Gå til innhold

Vitamin B12 mangel

Fremhevede innlegg

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Nei, det er på ingen måte bra nok!! :fy_fy:  :fy_fy:

Du må gjøre hjemmeleksene dine: gidde å bruke energi på å handle inn riktige råvarer og ikke minst: tilberede dem til lunch, middag (frokost også) og andre småmåltider.

Stikkordet er variasjon, grønnsaker, wokretter, salater til alle middager, osv.

Broccolli, tomater, fetaost, ruccolasalat, kjøtt, fisk, ris, poteter, spinat...listen er uendelig...nøtter, osv.

Studer næringspyramiden, handle inn deretter og lag mat!

Dette er vel og bra, det, men ikke alltid nok. Det er fullt mulig å få b12-mangel selv om man har et godt og variert kosthold, og da må det kunstig tilskudd til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde B-12 mangel (da var jeg 19 år) Fikk sprøyter i et år, men merket ingen forskjell og det ble derfor tatt ytterlige tester. De viste at jeg hadde cøliaki. En sykdom som gjør at tarmen ikke tar til seg næring skikkelig. Du kan be om at det blir tatt en blodprøve evt en biopsi. Man trenger ikke ha noen store symptomer om man har cøliaki derfor kan det være vanskelig å komme på at det er en mulighet ;)

Bare et tips om du fortsetter å ha vitaminmangel :)

Endret av Sommerfugl83
  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hcilke symtomer kan man få ved b12 mangel? Har søkt litt på nettet men.. Vil gjerne høre erfaeinger også! Kan symtomene f.eks ligne litt på leukemi?

Gjest Virvel
Skrevet

Tja, jo, kliniske symptomer kan vel ligne, ettersom de inkluderer nedsatt allmenntilstand, vekttap osv. Men det er så mange tilstander som gir slike diffuse symptomer, så det er ikke slik at det er leukemi hvis det ikke er B12-mangel.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg går rundt å bekymrer meg litt om dagen skjønner du. For jeg har en del symtomer som jeg er så livredd for at skal være blodkreft. Hjertebank (hjertet mitt slår mye fortere enn normalt noen dager), bittesmå prikker som ser ut som blodutredelser i huden, jeg hadde et stort utslett for noen uker siden, hodepine som blir værre hvis jeg reiser meg opp i perioder, kvalm innimellom, så husker jeg legen sa noe om de hvite blodcellene mine sist jeg var hos han men jeg husker ikke hva det var, han trodde det var fordi jeg hadde vært veldig forkjølet. Har også vært mye syk i år. Jeg er 25 år, jente. Trenger disse symptomene bety at jeg har blodkreft eller noe annet alvorlig? Har legetime etter påske. Vil han skal sjekke meg. Men jeg er så bekymra.. :(

Gjest Virvel
Skrevet

Som sagt, det er veldig diffuse symptomer (alle de du nevner også), og det er tusenvis av ting som kan gi de plagene du beskriver. Det er jo ofte sånn at når man føler seg dårlig, begynner å lete på egen hånd og plutselig finner beskrivelser av alvorlige sykdommer, så finner man plutselig alle symptomene hos seg selv. Men gå til legen hvis du er bekymret, det skader garantert ikke. :icon_smile:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har hatt... men jeg har ME og candida også da så det henger nok sammen...

Gjest marthepia
Skrevet

Mamman min har vitamin b-12 mangel. Hun er 40 år og tar sprøyte for det hver 3. måned. Hun har hatt det ganske lenge tror jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...