Gå til innhold

Vitamin B12 mangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

En blodprøve viste at jeg hadde litt for lite c vitamin og vitamin b12 i kroppen. Jeg er en kvinne på 25 år. Hva kan det komme av? Er det normalt at så unge har det? Var en jeg snakket med som mente det var mest eldre mennesker og alkoholikere som manglet b12... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Liten Tapir
Skrevet

Det er slett ikke bare eldre og alkoholikere som har lavt B12!

B12-mangel kan ha mange ulike grunner; generelt dårlig kosthold, vegetarianere har ofte mangel, dårlig næringsopptak i tarmen, lave jernlagre gir problemer med å ta opp B12, etter store infeksjone kan man få mangel, enkelte sykdommer gir mangel... Det finnes sikkert andre grunner også!

Skrevet

Ok, takk for svar! :) Tror du det holder at jeg tar multivitamintabletter for "fylle opp det jeg mangler"?

Skrevet

Rart at ikke legen din sa hva som kunne gjøres med B-12-mangelen din da?

Hvis det ikke er snakk om store utslag så holder det nok med litt tilskudd i form av tabletter. Ellers så er det mange som må få B-12 satt som injeksjon på legekontoret. Men, dette bør jo legen din snakke med deg om!

Ta kontakt med legen din igjen du ;)

Skrevet

Jeg har B-12 mangel, er 20 år og nærmere avholds enn alkoholiker så det stemmer nok ikke. :ler:

Skrevet

Jeg hadde lavt B12 i fjor (er 25 år og ikke alkoholiker). Tok sprøyte med B12 hver uke i 3 mnd., og det hjalp.

B12-mangel er på en måte anemi, etter hva jeg har skjønt?

Skrevet

Jeg har hatt mangel på b12, og jeg er verken gammel eller alkoholiker.

Skrevet

Det er som regel eldre og alkoholikere som har b12-mangel, men nå de siste årene er det flere og flere yngre mennesker som får det.

Jeg setter b12 sprøyter på kjæresten min som han har behov for siden han har fordøyelse problemer og tarmen tar ikke opp alt det den trenger... :)

Skrevet

Om du må ta piller eller sprøyter eller litt av hvert, må legen finne ut av. Jeg kjenner ei som begynte på piller (reseptbelagte), men da det ikke virket, måtte hun begynne med sprøyter, 1 gang i mnd. Tror også det er mulig å ta sprøyter først for å få opp nivået, og så vedlikeholde med tabletter, men hva som funker er individuelt.

Om du må ta sprøyte hver mnd, tar du ut resepten på apoteket og tar med deg til legekontoret. Du kan sikkert ha med egen sprøyte + spiss også (litt billigere).

Men det enkleste er nok å lære å sette den selv (i den store muskelen i låret) eller få hjelp av noen andre (evnt helsesøster) til å sette den i setemuskelen. Dette er ikke vanskelig men heller ikke noe man gjør uten litt opplæring.

Skrevet

Den vanligste årsaken til B12-mangel i vår del av verden (fordi vi generelt har et godt kosthold) er at du mangler noe som heter intrinsisk faktor, som er nødvendig for opptak av B12 i tarmen. Hvis det er det som er årsaken hos deg vil det altså ikke hjelpe å ta vitamintilskudd i tablettform, for B12 vil uansett ikke bli tatt opp. Som regel må det injeksjoner til. Men hvis du først var hos legen for å få vite dette, så er det som de andre sier rart at ikke årsaken ble kartlagt...

Skrevet

Takk for svar alle sammen! :) Synes det var veldig rart at han ikke sa noen grunn eller behandling jeg og.. Han bare nevnte det sånn generelt akkurat som om det ikke var noe jeg trngte å gjøre med. Vet ikke jeg. Han spurte om jeg var flink til å spise sundt osv da men. Jeg spiser vel ganske variert, men ikke middag hver dag. Jeg skulle komme tilbake om et par tre måneder sa han (skulle bare ringe og bestille time) for å sjekke om det hadde forandret seg da.

Skrevet

Jeg har to venninner under 18 som har b12-mangel. Hos hun ene er det så kraftig at det ikke engang hjelper med sprøyter.

Håper det ordner seg fort for deg! :)

Skrevet

Lacto-ovo vegetarer er ikke i faregruppen for å få b12 mangel pga kosten. Egg og melk er gode nok kilder om opptaket er normalt. Veganere i vestlige land bør ta tilskudd, enten via tabletter eller beriket mat.

Den vanligste årsaken til B12-mangel i vår del av verden (fordi vi generelt har et godt kosthold) er at du mangler noe som heter intrinsisk faktor, som er nødvendig for opptak av B12 i tarmen. Hvis det er det som er årsaken hos deg vil det altså ikke hjelpe å ta vitamintilskudd i tablettform, for B12 vil uansett ikke bli tatt opp. Som regel må det injeksjoner til. Men hvis du først var hos legen for å få vite dette, så er det som de andre sier rart at ikke årsaken ble kartlagt...

Er det ikke slik at det er enkelte tabletter som løses opp under tungen, noe som gjør at tarmopptaket blir irrelevant?

Kjenner, eller rettere sagt kjenner til, enkelte i utlandet som har brukt denne typen behandling, men jeg vet ikke om dette blir brukt i Norge.

Jeg har to venninner under 18 som har b12-mangel. Hos hun ene er det så kraftig at det ikke engang hjelper med sprøyter.

Jeg har ikke gode kunnskaper om dette, men jeg vet det er noe med at det er flere former for b12. Ikke alle tar opp alle formene like enkelt. Kanskje du kan nevne dette for venninnen din slik at hun kan finne ut om det kan være en løsning å bytte type b12?

Gjest GreenSky
Skrevet

:overrasket:

Skrevet

Jeg har B12-mangel (er kvinne, 27 år og ikke alkoholiker), og må ta B12-sprøyte hver 3. måned.

Skrevet

Er det ikke slik at det er enkelte tabletter som løses opp under tungen, noe som gjør at tarmopptaket blir irrelevant?

Dessverre finnes det ikke sånne tabletter med b-12 på markedet i Norge. Men det var en knakende god ide da.

Skrevet

Jeg har hatt B12 mangel. Sannsyligvis fordi jeg har for høyt stoffskifte.

>Min datter har det. Påvist for andre gang. Hun er kun 19 år og overhode ikke alkoholiker.

Skrevet

Fikk nylig påvist lavt innhold av B12 selv, legen ga meg resept på TrioBe, for å kompensere dette. Tar en pille om dagen. :)

Skrevet

Trådstarter lurte på om det ville hjelpe med multivitamintabletter, så det var det jeg svarte på. ;)

Skrevet
Ok, takk for svar! :) Tror du det holder at jeg tar multivitamintabletter for "fylle opp det jeg mangler"?

Nei, det er på ingen måte bra nok!! :fy_fy::fy_fy:

Du må gjøre hjemmeleksene dine: gidde å bruke energi på å handle inn riktige råvarer og ikke minst: tilberede dem til lunch, middag (frokost også) og andre småmåltider.

Stikkordet er variasjon, grønnsaker, wokretter, salater til alle middager, osv.

Broccolli, tomater, fetaost, ruccolasalat, kjøtt, fisk, ris, poteter, spinat...listen er uendelig...nøtter, osv.

Studer næringspyramiden, handle inn deretter og lag mat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...