Gå til innhold

Gi beskjed om andre barn på venterommet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos legen og noen med et småbarn passet på ganske greit, så oppstod det et situasjon når ingen så på barnet og barnet kunne skade seg, jeg så ting skje men trodde foreldrene ville se dette selv men rett før ting kunne gått galt løp den ene foreldre bort og avverger situasjonen. Jeg lurte bare på om jeg burde sagt noe før? Men satt taus. Siden jeg tenkte de ser nok opp snart. En litt sånn galt uansett hva de gjør situasjon.. hadde dere sagt noe evt hva?? 

Anonymkode: 99298...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På venterom er det en uskreven i regel i dette landet at man later som man er helt mutters putters alene på rommet.

Pass dine egne saker. 

Anonymkode: c0a7b...c28

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, har opplevd noe liknende selv bare ikke på venterom og jeg sa ikke noe men angret litt. Det gikk bra altså. Nå har jeg barn selv som er 2 år og jeg hadde satt pris på om andre rundt grep inn om hun holdt på å gjøre noe farlig som jeg ikke fikk med meg av en eller annen grunn. Jeg passer vanligvis veldig godt på men det kan jo skje en glipp. Antar jo da at foreldrene ikke hadde øyne på barnet i situasjonen, om du feks ser at de sitter og ser på så må du jo stole på deres egen vurdering.

Anonymkode: 907f1...f26

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg sett noe som faktisk kunne blitt farlig (vet ikke helt hva dette kan være på et legekontor men), hadde jeg nok reagert. 

Hadde det vært at barnet "bare" kunne slå seg litt hadde jeg nok ikke det.

Anonymkode: df22f...3d7

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Var hos legen og noen med et småbarn passet på ganske greit, så oppstod det et situasjon når ingen så på barnet og barnet kunne skade seg, jeg så ting skje men trodde foreldrene ville se dette selv men rett før ting kunne gått galt løp den ene foreldre bort og avverger situasjonen. Jeg lurte bare på om jeg burde sagt noe før? Men satt taus. Siden jeg tenkte de ser nok opp snart. En litt sånn galt uansett hva de gjør situasjon.. hadde dere sagt noe evt hva?? 

Anonymkode: 99298...8d5

Hvor ille kan man slå seg på venterommet til legekontoret...?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar i det lengste at foreldre passer på sine egne barn, men i en situasjon der noe kunne vært farlig hadde jeg nok grepet inn av refleks. Jeg hadde oversett at de slikket på fargestifter feks. Men hadde de klatret opp mot et åpent vindu hadde jeg gått bort med en gang. 

Anonymkode: a5444...fc9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok ikke sagt noe med mindre ungen var på vei opp i ei kjøttkvern. Er vel sånn vi nordmenn er. 

I dag så jeg en gutt på 8-9 år som kjørte ned en bratt Bakke på fortauet ved en trafikkert vei i en handlekurv. 

Jeg hadde SÅ lyst til å si noe, og vet jeg hadde satt pris på om andre grep inn om det var min sønn som drev kamikaze kjøring av handlevogn i trafikken. Men, jeg holdt klokelig munn og gikk forbi i stillhet - som alle andre på det fortauet 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 01c31...cfd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si det direkte til barnet typ «Du må ikke ha fingrene i døråpningen, de kan bli klemt, så får du vondt.» Da kommer foreldrene løpende med en gang. 

Men en 10-åring som kjører olabil med handlevogn hører vel ikke på noen, tenker jeg. 

Anonymkode: 78b92...17b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (18 timer siden):

Hvor ille kan man slå seg på venterommet til legekontoret...?

Min datter snublet å haken traff en duplokloss. Vi måtte sy flere sting. Legen trodde oss nesten ikke da vi fortalte hva som hadde skjedd. Vi var i utgangspunktet til legesjekk med lillesøster, men storesøster ble pasient.

Anonymkode: 1703f...c27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si noe.

Folk i dette landet er altfor gode til å "mind their own business". Det er trist å se.

Anonymkode: 3395e...ec8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Si noe.

Folk i dette landet er altfor gode til å "mind their own business". Det er trist å se.

Så lenge det gjøres med omsorg synes jeg også det er greit å si fra😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si noe.

Men er det slik da, jeg opplever det ikke sånt i mitt nærmiljø. Som sagt antar jeg at foreldre har stort sett kontroll, og jeg legger meg ikke bort ufarlige ting. Men jeg hadde jo selvsagt reagert i farlige situasjoner som åpent vindu, klatring på rekkverk, trafikk eller et barn som ser ut som det er på avveie. Dette er helt normalt, jeg bor på et mellomstort tettsted. Jeg tror det dere beskriver er mer et byfenomen enn et typisk norsk fenomen, hverfall i denne graden. 

Anonymkode: a5444...fc9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min datter snublet å haken traff en duplokloss. Vi måtte sy flere sting. Legen trodde oss nesten ikke da vi fortalte hva som hadde skjedd. Vi var i utgangspunktet til legesjekk med lillesøster, men storesøster ble pasient.

Altså ikke noe alvorlig med andre ord.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blander meg. Sier vennlig ifra når små barn sykler uten hjelm også 

Anonymkode: 73170...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg blander meg. Sier vennlig ifra når små barn sykler uten hjelm også 

Anonymkode: 73170...e83

Har du sett mange barn sykle på venterommet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er sånt som kan skje uansett hvor man er. Noen ganger snublet mitt barn i sine egne føtter også. 

Anonymkode: f16fd...5ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier i fra. Helst direkte til barnet. Men på en måte som ikke skremmer barnet.

Vi kan alle trenge litt hjelp av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 14.30):

Jeg hadde nok ikke sagt noe med mindre ungen var på vei opp i ei kjøttkvern. Er vel sånn vi nordmenn er. 

I dag så jeg en gutt på 8-9 år som kjørte ned en bratt Bakke på fortauet ved en trafikkert vei i en handlekurv. 

Jeg hadde SÅ lyst til å si noe, og vet jeg hadde satt pris på om andre grep inn om det var min sønn som drev kamikaze kjøring av handlevogn i trafikken. Men, jeg holdt klokelig munn og gikk forbi i stillhet - som alle andre på det fortauet 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 01c31...cfd

I alle dager! NEI, ikke alle nordmenn er sånn.

Anonymkode: 18ce9...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk barn selv ble jeg automatisk mer oppmerksom på sånne situasjoner. Jeg griper inn, sier fra - men med et smil, ikke anklagende. Og skulle vilt fremmede folk bli fornærma på meg fordi jeg hjelper til å passe på at ungen deres ikke blir overkjørt av t-banen, bryr det meg ikke synderlig…

Anonymkode: 18ce9...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I situasjonen du skisserer, så grep jo foreldrene inn og avverget en eventuell fare. Det skjedde ikke noe, selvom du syntes situasjonen burde avverges på et tydelige tidspunkt. Du opplevde at de ikke fulgte med, men de har jo tydeligvis gjort det siden de stoppet situasjonen i tide.

Anonymkode: bd5d6...e5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...