe/te/drikke jeg tilbyr på kontoret? Og toalettpapir/såpe til toalettet? 😅 er redd for å gjøre feil/ noe som ikke er lov, så har ikke gjort dette foreløpig da jeg føler dette er i gråsonen. Hvordan kan jeg liksom bevise overfor skatteetaten at det er mine pasienter og ikke jeg selv som drikker kaffen/teen eller bruker toalettpapiret og såpen på toalettet? 😅 ikke sikkert skatteetaten hadde reagert på det og kastet meg i fengsel uansett, om de hadde sett jeg hadde 2 mill i inntekter og kun ca. 20-25.000kr i førte kostnader, der 1000kr er oppgitt å være drikke til kontoret eller toalettpapir/såpe 😄. Kanskje de hadde vært snill og latt meg ha det lille fradraget til toalettpapir også 🙈 setter pris på flere gode tips. 🙏 Det er garantert ting jeg ikke tenker på/kommer på. var noen som sa at siden jeg tok min private sofa og lenestol fra leiligheten, og gulvmatte, pynteting og interiør og benytter det på kontoret til pasienter i jobb, at hvis jeg nå da kjøper meg en ny sofa, stol, gulvmatte eller interiør til leiligheten så kunne jeg føre de bilagene som møbel/interiør til kontor. Men dette føler jeg blir galt og er vel ikke lov? Jeg har betalt nesten en million i skatt hvert år de siste årene og aldri vært en dag sykemeldt eller hatt egenmelding i mine 11 år i arbeid, så jeg vil si at jeg virkelig har bidratt inn i kassa, så trenger ikke at noen kommer å kommenterer at jeg er «grisk» eller noe for at jeg spør om tips til lovlige fradrag som kan redusere det skattemessige overskuddet ☺️ Anonymkode: 1bfc4...f90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Del Skrevet 26. august Bruk litt på regnskapsfører, iallefall det første året, så får du kanskje vite om forskjellige muligheter du har. Det får du skrive av. Anonymkode: 0687e...253 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #5 Del Skrevet 26. august Du får fradrag for husleie. Det er et fast beløp som jeg ikke husker. Det er en forutsetning at rommet ikke brukes privat, heller ikke oppbevare private ting (som ikke brukes i næring). Du får selvsagt fradrag for møbler og rekvisita. Igjen er forutsetningen at det ikke brukes privat. Så nei, du får ikke fradrag for en ny privat sofa. Det dine bekjente foreslår er juks/bedrag, selv om skatteetaten antageligvis ikke oppdager det. Men, de gjennomfører hjemmebesøk. Du får fradrag for kaffe, te, kjeks etc som du tilbyr. Videre for nødvendig vaskemidler og toalettpapir etc. Anonymkode: 82631...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #6 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du får fradrag for husleie. Det er et fast beløp som jeg ikke husker. Det er en forutsetning at rommet ikke brukes privat, heller ikke oppbevare private ting (som ikke brukes i næring). Du får selvsagt fradrag for møbler og rekvisita. Igjen er forutsetningen at det ikke brukes privat. Så nei, du får ikke fradrag for en ny privat sofa. Det dine bekjente foreslår er juks/bedrag, selv om skatteetaten antageligvis ikke oppdager det. Men, de gjennomfører hjemmebesøk. Du får fradrag for kaffe, te, kjeks etc som du tilbyr. Videre for nødvendig vaskemidler og toalettpapir etc. Anonymkode: 82631...701 Nei da får jeg ikke fradrag for husleie for jeg leier jo ikke bare kontoret. Leier en leilighet som kontoret er en del av. I tillegg som du sier, så kan man ikke oppbevare private ting som ikke brukes i næring. På kontoret har jeg jo både møbler og pynt/interiør som jeg har kjøpt privat og hverken møblene eller pynten/interiøret på kontoret brukes direkte i næring… det er jo bare for å gjøre kontoret litt mer koselig og ikke så nakent og sterilt… okei, men hvordan kan jeg bevise/føre dokumentasjon på at det er pasientene som har drukket den koppen med kaffe/te og som har brukt den dorullen eller den håndsåpen på badet liksom? Som du skriver så er en forutsetning for fradragene at det ikke benyttes privat, så føler dette er i gråsonen av hva som er lov? Blir bare stress å liksom måtte ha to ulike dassruller på kontortoalettet, en rull jeg har lagt ut for selv for å bruke når jeg går på toalettet på kontoret og en rull jeg kan kostnadsføre som pasienter bruker. Det samme med kaffe og te… må jo da ha separat til pasienter og til meg selv. Plutselig kommer skatteetaten på døra og ser at JEG tørker meg med toalettrullen som er til pasienter eller at JEG også tar meg en kopp te av teen jeg har fått utgiftsført som skal være til pasienter. Nei huff, det hørtes bare ut som mye å holde styr på, så da er det nok lettere å la vær å kostnadsføre kaffe/te/toalettartikler til kontoret. Tror jeg ville fått problemer med å bevise at jeg ikke hadde tørket med toalettpapiret som var ment for pasienter 😅 Anonymkode: 1bfc4...f90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #7 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei da får jeg ikke fradrag for husleie for jeg leier jo ikke bare kontoret. Leier en leilighet som kontoret er en del av. I tillegg som du sier, så kan man ikke oppbevare private ting som ikke brukes i næring. På kontoret har jeg jo både møbler og pynt/interiør som jeg har kjøpt privat og hverken møblene eller pynten/interiøret på kontoret brukes direkte i næring… det er jo bare for å gjøre kontoret litt mer koselig og ikke så nakent og sterilt… okei, men hvordan kan jeg bevise/føre dokumentasjon på at det er pasientene som har drukket den koppen med kaffe/te og som har brukt den dorullen eller den håndsåpen på badet liksom? Som du skriver så er en forutsetning for fradragene at det ikke benyttes privat, så føler dette er i gråsonen av hva som er lov? Blir bare stress å liksom måtte ha to ulike dassruller på kontortoalettet, en rull jeg har lagt ut for selv for å bruke når jeg går på toalettet på kontoret og en rull jeg kan kostnadsføre som pasienter bruker. Det samme med kaffe og te… må jo da ha separat til pasienter og til meg selv. Plutselig kommer skatteetaten på døra og ser at JEG tørker meg med toalettrullen som er til pasienter eller at JEG også tar meg en kopp te av teen jeg har fått utgiftsført som skal være til pasienter. Nei huff, det hørtes bare ut som mye å holde styr på, så da er det nok lettere å la vær å kostnadsføre kaffe/te/toalettartikler til kontoret. Tror jeg ville fått problemer med å bevise at jeg ikke hadde tørket med toalettpapiret som var ment for pasienter 😅 Anonymkode: 1bfc4...f90 Du får fradrag i prosent i leien for arealet kontoret ditt utgjør. Forutsatt at det brukes som kontor og ikke kombinert gjesterom/kontor. Har du f.eks 20000 i mnd i leie og kontoret utgjør 20% av leilighetens areal, er 20% av leieutgiftene fradragsberettiget. Det samme gjelder strømutgifter. Og selvsagt er alle reelle kontormøbler, pc og andre kontorrekvisita direkte fradragsberettiget. Nytt av 2024 er at fradrag opp til 30000 kan utgiftsføres i sin helhet i samme regnskapsår. Før var summen 15000. Anonymkode: 37683...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå