Gå til innhold

Inspirert! Hadde dere blitt tradwife om dere kunne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri i livet!

Jeg er altfor glad i millionlønnen min og har jobbet veldig hardt for å kunne forsørge meg selv. Kunne ikke vært avhengig av en mann for å leve. Har et altfor stort behov for å være selvstendig.

Anonymkode: 7bd90...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, aldri. Jeg elsket jobben min, snakke med voksne folk hver dag. Ikke bare gå og gjøre husarbeidsoppgaver og tørke snørr og skifte bleier på unger hele dagen. Fy for et kjedelig liv. Ungene kjeder seg også om de skal være hjemme hele dagene, for alle andre unger er jo i barnehagen, så ingen å leke med på dagtid. Jeg mener unger over 2 har godt av å være i barnehagen og lære seg sosiale regler og leke med masse andre barn.

Men uansett om ungene var i barnehage eller ikke, ville jeg ikke gått hjemme og vært forbanna tjener og husholderske for en mann. Kjenner hårene reiser seg i nakken på meg bare ved tanken, så irritert blir jeg av å tenke på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klart, ingen putter deg i fengsel om du kaller deg en zogwarg eller en naggon heller, men hvis du holder på sånn, blir det ikke litt vrient å kommunisere, spesielt med folk du ikke kjenner? Det er jo liksom det vi gjør her på forumet.

Anonymkode: c8855...7a0

Forstår du virkelig ikke poenget mitt?

Anonymkode: 122b8...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri! Hadde ikke sluttet å jobbe om jeg vant hundretalls millioner i lotto heller.

Kunne vurdert å jobbe redusert, kanskje 60% noen år, men dette måtte i så fall ha vært i jobben jeg har i dag eller i annen lignede jobb. Og være helt utenfor arbeidslivet hadde jeg aldri ønsket.
Har vært syk i en del år, hvor fremtidig arbeidsevne en periode var veldig usikker. Det å ikke vite om jeg kom til å bli arbeidsfør igjen er det tyngste jeg noen gang har stått i, og jeg er ikke sikker på om jeg hadde valgt å fortsette å leve hvis jeg ikke hadde blitt arbeidsfør igjen.

Anonymkode: d84b3...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater husarbeid og matlaging så jeg tror det hadde gått litt dårlig😂😂 hadde nok kjedet meg fort🤯 

Anonymkode: e6967...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke på med en eneste ting fordi det plutselig har blitt trendy.
Jeg gjør ting hvis det passer for meg, uansett hva andre måtte mene. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli tradwife forutsetter jo att din mann gir deg full økonomisk garanti for att han har forsørgeransvar for deg resten av livet. 

Konseptet tradwife er for meg for ( nesten religiøst) fundamentalistisk i tanken på underkastelse, du kan da fint kalle deg husmor uten att mannen av den grunn skal bli ett magisk vesen du må se opp til, fordi han gir deg mat? 

Og hvem kan egentlig mulighet til den økonomiske biten nå til dags? - vil tro de fleste menn også er økonomisk avhengig av att kvinner bidrar til husholdning med inntekt skal en beholde hus og hjem. 

Du blir jo avskåret fra å ha økonomisk frihet til å feks gå om han er voldelig, utro osv osv. Så det blir jo å gå tilbake til den tiden der kvinner ikke hadde egen inntekt eller bankkonto,  eller tilbake til de gode, gamle dagene der "skilsmisseraten var så lav". I gode og onde dager som de sier, enslige mødre fikk ikke leie engang, enda mindre ta opp lån til å kjøpe, hadde de ikke familie som tok de inn, måtte de plent bli der de var, uansett tilstander.  Maktforholdene blei rimelig skeive. 

Jeg lurer fælt på hva tradwife'ene tenker 10-15 år uti forholdet, når ungene vokser til og dagene blir lengre og de er lei av å stryke på, undiker og bake surdeigsbrød,er alt like rosenrødt når nyforelskelsen går over og hverdagen slår deg i fleisen - eller fyller de dagene med kafebesøk og neglerotbehandlinger for å få de til å gå, ja om de får lov til slikt fra fsmiliens overhode.. 

Jeg tror de aller fleste, menn og kvinner har ett behov for mer frihet i hverdagen, litt roligere liv, litt bedre tid med barn og til egen fritid,til å puste litt, spesielt når de vinterstid kaver på glatta etter jobb for å rekke barnehagen og middag og sure, trette unger som en nesten bare gleder seg til å få i seng.

jeg tror egentlig alle har fått ett litt usunt krav til å yte på alle andre arenaer enn familien, og vi har fått altfor store krav til å eie det siste innen bil og interiørmote, store hus og store lån - vi bruker uendelig mye energi på totalt uviktige ting tidvis, så jeg skjønner att noen vil hoppe av denne karusellen, men å vere så avhengig av att ett anna menneske skal brødfø meg, det er jeg usikker på om jeg hadde våga uten å ha en STOR plan B. 

P. S, i mange asiatiske land er konseptet slik att husmoren tar lønningen til mannen, gir han litt i lommepenger og disponerer resten selv, til gode for familien, - er jo det som er tradwifekonseptet for de, så tror de som tenker i husmorbaner i vestlige land kanskje har noe å lære der 🤭

 

 

Anonymkode: c3645...732

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldri! Hadde ikke sluttet å jobbe om jeg vant hundretalls millioner i lotto heller.

Kunne vurdert å jobbe redusert, kanskje 60% noen år, men dette måtte i så fall ha vært i jobben jeg har i dag eller i annen lignede jobb. Og være helt utenfor arbeidslivet hadde jeg aldri ønsket.
Har vært syk i en del år, hvor fremtidig arbeidsevne en periode var veldig usikker. Det å ikke vite om jeg kom til å bli arbeidsfør igjen er det tyngste jeg noen gang har stått i, og jeg er ikke sikker på om jeg hadde valgt å fortsette å leve hvis jeg ikke hadde blitt arbeidsfør igjen.

Anonymkode: d84b3...54b

Å ikke kunne jobbe fordi man er syk, samtidig som man får lavere inntekt etter et år sykemelding, er noe helt annet enn å ikke jobbe fordi du er multimillionær.

Å arbeide er bare moderne slaveri, der plantasjeeieren er gjelden din i banken som må betjenes. "Uendelig" med økonomiske midler er frihet. Friheten til å reise, og til å gjøre hva du vil. Da kan du ikke la deg binde av noe så trivielt som arbeid...

Anonymkode: 122b8...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker de som velger bort arbeidslivet,  må tenke seg godt om. Den dagen din kjære finner sin kollega mer stimulerende, har du tapt på alle fronter. En mann som finner en annen, vil nesten alltid kjempe for økonomien sin. 

Anonymkode: 28ec8...3fa

Derfor en må ha gode kontrakter i bunn. Feks skrev vi kontrakt hos advokat før min mann var husfar i flere år, han ville sittet igjen med bla huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Husk at disse såkalte «tradwives» du ser på sosiale medier ofte tjener penger på det. Den mest kjente - Ballerina Farm - selger jo nå også egne produkter fra gården sin.

Disse kvinnene har jo gjort imaget til sin business, og er egentlig ikke sammenliknbare med kvinnene som var hjemmeværende på 50-tallet.

Anonymkode: 0b43f...d2f

Mannen til fru «Ballerinafarm» er stinn av gryn og de har flust av tjenere på gården. De tjener nok litt på salg, men gården er finansiert av mannens penger.

Hun identifiserer seg heller ikke som «tradwife»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å bli tradwife forutsetter jo att din mann gir deg full økonomisk garanti for att han har forsørgeransvar for deg resten av livet. 

Konseptet tradwife er for meg for ( nesten religiøst) fundamentalistisk i tanken på underkastelse, du kan da fint kalle deg husmor uten att mannen av den grunn skal bli ett magisk vesen du må se opp til, fordi han gir deg mat? 

Og hvem kan egentlig mulighet til den økonomiske biten nå til dags? - vil tro de fleste menn også er økonomisk avhengig av att kvinner bidrar til husholdning med inntekt skal en beholde hus og hjem. 

Du blir jo avskåret fra å ha økonomisk frihet til å feks gå om han er voldelig, utro osv osv. Så det blir jo å gå tilbake til den tiden der kvinner ikke hadde egen inntekt eller bankkonto,  eller tilbake til de gode, gamle dagene der "skilsmisseraten var så lav". I gode og onde dager som de sier, enslige mødre fikk ikke leie engang, enda mindre ta opp lån til å kjøpe, hadde de ikke familie som tok de inn, måtte de plent bli der de var, uansett tilstander.  Maktforholdene blei rimelig skeive. 

Jeg lurer fælt på hva tradwife'ene tenker 10-15 år uti forholdet, når ungene vokser til og dagene blir lengre og de er lei av å stryke på, undiker og bake surdeigsbrød,er alt like rosenrødt når nyforelskelsen går over og hverdagen slår deg i fleisen - eller fyller de dagene med kafebesøk og neglerotbehandlinger for å få de til å gå, ja om de får lov til slikt fra fsmiliens overhode.. 

Jeg tror de aller fleste, menn og kvinner har ett behov for mer frihet i hverdagen, litt roligere liv, litt bedre tid med barn og til egen fritid,til å puste litt, spesielt når de vinterstid kaver på glatta etter jobb for å rekke barnehagen og middag og sure, trette unger som en nesten bare gleder seg til å få i seng.

jeg tror egentlig alle har fått ett litt usunt krav til å yte på alle andre arenaer enn familien, og vi har fått altfor store krav til å eie det siste innen bil og interiørmote, store hus og store lån - vi bruker uendelig mye energi på totalt uviktige ting tidvis, så jeg skjønner att noen vil hoppe av denne karusellen, men å vere så avhengig av att ett anna menneske skal brødfø meg, det er jeg usikker på om jeg hadde våga uten å ha en STOR plan B. 

P. S, i mange asiatiske land er konseptet slik att husmoren tar lønningen til mannen, gir han litt i lommepenger og disponerer resten selv, til gode for familien, - er jo det som er tradwifekonseptet for de, så tror de som tenker i husmorbaner i vestlige land kanskje har noe å lære der 🤭

 

 

Anonymkode: c3645...732

Vi gjorde det slik som i Asiatiske land når min mann var hjemmeværende.

Min lønning gikk rett inn på min manns konto så overførte han litt til meg

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å ikke kunne jobbe fordi man er syk, samtidig som man får lavere inntekt etter et år sykemelding, er noe helt annet enn å ikke jobbe fordi du er multimillionær.

Å arbeide er bare moderne slaveri, der plantasjeeieren er gjelden din i banken som må betjenes. "Uendelig" med økonomiske midler er frihet. Friheten til å reise, og til å gjøre hva du vil. Da kan du ikke la deg binde av noe så trivielt som arbeid...

Anonymkode: 122b8...92a

Kan godt være du ville valgt annerledes enn meg, men jeg hadde ikke ønsket å slutte å jobbe. Tenker det ideelle for min del ville vært å jobbe i perioder, for så å ha helt fri i andre perioder. Og da brukt friperiodene til å reise. Heldigvis gir jobben meg mye mer enn bare penger på konto.

Anonymkode: d84b3...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan godt være du ville valgt annerledes enn meg, men jeg hadde ikke ønsket å slutte å jobbe. Tenker det ideelle for min del ville vært å jobbe i perioder, for så å ha helt fri i andre perioder. Og da brukt friperiodene til å reise. Heldigvis gir jobben meg mye mer enn bare penger på konto.

Anonymkode: d84b3...54b

Vel, du finner ikke en arbeidsplass som gir deg den friheten der, når de bare kan ansette en annen person.

Anonymkode: 122b8...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan godt være du ville valgt annerledes enn meg, men jeg hadde ikke ønsket å slutte å jobbe. Tenker det ideelle for min del ville vært å jobbe i perioder, for så å ha helt fri i andre perioder. Og da brukt friperiodene til å reise. Heldigvis gir jobben meg mye mer enn bare penger på konto.

Anonymkode: d84b3...54b

Det ideelle hadde vært å jobbe mandag, tirsdag og torsdag fra 10:00 - 14:30. Altså 36% stilling. 

For et fantastisk liv man ville fått da! Fri hver morgen, og drar tidlig hjem. Fri hver midtuke, og langhelg hver helg! Wow. Snakk om livskvalitet det hadde blitt. 

Anonymkode: 3ba7e...376

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, du finner ikke en arbeidsplass som gir deg den friheten der, når de bare kan ansette en annen person.

Anonymkode: 122b8...92a

Ikke? Jeg har fri 4 uker i slengen, og jobber kun 2 uker om gangen. Såå.. 

 

Anonymkode: 7bd90...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du har råd til å være det, så kan det innebære akkurat hva det vil, jo. Ingen kan styre hva du gjør innenfor ditt hjem, kan de det?

Anonymkode: 122b8...92a

Er du tradwife er det hans penger som betaler for deg, så du må nok gjøre som han sier.

Anonymkode: f3f55...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, du finner ikke en arbeidsplass som gir deg den friheten der, når de bare kan ansette en annen person.

Anonymkode: 122b8...92a

Fullt mulig, det. Jeg jobber rotasjon og har fri halvparten av årets dager. En annen person jobber mens jeg har fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i praksis tradwife i noen år når ungene var små. Dummeste valget jeg noen gang har tatt. Koste meg veldig hjemme med ungene, men mannen ble da vant til at jeg gjorde alt husarbeidet også. Og da jeg begynte å jobbe igjen når minste var tre, var han "så godt vant", at jeg ikke klarte å få han til å ta sin del av husarbeidet igjen. 

Anonymkode: 6cf02...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har vært ufør i mange år før jeg endelig kom meg ut i jobb igjen. Jeg ville aldri frivillig valgt å være utenfor arbeidslivet igjen!

Anonymkode: 6f4f4...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg gjort lett forutsett at jeg var helt trygg økonomisk sett.

Jeg trives godt som husmor i utgangspunktet så for meg hadde det bare blitt å gjøre mer av de tingene jeg allerede liker.

Forstår ikke helt hvorfor en mann skulle ville sponse min loffe hjemme og bake surdeigsbrød med forkle hobby bare for å slippe å støvsuge litt, men ok🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...