AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Del Skrevet 24. august 2024 Skal legge nytt gulv over et gammelt furugulv, og hadde egentlig bestemt oss for laminat. Men liker ikke den harde, kalde følelsen jeg får når jeg går på det gulvet. Fordelen er prisen og at det ikke oppstår merker så lett. Synes parkett er skikkelig fint, og liker følelsen av å gå på det. Ungen trenger ikke å leke på et iskaldt gulv. Men kommer kanskje til å være stresset når barnet får venner på besøk og de herjer rundt. Synes merker lett på eikeparkett? Merkene på furugulvet er veldig synlige, de ble stort sett laget da barnet var mindre og slepte ting over gulvet eller mistet noe. Hva er best å velge? Også med tanke på fremtidig salg av huset. Anonymkode: ee968...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Del Skrevet 24. august 2024 Hvis du har råd til det, og ikke lenger har barn eller dyr som kan lage merker, gå for parkett. Anonymkode: b9500...79a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 25. august 2024 #3 Del Skrevet 25. august 2024 Det blir veldig mye raskere merker i furu enn i eikeparkett. Når det er sagt har vi et relativt nytt hus der det allerede er en del merker i eikeparketten. Dette blir veldig subjektivt. For min del vil jeg heller ha parkett med merker enn død laminat som føles som plastgulv. Andre har aversjon mot merker og riper og velger mye heller laminat. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #4 Del Skrevet 25. august 2024 Laminat mot parket, er ganske enkelt et valg mellom himmel eller helvete. Min foreldre hadde parkett fra huset var nytt, og den ble slipt ned to ganger pga hakk og riper. Etter hvert ble det lagt på laminat, og selv etter flere hunder sin grasiøse lek på gulvet med klørne ute, var laminaten like fin når huset ble solgt. Og da hadde laninaten vert på like lenge omtrent, som parketten. Og laminat er ikke kaldere enn parket, det er kun noe noen innbiller seg. Anonymkode: bdb88...5b8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 25. august 2024 #5 Del Skrevet 25. august 2024 (endret) Jeg har eikeparkett og jeg ville definitivt valgt det på nytt. Jeg har kun fått ett hakk i løpet av de 10 årene jeg har hatt parketten. Endret 25. august 2024 av Hateridioter 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2024 #6 Del Skrevet 25. august 2024 Hvis du skal tenke økonomisk og utseendmessigt på lang sikt er laminat definitivt det beste. Er vanskeligt å få riper og hakk i det. Det som er så dumt med parkett er at det ser fint ut i begynbelsen med når ripene kommer er det ikke då fint lenger det rr ikke til å unngå når barn leker. Anonymkode: 3fb2c...5cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #7 Del Skrevet 26. august 2024 vi hadde heltregulv i eik - altså det dyreste du kan kjøpe - i forrige huset vi bodde i, fra forrige eiere. Det gulvet var så forferdelig skadet, vannskader, riper, og joda det kan slipes men ved bare sliping kan du ikke gjøre noe endringer i planløsning. Åh, så du ønsker det litt annen kjøkkenløsning, eller fjerne/flytte en vegg, eller rett og slett bytte massiv peis med noe mindre peisovn? Too bad, du vil bli aldri kvitt fargeforskjell og HØYDEforskjell (ja, heltregulv ano 2018 er ikke samme tykkelse som heltregulv ano 2005 visst) fra nye gulvet og det gamle gulvet, pluss at det blir sinnssykt dyrt. Men vi flyttet derifra og i nye huset la vi laminat. Og nå 5 år etter kan jeg bekrefte at jeg ikke har angret ennå. Vi la varmekabler under også, så gulvet er varmt å gå på. Gulvet ser nytt ut, selv om vi har 2 små barn som drar møbler og leker langs gulvet. Og ikke minst, gulvet var jo billig i innkjøp! Vi snakker kanskje tiende del av pris til tregulv. Anonymkode: e66f4...68b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 26. august 2024 #8 Del Skrevet 26. august 2024 (endret) Laminat er da ikke nødvendigvis billigere eller kaldere enn parkett. Man kan få kjøpt ganske dyr laminat som er nært følelsen av parkett. Man kan legge lakkert parkett som føles ut som laminat. Men man kan ikke sammenligne Kärs parkett til 1199kr/m2 mot 89kr/m2 laminat kjøpt på Søndagskupp på OBS Bygg Endret 26. august 2024 av newman01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Del Skrevet 26. august 2024 Laminat av de to valgene, jeg foretrekker vinylgulv. Anonymkode: 44b20...57c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 26. august 2024 #10 Del Skrevet 26. august 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Laminat er da ikke nødvendigvis billigere eller kaldere enn parkett. Man kan få kjøpt ganske dyr laminat som er nært følelsen av parkett. Man kan legge lakkert parkett som føles ut som laminat. Men man kan ikke sammenligne Kärs parkett til 1199kr/m2 mot 89kr/m2 laminat kjøpt på Søndagskupp på OBS Bygg De fleste velger Alloc Berry osv som er dyr laminat. Det ser virkelig ikke ekte ut. Har fortsatt ikke sett laminat som føles som parkett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #11 Del Skrevet 26. august 2024 Jeg hadde valgt parkett. Men det er stor forskjell på parkett når det gjelder kvalitet og videre overflatebehandling. Når jeg vurderte parkett i heimen ba jeg om vareprøver hos forhandler. De fleste hadde ikke, så jeg måtte i noen tilfeller bestille på nett. Sjekk hvor lett det er å lage hakk eller riper i prøven: jeg lagde hakk og riper med vilje for å se på styrken. Deretter på hakkene tømte jeg kokende vann over hakket, noen ganger kan man reparere skaden ved å bruke dette trikset. Ellers finnes det reparasjonskit til riper. Jeg valgte eikeparkett i hele huset, har ikke fått en enste ripe. Har fått noen få hakk som ikke lar seg reparere, men ikke noe skjemmende. Har 3 barn, 2 katter og gulvet ble lagt for 5 år siden. Anonymkode: 09fe1...66a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #12 Del Skrevet 26. august 2024 Nå er ikke laminat så ille lenger med tanke på hvordan det kjennes ut å gå på den. Du får flere ulike typer overflater. Hvis du ikke ønsker merker i gulvet, og at det er motstandsdyktig mot vann, velger du laminat. Ønsker du et mer "levende" gulv, og ikke har noe mot at det kan bli merker og vannskader, velger du parkett, eventuelt herdet tregulv. Uansett hva du velger, ville jeg lagt varme under. Det koster litt, men er absolutt verdt det. Anonymkode: 922d4...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #13 Del Skrevet 26. august 2024 Jeg brukte 5 måneder på å bestemme meg selv. Så på hundrevis av gulv. Det ble laminat, til 1/3 av prisen til den billigst no-brand-parketten man kunne få. Jeg angrer ikke. Det er umulig å se eller føle at dette er laminat, og plastfølelse og kalde gulv er myter som oppstod på 90-tallet når parkettprodusentene fikk litt hetta. Det er nesten ingen som kjøper parkett lenger. Anonymkode: 7b8b5...653 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #14 Del Skrevet 27. august 2024 Takk for gode tips! TS Anonymkode: ee968...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #15 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg brukte 5 måneder på å bestemme meg selv. Så på hundrevis av gulv. Det ble laminat, til 1/3 av prisen til den billigst no-brand-parketten man kunne få. Jeg angrer ikke. Det er umulig å se eller føle at dette er laminat, og plastfølelse og kalde gulv er myter som oppstod på 90-tallet når parkettprodusentene fikk litt hetta. Det er nesten ingen som kjøper parkett lenger. Anonymkode: 7b8b5...653 Hvilket laminatgulv gikk du for? Anonymkode: ee968...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. august 2024 #16 Del Skrevet 27. august 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg brukte 5 måneder på å bestemme meg selv. Så på hundrevis av gulv. Det ble laminat, til 1/3 av prisen til den billigst no-brand-parketten man kunne få. Jeg angrer ikke. Det er umulig å se eller føle at dette er laminat, og plastfølelse og kalde gulv er myter som oppstod på 90-tallet når parkettprodusentene fikk litt hetta. Det er nesten ingen som kjøper parkett lenger. Anonymkode: 7b8b5...653 At du fikk høykvalitets laminat til 1/3 av prisen for no-brand parkett er jeg litt skeptisk til... Man får ikke mye kvalitet for 99kr/m2. Jeg fant enstavs eik på første treff på Google til 299/m2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #17 Del Skrevet 27. august 2024 newman01 skrev (2 timer siden): At du fikk høykvalitets laminat til 1/3 av prisen for no-brand parkett er jeg litt skeptisk til... Man får ikke mye kvalitet for 99kr/m2. Jeg fant enstavs eik på første treff på Google til 299/m2 Helt enig! Kjøpte også selv på nettopp Byggmax til ene soverommet, men når støv fra produksjonen er med i pakka, frista ikke det noe mer. Og ikke er kvaliteten der heller, som mot Pergo på stua. Anonymkode: bdb88...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #18 Del Skrevet 27. august 2024 Ts her. I dag hentet jeg flere prøver fra butikken, både parkett fra Opus og laminat fra Pergo (Lillehammer). Parkett er helt klart mye mer behagelig å gå på. Og laminaten er faktisk mye kaldere enn parketten. Ikke en illusjon, barnet mitt som ikke vet noe om forskjellen påpekte det. Man kan legge varme i gulvet, men kostnadene knyttet til oppvarming vil vel overgå prisforskjellen. Vi har vært på jakt en stund, og har tidligere prøvd flere gulv fra Pergo og Berry alloc, og etter masse prøver så endte vi opp med å velge Pure oak fra Pergo. Men ved siden av parkettprøvne ser den skikkelig blass og billig ut. Tror det ender opp med at vi velger parkett, så får vi bare leve med riper og hakk. Anonymkode: ee968...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 27. august 2024 #19 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 10.03): Hvis du skal tenke økonomisk og utseendmessigt på lang sikt er laminat definitivt det beste. Er vanskeligt å få riper og hakk i det. Det som er så dumt med parkett er at det ser fint ut i begynbelsen med når ripene kommer er det ikke då fint lenger det rr ikke til å unngå når barn leker. Anonymkode: 3fb2c...5cc Enig. Vi la ny eikeparkett i halve huset da vi flyttet inn (riktignok for 10 år siden), den andre delen hadde laminat som vi ikke gjorde noe med. Parketten i dag ser ikke ut i måneskinn, laminaten (som er 18 år) ser helt ubrukt ut. Parkett er helt nydelig så lenge det er nytt, men blir fort stygt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #20 Del Skrevet 28. august 2024 21 hours ago, AnonymBruker said: Ts her. I dag hentet jeg flere prøver fra butikken, både parkett fra Opus og laminat fra Pergo (Lillehammer). Parkett er helt klart mye mer behagelig å gå på. Og laminaten er faktisk mye kaldere enn parketten. Ikke en illusjon, barnet mitt som ikke vet noe om forskjellen påpekte det. Man kan legge varme i gulvet, men kostnadene knyttet til oppvarming vil vel overgå prisforskjellen. Anonymkode: ee968...37d Varme i gulvet + varmepumpe er det mest gunstige måte å varme opp på, det er både økonomisk og besparende. Varme i gulvet vil gjøre at du kan ha det litt lavere lufttemperatur i huset, fordi det oppleves varmere uansett. Så sånn sett, uansett om du legger parkett eller laminat, så burde du legge varme i gulvet, når du først bytter gulv. Dette er en kostnad som er vanskelig å angre på. Anonymkode: e66f4...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå