Gå til innhold

Godt forhold til fastlegen? Langt


Prinsesse Tam Tam

Anbefalte innlegg

I dag synes jeg litt synd i meg selv. :) Jeg har vært kjempfrisk hele tiden, har termin 6 august, men har vært usigelig trett, nesten bedøvet. I den senere tida har jeg hatt tett nese, og jeg greier ikke sove om natta pga at jeg er tett. Nå er jeg helt utkjørt, har hodepine hele tiden, greier nesten ikke slepe meg opp om morgenen og er litt deppa. Kanskje pga søvnmangel? Føler ikke at jeg har noe liv i det hele, er på jobb, truer meg til å trene tre ganger i uken, men ellers har jeg ikke energi til noe. Var hos legen i dag, tenkte jeg kunne foreslå å få komme litt senere på jobben, da jeg føler jeg sover litt bedre om morgenen. Men han var ikke noe interessert i å høre på noe av det jeg sa. Han skrev ut medisin mot bihulebetennelse og sa jeg kunne være hjemme med egenmelding til onsdag. Da har jeg time igjen til vanlig kontroll. Det syntes jeg jo ikke var noen god ide, mener han jeg har bihulebetennelse, får han jo sykemelde meg for det da, ikke kreve at jeg skal bruke egenmeldinger, jeg synes det er litt ubehagelig å bruke egenmeldinger pga graviditeten, for jeg mener jo at de ter derfor.

Så nå sitter jeg på jobb, med kraftig hodepine, og irritabel som få, og synes fastleger er no dritt. Føler at han ikke har noe greie på dette, og at han mener at alle gravide er friske, og at det bare er hypokondere og skulkere som sier noe annet.... Han glemmer jo at jeg er gravid hele tiden også, selv om jeg sier det et sekund før. I dag skreev han ut medisin og så spurte jeg om jeg om det var trygt å ta dem nå når jeg var gravid? Da så han på meg og spurte, er du gravid??? Eh, ja det snakket vi jo om for to minutter siden.....liksom Hører jo med til historien at det første han sa til meg da jeg kom til min første kontroll var at graviditet ikke er noe sykdom.... Hvordan er deres fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ikke ut som om legen din tar deg seriøst. Han er der for å hjelpe deg til at du skal få det bedre, ikke til å demotivere deg. Bytt lege, så får du sikkert en som tar deg mer på alvor :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det å bytte fastlege er noe som ikke bestandig er så enkelt, og ofte tar litt tid, ville jeg (etter å ha søkt om å fy ny lege) tatt kontakt med jordmora og forklart henne situasjonen. Hun kan ikke skrive ut noen sykemelding, men hun kan kanskje "riste opp legen din litt". Av henne vil jeg nok iallefall tro at du får råd om hva du skal gjøre og kanskje litt trøst også :klem: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege kan byttes over nett, se Min Fastlege. Byttet er gjeldende fra første dag i måneden etter at byttet er registrert, så hvis du bytter nå har du ny lege fra 1. mars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes stort sett alltid en annen lege som har plass da, og alt må være bedre enn den legen du har her!??

Jeg har en helt super fastlege, bytte til ham når jeg ble gravid og er veldig fornøyd. Jordmora derimot... Urk.. Hos henne trivdes vi virkelig ikke. Nå er hun "heldigvis" sykmeldt, men det er jo litt dumt også da for de har ikke fått inn noen vikar og det er kanskje bedre med en sur jordmor enn ingen? Hm.. Funderer på å bare gå til fastlegen framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at graviditet ikke er en sykdom, men det går an å bli syk i løpet av et svangerskap, og bihulebetennelse og generelt nedsatt allmenntilstand skal man vel få sykemelding for?

Har du mulighet til å bytte lege, så gjør det, om ikke det går eller tar for lang tid, har du muligheten til å gå til noe privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes stort sett alltid en annen lege som har plass da, og alt må være bedre enn den legen du har her!??

Jeg er helt enig i at hun bør prøve å bytte lege, men vet at det ikke alltid er enkelt. En i familien prøvde, men det var nytteløst da ingen av kommunens leger hadde plass på sine lister. Men dette er jo avhengig av legedekningen, og om det i tillegg er private leger som tar unna en del, hvilket det ikke er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Bytt lege med en gang hvis du kan. Han der bekrefter alle fordommer jeg har mot allmennleger og fastleger generelt. Min var også skikkelig kjip - var ikke på kontroll de siste mnd fordi "hun ikke hadde tid". Og da jeg skulle få time til siste kontroll, spurte hun om jeg gikk til jordmor. HALLO! Jeg trodde du måtte sende meg til jordmor jeg. Nei, det måtte jeg ordne selv. Jeg var så sint... og timen jeg fikk måtte jeg avbestille, siden jeg fødte fire timer før jeg skulle til legen. (Hun prøvde først å gi meg time halvveis uti mai, jeg hadde termin 22. april...:roll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får dårlig oppfølging av legen din! når du er så dårlig og får medisin mot bihulebetennelse, så synes jeg det er sært at han forlanger at du skal bruke egenmeldingsdagene dine! du har da lov til å være syk i løpet av svangerskapet? Kjenner jeg blir irritert på dine vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uhørt å måtte bruke egenmelding til dette ja...

En ting er for dager som ev. har vært FØR du var hos legen, de har jo ikke lov til å tilbakedatere, men hvis han sa du skulle bruke det for kommende dager er det jo helt på trynet.

Hvordan går det med forsøket på å bytte lege? Er det ledige i din kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forsøkt å bytte lege enda, har vært for sliten ......:ler:

Jeg skal dit på kontroll i dag igjen, så da får jeg se hvordan det går, før jeg bestemmer meg endelig.

Problemet er at dette er et senter det er glimrende å være på, dvs at de har alt innen rekkevidde, dvs ul i underetasjen, og at en egentlig får god hjelp ellers. Får alltid time på dagen dersom noe er akutt osv. Problemet er vel egentlig at dustelegen ikke er helt på nett når det gjelder gravide damer. Føler meg som en superhypokonder, og det er fryktelig urettferdig, for jeg kan ikke huske når jeg var sykemeldt sist. Tror han mener at alle som sykmelder seg når de er gravide, gjør det fordi de er gravide, ikke pga plager eller problem...Så får vi se i dag om mitt inntrykk forsterker seg, eller om det var hormonene mine som var i ekstremulage på mandag......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bedre hos legen i dag. Som flere sier her: hvis du bytter fastlege gjelder byttet fra den 1. i neste mnd. Så hvis du vil gjøre det kan det jo være en idé å gjøre det før 1. mars! :)

Det er ikke noen andre leger på samme senter som har ledig kapasitet, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler med deg, har nemlig også opplevd at min fastlege ikke helt svarer til mine forventninger i fht svangerskapskontroll og oppfølging. En lang historie, men fikk henne heldigvis til å skrive ut rekvisisjon til en gynkolog (som driver sammen med en jordmor.) Dette ble min redning, og jeg er veldig glad for at jeg gikk i mot fastlegens råd. Hun syntes det bare vare noe tull. "Svangerskap er ikke noe sykdom osv.. ."

Har også tenkt å bytte fastlege etterhvert, men nå har jeg jo litt tid siden jeg fant et annet sted å gå på kontroller.

Ønsker deg lykke til videre ! Håper du finner en løsning ! Og god bedring !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i går. Han var forsåvidt ikke noe bedre. Jeg har hatt blod i urinen alle gangene jeg har vært der, og sist sendte han meg på ultralyd for det. De fant ingenting. Dette fikk jeg brev om av fastlegen for ca 14 dager siden. Da jeg var der i går sa han at han måtte sende meg på ultralyd siden jeg har blod. Jeg har vært der, så jeg da. Å, sa han, fant de noe da? Da ble jeg gæærn.... Greit at han sikkert har 600 pasienter som han behandler hver måned, og kan ikke huske alle detaljer, men når han er slik som dette gjør han meg jo redd og usikker. Så det var litt ok å få være litt grinete. Positivt var det at han kjente etter hjertelyden på babyen, og alt virker fint med den :) Han sykmeldte meg 40 prosent, slik at jeg kan ha litt kortere dager, og for meg høres det himmelskt ut.... Jeg fikk ny time om 14 dager slik at han kan holde meg under oppsikt, så det var jo positivt. Og han skal ut i permisjon om tre uker så etter det vil jeg enten få en vikarlege eller komme til en av de andre legene på senteret...... :sjarmor: Så nå får jeg jo ny lege likevel, så får vi se hvordan det går.......Føler meg litt bedre i dag da.

Men hva kan det være med det blodet i urinen????? Noen som vet, eller har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo bra ut at han vil følge med deg i hvertfall da - og nå får du jo uansett en ny lege når han går i permisjon! :)

Ang blod i urinen vet jeg ingenting om det, annet enn at det kan være et tegn på UVI, men det har du jo sikkert allerede fått sjekka opp, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra en fantastisk mannlig fastlege til en enda mer fantastisk kvinnelig fastlege med god greie på graviditet.

BYTT!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...