Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt

Bollemy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg går nok litt mot strømmen og mener at hotell ikke er riktig løsning. Du får toalett og dusj, men du trenger også vannkoker, mikrobølgeovn og vaskemaskin. Jeg ville helt klart leid en Airbnb eller bodd hos familie. 

Anonymkode: 3766a...1b1

Ja, enig. Hotell var kanskje ikke den beste ideen, men noe annet enn å bo hjemme i hvert fall. 

Anonymkode: 0a16d...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg fikk nr 2 så var jeg ei uke på hytta som er uten vann og strøm. Bare jeg og nyfødt baby. Det var helt fantastisk og det å få barn er da ikke en skummel sykdom. Barn blir født i flyktningleir. Føler du at du ikke vil takle dette, så leier du deg inn et sted eller bor hos noen. 

Anonymkode: 30f80...fb7

Men du hadde i hvert fall toalett for deg selv, ikke et festivaldo du delte med en drøss med andre folk. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vært irriterende uten en nyfødt baby, jeg hadde tatt drn første airbnb...! 

Anonymkode: 25169...d52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du hadde i hvert fall toalett for deg selv, ikke et festivaldo du delte med en drøss med andre folk. 

Det som slo meg når det kommer til festivaldo, og egen opplevelse etter fødsel, er at man kan få en del blod på seg når man er på toalettet. Noen ganger kan det komme litt fort, det kan gå utfor (på tur til toalettet), og man får blod "overalt". Da er det veldig kjipt å være i en "bås" uten vask. Hendte for så vidt mer enn en gang at jeg gikk rett fra do og i dusjen. 

Anonymkode: aa60c...9ee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg husker det ble mye dusjing etter fødselen. Eller mer spyling av underlivet etter dobesøk. Jeg ble sydd og det var vondt å tørke med papir. Var også redd for at papiret skulle sette seg fast i stingene. Men noen bruker jo sånn spyleflaske. Så man må ikke ha dusj rett ved siden av doen.

Vi vasket ikke babyen den første tida. Bare i underlivet ved bæsj/ tiss. Ellers funker det med klut og vann. Trenger ikke ta med babyen i dusjen. Ha en vannkoker tilgjengelig og noen flasker med vann, så blander du til lunkent og bruker klut. 

Kjøp takeaway/ ferdigmat disse fem dagene. Dere orker nok uansett ikke å lage noe fancy mat. Jeg spiste MYE sånne mikrobølgeovn-nudler og supper fra rema i barseltiden da pappaen var på jobb.

Men det blir så klart stress uansett. Har du mulighet til å dra til familie så ville jeg gjort det.

Anonymkode: d5b0b...295

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sant nok, og skal sies baby var 1 uke da. 

Anonymkode: 30f80...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror de fleste av dem som skriver at dette går greit hadde slitt noe jævlig selv. Håper dette ordner seg for dere! ❤️

Anonymkode: c6230...02c

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om ts ikke vil gå ut på toalettet, så finnes der faktisk poser man han feste rundt porsgrund porselen, legge ringer ned, gjøre det man gjør på et toalett, ta posen opp, knyte igjen og kaste i restavfallet. 

Kladder til å ha i senga er og oppfunnet, uansett hvor man skal bruke ei seng. 

Om ts ikke får vasket fra søndag kveld og til fredagskveld, så er vel det et lite problem totalt sett? Her er heller ikke nevnt noe om huseier stiller vaskehjelper til disposisjon/fellesvaskeri? Ikke alle steder har man egen vaskemaskin og kan vaske 24/7.

TS kan og føde slik at hun reiser hjem onsdag eller torsdag, da er problemet betydelig mindre. Eventuelt kan hun si på barsel at hun ikke har vann hjemme og be om å få være en dag eller to lengre. Så alt er ikke sort hvitt.

Anonymkode: 36f97...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange føder over 5 dager etter termin 🤞🤞🤞

Når det er sagt så hadde jeg uansett sjekket om dette juridisk sett er lovlig?! Hva med mennesker som av andre grunner trenger gode sanitære forhold og privatliv når de er på do og skal dusje? Stomiposer, magesykdommer osv osv. Boligselskapet burde jo ordne med bedre boforhold til alle. Ring gratis justelefon!

Anonymkode: 284a0...bcb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror de fleste av dem som skriver at dette går greit hadde slitt noe jævlig selv. Håper dette ordner seg for dere! ❤️

Selvfølgelig hadde vi ordnet noe annet om det var praktisk mulig innenfor rimelighetens grenser økonomisk. Men det hadde vært null problem om man måtte. Vi har hytte uten innlagt vann og utslagsvask, det funka bra når barna var små. Man må bare ha en litt stor bøtte vannet kan helles i. Så tømmer man den litt senere. 

Babyen er null problem. Utfordringen er mor og eventuelle blødninger. Men de har vel ofte gitt seg etter 14 dager.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når det er sagt så hadde jeg uansett sjekket om dette juridisk sett er lovlig?! Hva med mennesker som av andre grunner trenger gode sanitære forhold og privatliv når de er på do og skal dusje? Stomiposer, magesykdommer osv osv. Boligselskapet burde jo ordne med bedre boforhold til alle. Ring gratis justelefon!

Slik jeg forstår tidslinjen; om TS føder til termin, så er baby 3 uker når vannet skrus av. Så selv om TS går de, hva er det nå 10 dager over, så vil uansett baby være født til vannet skrus av.

Men om baby kommer sent så reiser alle, inkl far som da også er i permisjon, til familie og blir boende der.

Jeg mener personlig at TS burde ta med seg baby og reise uavhengig av om far kan være med. 

Anonymkode: b396f...ec0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener du er ulovlig? Mener du at man skal la bygningsmassen forfalle fordi noen har problemer? Løsningen som er valgt er normal og forsvarlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville ALDRI utsatt mitt sårbare underliv etter en fødsel i en fellesdass utenfor blokka.. unnskyld meg altså, blir ts sydd i tillegg så er det enda mer utsatt for infeksjoner og bakterier. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bo i leilighet uten vann med nyfødt baby høres grusomt ut. Spesielt hvis man ikke får til amming, må pumpe, gi mme og styre med vasking av alt utstyret. 

Pappaen har krav på å ta ut 2 uker til i starten med foreldrepermisjon, i tillegg til de 2 ukene mange får fra jobben. Det går da fra hans totale perm slik at han få 2 uker mindre senere. Min mann gjorde det og var da hjemme i 4 uker den første tiden. 

Anonymkode: 4dce2...eb8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var no og noen eksempler du listet opp, bet du hvordan en lever med stomi og hvordan det er å ha sykdommer i magetarm? 
Hvilke kostnader tror det blir dersom alle skal inn på hotell? Hvem tror du til sjuende og sist må betale kostnadene via forhøyet husleie? 
Lov er dette, men det er aldri gunstig. Mange borettslag har byttet rør og folk har måttet klare seg med tilsvarende løsninger som ts. 
Til dagsdato har jeg ikke sett noen mediaoppslag der folk har dødd eller fått store helseplager. 

Jeg ville ALDRI utsatt mitt sårbare underliv etter en fødsel i en fellesdass utenfor blokka.. unnskyld meg altså, blir ts sydd i tillegg så er det enda mer utsatt for infeksjoner og bakterier. 

Folk overlevde den gangen det var kaggedass i bakgården, og bare kaldt vann på kjøkkenet. Bad eksisterte ikke i alle hjem og gjør det fortsatt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var no og noen eksempler du listet opp, bet du hvordan en lever med stomi og hvordan det er å ha sykdommer i magetarm? 
Hvilke kostnader tror det blir dersom alle skal inn på hotell? Hvem tror du til sjuende og sist må betale kostnadene via forhøyet husleie? 
Lov er dette, men det er aldri gunstig. Mange borettslag har byttet rør og folk har måttet klare seg med tilsvarende løsninger som ts. 
Til dagsdato har jeg ikke sett noen mediaoppslag der folk har dødd eller fått store helseplager. 

Folk overlevde den gangen det var kaggedass i bakgården, og bare kaldt vann på kjøkkenet. Bad eksisterte ikke i alle hjem og gjør det fortsatt ikke. 

Nei men nå er vi ikke 100 år tilbake i tid til hverdags heller. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så du mener at borettslag med opptil  flere hundre boenheter skal finne alternative boliger til samtlige hvis det er behov for vedlikehold, i tilfelle noen muligens har stomi eller ibs?

Du tror alle borettslag som pusser opp bad over 1-3 uker leier inn entreprenører som er enige om en ulovlig midlertidig løsning? Alle entreprenører som driver baderoms rehabilitering og reperasjon av vann og avløp har ulovlige løsninger?

Hva når vannledningen i gata ryler og kommunen må stenge vannet? De opptrer ulovlig ved å bare sette ut vanndunker og midlertidig toalett, og ikke tilby alle berørte hotell?

Anonymkode: 878a3...944

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en respons!

Tusen takk for alle svar, tips og triks! Mange gode synspunkt, rensligheten til ungen er 1 ting. Men innser nå at det er litt verre med meg selv, mtp hygiene etter fødsel og renselse.

Skal høre med boligkontoret på mandag om hva de tenker om situasjonen min og forklare den til de. Hører også med forsikringsselskapet mitt om deres tanker.

Termin er mandag og skal på trivselskontroll allerede på onsdag pga høyrisikosvangerskap!

Holder dere oppdatert, men uansett når ungen kommer så innser jeg at jeg kan ikke dele dusjbrakker med X antall naboer i 5 dager. 
Spesielt når vi må skrive oss opp på en dusjliste for å kunne dusje. Passer dårlig å blø gjennom eller få bæsj over hele seg og ikke kunne dusje fordi «er ikke vår tur på lista»

• Hjerte 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...