AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #21 Del Skrevet 26. august 2024 1 hour ago, Bacteria said: Bruker de det om personer eller? Jeg kunne godt kalle sønnen min en tulleball på en kjærlig måte når han var liten. Ofte hvis han gjorde en uskyldig og morsom rampestrek. Fex gjemte seg, hoppet frem og sa BØ. Tullball er mer en beskrivelse av et uskyldig kaos, som eksempelet med rygging med henger over. Ordet TULL er som andre skriver synonymt med uskyldig kaos, eller et mildt uttrykk for bullshit. Verbet å tulle er mer å spøke/skrøne på en uskyldig måte. Fex som sønnen min kan finne på å si: »Ops, jeg mistet telefonen i do»… etterfulgt av et glis og: «Jeg bare tulla…!» Har spurt sønnen hvor han har hørt om dette og sagt at "Tor" sa >du er en tulleball< til meg. Anonymkode: d40b2...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. august 2024 #22 Del Skrevet 26. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har spurt sønnen hvor han har hørt om dette og sagt at "Tor" sa >du er en tulleball< til meg. Anonymkode: d40b2...e82 Skjønner. Det er ikke et skjellsord, det er et litt kjærlig uttrykk for en venn som gjør gøye/rare ting. Det er godt mulig foreldrene til «Tor» har brukt det på ham selv slik jeg gjorde på gutten min. Og at det er der han har det fra. «Goofball» er kanskje det mest passende engelske synonymet. Endret 26. august 2024 av Bacteria 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #23 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er forskjell på tullball og tullEball, iallefall her vi bor. Hvor er det? Jeg har aldri hørt om noen forskjell. Tullball kan bety både tullebukk eller tull/tøys. Men bokstavlig betyr det vel en ball med noe som er tullet sammen. Anonymkode: 4fa19...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #24 Del Skrevet 26. august 2024 For de fleste betyr det tull, tøys, useriøst, usant, fantasi e.l. Det er ikke nødvendigvis negativt. Anonymkode: d0e59...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #25 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er forskjell på tullball og tullEball, iallefall her vi bor. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor er det? Jeg har aldri hørt om noen forskjell. Tullball kan bety både tullebukk eller tull/tøys. Men bokstavlig betyr det vel en ball med noe som er tullet sammen. Anonymkode: 4fa19...701 Vel, jeg bor på sunnmøre og her er det også en forskjell på om noe går i tullball eller om noen er en tulleball aka tøysekopp osv.. Anonymkode: 2df02...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #26 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men er det vanlig at barn i alder 2-4 år bruker det ordet? Anonymkode: d40b2...e82 Hvis de har hørt det fra eldre barn eller voksne kan de nok bruke det. Men det er ikke sikkert de forstår hva det betyr, kanskje de synes det er et morsomt ord? Tror ikke det er noe å bekymre seg over.😉 Anonymkode: 90311...f0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #27 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor er det? Jeg har aldri hørt om noen forskjell. Tullball kan bety både tullebukk eller tull/tøys. Men bokstavlig betyr det vel en ball med noe som er tullet sammen. Anonymkode: 4fa19...701 Møre og Romsdal Anonymkode: 9c93f...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå