Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt


Bollemy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Renselse, ny-født underliv og uten tilgang til dusj bortsett fra i felles brakke..... Altså, jeg hadde klikket.

Anonymkode: 278a6...584

Og jeg hadde tatt inn på hotell, reist bort til andre eller leid en airbnb. 

Anonymkode: 959cd...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (4 minutter siden):

Det var ganske mye mer primitive forhold enn at man måtte hente vann fra rett utenfor huset. Jeg har selvsagt stor forståelse for at det er veldig kjedelig, men å hevde at det er umulig å bo hjemme er tullete.

Blir veldig trøblete om TS skal ut midt på natten for å hente vann, begynne å koke vann til MME , sterilisere flasker osv. det ER styrete nok fra før… 

 

Jeg hadde forsåvidt ikke greid det styret fysisk alene med baby på slep rett etter keisersnitt.. man aner jo ikke hvordan formen er etter en fødsel, noen går ting veldig fint for mens andre blir sengeliggende og dårlig. 

Anonymkode: 5efea...749

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ville leid meg inn en plass eller bodd hos foreldre. Er du alene får du vel rundt 100k i lanken ved fødsel 

 

Anonymkode: 640ff...576

Hva er det for noe sludder? Man får ikke 100 000 ved fødsel bare fordi man er alene om omsorgen. Man får den såkalte en gangs stønaden hvis man ikke har hatt jobb og dermed står uten inntekt, f.eks studenter eller arbeidsledige som føder.

Det er ikke noe alle fødende får bare fordi man er enslig, slik du ser ut til å tro. TS skriver dessuten at det er far med i bildet. Så les litt bedre.

Anonymkode: c5cb9...de6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har tenkt meg litt om. Ville snakket med jordmor eller fastlege og fått en legeerklæring på termin, og at det er svært vanskelig for deg å bo under slike forhold som barselkvinne. Eller hvilke ord de selv velger å bruke for å forklare situasjonen. Si gjerne og at du stresses av denne usikkerheten.
 

Så tar du kontakt med huseier og spør om de kan finne andre løsninger. Har utleier flere boliger i området? Kan dette løses med hotell eller lignende. Vær litt ydmyk og ikke krev, da er det mye lettere å få til løsninger. 

Anonymkode: 36f97...640

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å bade babyen, men det hender at de bæsjer oppetter nakken og da er det greit med muligheten selvom sjansen er liten så tidlig som første uka, da er det bare sånn bek. Men for din egen del blir dette nok ikke levelig. Typisk blir du såpass mørbanket i underlivet og får noen sting etter fødsel, og da er det dusj - ikke dopapir - som er tingen. Du må også påregne å gå med store bleier til å begynne med og blø en del. Da er dusj i brakke nok helt forferdelig, selv om doen er verre. Ville booket hotell eller Airbnb de dagene vannet er borte. Skjønner ikke hvorfor pappaen ikke kan bli med på det, men har ikke lest så nøye.

Anonymkode: dd3f0...495

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir veldig trøblete om TS skal ut midt på natten for å hente vann, begynne å koke vann til MME , sterilisere flasker osv. det ER styrete nok fra før… 

 

Jeg hadde forsåvidt ikke greid det styret fysisk alene med baby på slep rett etter keisersnitt.. man aner jo ikke hvordan formen er etter en fødsel, noen går ting veldig fint for mens andre blir sengeliggende og dårlig. 

Anonymkode: 5efea...749

Trøblete ja, men går helt fint. Mannen er der også på natten.

Og man kan ta inn vann før en legger seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk nr 2 så var jeg ei uke på hytta som er uten vann og strøm. Bare jeg og nyfødt baby. Det var helt fantastisk og det å få barn er da ikke en skummel sykdom. Barn blir født i flyktningleir. Føler du at du ikke vil takle dette, så leier du deg inn et sted eller bor hos noen. 

Anonymkode: 30f80...fb7

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt huseier og forklar situasjonen. Hør om mulighet for å få dekket hotell eller annen overnatting.  
Evt hør med forsikringen om det kan gå inn under der. 

Anonymkode: 8ebda...436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da jeg fikk nr 2 så var jeg ei uke på hytta som er uten vann og strøm. Bare jeg og nyfødt baby. Det var helt fantastisk og det å få barn er da ikke en skummel sykdom. Barn blir født i flyktningleir. Føler du at du ikke vil takle dette, så leier du deg inn et sted eller bor hos noen. 

Anonymkode: 30f80...fb7

Men hvor mange dør vel ikke av mor og barn i flyktningleir da. Det er en helt idiotisk sammenligning 

Anonymkode: 7065f...412

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han kommer i fars permisjon?

Den er jo i 2 uker etter fødsel? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bo hjemme med nyfødt uten vann, punktum. For en kjip situasjon! Hygienen til babyen er egentlig det minste problemet, der kan jo våtservietter fikse det meste, men din egen hygiene, vask av klær, sengetøy og håndklær samt matlaging og oppvask... det ser jeg for meg som en umulighet. Renselse stinker død og fordervelse og melken lekker, baby bæsjer, tisser og gulper på seg selv og dere. Nei, du må bare reise bort. Forhør deg med utleier, forklar situasjonen og be om nedsatt leie. Det skader ikke å prøve seg. Far bør snakke med arbeidsgiver om eventuelt ferie eller permisjon uten lønn (hvis dere har råd). 

Anonymkode: a17b4...e07

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da jeg fikk nr 2 så var jeg ei uke på hytta som er uten vann og strøm. Bare jeg og nyfødt baby. Det var helt fantastisk og det å få barn er da ikke en skummel sykdom. Barn blir født i flyktningleir. Føler du at du ikke vil takle dette, så leier du deg inn et sted eller bor hos noen. 

Anonymkode: 30f80...fb7

Du dro alene fra sykehuset etter fødsel med baby for å bo alene på en hytte? Eller var kanskje din baby 14 dager gammel,  renselse var mindre og sting i underlivet trengte ikke å spyles mrd vann hver gang du skulle på do? 

Selv fikk jeg beskjed etter sting at de første 7 dagene MÅTTE jeg dusje, eller vaske underlivet skikkelig med rent vann hver dag. For å forhindre infeksjon. 

Anonymkode: b75d6...3de

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som er enklest og spør familie om opphold der de dagene. 

Anonymkode: c2855...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tatt inn på hotell, hadde aldri klart å bo uten vann. Var forstoppet, svett og blødde som en helt. 

Anonymkode: 0a16d...357

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest noen av svarene. Men det første som slo meg var jo at du burde ha kanner med vann stående. Jeg har 30 liter stående i boden min, i tilfelle krise. Om jeg hadde baby, så hadde IALLEFALL tenkt på det. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en løsning: hotell/leilighetshotell. Det er verdt HVER krone!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nyfødt i dusjbrakke og på festivaldo? Jeg hadde filleristet noen. Du må ta kontakt med utleier og fortelle dem at du har nyfødt da, og spørre hva de foreslår du skal gjøre. Hvis de spør hva du mener, så forklar at en nyfødt på ingen måte skal utsettes for hele borettslagets bakterier, at du går igjennom en renselse med åpent sår i livmoren, og potensielt er sydd både her og der med påfølgende blødende uker og sårbar kropp. Du skal på ingen måte utsettes for dette. Få dem til å betale hotell for deg OG nedsatt husleie. Det er det minste de kan gjøre når du må ut av huset ditt med nyfødt baby. Stå på, vær «hu der dama» eller sett barnefar på saken!

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nok litt mot strømmen og mener at hotell ikke er riktig løsning. Du får toalett og dusj, men du trenger også vannkoker, mikrobølgeovn og vaskemaskin. Jeg ville helt klart leid en Airbnb eller bodd hos familie. 

Anonymkode: 3766a...1b1

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg går nok litt mot strømmen og mener at hotell ikke er riktig løsning. Du får toalett og dusj, men du trenger også vannkoker, mikrobølgeovn og vaskemaskin. Jeg ville helt klart leid en Airbnb eller bodd hos familie. 

Anonymkode: 3766a...1b1

Det er et veldig godt poeng. Jeg hadde sikkert blitt gal på hotell med nyfødt. Eller blitt hun som ringte ned og måtte få skifta på senga seks ganger hver natt fordi ungen har bæsja gjennom/ jeg har blødd igjennom/ jeg svetta seksten liter. Airbnb er nok bedre. Med mindre du har slekt som faktisk egner seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunello said:

 

Det går selvsagt helt fint. Det er bare mye mer upraktisk. Husk at barn er født lenge før det ble innlagt vann og avløp.

Men på den tiden var ikke mor alene 9 timer om dagen helt uten annen støtte rundt seg. Den gang hadde man et sosialt samfunn rundt seg som hjalp til og støttet. Kan jo ikke sammenlignes med dagens ekstremt ensomme samfunn der nybakte mødre må finne ut av alt helt selv. 

1 hour ago, Brunello said:

Det var ganske mye mer primitive forhold enn at man måtte hente vann fra rett utenfor huset. Jeg har selvsagt stor forståelse for at det er veldig kjedelig, men å hevde at det er umulig å bo hjemme er tullete.

Å hente vann er ikke problemet her, men å måtte gå ut for å tømme vann, vaske seg, gå på do. 

Med min førstefødte satt jeg og gråt hver gang jeg var på do da babyen var 4 uker. Hadde hemoroider fra helvete og det var så sinnsykt vondt. Ungen gråt (ville bare være inntil hele tiden), så den satt i vippestol og grein mens jeg vippet og satt på do og gråt. Grøss. 😂 Hadde ALDRI orket å gjøre det der i en dusjbrakke!! 

Ts - kan dere legge en plan B den uka og se det litt an? Barseltid og babyer er så utrolig individuelt. Har du ikke vondt, babyen er rolig og ting oppleves enkelt er det jo bare å bli i leiligheten, er ting krevende kan du stikke til familie? Det er umulig å forutsi. 

Å stelle babyen uten vann går greit. Far kan hver kveld lage til hjemmelagede våtservietter i en isboks, der han fukter sånne tørrservietter fra apoteket med litt olje og vann og lar ligge i en tett boks. Da har du "trygge" våtservietter. Lag nye hver dag/kveld.

Fyll mange flasker med sånn sprutetut med vann som kan brukes til å skylle ved behov. 

Klesvask blir far sitt problem på kvelden. Kanskje noen venner kan komme og hente klesvask hvis det er nødvendig? 

Det er mest dine behov jeg ville vært bekymra for, ts. Å gå ut på en skitten fellesdo midt på natta med melk overalt og kanskje en hylende baby inne... Nei takk. 🤯 Men kanskje har du ikke behov for å gå på do, kanskje er det rent og null stress og kanskje sover babyen trygt og godt. 

Se an formen. Det går jo også an å reise bort 2-3 dager i stedetfor 5 ...?

 

Anonymkode: 6032a...85a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...