Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt

Bollemy

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (6 timer siden):

Det er uansett ikke nødvendig. Noe hun faktisk kunne ha kjøpt er flyttbart toalett til bruk om natten. Så elimineres problemet mange trekker frem om at de ikke ville rekke frem til do på natta.

Kvinner elsker å skremme andre førstegangsfødende med egne historier.  Prøver man å være mer positiv eller normaliserende blir man verbalt eller non-verbalt halshugget. Etter første fødsel fikk jeg regelrett kjeft på klatring av to andre kvinner fordi bare eksistensen min der (med svært synlig barselmage) var et hån mot alle som hadde hatt tunge fødsler. 

Det er fem dager, et par uker etter fødsel. Ideelt, nei, overlevbart - ja! Planlegg, se an formen din, hvil deg på sofaen. 

Vi er mange som meg som kom oss fort etter fødsel. Minimal renselse, lite riftsmerter tross store rifter, grei form tross blødning med lav blodprosent, etc. Du bare hører ikke fra oss fordi vi har erfart hva det fremprovoserer hos andre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bollemy skrev (På 24.8.2024 den 17.47):

Hei,

har termin på mandag med vår førstefødte. Men enn så lenge null tegn på fødsel. 
Vi leier bolig i et boligselskap, og fikk melding igår om at de stenger vannet i 5 dager for å fikse avløpet. Full forståelse for at avløp må fikses/vedlikholdes. Så ikke noe problem der.

men, vi ikke lov å helle noe vann i avløpene de 5 dagene. Under noen omstendigheter, igjen. Full forståelse.

de skal sette opp dusjbrakker utenfor. Men jeg kjenner veldig på at jeg har en nyfødt baby den uken. Jeg kjenner ikke naboene mine så godt, og tanken på å dele dusjbrakker som 8/9 boliger skal dele frister fint lite. Hver bolig har minst 3 medlemmer, så blir en del som skal dele de. 
Babyen er maks 3 uker gammel den uken når vannet skal stenges, jeg vil ikke ta med en baby uten imunnforsvar i en felles dusjbrakke.

Hvis ungen kommer sånn at den uken havner i pappas permisjon så reiser vi bort til familiene våres. Men hvis ikke så blir vi værende sånn at pappa ikke mister 1 uke med ungen sin.

er det noen som vet om vi som leietakere har rett på redusert leie eller hotell av noe slag? Får vi redusert leie blir det lettere å ta seg råd til hotell. Men uten blir det dyrt. 

Vil presisere at jeg har full forståelse for vedlikehold, og glad for at rørene fikses. Men 5 dager uten noe vann og null anlededning til å sterilisere smokker, flasker, matlaging frister fint lite når jeg har en unge på maks 3 uker

Hvorfor må du dusje i løpet av de 5 dagene?? 😅

Anonymkode: 2c1e8...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor må du dusje i løpet av de 5 dagene?? 😅

Anonymkode: 2c1e8...4aa

Har du født?🙄

Anonymkode: 5efea...749

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres det ideelt ut? Nei. Vil det gå bra? Ja, selvfølgelig.

Du vil ha vann, forskjellen er bare at det må bæres inn, og oppvaskvannet må ut igjen. Sterilisering av flasker og alt mulig vil gå som før, bare at du må helle fra en kanne, og ikke få vann rett fra springen.

Ja, babyer gulper, bæsjer gjennom osv. Det vaskes bort med fuktig klut med vann fra en bolle/bøtte. Det samme hvis du får det på deg. Nyfødte skal ikke dusje eller bade så mye uansett, så klut og vann holder i massevis. Klær med bæsj på får legges i poser til det kan vaskes.

Toalettsituasjonen er kanskje ikke helt topp, for jeg fikk ofte akutt behov for toalettet de første ukene etter fødsel😅 Vet ikke hvor lang tid du bruker ut til toalettet, så det trenger ikke være krise. Ellers er det vel mulig å kjøpe poser som man har i sitt eget toalett, tror jeg? Ellers kan det være litt gris med blod osv, men regner med at det er mulighet til å vaske seg ved toalettene. Babyen går ingen steder, og det er ingen krise om du må legge babyen (på en matte) på gulvet i leiligheten mens du er på do. Min lå der eller i lekegrinden mens jeg var på do i huset uansett. 

I løpet av 5 dager dusjet jeg ikke så ofte. Ja, man blør, men du kan fint vaske over med klut hvis det renner. Fikk aldri behov for en akutt dusj, så å sette opp en fast dusjtid på kveld hvor far er hjemme holder.

Jeg skjønner at det ikke er så stas, men med litt planlegging så vil det gå helt fint, bare litt mer tungvint (fordi alt må planlegges). Vi bor nærme mine foreldre, så vi hadde muligens flyttet dit i noen dager, men jeg hadde aldri flyttet inn på et hotellrom. Komforten av å ha alle tingene mine, og alt til baby, hadde trumfet ulempen ved å ikke ha vann.

Anonymkode: 49ca1...498

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (På 24.8.2024 den 20.05):

Nyfødt i dusjbrakke og på festivaldo? Jeg hadde filleristet noen. Du må ta kontakt med utleier og fortelle dem at du har nyfødt da, og spørre hva de foreslår du skal gjøre. Hvis de spør hva du mener, så forklar at en nyfødt på ingen måte skal utsettes for hele borettslagets bakterier, at du går igjennom en renselse med åpent sår i livmoren, og potensielt er sydd både her og der med påfølgende blødende uker og sårbar kropp. Du skal på ingen måte utsettes for dette. Få dem til å betale hotell for deg OG nedsatt husleie. Det er det minste de kan gjøre når du må ut av huset ditt med nyfødt baby. Stå på, vær «hu der dama» eller sett barnefar på saken!

Det finnes sikkert 'tusen' leietakere som har alskens helserelaterte utfordringer som i deres øyne tilsier at de ikke kan utsettes for en slik påkjenning. Hvis hun skal få hotell, hvorfor skal ikke naboen med nedsatt funksjonsevne få det? Skal alle få hotell, så må utleier øke leieprisen for å dekke inn alle disse utgiftene? Leiekontrakten bør jo være et sted å begynne i fall man skal kreve. Det står kanskje noe om nødvendig, forholdsmessig vedlikehold mm. Det går jo an å spørre om utleier kan tilrettelegge litt ekstra - det verste som kan skje er at de sier nei. Tipper kontrakt og lovverk tilsier at de fasilitetene som tilbys i dette tilfellet er tilstrekkelige og at saken ikke utløser rett til noen form for kompensasjon. Hvis det mot formodning tilbys alternativt oppholdssted (f.eks hotell) og man krever nedsatt husleie i tillegg, så er man i kategorien storforlangende bitch.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (3 minutter siden):

Det finnes sikkert 'tusen' leietakere som har alskens helserelaterte utfordringer som i deres øyne tilsier at de ikke kan utsettes for en slik påkjenning. Hvis hun skal få hotell, hvorfor skal ikke naboen med nedsatt funksjonsevne få det? Skal alle få hotell, så må utleier øke leieprisen for å dekke inn alle disse utgiftene? Leiekontrakten bør jo være et sted å begynne i fall man skal kreve. Det står kanskje noe om nødvendig, forholdsmessig vedlikehold mm. Det går jo an å spørre om utleier kan tilrettelegge litt ekstra - det verste som kan skje er at de sier nei. Tipper kontrakt og lovverk tilsier at de fasilitetene som tilbys i dette tilfellet er tilstrekkelige og at saken ikke utløser rett til noen form for kompensasjon. Hvis det mot formodning tilbys alternativt oppholdssted (f.eks hotell) og man krever nedsatt husleie i tillegg, så er man i kategorien storforlangende bitch.   

Ok, whataboutism for alle penga det her. 👏🏻 Kanskje alle skal være storforlangende bitches når man har født et barn for kort tid siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KaraThrace skrev (4 minutter siden):

Ok, whataboutism for alle penga det her. 👏🏻 Kanskje alle skal være storforlangende bitches når man har født et barn for kort tid siden.

Kanskje du overså poenget - hva har men rett på etter inngått avtale og annet lovverk, samt hva er forholdsmessig hvis man får tilbud ut over det man har krav på. Man kan jo bruke all energien sin på å krangle med utleier i en slik sårbar fase, men det er jo dumt i totalen hvis klagene ikke fører frem.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utfordring til alle dere som mener at dette er uproblematisk for en barselkvinne med nyfødt baby: Skru av stoppekranen nå, og la den være avskrudd i en uke.

Mener du fortsatt at det er uproblematisk å klare seg uten vann i en uke? Fint for deg!

Den gangen ingen hadde innlagt vann var det vanlig at barselkvinnen lå til sengs i 40 dager, mens andre (friske) kvinner gjorde husarbeidet. Selv i middelalderen forventet man ikke at nybakte mødre skulle bære rundt på vann og ta klesvasken for hånd!

Anonymkode: 10878...a84

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 31.8.2024 den 11.33):

Ja, jeg skjønner det. Du får spørre de to milliardene kvinner som lever uten vannklosett hva de gjør. Sikkert noen gode tips.

Ja, og millioner kvinner i verden dør i fødsel. Dere menn MÅ slutte å bagatellisere kvinnehelse!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har en utfordring til alle dere som mener at dette er uproblematisk for en barselkvinne med nyfødt baby: Skru av stoppekranen nå, og la den være avskrudd i en uke.

Mener du fortsatt at det er uproblematisk å klare seg uten vann i en uke? Fint for deg!

Den gangen ingen hadde innlagt vann var det vanlig at barselkvinnen lå til sengs i 40 dager, mens andre (friske) kvinner gjorde husarbeidet. Selv i middelalderen forventet man ikke at nybakte mødre skulle bære rundt på vann og ta klesvasken for hånd!

Dette. Det blir mindre og mindre hjelp til barselkvinnen, både på sykehuset (såkalt "mor og barn-vennlig sykehus", der kvinnen må gjøre alt rett etter fødsel selv), og hjemme. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (14 timer siden):

Kvinner elsker å skremme andre førstegangsfødende med egne historier.  Prøver man å være mer positiv eller normaliserende blir man verbalt eller non-verbalt halshugget. Etter første fødsel fikk jeg regelrett kjeft på klatring av to andre kvinner fordi bare eksistensen min der (med svært synlig barselmage) var et hån mot alle som hadde hatt tunge fødsler. 

Det er fem dager, et par uker etter fødsel. Ideelt, nei, overlevbart - ja! Planlegg, se an formen din, hvil deg på sofaen. 

Vi er mange som meg som kom oss fort etter fødsel. Minimal renselse, lite riftsmerter tross store rifter, grei form tross blødning med lav blodprosent, etc. Du bare hører ikke fra oss fordi vi har erfart hva det fremprovoserer hos andre.

Selvfølgelig. Men man vet ikke på forhånd hvordan det blir. Et friskt svangerskap kan ende i akutt KS, der man blir skåret fra A til Å og ikke kan løfte tyngre enn babyen de første ukene. Hvem skal bære baljer og bøtter med vann og opp og ned trappa, da? Man kan også miste mye blod, få alvorlige rifter i underlivet som gjør at man ikke orker å gå rundt så mye i utgangspunktet. Kanskje sover babyen kjempedårlig. Det KAN gå veldig bra, men poenget er at man ikke VET.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Selvfølgelig. Men man vet ikke på forhånd hvordan det blir. Et friskt svangerskap kan ende i akutt KS, der man blir skåret fra A til Å og ikke kan løfte tyngre enn babyen de første ukene. Hvem skal bære baljer og bøtter med vann og opp og ned trappa, da? Man kan også miste mye blod, få alvorlige rifter i underlivet som gjør at man ikke orker å gå rundt så mye i utgangspunktet. Kanskje sover babyen kjempedårlig. Det KAN gå veldig bra, men poenget er at man ikke VET.

Faren kan vel bære bøttene. Selvsagt kan barnet sove elendig, men det er kjipt uavhengig av om man har litt knotete sanitærforhold et par dager. 

Anonymkode: 5bb20...a8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er vel ingen som sier at det er helt uproblematisk, de fleste er vel enige i at det er kjipt sammenlignet med komforten av å ha rennende vann. Jeg er likevel ikke enig med mange her som mener at det er helt umulig.

TS skal verken klare seg uten vann en uke eller bære rundt på masse vann. Det ER jo vann tilgjengelig, bare ikke i springen, og bæringen kan mannen til TS ta seg av når han er hjemme f.eks. Eller TS kan gjøre det når far er hjemme og ser til baby, det kommer an på formen.

Det er tungvint fordi det krever planlegging, men med god planlegging er det ikke så vanskelig som mange her skal ha det til. Hadde jeg kunnet velge så hadde jeg selvsagt valgt å ha vann og avløp i orden, men jeg vet også at jeg hadde klart meg uten om jeg måtte.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen som sier at det er helt uproblematisk, de fleste er vel enige i at det er kjipt sammenlignet med komforten av å ha rennende vann. Jeg er likevel ikke enig med mange her som mener at det er helt umulig.

TS skal verken klare seg uten vann en uke eller bære rundt på masse vann. Det ER jo vann tilgjengelig, bare ikke i springen, og bæringen kan mannen til TS ta seg av når han er hjemme f.eks. Eller TS kan gjøre det når far er hjemme og ser til baby, det kommer an på formen.

Det er tungvint fordi det krever planlegging, men med god planlegging er det ikke så vanskelig som mange her skal ha det til. Hadde jeg kunnet velge så hadde jeg selvsagt valgt å ha vann og avløp i orden, men jeg vet også at jeg hadde klart meg uten om jeg måtte.

Selv om mannen til ts bærer alt vannet så er det fortsatt ikke holdbart. Det er ingen selvfølge at man hverken har kropp til å gå de ekstra meterne eller hode til å planlegge noe særlig de første ukene etter en fødsel.

En barselkvinne har mer enn nok med seg selv og baby. Hvis innlagt vann denne perioden betyr at feriebudsjettet til neste år ryker, så ryker den ferien.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (1 time siden):

Hele tråden er full av whataboutism og krisemaksimering. 😂 Nå er tråden havnet på facebook og foreløpig liten krisemaksimering der iallefall 

Anonymkode: dc5b1...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hele tråden er full av whataboutism og krisemaksimering. 😂 Nå er tråden havnet på facebook og foreløpig liten krisemaksimering der iallefall 

Anonymkode: dc5b1...073

Storforlangende bitch å be om innlagt vann etter en fødsel! 😳

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Storforlangende bitch å be om innlagt vann etter en fødsel! 😳

Nå lager du en historie i ditt eget hode. Premisset var at man er storforlangende om man krever ekstra økonomisk kompensasjon hvis man får tilbud om hotell. Et tilbud man trolig ikke har krav på. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det har blitt gjentatt flere ganger i tråden av en mann at det er helt uproblematisk å ikke ha do i huset når du nylig har født. 

Jeg er enig i at det ikke er umulig, men for meg ville det vært såpass problematisk at selv uten baby ville det vært uaktuelt. 

Anonymkode: 6032a...85a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Selv om mannen til ts bærer alt vannet så er det fortsatt ikke holdbart. Det er ingen selvfølge at man hverken har kropp til å gå de ekstra meterne eller hode til å planlegge noe særlig de første ukene etter en fødsel.

En barselkvinne har mer enn nok med seg selv og baby. Hvis innlagt vann denne perioden betyr at feriebudsjettet til neste år ryker, så ryker den ferien.

Ikke holdbart? Hvorfor ikke?

Jeg forstår at det er store individuelle forskjeller når det kommer til fødsler og tiden etterpå, men de aller fleste er ikke helt rasert i kroppen. Skulle TS være ett av de ekstreme tilfellene som ikke kan løfte en finger alene så får man ta grep når man kommer dit, men å stakkarsliggjøre en barselkvinne på generell basis er noe ingen er tjent med. Det mest sannsynlige er jo at hun er oppegående etter fødsel, og kunne båret det vannet selv, om hun måtte. De fleste er jo det.

Nå har jeg født to barn de siste to årene, blitt klippet og revnet, mistet mye blod, fødselsdepresjoner osv, men begge gangene hadde jeg klart å gå noen ekstra meter til toalettet om jeg måtte. Ammetåke er en reell greie, det har jeg fått kjenne på, men jeg har ikke opplevd at jeg ikke har klart å tenke ut helt essensielle ting som at vann må hentes inn når mannen er hjemme. Om TS likevel skulle vært så hardt rammet så er ikke mannen hennes det.

Hva en selv hadde valgt å gjøre er selvsagt opp til hver enkelt, men poenget er at det ikke er SÅ ille som alle skal ha det til. Litt mer kronglete og vanskelig enn å ha vann i springen? Ja. Ikke holdbart? Nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (18 minutter siden):

Nå lager du en historie i ditt eget hode. Premisset var at man er storforlangende om man krever ekstra økonomisk kompensasjon hvis man får tilbud om hotell. Et tilbud man trolig ikke har krav på. 

Hotell er ikke luksus i denne sammenhengen, det er ganske enkelt et sted å bo med et fungerende bad. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...