Gå til innhold

Inspirert! Hadde dere blitt tradwife om dere kunne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker de som velger bort arbeidslivet,  må tenke seg godt om. Den dagen din kjære finner sin kollega mer stimulerende, har du tapt på alle fronter. En mann som finner en annen, vil nesten alltid kjempe for økonomien sin. 

Anonymkode: 28ec8...3fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myrmica skrev (11 minutter siden):

Men hva er det egentlig TS spør om?

Om man ville gått hjemme med barna? Jeg kan jo se for meg at det er mange som ville ønsket det om de kunne. 

Eller å være en såkalt "tradwife"? Altså leve som en tradisjonell amerikansk middelklassehustru fra 60-tallet, som kler seg i klassiske kjoler, er underdanig, gudfryktig og oppvartende, baker brød og steller hjemme, og har middag på bordet til mannen hver dag når han kommer hjem, føder de barna han vil ha og oppdrar de, og ellers står på pinne for familien. 
Dere her som svarer ja, er det virkelig noe dere vil? Seriøst? 

Jeg tror alle tolker det forskjellig.


Min tolkning er ikke at men må føde det antallet mannen bestemmer seg for, ikke at man må gå i kjole og ikke at man må være gudfryktig og ikke at man må være underdanig for eksempel.
 

Min tolkning er å ikke jobbe, stelle hjemme, lage mat, bruke mer tid på ungene, kanskje ha overskudd til å varte opp mannen litt innimellom også.

Anonymkode: 29092...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker de som velger bort arbeidslivet,  må tenke seg godt om. Den dagen din kjære finner sin kollega mer stimulerende, har du tapt på alle fronter. En mann som finner en annen, vil nesten alltid kjempe for økonomien sin. 

Anonymkode: 28ec8...3fa

Alle vil kjempe for egen økonomi, det er naturlig. Et menneske som liker å bruke hele sitt liv innenfor husets fire vegger er for tomme i hodet for de fleste av oss. Jeg hadde ikke orket å brukt livet med en person som hadde flekkfjerning som top event of the week. Hadde tatt pengene mine og funnet et mer spennende menneske, feks en kollega.

Anonymkode: ec1e0...e8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig ikke! 

Degradering av et menneske, vil jeg kalle det.

En ting er å være litt mer hjemme med barna når de er små, men ikke på fulltid. 

Anonymkode: 5c468...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville eg leve av å kle meg i penklærne for å filme meg sjølv gjere unaudsynt husarbeid med upraktiske gestar og late som om eg ikkje har folk til å passe ungane mens eg gjer det?

Eh, nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er mann, og menn kan ikke bli kvinner.

Hadde jeg dog vunnet en tilstrekkelig stor sum, så hadde jeg sluttet å jobbe, og fokusert på barn, hus og hobbyer. Kona hadde nok fortsatt i en 50%-ish stilling.

Anonymkode: 122b8...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei. Jeg er ufør og savner å være i jobb hver eneste dag. At noen velger frivillig å være hjemmeværende er et stort mysterium for meg.

Anonymkode: ae8ee...60b

Hvis du hadde prøvd å slite deg ut på jobb der den ene etter den andre kollegaen knekker hadde du nok skjønt det. Jeg jobber et sted der jeg hele tiden lurer på hvem neste kollega er som bryter sammen eller slutter. Et sted som spiser av kvelder og helger og hvor folk har jobbet opp til 12 timer i døgnet og mer enn det. Da begynner man å drømme om å bare kunne ordne hjemme og å kunne ha krefter til å stille opp for familien sin…

Anonymkode: 29092...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt klart! 

Mange som bare overser " hvis dere kunne" . Det betyr jo hvis all økonomi er i varetatt. 

Jeg hadde elsket å drive hjemme på heltid. 

Mange sier de hater husarbeid men det er ofte fordi de har det i tillegg til jobb og da lager det bare stress. Om man bare er hjemme så har man tid til å gjøre ting skikkelig og samtidig ha masse egentid . 

Anonymkode: 05c69...48c

Det kommer i alle fall an på person!

Jeg har vært hjemmeværende i 3 år med to små barn. Husarbeid var like kjedelig da som når jeg har jobb. Og man har jo ikke masse egentid når man er hjemme med barn, heller tvert i mot... 

Så trad-wife er definitivt nei takk for meg. Selv om premisset er at man er rik osv. så er det dritkjedelig å være hjemmeværende over lengre tid. Og man blir veldig fort tatt som en selvfølge av både mann og barn. Man blir familiens tjener, rett og slett.

Jeg tror barn under 2-3 år har det best hjemme med mor eller far (uten at jeg tror de har det vondt i barnehage, altså), og syntes det var greit å være litt lenger hjemme med mine (de begynte i barnehage da de var 3,5 og 2), men det er definitivt ikke en livsstil jeg hadde orka noe lenger enn det jeg gjorde. 

Anonymkode: b7ea6...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du hadde prøvd å slite deg ut på jobb der den ene etter den andre kollegaen knekker hadde du nok skjønt det. Jeg jobber et sted der jeg hele tiden lurer på hvem neste kollega er som bryter sammen eller slutter. Et sted som spiser av kvelder og helger og hvor folk har jobbet opp til 12 timer i døgnet og mer enn det. Da begynner man å drømme om å bare kunne ordne hjemme og å kunne ha krefter til å stille opp for familien sin…

Anonymkode: 29092...71f

Hva med å finne deg en annen jobb?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror alle tolker det forskjellig.


Min tolkning er ikke at men må føde det antallet mannen bestemmer seg for, ikke at man må gå i kjole og ikke at man må være gudfryktig og ikke at man må være underdanig for eksempel.
 

Min tolkning er å ikke jobbe, stelle hjemme, lage mat, bruke mer tid på ungene, kanskje ha overskudd til å varte opp mannen litt innimellom også.

Anonymkode: 29092...71f

Men da er man hjemmeværende forelder.

Ikke tradwife. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Absolutt. Hvis alle rettigheter knyttet til sykdom og pensjon mv. var ivaretatt. 

Anonymkode: 91a1c...767

👆👆

Jeg kunne gjerne blitt tradwife. Om jeg hadde blitt en god en kan diskuteres.. 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt bevist valgt bo-situasjon for å slippe unna mest mulig husarbeid. 
Jeg får ikke nok sosial og intellektuell stimuli av å gå hjemme å gjøre husarbeid. 
 

Anonymkode: b15df...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror barn under 2-3 år har det best hjemme med mor eller far (uten at jeg tror de har det vondt i barnehage, altså), og syntes det var greit å være litt lenger hjemme med mine (de begynte i barnehage da de var 3,5 og 2), men det er definitivt ikke en livsstil jeg hadde orka noe lenger enn det jeg gjorde. 

Anonymkode: b7ea6...109

Under dagens forutsetninger, der barn flest går i bhg, tror jeg ikke barn lenger har det best hjemme så lenge. 

Anonymkode: 122b8...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Helt ærlig?

Anonymkode: f44f6...22a

Ideen om at husmødre før i tiden primært passet unger er fiktiv. Den såkalte «tradwife» av 2024 og min bestemor og hennes mødre i generasjoner bakover har på ingen måte sammenfallende yrke.

For en husmor i gamledager var ikke primært en barnepasser. Barn fikk nemlig ikke pass. Og de trengte ikke pass. De gikk på frifot og man håpte de holdt seg i live. Var et eller flere barn spesielt lite oppvakt? Da bandt man dem fast. I senga, i flaggstanga - i hva som helst som var nært. En husmor sitt arbeide var nemlig å dyrke, foredle, bevare og lage nok mat til hele familien - året rundt. Og å fremstille, foredle og produsere klær til alle familiens medlemmer (ved å klippe sau, karde ull, spinne ull, strikke klær etc). Ja, noe, som salt og vevd stoff, kjøpte man på butikken. Men den som sydde bukse og skjorte og jakke av stoffet? Det var husmoren. 

En «tradwife» er et pent ord for «domestic prostitute». Hun gjør som arbeidsgiver sier, ellers ryker hun. At hun i noen tilfeller er gift med arbeidsgiver og i andre tilfeller er innleid via et byrå for å sjanse rundt og vaske i nettoen før sex? Same - same. Bortsett fra at den sistnevnte har flere rettigheter.

Anonymkode: 7aa0d...bc7

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt så mye penger ville de blitt brukt på hushjelp, personlig sjåfør og privat kokk. 

Anonymkode: 2a3ca...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg liker å jobbe. Samtidig så er jeg veldig glad i å lage mat å styre og stelle. Så om jeg hadde vært sikret uansett kunne jeg gjerne gått ned i stilling, men ville ikke vært 100 % hjemmeværende. 60% jobb hadde vært perfekt. Evt kortere dager der jeg feks jobber 7.30-13

Anonymkode: 4b12d...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er mann, og kunne aldri hatt en tradwife. Synes konseptet med urgamle tradisjonelle kjønnsroller er uverdig. Der kvinnen skal være husmor, servitør, kokk og tjener, mens mannen sitter og gurgler øl, raper og klør seg på balla mens han dikterer henne. 

Vet kvinner som svarer ja til tradwife at det er dette de sier ja til?

Jeg er bare ikke en sånn mann, og liker virkelig å ta ansvar både for meg selv og hus og hjem. 

Men hadde jeg blitt søkkrik ville jeg tilbydd ei å jobbe redusert, lite eller ingenting, mot at jeg betalte henne resterende lønn, og at hun kunne blitt hjemmeværende delvis eller helt, der vi er to om husholdningen og alt rundt, ergo som et vanlig par. Mulig de som svarer ja til tradwife innbiller seg et slikt opplegg, men dette er altså ikke å være tradwife. 

Anonymkode: 3ba7e...376

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er mann, og kunne aldri hatt en tradwife. Synes konseptet med urgamle tradisjonelle kjønnsroller er uverdig. Der kvinnen skal være husmor, servitør, kokk og tjener, mens mannen sitter og gurgler øl, raper og klør seg på balla mens han dikterer henne. 

Vet kvinner som svarer ja til tradwife at det er dette de sier ja til?

Jeg er bare ikke en sånn mann, og liker virkelig å ta ansvar både for meg selv og hus og hjem. 

Men hadde jeg blitt søkkrik ville jeg tilbydd ei å jobbe redusert, lite eller ingenting, mot at jeg betalte henne resterende lønn, og at hun kunne blitt hjemmeværende delvis eller helt, der vi er to om husholdningen og alt rundt, ergo som et vanlig par. Mulig de som svarer ja til tradwife innbiller seg et slikt opplegg, men dette er altså ikke å være tradwife. 

Anonymkode: 3ba7e...376

Om du er rik nok, så kan du legge akkurat hva du vil i utførelsen av rollen. Forstår ikke at det skal være "uverdig" at kona ikke jobber. Det uverdige vil være at du behandler henne dårlig.

Anonymkode: 122b8...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du er rik nok, så kan du legge akkurat hva du vil i utførelsen av rollen. Forstår ikke at det skal være "uverdig" at kona ikke jobber. Det uverdige vil være at du behandler henne dårlig.

Anonymkode: 122b8...92a

Det jeg sier er at å være tradwife innebærer ikke bare å ikke jobbe. Men å tjene og betjene mannen. Sistnevnte mener jeg er uverdig, ikke å være hjemmeværende i seg selv. 

Anonymkode: 3ba7e...376

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du er rik nok, så kan du legge akkurat hva du vil i utførelsen av rollen. Forstår ikke at det skal være "uverdig" at kona ikke jobber. Det uverdige vil være at du behandler henne dårlig.

Anonymkode: 122b8...92a

Han ser vel at det er en sammenheng mellom de som har dårlige intensjoner og egenskaper, og de mennene som ofte ønsker en trad wife. Konseptet skader kvinner, for vi må få være fri om vi ønsker. Det er så mye press nå, som lener seg mot ekstreme tendenser slik vi ser blir utført i Afghanistan. Selv om noen kvinner har lyst til å være trad wife, må vi være åpen om at kvinner ikke er eiendeler, vi er mennesker på samme nivå som menn.

Når du er avhengig av noen er du sårbar.

Anonymkode: 2f674...199

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...