Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt

Bollemy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hygienisk mme er babyens behov, hvis den ikke kan få morsmelk. Det er en grunn til at mme bør unngås i områder der man ikke har mulighet til å vaske og sterilisere flasker ordentlig.

Anonymkode: e13eb...086

Men hygienisk mme kan babyen få selvom det ikke er innlagt vann.. det er jo bare å kjøpe dunker med vann, vaske opp for hånd først, for så å koke det i en gryte!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må man bære det ned trappa og ut og potensielt stå i kø. Enten mens hun også bærer babyen, eller hun må løpe ned mens babyen sover og håpe at den ikke våkner i mellomtiden, eller vente til at mannen kommer hjem fra jobb så han kan gjøre det. I mellomtiden må hun ha en bøtte eller to med blanding av vann og babybæsj stående. 

Jeg kan ikke skjønne at det der kan være bedre enn et hotellrom. Heller ikke at dette kan være bedre enn å være borte fra mannen og bo hos familie i fem dager. I tillegg er det jo fullt mulig å få til en ordning så han også kan bli med disse fem dagene.

Et hotellrom koster sikkert rundt 10-15 000,-. For mange blir det mye når det ikke er absolutt nødvendig. 
Nå er det ikke slik at kvinner ikke går på do mens de er hjemme heller. Våre barn sov i vogge på dagen, og min kone gikk på do og dusjet mens de sov der. Måtte hun ha gått ut for å gjøre det, ville det tatt noen minutter ekstra. Det hadde ikke vært noe problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhjørningfis skrev (3 minutter siden):

Men hygienisk mme kan babyen få selvom det ikke er innlagt vann.. det er jo bare å kjøpe dunker med vann, vaske opp for hånd først, for så å koke det i en gryte!

Hva gjør du med oppvaskvannet?

Jeg sier ikke det ikke er mulig, men det er mye vanskeligere enn å bo hjemme hos mor i noen dager.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hygienisk mme er babyens behov, hvis den ikke kan få morsmelk. Det er en grunn til at mme bør unngås i områder der man ikke har mulighet til å vaske og sterilisere flasker ordentlig.

Det går da på det samme om du koker vannet direkte fra springen eller om du heller fra en flaske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det egentlig som er viktigere å ha enn vann og kloakk med en liten baby? Vi har både vært gjennom flytting og vært på flere hytteturer og jeg kan ikke tenke meg noe vi har trengt mer.

Er det mye melkelekkasje om natta går det an å ta en en madressbeskytter, enten man bor på Airbnb eller hos svigers.

Med en baby klarer man seg fint uten innlagt vann. 

Med en nyfødt er det mer styr enn nødvendig altså. Jeg har aldri hatt større behov for å dusje enn når jeg hadde renselse. Dobesøk var en nokså smertefull affære som jeg heldigvis ikke trengte å gjøre i offentlig toalett. 

Jeg vasket mye hender og klær også. Og bading av baby var så koselig. 

Hadde kostet på meg hotellrom. 

Anonymkode: bd7c1...add

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sier ikke det ikke er mulig, men det er mye vanskeligere enn å bo hjemme hos mor i noen dager.

Det er ingen som mener det ikke er tungvint. Men det er praktisk gjennomførbart om det er alternativet man har.

Rent praktisk er løsningen å skru sv avløpet under vasken slik Ann vannet renner ned i en bøtte man har satt under. Eventuelt at man har en vaskebalje man tømmer ut nede der brakken står.

Og det siste du skriver er poenget mitt.

Endret av Brunello
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (19 minutter siden):

Det jeg er enig med dere om at er skikkelig kjipt, er om mor har problemer med underlivet og eksempelvis blødninger. Men da hjelper det ikke med hjelp fra andre. 

Her aner du ikke hva du snakker om. Selvfølgelig hjelper det med hjelp fra andre her. Man må være forsiktig med å løfte den første tida så man ikke risikerer å miste skorpa der morkaka har sitti. Her jeg bor er det 2 etasjer. Dusjen er nede, soverom er oppe. Det hjelper å ikke måtte bære baby + noe den kan ligge på opp og ned trapper. I tillegg til spruteflaske til vann som man må skylde med, kanskje bind eller bleier til seg selv, kanskje skifteklær  våtservietter, pluss pluss.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (35 minutter siden):

Det jeg er enig med dere om at er skikkelig kjipt, er om mor har problemer med underlivet og eksempelvis blødninger. Men da hjelper det ikke med hjelp fra andre. 

Nei. Men det hjelper å kunne sitte i badekaret. 

Anonymkode: f979c...474

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei. Men det hjelper å kunne sitte i badekaret. 

Anonymkode: f979c...474

Badekar er det ikke gitt at ts har. Og det har de i alle fall stort sett ikke på hotell.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (20 minutter siden):

Her aner du ikke hva du snakker om. Selvfølgelig hjelper det med hjelp fra andre her. Man må være forsiktig med å løfte den første tida så man ikke risikerer å miste skorpa der morkaka har sitti. Her jeg bor er det 2 etasjer. Dusjen er nede, soverom er oppe. Det hjelper å ikke måtte bære baby + noe den kan ligge på opp og ned trapper. I tillegg til spruteflaske til vann som man må skylde med, kanskje bind eller bleier til seg selv, kanskje skifteklær  våtservietter, pluss pluss.

Men da er det fortsatt irrelevant om man har innlagt vann eller ikke. Trenger man hjelp til å bære, avhjelpes ikke den av innlagt vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 25.8.2024 den 12.59):

Men da er det fortsatt irrelevant om man har innlagt vann eller ikke. Trenger man hjelp til å bære, avhjelpes ikke den av innlagt vann.

Du sa at det å ha folk til å hjelpe rundt hjalp ikke ift blødninger. Det er nettopp det det gjør. Det er en av grunnene til at far kan ta 2 uker fri hjemme. Det å måtte gå ut, kanskje opp/ned trapper selv og bære på baby og diverse andre ting kan gjøre at man begynner å blø mer.

Endret av katties
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Å Gud! Lever ts i 1924, eller i 2024? 
Legge ungen i en skuff, hun har da vel tilgang til både vogn og seng til babyen i 2024 :sjokkert:

Og dere Abnb-folk,  dere snakker om blod, svette og søl. Jeg ville aldri i verden overlevert en utleiebolig til en barselkvinne med så mye søl og griseri som dere mener er saken i denne tråden 🤮

Forsikringsselskapene dekker ikke midlertidig bolig fordi huseier skal fornye røropplegget, når huseier har lagt til rette for sanitære forhold.  

Med så mange engasjerte folk i denne tråden, så må da noen kunne være elskverdige og åpne hjemmet sitt for stakkars ts som må være uten vann? Eller ts får gå til media slik flere gjør og klage sin nød. Da pleier vanskelige forhold å løse seg. 

Anonymkode: 36f97...640

Så hver gang mor skal på do skal hun la baby ligge utenfor i en vogn? Høres hyggelig ut. 

Anonymkode: b75d6...3de

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Som alt du har i huset ditt. Og ikke minst vante omgivelser. Veldig mange sover dårlig på hotell.

Uttaler du deg enda? Mener du virkelig at ens egen leilighet og vante omgivelser er viktigere enn vann og avløp når man nettopp har født? Du er mann, ikke bland dine og en fødende kvinne sine behov her. 

Anonymkode: 25169...d52

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (29 minutter siden):

Jo det hjelper absolutt med hjelp fra andre. Mor trenger tid til å ta seg av disse problemene.

Jeg har alltid hatt med meg babyene inn på badet så lenge de ikke sov.

Det er ikke helt usannsynlig at man må sitte en halvtime når man går på do i barselsperioden. Treg mage og smerter er normalt. De fleste av oss forlater ikke babyene våre så lenge. Men hvis noen passer på barnet går det jo bra.

Dusjing tar også lenger tid med smerter og renselse. Hjelper om det er ordentlige dusjbåser, for fellesdusj hadde vært uaktuelt mens det datt store klatter med blod og slim ut av underlivet mitt.

Jeg mener ikke at det er umulig. Må man så må man.

Men hadde jeg vært i den situasjonen ville jeg reist til familie uavhengig av om far kan bli med eller ikke.

Han kan gjøre det han kan for å få lagt permisjon/fri til denne uken.

Skjønner at både mor og far ønsker at far skal være med dem. Men det spørs om det egentlig er verdt det når det er snakk om 5 dager.

Anonymkode: 1f462...afb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har dere ikke noen i familien i nærheten som dere/du kunne bodd hos midlertidig de dagene dette arbeidet skal utføres ? Så du slipper alt det styret med å ikke ha vann og må bruke fellesdusj når du har en nyfødt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bo der de dagene.  Du vil ha renselse og smerter når du går på toalettet, rennende vann hjelper. I tillegg til at hele livssituasjonen er endret og hundre andre ting som du ikke trenger i barselfasen. Permisjonsdagene får dere prøve å flytte på, det er det minste problemet. Hotell høres slitsomt ut. Reis til familie, flytt hjem når det er fikset dersom barnet kommer før alt er på stell igjen. Og lykke til med fødsel:) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, Brunello said:

Igjen, hvilken stein bor du under? Jo, selvfølgelig hjelper det med hjelp fra andre hvis man har smerter i underlivet, problemer med å gå på do, er hormonell og trøtt. At en trygg person tar vare på babyen mens man selv tar en dusj eller strever på do betyr MYE hvis man først er blant de som plages. 

4 hours ago, Brunello said:

Den brakken er antakelig stor nok til å ta med vogna inn i. Og den er antakelig plassert i nærheten av der vognen ville vært plassert når ts setter vognen utenfor i normale tilfeller også.

Her jeg bor er det strålende vær.

Hvis man bor i blokk er det ikke vanlig å plassere vogna utenfor hovedinngangen, nei. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (30 minutter siden):

Igjen, hvilken stein bor du under? Jo, selvfølgelig hjelper det med hjelp fra andre hvis man har smerter i underlivet, problemer med å gå på do, er hormonell og trøtt. At en trygg person tar vare på babyen mens man selv tar en dusj eller strever på do betyr MYE hvis man først er blant de som plages. 

Hvis man bor i blokk er det ikke vanlig å plassere vogna utenfor hovedinngangen, nei. 

Men her var altså poenget at det ikke har betydning vann vs ikke vann.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dager uten innlagt vann hadde jeg ikke giddet alene engang. Hadde leid meg en Airbnb, tatt inn på hotell eller dratt på ferie. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det tar du med deg ut, å heller i plen/en kum eller i dusjbrakkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...