Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt

Bollemy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden du er mann så går jeg ut ifra at du ikke aner hvordan det er å føde, å gå gjennom en renselse, brystspreng og i tillegg til all svettingen mange plages med.. Å gå på do i etterkant av en fødsel kan være krevende nok i sitt eget hus.. 

Anonymkode: 5efea...749

Jeg vet at kvinner alltid har håndtert å leve uten vannklosett tidligere og at det går greit for norske kvinner i fem dager. At det ikke er så behagelig som ønsket er det ingen som bestrider.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at kvinner alltid har håndtert å leve uten vannklosett tidligere og at det går greit for norske kvinner i fem dager. At det ikke er så behagelig som ønsket er det ingen som bestrider.

Vel, tidligere så døde veldig mange i barsel… av infeksjoner blant annet i underlivet. Her snakker du om ting du ikke aner noe om. 

Jeg hadde uansett ikke orket å bo sånn når man faktisk har et valg. Tøft nok de første ukene etter fødsel med alt det innebærer. Jeg hadde forsåvidt ikke klart å komme meg på toalett selv utenfor huset sist.. og babyen kunne jeg bare glemt å få med meg ut.

Men jeg kunne vel bare ligget med bleie i 8 timer mens samboer var på jobb, og tissa, blødd og bæsja meg ut i den… 

Anonymkode: 5efea...749

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemy skrev (På 24.8.2024 den 17.47):

Hei,

har termin på mandag med vår førstefødte. Men enn så lenge null tegn på fødsel. 
Vi leier bolig i et boligselskap, og fikk melding igår om at de stenger vannet i 5 dager for å fikse avløpet. Full forståelse for at avløp må fikses/vedlikholdes. Så ikke noe problem der.

men, vi ikke lov å helle noe vann i avløpene de 5 dagene. Under noen omstendigheter, igjen. Full forståelse.

de skal sette opp dusjbrakker utenfor. Men jeg kjenner veldig på at jeg har en nyfødt baby den uken. Jeg kjenner ikke naboene mine så godt, og tanken på å dele dusjbrakker som 8/9 boliger skal dele frister fint lite. Hver bolig har minst 3 medlemmer, så blir en del som skal dele de. 
Babyen er maks 3 uker gammel den uken når vannet skal stenges, jeg vil ikke ta med en baby uten imunnforsvar i en felles dusjbrakke.

Hvis ungen kommer sånn at den uken havner i pappas permisjon så reiser vi bort til familiene våres. Men hvis ikke så blir vi værende sånn at pappa ikke mister 1 uke med ungen sin.

er det noen som vet om vi som leietakere har rett på redusert leie eller hotell av noe slag? Får vi redusert leie blir det lettere å ta seg råd til hotell. Men uten blir det dyrt. 

Vil presisere at jeg har full forståelse for vedlikehold, og glad for at rørene fikses. Men 5 dager uten noe vann og null anlededning til å sterilisere smokker, flasker, matlaging frister fint lite når jeg har en unge på maks 3 uker

I deres situasjon har de plikt til å tilby slternativt bosted mens det pågår.

Kontakt dem og be dem dekke hotellrom.

Anonymkode: fafa9...224

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I deres situasjon har de plikt til å tilby slternativt bosted mens det pågår.

Kontakt dem og be dem dekke hotellrom.

Tror du virkelig det er bedre å bo på 12 kvadratmeter uten alt man er vant med?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 9.05):

Vedkommende foreslo å tømme skittent vann fra boligen på en plen. Det innebærer verken miljøvennlig såpe eller "et sted som er miljøvennlig å greit". 

Hytteeierne tømmer definitivt ikke vannet sitt på plenen hvertfall. 🤣

De med hytte i skauen uten vann bærer jo vannet TIL hytta, så de kan selvfølgelig bære det hjem igjen. Noen kommuner krever at vannet renses, andre stedet går det greit å la det renne ut, men folk tømmer det altså ikke på plenen sin. 

Om en hel blokk skal tømme skittenvannet sitt på fellesareal og på plen blir det ganske utrivelig. 🤢

Anonymkode: 6032a...85a

Du må være bra tett hvis du oppriktig tror at folk med hytter bærer med seg spillvannet hjem igjen fra fjellet. 

Det går naturligvis, men ingen gjør det. Ingen. 

Anonymkode: 1d1d9...0b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Hvis alternativet er et bosted uten dusj, toalett og vann ja!

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (1 time siden):

... for barselhotell fungerer da helt greit

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 timer siden):

Jeg har gjentatte ganger presisert at diskusjonen dreier seg om hva som er mulig og ikke om hva som er ideelt. Og da er det idiotisk å hevde at slik det har fungert i Norge frem til for et par-tre generasjoner siden ikke går an. Spesielt når 50% av verdens befolkning fortsatt ikke har vannklosett.

Du har glemt premissene her. TS har mulighet til å bo disse fem dagene hos familie med bad og det hele, men de bor ca. tre timer unna, som om mannen hennes må jobbe kan han ikke være med.

Spørsmålet var: er det bedre å bo fem dager uten avløp med nyfødt baby enn at hun og babyen er borte fra mannen i fem dager.

De aller, aller fleste syns det er åpenbart bedre å bo fra hverandre i disse få dagene, men noen har kommet med forslag (som hotell og airbnb) som gjør at de kan både være sammen og ha bad.

Anonymkode: e13eb...086

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har glemt premissene her. TS har mulighet til å bo disse fem dagene hos familie med bad og det hele, men de bor ca. tre timer unna, som om mannen hennes må jobbe kan han ikke være med.

Spørsmålet var: er det bedre å bo fem dager uten avløp med nyfødt baby enn at hun og babyen er borte fra mannen i fem dager.

De aller, aller fleste syns det er åpenbart bedre å bo fra hverandre i disse få dagene, men noen har kommet med forslag (som hotell og airbnb) som gjør at de kan både være sammen og ha bad.

Anonymkode: e13eb...086

Premisset er for så vidt om det er mulig å bo fem dager med vannet avslått og at man må gå på do og dusje utenfor leiligheten.

Jeg synes det ville ha vært helt krise å ikke fått vært sammen med mitt nyfødte barn i fem dager. Jeg mener derfor det ikke er et alternativ at mor skal reise bort. Det måtte alternativt ha vært plan B dersom mor hadde vært i så dårlig forfatning at det ikke var gjennomførbart å være hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

... for barselhotell fungerer da helt greit

Det er langt fra sammenlignbart, og det fungerer dessuten ikke ideelt for mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 timer siden):

Ts må ikke dusje de timene mannen er på jobb. 

Ts kan uansett ikke dusje utendørs midt i boligfeltet i oktober. Det tror jeg ikke naboer hadde satt pris på. 

Anonymkode: b75d6...3de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts kan uansett ikke dusje utendørs midt i boligfeltet i oktober. Det tror jeg ikke naboer hadde satt pris på. 

Hvorfor skulle hun dusje utendørs?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Brunello said:

Hvorfor skulle hun dusje utendørs?

Fordi hun ikke har avløp. Altså hele premisset for tråden

Anonymkode: bd7c1...add

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (11 timer siden):

Jeg har gjentatte ganger presisert at diskusjonen dreier seg om hva som er mulig og ikke om hva som er ideelt. Og da er det idiotisk å hevde at slik det har fungert i Norge frem til for et par-tre generasjoner siden ikke går an. Spesielt når 50% av verdens befolkning fortsatt ikke har vannklosett.

Men selvfølgelig er å bo hos moren, air-bnb, venner eller hotell ikke bare mulig, men absolutt mer ideelt og å foretrekke med så stor marging at dette andre mulige scenariet både ts og babyen sikkert overlever, det trenger ikke diskuteres.  Ingen sier det ikke går an fordi de dør. Alle sier det er ikke noe vits å vurdere, andre alternativer finns. Det er ærlig talt bare fem dager, som du sier. Fem dager faren kan avspasere, ikke se babyen, facetime,  whatever.

Anonymkode: c630c...578

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi hun ikke har avløp. Altså hele premisset for tråden

Anonymkode: bd7c1...add

Hun har jo dusj i en midlertidig brakke rett utenfor huset. Det er ikke utendørs.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men selvfølgelig er å bo hos moren, air-bnb, venner eller hotell ikke bare mulig, men absolutt mer ideelt og å foretrekke med så stor marging at dette andre mulige scenariet både ts og babyen sikkert overlever, det trenger ikke diskuteres.  Ingen sier det ikke går an fordi de dør. Alle sier det er ikke noe vits å vurdere, andre alternativer finns. Det er ærlig talt bare fem dager, som du sier. Fem dager faren kan avspasere, ikke se babyen, facetime,  whatever.

Anonymkode: c630c...578

Hotell og air-Bnb et ikke ideelt. Det koster masse penger. Selvsagt er det ideelle å bo et annet sted der man har alt man ville hatt i leiligheten, men ts sier hun ikke har det (hun sier moren er uaktuelt).

Vi kan ikke legge annet til grunn enn det ts skriver, og det er at far har den vanlige permisjonen på 14 dager og deretter må jobbe.

Tror de fleste mødre ville steilet ganske brukbart om noen hadde sagt de bare kunne se sitt 15 dager gamle barn på FaceTime i fem dager. Det samme gjelder de fleste fedre.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (46 minutter siden):

Hun har jo dusj i en midlertidig brakke rett utenfor huset. Det er ikke utendørs.

Det var svar til en som mente ts kunne kjøpe sånn hyttedusj som du henger opp og fyller med vann og bruke hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 1.57):

Har dere lest tråden, og sett at de ikke har krav på hotell? Fått med dere at ingen vil leie ut noe Airbnb til en barselkvinne rett fra føden?  Med alt det medfører av muligheter for «søl» og tilgrising av både bad og soverom? 

Anonymkode: 36f97...640

Airbnb-vertene vet vel ikke at hun er i barsel.

og SÅ mye blod er det da ikke.

Anonymkode: 4fb92...81f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det var svar til en som mente ts kunne kjøpe sånn hyttedusj som du henger opp og fyller med vann og bruke hjemme. 

Det er uansett ikke nødvendig. Noe hun faktisk kunne ha kjøpt er flyttbart toalett til bruk om natten. Så elimineres problemet mange trekker frem om at de ikke ville rekke frem til do på natta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det største problemet er å måtte dele dusj å toalett med mange fremmede. 

Det anbefales ikke å oppholde nyfødte på steder med mye folk. Man får beskjed på barsel om å begrense besøk de første ukene frem til de kan få vaksine mot omgangssyke.  

Om mor smittes blir baby garantert smittet. Nyfødte tåler omgangssyke dårlig og havner derfor ofte på sykehus.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...