Gå til innhold

Kvinneguiden og hat mot nevrodiverse!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har du misforstått svaret mitt. Jeg siterte deg, fordi du hadde sitert meg og mitt svar, jeg korrigerte aldri deg. 

Anonymkode: 5a0d8...57c

Jo, du ville få med at bipolar også var nevnt, og at det var feil å putte dette under samme paraply som autisme. Det ser ut som korreksjon. Ingen poeng å sitere noen om du ikke har til hensikt å snakke direkte til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hater ikke nevrodiverse, men synes at man sykeligjør helt vanlige folk med vanlige utfordringer. 
Synes det er veldig rart å kalle det for autisme når man ikke sitter på et rom og rugger og lager lyder. Klarer lksom ikke helt å forstå at "alle" har en diagnose. Litt som med matvarealergier, sikkert 70% av dem som hevder å ha det er bare vanskelige i matveien. 

Anonymkode: eacc1...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hater ikke nevrodiverse, men synes at man sykeligjør helt vanlige folk med vanlige utfordringer. 
Synes det er veldig rart å kalle det for autisme når man ikke sitter på et rom og rugger og lager lyder. Klarer lksom ikke helt å forstå at "alle" har en diagnose. Litt som med matvarealergier, sikkert 70% av dem som hevder å ha det er bare vanskelige i matveien. 

Du forstår ikke, der sa du det :)

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en eks med bipolar.  Og det vet de som trenger å vite det, men der er jo ikke et stort samtaleemne. Han er ikke interessert i å snakke om det. ...og har aldri gjemt seg bak diagnose. 

Jeg tenker folk gjør veldig mye ut av diagnosene sine her, og er liksom diagnosen. Selvhøytidelig og veldig fokusert på akkurat den. 

Anonymkode: 73770...0dd

Grunnen til at jeg snakker om diagnosen på nettet er at det nesten er den eneste plassen jeg kan gjøre det. I tillegg ønsker jeg å spre informasjon og dele erfaringer, fordi det er så mye fordommer mot autisme.

Ellers er jeg ikke så åpen om dette. Jeg maskerer ofte og diskuterer ikke mye om autisme med andre. Få vet at jeg har autisme i "det virkelige livet".

Hva er egentlig problemet med å ha mye fokus på autisme? Så lenge det ikke skader eller påvirker negativt, burde det vel være greit?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke alle har en diagnose og selvdiagnosering er ikke det samme som å faktisk ha autisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (10 minutter siden):

Jo, du ville få med at bipolar også var nevnt, og at det var feil å putte dette under samme paraply som autisme. Det ser ut som korreksjon. Ingen poeng å sitere noen om du ikke har til hensikt å snakke direkte til dem. 

Du siterte meg først, og jeg svarte deg tilbake og forklarte hvorfor jeg skrev som jeg skrev, med at man ikke ER diagnosen sin. Nesten alle svarene i denne tråden, har hengt seg opp i at TS nevner autisme i sitt HI. Mitt svar til din første sitering av meg, var for å forklare hvorfor jeg mente som jeg mente. Det har aldri vært en korrigering, eller påstand av at du har sagt, eller gjort noe. 

Anonymkode: 5a0d8...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klarinetta skrev (2 timer siden):

Det er jo et enormt spekter, og det fins nok av NT folk som bruker sine plager og sykdommer som skjold! Sånn sett er det helt menneskelig, og ingenting å gjøre med ND kontra NT.

Det er sant, det er likevel min erfaring som er motsatt av TS sin. Det finnes nok av NT folk som også utsettes for hat ang. diagnoser. 

Synes denne form for diskvalifisering av meninger fordi whataboutism er tåpelig. 

Anonymkode: bf1a0...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig tror jeg at Kvinneguiden er fullere av nevrodiverse enn "normiser". Fordi hvem er det som foretrekker å sitte på et forum framfor å snakke med folk i virkelige liv? Nettopp. 

Anonymkode: a65c8...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt ærlig tror jeg at Kvinneguiden er fullere av nevrodiverse enn "normiser". Fordi hvem er det som foretrekker å sitte på et forum framfor å snakke med folk i virkelige liv? Nettopp. 

Du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (1 time siden):

Ikke en veldig hyggelig innstilling dette heller. 

Jeg er verken på autismespekteret eller dum, og har ingenting imot autister. Men du tror automatisk det om meg fordi jeg er "normie"? Det var jo synd. 

Jeg er autist og dette er ikke en uttalelse jeg eller de fleste autister ville stille seg bak tenker jeg. Ikke at du sikkert trodde det, bare ville si det 😄

Anonymkode: cd0af...dd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er autist og dette er ikke en uttalelse jeg eller de fleste autister ville stille seg bak tenker jeg. Ikke at du sikkert trodde det, bare ville si det 😄

Neida, jeg tror ikke at alle gjør det 🤗

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt rart at du synes det er rart å kalle det autisme hvis man ikke sitter på et rom og lager lyder. 

Hvorfor føler du at man må det for å ha diagnosen? 
Du har jo overhodet ikke noen grunnlag for å si det du sier, det er jo tydelig at du bare sier noe uten å ha kunnskap om det. 
Slenger ut et tilfeldig tall fra løse luften om at 70 % av de som hevder å ha allergi bare er vanskelige f eks.
Det høres ikke spesielt smart ut. Da kan jo man bare sitte og finne på det man vil😂

80% av de som slenger ut random statistikk bare dikter det opp, visste du det?

Å sitte på et rom og rugge er det som kjennetegner autisme blir for dumt. Det er ekstremt mye man kan lære om autisme hvis man tilegner seg kunnskapen. 
Men å sitte sånn og ikke vite hvor mye man faktisk ikke vet, og å si noe sånt, altså unnskyld meg men det høres bare utrolig dumt ut.

Men i tillegg til dumt så er det ganske ondskapsfullt også, håper ikke du har noen i livet ditt som er avhengig av omsorg fra deg på noen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessuten, hvilke utfordringer er det du sikter til? Jeg tør å vedde alt jeg eier på at du ikke vet hva det er snakk om, for da hadde du ikke kommet med denne kommentaren. 

Det er som å si «migrene? Alle har faktisk vondt i hodet av og til» eller «celebral parese? Alle har litt problemer med motorikken nå og da altså». 

Det handler jo om omfanget. 

Men men. Alle er jo litt onde og hetser folk med funksjonsnedsettelser av og til. Eller? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (15 timer siden):

Grunnen til at jeg snakker om diagnosen på nettet er at det nesten er den eneste plassen jeg kan gjøre det. I tillegg ønsker jeg å spre informasjon og dele erfaringer, fordi det er så mye fordommer mot autisme.

Ellers er jeg ikke så åpen om dette. Jeg maskerer ofte og diskuterer ikke mye om autisme med andre. Få vet at jeg har autisme i "det virkelige livet".

Hva er egentlig problemet med å ha mye fokus på autisme? Så lenge det ikke skader eller påvirker negativt, burde det vel være greit?

Det er en økende utfordring at unge mennesker selvdisgnostiserer seg via informasjon de har funnet på nettet. Stadig fokus på relativt sjeldne diagnoser kan fort virke i mot sin hensikt. Hva med å la det være opp til helsepersonell? Det er jo i helsesektoren det trengs økt fokus og informasjon, ikke på nettsamfunn uten aldersgrenser og betalte moderatorer.

Tiktok har allerede blirt kritisert fordi ADHD «trendet», noe som sørget for at millioner av mennesker opptok viktige ressurser i helsevesenet pga. videoer de kunne kjenne seg igjen i. Mange mennesker er helt friske - men sliter med å eksistere i et sykt samfunn. 

Anonymkode: 381f2...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er langt vanligere å se innlegg hvor folk selvdiagnostiserer, eller som forsøker å diagnostisere TS eller andre basert på nesten ingen ting... 

(Og så deler jeg opplevelse med en som postet tidligere i tråden, jeg ønsker også å bli sett som langt mer enn diagnosen min..) 

Anonymkode: 937b9...eac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er en økende utfordring at unge mennesker selvdisgnostiserer seg via informasjon de har funnet på nettet. Stadig fokus på relativt sjeldne diagnoser kan fort virke i mot sin hensikt. Hva med å la det være opp til helsepersonell?

Jeg har delt det helsepersonell har sagt og jeg har også påpekt problemene med selvdiagnosering, samt understreket at helsepersonell vet best.

Hvor synes du at innleggene mine er så dårlig slik at dem velger å selvdiagnosere seg?  

Tror du ikke jeg lar det være opp til helsepersonell når jeg gjentar det de sier og kun deler erfaringer etter å ha hatt tett dialog med dem?

Har du lest det jeg har postet tidligere?

Det er jo i helsesektoren det trengs økt fokus og informasjon, ikke på nettsamfunn uten aldersgrenser og betalte moderatorer.

Ja, og hva tror du? Helsepersonell og foreninger baserer seg på blant annet på folks erfaringer, erfaringer som faktisk kan ligne de som deles på nettet.

Tiktok har allerede blirt kritisert fordi ADHD «trendet», noe som sørget for at millioner av mennesker opptok viktige ressurser i helsevesenet pga. videoer de kunne kjenne seg igjen i. Mange mennesker er helt friske - men sliter med å eksistere i et sykt samfunn. 

Tror du ikke jeg har tatt opp problematikken?

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kassettspiller skrev (1 time siden):

Jeg har delt det helsepersonell har sagt og jeg har også påpekt problemene med selvdiagnosering, samt understreket at helsepersonell vet best.

Hvor synes du at innleggene mine er så dårlig slik at dem velger å selvdiagnosere seg?  

Tror du ikke jeg lar det være opp til helsepersonell når jeg gjentar det de sier og kun deler erfaringer etter å ha hatt tett dialog med dem?

Har du lest det jeg har postet tidligere?

Ja, og hva tror du? Helsepersonell og foreninger baserer seg på blant annet på folks erfaringer, erfaringer som faktisk kan ligne de som deles på nettet.

Tror du ikke jeg har tatt opp problematikken?

Kall meg gjerne en NPC, men dette spillet er jeg ikke med på. Ingenting av det jeg skrev var ment som et angrep mot deg eller dine innlegg (som jeg helt ærlig ikke kan huske å ha lest engang), jeg reflekterte over - og delte min mening om det du spurte om:

«Hva er egentlig problemet med å ha mye fokus på autisme? Så lenge det ikke skader eller påvirker negativt, burde det vel være greit»

Anonymkode: 381f2...e24

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, klarinetta said:

Du da? 

selvsagt meg inkludert, hva tror du. Jeg er både introvert men jeg er også ikke norsk, jeg er en innvandrer og bruker KG for å lære meg å kommunisere bedre på norsk med nordmenn. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at i miljøet, spesielt i usa så er det aksept for selvdiagnostisering, fordi å få en diagnose kan være nærmest umulig. Det koster ekstremt mye eller er utilgjengelig. 

Jeg har vært enig i at det burde være aksept for selvdiagnostisering fordi man har gjerne slitt med dette hele livet og går somregel ikke og lurer på om man er autistisk uten grunn.

Det er sikkert hundrevis av symptomer og trekk som skal stemme, som umulig tilfeldigvis kan stemme dersom man ikke har det. Man selvdiagnostiserer seg ikke basert på bare et par ting som f eks at man ikke liker øyekontakt og lyder. 

Dette er det jeg har antatt og tenkt. Samtidig så er jeg 40 år og har ikke oversikt egentlig over tiktok osv, eller egentlig vet hvor fort en ung person kan finne på å mene de har adhd eller autisme. 

Så jeg skal ikke være bastant på dette, MEN jeg mener at for personer som ikke har tilgang på en formell diagnose men som soleklart er f eks autist så må det være aksept for selvdiagnostisering for å få et bedre liv. Eller ikke bare bedre, men i mange tilfeller å klare å leve et liv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange dagene siden jeg så en tråd her inne hvor noen påstod at psykiatrien hater folk med borderline. Skummet kjapt gjennom tråden og så at flere følte seg dårlig behandlet i møte med helsevesenet, mens andre ikke hadde den opplevelsen i det hele tatt. Selv føler jeg meg møtt hos både fastlege, DPS og NAV, og det med både emosjonelt ustabil og unnvikende pf. Vet ikke om det er fordi jeg fremstår oppegående, har et relativt greit utseende, samt har en velutdannet og bemidlet ektemann, eller om det er fordi jeg generelt har stor respekt for alle instansene jeg har med å gjøre. Uansett behandles jeg med respekt, og jeg blir hørt og sett når jeg har noe på hjertet.

Men: jeg går i en terapigruppe med likesinnede, og jeg kan lett se for meg at flere av dem er vanskelige å ha å gjøre med. De "hater på" legen sin, terapeuten sin, NAV-veilederen sin og omtrent alle andre i samfunnet. De ER diagnosen sin, for å si det rett ut. Og det er vel der forskjellen ligger. Jeg HAR diagnosen, men jeg ER den ikke. Bruker aldri diagnosen til å unnskylde et sinn som står i kok, da trekker jeg meg heller unna og avkjøles i fred og ro.

Jeg kjenner andre som har diagnoser, og også noen som ER diagnosen sin. De som hele tiden f eks bruker ADHD for å unnskylde shitty oppførsel får en lavere status i mine øyne. Jeg kunne også holdt på slik, ustabil som jeg er, men det klarer jeg bare ikke. Det er kun de aller nærmeste som vet hva jeg sliter med, og slik tenker jeg å la det forbli. De som absolutt må rope ut diagnosene sine hele tiden er bare slitsomme. Ikke rart de da får skråblikk og må inn her og klage over at de ikke blir respektert.

Anonymkode: e5ac4...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...