AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #21 Del Skrevet 25. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nja,er konstant vedlikehold med hus. Er det ikke vask,så er det flekk-maling. Sør veggen er det 20 år siden. De andre er det 27 år siden da jeg valgte å skifte farve. Terrassen er over 50 år gammel, men er ganske pen etter vask,er 7 år siden sist. Anonymkode: e2265...766 27 år siden det ble malt sist? Da er det vel ikke pent ift at maling holder i maks 15-20 år? Anonymkode: 4902d...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #22 Del Skrevet 25. august 2024 halap skrev (7 timer siden): Her må det presiseres litt. 1) Oljemaling (med White spirit) er ikke forbudt. Men det selges stadig mindre av den. Hovedsakelig fordi den blir matt etter 5-6-7 år. Men den finnes fortsatt. Nå selges det mest av moderne malinger. De varer lengre og gir huset et nymalt utseende i mange år. Om man velger kvalitetsmaling. Da har man vedlikeholdsintervaller opp mot 20 år. 2) treverk er ikke dårligere høvlet enn før. Tidligere ble kledningen saget og hadde ganske store trefibre som reiste seg opp. Nå blir kledningene finskåret eller maskinert på overflaten. Det gir færre fibre som reiser seg. Men også en bedre overflate med veldig små ujevnheter, noe som gir stor overflate og mer malingen han feste seg i. Når kledningen har en jevnere overflate, så trenger man mindre maling. Høvlet kledning som benyttes på sveitservillaer er helt glatt. Der bør man fortsatt legge på 3 strøk når kledningen er ny. Slik det alltid har vært. Ingen endring der, altså. Tre strøk maling på impregnert også? Anonymkode: 4902d...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #23 Del Skrevet 25. august 2024 Er veldig utslitt av dette prosjektet og jeg er veldig nøye.. Det blir pent men faen jeg blir jo aldri ferdig.. Malte 200 spiler på terrassen i sommer.. Aldri mer! Anonymkode: 4902d...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #24 Del Skrevet 25. august 2024 Vi skal vaske terrassegulv med grønnsåpe og dropper beis. Noen som har prøvd? Anonymkode: 4902d...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnartMammaLykke Skrevet 25. august 2024 #25 Del Skrevet 25. august 2024 Vi skal vaske terrassegulv med grønnsåpe og dropper beis. Noen som har prøvd? Vi har enorm terrasse og vi orker ikke å beise hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnartMammaLykke Skrevet 25. august 2024 #26 Del Skrevet 25. august 2024 Vi skal vaske terrassegulv med grønnsåpe og dropper beis. Noen som har prøvd? Vi har enorm terrasse og vi orker ikke å beise hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #27 Del Skrevet 25. august 2024 Liker egentlig å male hus. Hadde hvitt hus tidligere, og det var stadig vasking og maling. Nå har vi møre Royal. Vi valgte alu-vinduer, slik at vi slipper å male dem. Og rekkverk er selvfølgelig glass. Det er så vedlikeholdsfritt at det nesten blir kjedelig. Jeg gleder meg til jeg skal olje litt om 15-20 år... Anonymkode: c39fb...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #28 Del Skrevet 25. august 2024 Supermerry skrev (16 timer siden): Man må male mye oftere enn før, hovedsakelig av to årsaker: 1. Treverket er mye dårligere høvlet enn før, og trenger derfor flere strøk maling enn før. 2. Malingen er mye dårligere enn før - mest pga forbud mot oljemaling. Selv omman kjøper den dyreste dårlige malingen som er å få kjøpt. Enig, det er min erfaring også. Har malt masse med oljemaling, det holder i årevis. Gikk tom på et maleprosjekt for to år siden og byttet til butinox futura akrylmaling. Begynte å flasse etter ett (!) år. Dette er i værhardt strøk, men likevel... Neste gang blir det tilbake til oljemaling. Vannbasert holder ikke mål til mitt bruk i hvert fall. Anonymkode: 8e1cc...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macaron Skrevet 25. august 2024 #29 Del Skrevet 25. august 2024 Spyr litt, jeg også. Har tidligere brukt jotun extreme så det har holdt lenge. Har malt 3 ganger rundt på 25 år. Tar 2-3 år å komme rundt hver gang. Hadde igjen noe extreme så det ble prioritert på sør og vestveggen pluss terrasse og gjerdestolper. Har holdt utrolig lenge. Men er noe med forarbeidet og skrubber vekk alt av svartsopp og grønske. Blir pent da. Og jeg er glad i å male, jeg altså. Smart som en skrev lengre opp her, burde malt en vegg/sode og alt rundt på dem siden hvert år/2år.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå