Kassettspiller Skrevet 28. august #21 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man ER vel ikke diagnosen sin? Man HAR en diagnose. Jeg har også en diagnose, men definerer meg ikke, og jeg ønsker heller ikke å bli omtalt som at jeg ER min diagnose. Anonymkode: 5a0d8...57c AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes i grunn jeg ser lite av det her inne. Og du har bare ett eksempel? Og for meg virker det ofte som om det er de neurodiverse som gjør seg selv til diagnosen sin. Du skriver "har autisme", og det er bra. Veldig mange skriver "er autist". Og da har man jo gjort seg selv til sin diagnose. Som du skriver at Fry er bipolar. Han er jo ikke det, han har en bipolar lidelse. Jeg har selv en kronisk sykdom, og havner i den fella noen ganger, at jeg sier at jeg er kronisk syk. Men det er et dårlig ordvalg, det er jo ikke det som er min identitet. Så det føles bedre å si at jeg har en kronisk sykdom. Anonymkode: 6dbe8...190 Å leve med autisme har en stor påvirkning og er en betydelig del av hvem jeg er, så det er riktig å bruke betegnelsen 'autistisk' om meg. Derfor velger jeg å kalle meg selv en autist. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #22 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man ER vel ikke diagnosen sin? Man HAR en diagnose. Jeg har også en diagnose, men definerer meg ikke, og jeg ønsker heller ikke å bli omtalt som at jeg ER min diagnose. Anonymkode: 5a0d8...57c Autisme som diagnose er jo noe annet enn fysiske ting som leddgikt eller hjertesvikt. En diagnose er ikke bare en diagnose. Autisme påvirker jo alt ved personen, alt i personens liv. Måten å tenke på, måten å oppleve verden på, måten å føle på, og hvordan hele hjernen rent fysisk er bygd opp, med en annerledes struktur. Man har ikke autismen i tillegg til personen, det er ikke en ting som er ved siden av personen som de har med seg som en håndveske. Autismen kan ikke man legge fra seg, eller skille fra personen. Å «bli kvitt» autismen ville fjernet hele personen. Jeg’et eksisterer ikke uten autismen, uten autismen finnes jeg ikke, for alt ved meg er autistisk. Det handler ikke om at jeg gjør autismen til identiteten min i det daglige, det gjør jeg absolutt ikke. Det handler om at autisme ikke er noe negativt en bør føle at en må ta avstand fra, noe jeg så flinkt må si at det bare er en liten del av meg, når det ikke finnes noe meg uten autismen. For å bli «kvitt» ville det innebært å tatt livet av meg. Jeg mener det må være opp til hver enkelt hvordan man vil si det, flertallet av autister selv fortrekker å kalle seg autister. Anonymkode: cd0af...dd6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. august #23 Del Skrevet 28. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Men bare sånn for å sjekke; Folk flest vet nå til dags at autister HAR empati, ikke sant? Anonymkode: cd0af...dd6 Ja, og gjerne "altfor mye", så det går på bekostning av seg selv og evnen til å slappe av og ha det bra. Ekstrem rettferdighetssans. Greta Thunberg er jo et eksempel på det siste. ❤️ Endret 28. august av klarinetta 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. august #24 Del Skrevet 28. august (endret) Kassettspiller skrev (10 minutter siden): Å leve med autisme har en stor påvirkning og er en betydelig del av hvem jeg er, så det er riktig å bruke betegnelsen 'autistisk' om meg. Derfor velger jeg å kalle meg selv en autist. Siterte feil innlegg 😄🌸 Endret 28. august av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. august #25 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man ER vel ikke diagnosen sin? Man HAR en diagnose. Jeg har også en diagnose, men definerer meg ikke, og jeg ønsker heller ikke å bli omtalt som at jeg ER min diagnose. Anonymkode: 5a0d8...57c En sykdom som kom fra et sted og kanskje har en kur eller kan lindres, er noe annet. Autisme er en type personlighet satt sammen på en måte som har noen store fellestrekk. Og personlighet er jo identitet. Det kan ikke sammenlignes. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #26 Del Skrevet 28. august klarinetta skrev (Akkurat nå): Ja, og gjerne "altfor mye", så det går utover evnen til å slappe av og ha det bra. Ekstrem rettferdighetssans. Greta Thunberg er jo et eksempel på det siste. Ja, jeg har hatt store problemer til tider på grunn av at jeg «opplever» ting som andre opplever. Samtidig greier jeg ofte kognitivt ikke å oppfatte eller sette meg inn i en annen person sitt sted når vi er i en samtale f eks (og derfor sier en ting som er fornærmende uten at jeg vet det). Det ble en game changer for meg å lære forskjellen på kognitiv og affektiv empati. Autister har ofte mye affektiv empati, men ikke så mye kognitiv empati. Psykopater til sammenligning, er motsatt, de har mye kognitiv empati (har dere noen gang lurt på hvordan psykopater vet AKKURAT hva de kan si og gjøre for å såre?) Men de har ikke affektiv empati som er det som gjør at man faktisk føler det andre føler og får vondt på andres vegne (det har vi autister til tider for mye av) Altså, ting kan gå oss hus forbi og vi kan virke som vi ikke har empati, men vi har egentlig veldig sterk og til tider lammende empati Anonymkode: cd0af...dd6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 28. august #27 Del Skrevet 28. august (endret) klarinetta skrev (9 minutter siden): En sykdom som kom fra et sted og kanskje har en kur eller kan lindres, er noe annet. Autisme er en type personlighet satt sammen på en måte som har noen store fellestrekk. Og personlighet er jo identitet. Det kan ikke sammenlignes. Autisme er en utviklingsforstyrrelse som kan ha en betydelig negativ innvirkning på mange aspekter av livet. For de fleste er autisme en livslang funksjonshemming og diagnosen forsvinner ikke. I teorien kan diagnosen betegnes som en sykdom, da sykdom innebærer forstyrrelser i kroppens normale funksjoner som fører til skadelige endringer. For noen med autisme kan dette være riktig, da autisme er et spekter med varierende grader og ulike symptomer. Endret 28. august av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #28 Del Skrevet 28. august Kassettspiller skrev (6 minutter siden): Å leve med autisme har en stor påvirkning og er en betydelig del av hvem jeg er, så det er riktig å bruke betegnelsen 'autistisk' om meg. Derfor velger jeg å kalle meg selv en autist. Og det er selvsagt helt greit at det er noe du vil identifisere deg med 😊 men jeg mener at om man skal omtale diagnoser "på" andre, så bør man benytte seg av ordlyden HAR, frem til den med diagnosen eventuelt korrigerer. Samtidig er det viktig å skille på nevrovarierte diagnoser som feks ASD og ADHD, og andre diagnoser som feks bipolar eller personlighetsforstyrrelser. Man kan gjerne diskutere hvor stigmatiserte alle diagnosene er, men samtidig så syns jeg det blir feil å bruke både autisme og bipolar i en diskusjon om hva slags fordommer, mennesker med disse diagnosene møter. De med autisme blir kanskje sett på som rare, ute av stand til å forstå sosiale koder, kanskje også litt frekke, mens de med bipolar kan bli sett på som gale, kanskje til og med farlige og utilregnelige. Sier ikke at noe av dette stemmer, men forskjellige diagnoser bærer med seg forskjellig stigma og tabu, og bør derfor (i min mening) diskuteres på forskjellige måter. Anonymkode: 5a0d8...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #29 Del Skrevet 28. august Jeg har bipolar lidelse og kjenner meg overhodet ikke igjen i din frustrasjon ts. Jeg føler derimot at det er ganske så normalisert. Får meg inntrykk av at du har piggene ute og tolker folk i verste mening enn at folk har lite toleranse for annerledeshet. Anonymkode: 149fd...c6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #30 Del Skrevet 28. august klarinetta skrev (8 minutter siden): En sykdom som kom fra et sted og kanskje har en kur eller kan lindres, er noe annet. Autisme er en type personlighet satt sammen på en måte som har noen store fellestrekk. Og personlighet er jo identitet. Det kan ikke sammenlignes. Ser at flere hang seg opp i at TS nevnte autisme, men TS nevnte også bipolar. Jeg har skrevet et lenger svar til "Kassettspiller" om hva jeg mener om å diskutere begge diagnosene under samme "paraply". Anonymkode: 5a0d8...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. august #31 Del Skrevet 28. august (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser at flere hang seg opp i at TS nevnte autisme, men TS nevnte også bipolar. Jeg har skrevet et lenger svar til "Kassettspiller" om hva jeg mener om å diskutere begge diagnosene under samme "paraply". Anonymkode: 5a0d8...57c Jeg har lite kunnskap om bipolar, så derfor nevner jeg det ikke og har dermed absolutt ikke puttet dem under samme paraply. Endret 28. august av klarinetta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #32 Del Skrevet 28. august klarinetta skrev (1 minutt siden): Jeg har lite kunnskap om bipolar, så derfor nevner jeg det ikke og har dermed absolutt ikke puttet dem under samme paraply. Nei, og det har jeg heller ikke påstått at du har gjort, men TS nevner begge diagnosene i sitt HI. Og jeg mener at diskusjoner om stigma og tabu rundt disse diagnosene, fortjener å diskuteres separat, da de møter forskjellig fordommer og også forskjellig uvitenheter. Anonymkode: 5a0d8...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. august #33 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, og det har jeg heller ikke påstått at du har gjort, men TS nevner begge diagnosene i sitt HI. Og jeg mener at diskusjoner om stigma og tabu rundt disse diagnosene, fortjener å diskuteres separat, da de møter forskjellig fordommer og også forskjellig uvitenheter. Anonymkode: 5a0d8...57c Ok, men du siterte meg og ga korreksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #34 Del Skrevet 28. august Jeg har en eks med bipolar. Og det vet de som trenger å vite det, men der er jo ikke et stort samtaleemne. Han er ikke interessert i å snakke om det. ...og har aldri gjemt seg bak diagnose. Jeg tenker folk gjør veldig mye ut av diagnosene sine her, og er liksom diagnosen. Selvhøytidelig og veldig fokusert på akkurat den. Anonymkode: 73770...0dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 28. august #35 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og det er selvsagt helt greit at det er noe du vil identifisere deg med 😊 men jeg mener at om man skal omtale diagnoser "på" andre, så bør man benytte seg av ordlyden HAR, frem til den med diagnosen eventuelt korrigerer. Samtidig er det viktig å skille på nevrovarierte diagnoser som feks ASD og ADHD, og andre diagnoser som feks bipolar eller personlighetsforstyrrelser. Man kan gjerne diskutere hvor stigmatiserte alle diagnosene er, men samtidig så syns jeg det blir feil å bruke både autisme og bipolar i en diskusjon om hva slags fordommer, mennesker med disse diagnosene møter. De med autisme blir kanskje sett på som rare, ute av stand til å forstå sosiale koder, kanskje også litt frekke, mens de med bipolar kan bli sett på som gale, kanskje til og med farlige og utilregnelige. Sier ikke at noe av dette stemmer, men forskjellige diagnoser bærer med seg forskjellig stigma og tabu, og bør derfor (i min mening) diskuteres på forskjellige måter. Anonymkode: 5a0d8...57c Jeg tenker at når helsepersonell unngår å bruke ordet 'autistisk,' kan det oppfattes som om det er noe negativt ved det ordet. Jeg tror ikke det er hensikten, men det kan gi et inntrykk i den retningen. Jeg er enig i at forskjellige diagnoser bør diskuteres på ulike måter, men jeg snakker kun om autisme fordi det er det jeg har mest kjennskap til. Fordommer og mangel på kunnskap er sannsynligvis det som ligger bak mye av hatet og de fordomsfulle uttalelsene om autisme og andre diagnoser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 28. august #36 Del Skrevet 28. august Jeg tror at mye er sjalusi. kjedelige normies vet at de aldri kan ha: -hyperfokus -oppfinnsomhet -være rettferdig Ettersom de fleste normies hater oss på spektrumet fordi de vet de er dummere enn oss. De vet de må spørre noen som oss på jobb iblandt fordi de er så jævla idioter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. august #37 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en eks med bipolar. Og det vet de som trenger å vite det, men der er jo ikke et stort samtaleemne. Han er ikke interessert i å snakke om det. ...og har aldri gjemt seg bak diagnose. Jeg tenker folk gjør veldig mye ut av diagnosene sine her, og er liksom diagnosen. Selvhøytidelig og veldig fokusert på akkurat den. Anonymkode: 73770...0dd Folk gjør mye ut av diagnosene sine her. Hvilke folk, og her, mener du i denne tråden, på KG eller generelt? Du vet ikke mer om et menneske her enn noen ord på en skjerm. Resten er din tolkning og konklusjon. Du ser dem ikke ute i hverdagen, kun en konsentrert framstilling i forum som er nødvendig for å forklare noe presist. Hva med din trang til å generalisere og putte folk i boks basert på hva du leser? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 28. august #38 Del Skrevet 28. august ufiltrert skrev (2 minutter siden): Jeg tror at mye er sjalusi. kjedelige normies vet at de aldri kan ha: -hyperfokus -oppfinnsomhet -være rettferdig Ettersom de fleste normies hater oss på spektrumet fordi de vet de er dummere enn oss. De vet de må spørre noen som oss på jobb iblandt fordi de er så jævla idioter. De er ikke nødvendigvis dummere enn oss. Tror ikke dem er sjalu med tanke på at autisme kan påvirke mye negativt... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 28. august #39 Del Skrevet 28. august ufiltrert skrev (2 minutter siden): Jeg tror at mye er sjalusi. kjedelige normies vet at de aldri kan ha: -hyperfokus -oppfinnsomhet -være rettferdig Ettersom de fleste normies hater oss på spektrumet fordi de vet de er dummere enn oss. De vet de må spørre noen som oss på jobb iblandt fordi de er så jævla idioter. Ikke en veldig hyggelig innstilling dette heller. Jeg er verken på autismespekteret eller dum, og har ingenting imot autister. Men du tror automatisk det om meg fordi jeg er "normie"? Det var jo synd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #40 Del Skrevet 28. august klarinetta skrev (8 minutter siden): Ok, men du siterte meg og ga korreksjon. Da har du misforstått svaret mitt. Jeg siterte deg, fordi du hadde sitert meg og mitt svar, jeg korrigerte aldri deg. Anonymkode: 5a0d8...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå