Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt


Bollemy

Anbefalte innlegg

Babyen greier seg uten en vask i fem dager, kan bruke våtservietter til meste av stellet, og regner med det blir amming så koking av flasker og slikt styr slipper en vel.

litt verre for deg som kanskje nettopp har født i den tiden, om den lille kommer før termin, veldig greit å kunne opprettholde en viss hygiene, jeg husker det var litt stritt å tisse uten en god spyling etterpå ei stund ( svir som pokker, litt kaldt vann gjør underverker da, og det kan bli litt upraktisk på ei brakke tenker jeg. 

Eller, jeg husker behovet for en dusj var enormt første tiden, men litt usikker på om jeg faktisk fikk dusjet, utenom den spylingsen. 

Konklusjonen er vel att baby vil nok ikke merke så mye til vannmangel om amming går som det skal, men du som har nylig født vil absolutt kjenne på det. 

Lykke til! 

Anonymkode: ab87c...41f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, haha. Men hun trenger ikke å gå på do heller da? Men hun får ikke vognen ned flere etasjer vet du. 

Anonymkode: 25169...d52

Det er altså ikke fem kilometer. Doen er rett utenfor. Det dreier seg om ett minutt eller to  ekstra i forhold til om man var i leiligheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er altså ikke fem kilometer. Doen er rett utenfor. Det dreier seg om ett minutt eller to  ekstra i forhold til om man var i leiligheten. 

Må vel fortsatt ta med baby. Skal hun la baby ligge igjen i leiligheten alene? Det ville ikke jeg turt. Plutselig gulper baby og mor befinner seg for langt unna til å høre det feks.

Også kjedelig å feks bli smittet av magesjuke når man akkurat har født. Om masse folk må bruke samme do i 5 døgn øker sannsynligheten for smitte drastisk,  spesielt når det ikke er vann tilgjengelig for å opprettholde ordentlig hygiene.  

Anonymkode: b75d6...3de

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 minutter siden):

Det er altså ikke fem kilometer. Doen er rett utenfor. Det dreier seg om ett minutt eller to  ekstra i forhold til om man var i leiligheten. 

Ikke bare har du ikke forståelse for situasjonen, men ikke tid heller. Det tar mer enn 1-2 min ekstra å gå ut, ned flere trapper, ut, kanskje stå i kø, og gå opp igjen, men men. 

Anonymkode: 25169...d52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor tenker du at ts skal gjøre av ungen mens hun dusjer eller er på do da? Legge den rett på gulvet eller i bilstol foran seg? Og hvis hun må sy og ikke bør løfte babyen opp og ned flere trapper, bare legge den i en skuff i 5 min? 

Anonymkode: 25169...d52

Å Gud! Lever ts i 1924, eller i 2024? 
Legge ungen i en skuff, hun har da vel tilgang til både vogn og seng til babyen i 2024 :sjokkert:

Og dere Abnb-folk,  dere snakker om blod, svette og søl. Jeg ville aldri i verden overlevert en utleiebolig til en barselkvinne med så mye søl og griseri som dere mener er saken i denne tråden 🤮

Forsikringsselskapene dekker ikke midlertidig bolig fordi huseier skal fornye røropplegget, når huseier har lagt til rette for sanitære forhold.  
 

Med så mange engasjerte folk i denne tråden, så må da noen kunne være elskverdige og åpne hjemmet sitt for stakkars ts som må være uten vann? Eller ts får gå til media slik flere gjør og klage sin nød. Da pleier vanskelige forhold å løse seg. 

Anonymkode: 36f97...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemy skrev (59 minutter siden):

For en respons!

Tusen takk for alle svar, tips og triks! Mange gode synspunkt, rensligheten til ungen er 1 ting. Men innser nå at det er litt verre med meg selv, mtp hygiene etter fødsel og renselse.

Skal høre med boligkontoret på mandag om hva de tenker om situasjonen min og forklare den til de. Hører også med forsikringsselskapet mitt om deres tanker.

Termin er mandag og skal på trivselskontroll allerede på onsdag pga høyrisikosvangerskap!

Holder dere oppdatert, men uansett når ungen kommer så innser jeg at jeg kan ikke dele dusjbrakker med X antall naboer i 5 dager. 
Spesielt når vi må skrive oss opp på en dusjliste for å kunne dusje. Passer dårlig å blø gjennom eller få bæsj over hele seg og ikke kunne dusje fordi «er ikke vår tur på lista»

Det hadde bare vært helt fullstendig uaktuelt å bo fem dager uten vann og mulighet til å helle ting i avløpet rett etter fødsel!

Etter begge mine fødsler var jeg så forstoppet at jeg måtte bruke Microlax flere ganger. Å skulle ta klyster på en festivaldo er ikke noe jeg i min villeste fantasi hadde tenkt tanken på å gjøre.

Jeg vet ikke hvor dere bor, men mange byer har leilighetshoteller. Jeg hadde definitivt booket meg et annet sted å bo disse 5 dagene!

Anonymkode: 00232...83d

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å Gud! Lever ts i 1924, eller i 2024? 
Legge ungen i en skuff, hun har da vel tilgang til både vogn og seng til babyen i 2024 :sjokkert:

Og dere Abnb-folk,  dere snakker om blod, svette og søl. Jeg ville aldri i verden overlevert en utleiebolig til en barselkvinne med så mye søl og griseri som dere mener er saken i denne tråden 🤮

Forsikringsselskapene dekker ikke midlertidig bolig fordi huseier skal fornye røropplegget, når huseier har lagt til rette for sanitære forhold.  
 

Med så mange engasjerte folk i denne tråden, så må da noen kunne være elskverdige og åpne hjemmet sitt for stakkars ts som må være uten vann? Eller ts får gå til media slik flere gjør og klage sin nød. Da pleier vanskelige forhold å løse seg. 

Anonymkode: 36f97...640

Poenget er at babyen kan gulpe på seg, den skal ikke være alene. 

Anonymkode: 25169...d52

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke bare har du ikke forståelse for situasjonen, men ikke tid heller. Det tar mer enn 1-2 min ekstra å gå ut, ned flere trapper, ut, kanskje stå i kø, og gå opp igjen, men men. 

Anonymkode: 25169...d52

Har ta skrevet at hun bor på loftet, og har 117 trappetrinn ned til gateplan, eller ha rhunnskrevet noe sted at hun bor i 1. etasje? 
Er babycaller oppfunnet i 2024? 
Har ts en partner som kan avlaste henne om morgenen og etter normal arbeidstid? Eller er hun enslig mor?

 

Jo lengre tråder blir desto mer av sakens kjerne blir borte fra sakens tema.

Anonymkode: 36f97...640

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis leiligheten dere leier er ubeboelig kan det være dere har krav på å få penger tilsvarende husleie fra deres egen innboforsikring. Vet ikke om det gjelder bare hvis dere er løst fra husleie den perioden? Hør med forsikringsselskapet der dere har innboforsikring. 

Anonymkode: b148b...2fe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fyll på vann på dunker, så har du rent vann tilgjengelig. Bruk engangs papp/plast så du slipper oppvask. 

Hva tenker du helt konkret at du trenger å bruke dusjen til med baby? Kan du bruke våtservietter når du er alene fremfor å ta med baby i fellesdusj?

Anonymkode: 066e2...e3d

Har du noen gang født???? Etter at man føder må man vaske seg forsiktig i stedet for å tørke seg selv. Babyer har en tendens til å gulpe. Noen gulper etter hvert måltid. Mam svetter selv mye. Hvor skal man legge ned en slik baby mens man holder på med dette? På et skittent brakkegulv?

I tillegg kan man ikke og klarer ofte ikke bære noe særlig vann rett etter en fødsel. Selv etter andre gangen jeg fødte, og jeg var kjempegodt trent klarte jeg ikke bære noe særlig de første 3 ukene.

Endret av katties
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke bare har du ikke forståelse for situasjonen, men ikke tid heller. Det tar mer enn 1-2 min ekstra å gå ut, ned flere trapper, ut, kanskje stå i kø, og gå opp igjen, men men. 

Anonymkode: 25169...d52

Der jeg bodde tok det nøyaktig 20 sekunder fra inngangsdøren til der toalettet var. Det er for øvrig irrelevant om det tar ett eller fem minutter. Du brukte selv dusje som eksempel. Det tar mye lenger tid  i egen leilighet enn å gå på do utenfor oppgangen.

Og kø blir det ikke mens far er på jobb. Det er normalt god kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover de 2 ukene ifbm fødsel, så er det fullt mulig for far å ta ut foreldrepermisjon samtidig som mor. Det tenker jeg må være det beste alternativet her, så reiser dere bort i de 5 dagene.

Det høres ut som et mareritt å ikke ha vann og avløp så lenge med en nyfødt... Vi ble plutselig uten vann her i under et døgn, og bare det var stress - ingen nyfødt her, men en 10-åring og meg som høygravid. 

Bare klesvask er jo et kjempeproblem å ikke få gjort på 5 dager med en nyfødt... Det er vanligvis begrenset hvor mange sengesett, gulpekluter og alt annet sånt man kjøper inn. 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Må vel fortsatt ta med baby. Skal hun la baby ligge igjen i leiligheten alene? Det ville ikke jeg turt. Plutselig gulper baby og mor befinner seg for langt unna til å høre det feks.

Også kjedelig å feks bli smittet av magesjuke når man akkurat har født. Om masse folk må bruke samme do i 5 døgn øker sannsynligheten for smitte drastisk,  spesielt når det ikke er vann tilgjengelig for å opprettholde ordentlig hygiene.  

Anonymkode: b75d6...3de

Det du skriver betyr at mor ikke kan gjøre noe uten kontinuerlig tilsyn. Noe som ikke skjer. Barn ligger utenfor i vogna fra de er nyfødte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (2 minutter siden):

Der jeg bodde tok det nøyaktig 20 sekunder fra inngangsdøren til der toalettet var. Det er for øvrig irrelevant om det tar ett eller fem minutter. Du brukte selv dusje som eksempel. Det tar mye lenger tid  i egen leilighet enn å gå på do utenfor oppgangen.

Og kø blir det ikke mens far er på jobb. Det er normalt god kapasitet.

I dusjen hjemme kunne hun hatt babyen med så hun så den. 

Men jeg har fått frem poenget mitt så jeg går og legger meg. God natt. 

Anonymkode: 25169...d52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (9 minutter siden):

Har du noen gang født???? Etter at man føder må man vaske seg forsiktig i stedet for å tørke seg selv. Babyer har en tendens til å gulpe. Noen gulper etter hvert måltid. Mam svetter selv mye. Hvor skal man legge ned en slik baby mens man holder på med dette? På et skittent brakkegulv?

I tillegg kan man ikke og klarer ofte ikke bære noe særlig vann rett etter en fødsel. Selv etter andre gangen jeg fødte, og jeg var kjempegodt trent klarte jeg ikke bære noe særlig de første 3 ukene.

Gulping tørkes med klut og våtservietter.

Og mor skal ikke bære vann. Det gjør far før og etter jobb. Det må gå an å tenke praktiske løsninger og ikke krisemaksimere. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I dusjen hjemme kunne hun hatt babyen med så hun så den. 

Men jeg har fått frem poenget mitt så jeg går og legger meg. God natt. 

Anonymkode: 25169...d52

Nå lager fu bare teoretiske eksempler. Mange dusjer og går på do mens barnet sover utenfor badet. God natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Brunello said:

Fet er en helt annen sak. Jeg skriver at det er uproblematisk å leve fem dager med et nyfødt barn men vann utenfor huset.

Er det uproblematisk??? 

Er det uproblematisk å blø gjennom klærne sine og måtte vente x timer til det er din tur til å dusje? 

Er det uproblematisk å ha vondt for å gå på do pga plager etter fødsel (som du kjære prakteksemplar av en mann - kan vare LANGT mer enn to uker!!), og måtte drasse med seg en gråtende baby i regnvær for å legge den på et skittent golv mens man sitter der og kanskje bruker ganske lang tid? 

Er det uproblematisk å plages med søvn og attpåtil måtte kle på seg, gå ut i vær og vind midt på natta for å tisse pga tusen hormoner i kroppen, våkne pga styret, og så kanskje gjenta prosessen om en time? 

Noen få eksempler bare. Uproblematisk??? Jada, ts og babyen overlever, men du trenger jo ikke underdrive hvor sabla enkelt det er og si at det er uproblematisk!? Snakk om usympatiske holdninger. 

  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Brunello said:

Det du skriver betyr at mor ikke kan gjøre noe uten kontinuerlig tilsyn. Noe som ikke skjer. Barn ligger utenfor i vogna fra de er nyfødte.

Nei alle barn gjør faktisk ikke det... 😂😂😂 Du tar jo null hensyn til at en kvinne er i barsel, full av hormoner og barseltårer og at plenty av babyer blir helt krakilske i vogn. De fleste nybakte mødre vil ikke være komfortable med å forlate en baby alene i boligen. Det hadde jeg ALDRI gjort, ikke en gang når jeg ser tilbake uten å ha kroppen full av hormoner. 

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Poenget er at babyen kan gulpe på seg, den skal ikke være alene. 

Anonymkode: 25169...d52

Så og si alle babyer er alene i Norge. Vi har tradisjon for at de sover ubevoktet i vognen sin utendørs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (16 minutter siden):

Er det uproblematisk??? 

Er det uproblematisk å blø gjennom klærne sine og måtte vente x timer til det er din tur til å dusje? 

Er det uproblematisk å ha vondt for å gå på do pga plager etter fødsel (som du kjære prakteksemplar av en mann - kan vare LANGT mer enn to uker!!), og måtte drasse med seg en gråtende baby i regnvær for å legge den på et skittent golv mens man sitter der og kanskje bruker ganske lang tid? 

Er det uproblematisk å plages med søvn og attpåtil måtte kle på seg, gå ut i vær og vind midt på natta for å tisse pga tusen hormoner i kroppen, våkne pga styret, og så kanskje gjenta prosessen om en time? 

Noen få eksempler bare. Uproblematisk??? Jada, ts og babyen overlever, men du trenger jo ikke underdrive hvor sabla enkelt det er og si at det er uproblematisk!? Snakk om usympatiske holdninger. 

Jeg har sagt at det ikke er ideelle. Men ja, det er uproblematisk i det store bildet. Alt du skriver er nesten like problematisk om man har vann i leiligheten. Det dreier seg om fem dager. Og mitt poeng er altså ikke at det er ideelt. Jeg har svart at det ikke er umulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...