Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt


Bollemy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Far får to uker permisjon fra fødsel, så hvorfor tenker du at han skal "miste" dager? 

Jeg ville helt klart bodd hos familie. Det ville vært uaktuelt å bo uten vann og toalett i fem døgn med nyfødt! 

Anonymkode: 3766a...1b1

Er bare hvis ungen kommer før neste helg så begynner han på jobb igjen under uka uten vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fyll på vann på dunker, så har du rent vann tilgjengelig. Bruk engangs papp/plast så du slipper oppvask. 

Hva tenker du helt konkret at du trenger å bruke dusjen til med baby? Kan du bruke våtservietter når du er alene fremfor å ta med baby i fellesdusj?

Anonymkode: 066e2...e3d

Nyfødt trenger forsåvidt ikke dusj/bad første tiden, men veit aldri hva som skjer mtp bæsjebleier. Allergier ift innhold i servietter o.l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feilinformasjon. 

Når de får tilrettelegging så får hun og har hun ikke rett til å kreve noe som helst. 
 

Men ts, er dere på eie eller leiemarkedet? Uten at det gjør så store forskjellen.

Anonymkode: 36f97...640

Dusjbrakker dekker ikke behovet for toalett. 

Anonymkode: bd690...ccd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikke orket. Har 3 barn og har hatt veldig enkle fødsler og barsel, men det er mye svette blod, melkelekasje osv den første måneden og to. Dusj til nød, men hvordan blir det med toalett da?

Anonymkode: fd617...eee

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemy skrev (2 minutter siden):

Er bare hvis ungen kommer før neste helg så begynner han på jobb igjen under uka uten vann..

Her må du bare knipe igjen, uten at det er noe godt råd. 

Anonymkode: 36f97...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dusjbrakker dekker ikke behovet for toalett. 

Anonymkode: bd690...ccd

Er du helt korka? Tror du virkelig utleier setter opp dusjbrakke uten å sette opp toalett? 

Anonymkode: 36f97...640

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elle Melle skrev (6 minutter siden):

Nettopp.

I tillegg til at man kan bli ganske svett og full av melkelekkasjer når man sover og da trenger å dusje og vaske sengeklær. 

Og babybæsj og gulp over alt, uten mulighet til kjapp vask eller dusj. 

 

Er sånne ting jeg gruer meg mest til🥲 veit aldri hva som kommer opp eller ut av ungen den perioden. Også skal jeg deale med egen kropp samtidig..

letteste hadde vært å reist uansett hva mtp far. Men er første barnet til begge, og er så sårt å «ta fra han» 5 dager med førstefødte 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Airnbnb for leie av et sted for 5 dager, babyen kan sove i vognbagen om så for et par dager, noe familie eventuelt. Man vet ikke hvordan man er når man netopp har født og med renselse og mulig sting/keisersnitt om man må ta det så er det ikke bare bare med og ha doen utenfor

Anonymkode: afde4...90d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje vurdere å ha feks 3 netter på hotell? Det blir iallfall færre dager med dusjbrakker, men også færre dager borte fra far

Anonymkode: d85d8...aa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bo i leiligheten uansett om du finner noe som virker som halvgode løsninger. Det blir fryktelig vanskelig for deg med:

Dobesøk, du har kanskje hard avføring, mye blødninger, sting som må renses hvor du sitter i grønnsåpevann, opp og tisse om natta

Dusj: du kan blø gjennom alt av klær, du kan være full av gulp, babybæsj, melk og svette.

Klesvask: man bruker masse ekstra klær og håndklær med nyfødt, du trenger vaskemaskin.

Ta inn på hotell. Jeg hadde ikke vurdert å bli boende eller bo hos familie.

Anonymkode: 5b595...c4c

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemy skrev (50 minutter siden):

Hei,

har termin på mandag med vår førstefødte. Men enn så lenge null tegn på fødsel. 
Vi leier bolig i et boligselskap, og fikk melding igår om at de stenger vannet i 5 dager for å fikse avløpet. Full forståelse for at avløp må fikses/vedlikholdes. Så ikke noe problem der.

men, vi ikke lov å helle noe vann i avløpene de 5 dagene. Under noen omstendigheter, igjen. Full forståelse.

de skal sette opp dusjbrakker utenfor. Men jeg kjenner veldig på at jeg har en nyfødt baby den uken. Jeg kjenner ikke naboene mine så godt, og tanken på å dele dusjbrakker som 8/9 boliger skal dele frister fint lite. Hver bolig har minst 3 medlemmer, så blir en del som skal dele de. 
Babyen er maks 3 uker gammel den uken når vannet skal stenges, jeg vil ikke ta med en baby uten imunnforsvar i en felles dusjbrakke.

Hvis ungen kommer sånn at den uken havner i pappas permisjon så reiser vi bort til familiene våres. Men hvis ikke så blir vi værende sånn at pappa ikke mister 1 uke med ungen sin.

er det noen som vet om vi som leietakere har rett på redusert leie eller hotell av noe slag? Får vi redusert leie blir det lettere å ta seg råd til hotell. Men uten blir det dyrt. 
 

Vil presisere at jeg har full forståelse for vedlikehold, og glad for at rørene fikses. Men 5 dager uten noe vann og null anlededning til å sterilisere smokker, flasker, matlaging frister fint lite når jeg har en unge på maks 3 uker

Du kan jo ikke bo hjemme i det kaoset som nybakt mamma. Husk renselsen, du er sårbar for infeksjoner etc, og jeg regner med at de toalettene ikke blir vasket flere ganger om dagen. Og den dusjen, vil du trenge!! Reis bort til familie eller lei dere inn på airbnb etc for å få ro og fred til å komme seg etter fødsel og bli kjent med den lille. Hvis dere skal bruke flaske, så må dere koke og sterilisere etc, det blir jo himla tungvindt å måtte frakte vann frem og tilbake...

Anonymkode: 9047f...db3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Husk at dere har rett på avslag i husleien når boligen ikke kan benyttes som forventet. 

Anonymkode: bd690...ccd

Her avhjelpes det med dusjbrakker. Ikke grunnlag for refusjon. Ts spesielle situasjon kan ikke tas med ved vurderingen om eventuell erstatning.

Endret av Brunello
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan jo ikke bo hjemme i det kaoset som nybakt mamma. Husk renselsen, du er sårbar for infeksjoner etc, og jeg regner med at de toalettene ikke blir vasket flere ganger om dagen. Og den dusjen, vil du trenge!! Reis bort til familie eller lei dere inn på airbnb etc for å få ro og fred til å komme seg etter fødsel og bli kjent med den lille. Hvis dere skal bruke flaske, så må dere koke og sterilisere etc, det blir jo himla tungvindt å måtte frakte vann frem og tilbake...

Anonymkode: 9047f...db3

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke bo i leiligheten uansett om du finner noe som virker som halvgode løsninger. Det blir fryktelig vanskelig for deg med:

Dobesøk, du har kanskje hard avføring, mye blødninger, sting som må renses hvor du sitter i grønnsåpevann, opp og tisse om natta

Dusj: du kan blø gjennom alt av klær, du kan være full av gulp, babybæsj, melk og svette.

Klesvask: man bruker masse ekstra klær og håndklær med nyfødt, du trenger vaskemaskin.

Ta inn på hotell. Jeg hadde ikke vurdert å bli boende eller bo hos familie.

Anonymkode: 5b595...c4c

Det går selvsagt helt fint. Det er bare mye mer upraktisk. Husk at barn er født lenge før det ble innlagt vann og avløp.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bollemy skrev (56 minutter siden):

Hei,

har termin på mandag med vår førstefødte. Men enn så lenge null tegn på fødsel. 
Vi leier bolig i et boligselskap, og fikk melding igår om at de stenger vannet i 5 dager for å fikse avløpet. Full forståelse for at avløp må fikses/vedlikholdes. Så ikke noe problem der.

men, vi ikke lov å helle noe vann i avløpene de 5 dagene. Under noen omstendigheter, igjen. Full forståelse.

de skal sette opp dusjbrakker utenfor. Men jeg kjenner veldig på at jeg har en nyfødt baby den uken. Jeg kjenner ikke naboene mine så godt, og tanken på å dele dusjbrakker som 8/9 boliger skal dele frister fint lite. Hver bolig har minst 3 medlemmer, så blir en del som skal dele de. 
Babyen er maks 3 uker gammel den uken når vannet skal stenges, jeg vil ikke ta med en baby uten imunnforsvar i en felles dusjbrakke.

Hvis ungen kommer sånn at den uken havner i pappas permisjon så reiser vi bort til familiene våres. Men hvis ikke så blir vi værende sånn at pappa ikke mister 1 uke med ungen sin.

er det noen som vet om vi som leietakere har rett på redusert leie eller hotell av noe slag? Får vi redusert leie blir det lettere å ta seg råd til hotell. Men uten blir det dyrt. 
 

Vil presisere at jeg har full forståelse for vedlikehold, og glad for at rørene fikses. Men 5 dager uten noe vann og null anlededning til å sterilisere smokker, flasker, matlaging frister fint lite når jeg har en unge på maks 3 uker

Jeg forstår ikke det uthevede avsnittet. Alle fedre har rett på 14 dagers velferdspermisjon fra datoen barnet faktisk fødes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke det uthevede avsnittet. Alle fedre har rett på 14 dagers velferdspermisjon fra datoen barnet faktisk fødes.

TS vet jo ikke når hun føder, men hun vet når vannet skal stenges. Om ungen blir født «i feil uke» så er pappa tilbake i jobb når vannet er stengt, og da ønsker hun ikke reise bort alene med babyen.. forståelig nok. 

Anonymkode: 5efea...749

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke det uthevede avsnittet. Alle fedre har rett på 14 dagers velferdspermisjon fra datoen barnet faktisk fødes.

Hvis jeg føder før fredag/lørdah neste uke så er hans 2 uker med permisjon over når vannet skal stenges. Dvs, han må bli boende hjemme/nærheten for å komme seg på jobb. 
kommer kidden neste helg så «dekker» permisjonen hans den uken, sånn at vi reiser bort 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS vet jo ikke når hun føder, men hun vet når vannet skal stenges. Om ungen blir født «i feil uke» så er pappa tilbake i jobb når vannet er stengt, og da ønsker hun ikke reise bort alene med babyen.. forståelig nok. 

Anonymkode: 5efea...749

Da forsto jeg. Da får ts ta seg sammen å føde slik at det passer med permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

 

Det går selvsagt helt fint. Det er bare mye mer upraktisk. Husk at barn er født lenge før det ble innlagt vann og avløp.

Husk at før i tiden var dødeligheten for både mor og barn mye høyere enn den dag i dag. Et stort problem var dette med hygiene og infeksjoner. 

Anonymkode: b396f...ec0

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare finne en midlertidig boplass i nærheten av hans jobb da? Om det ender slik..

Anonymkode: 9047f...db3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husk at før i tiden var dødeligheten for både mor og barn mye høyere enn den dag i dag. Et stort problem var dette med hygiene og infeksjoner. 

Anonymkode: b396f...ec0

Det var ganske mye mer primitive forhold enn at man måtte hente vann fra rett utenfor huset. Jeg har selvsagt stor forståelse for at det er veldig kjedelig, men å hevde at det er umulig å bo hjemme er tullete.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...