Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt

Bollemy

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (20 minutter siden):

Også om de fem dagene borte hadde kostet dere 15 000,-? 

Det sier seg selv. 

(Glemte siteringen) 

Anonymkode: 0a16d...357

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det sier seg selv. 

(Glemte siteringen) 

Hvorfor sier det seg selv? Mange har ikke god råd. Da unnlater man som regel store kostnader som ikke er tvingende nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 minutter siden):

Hvorfor sier det seg selv? Mange har ikke god råd. Da unnlater man som regel store kostnader som ikke er tvingende nødvendig.

Fordi å sitte i egen avføring uten mulighet til å vaske seg er noe man unngår så godt det lar seg gjøre. For de fleste er det noe som nettopp er "tvingende nødvendig".

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi å sitte i egen avføring uten mulighet til å vaske seg er noe man unngår så godt det lar seg gjøre. For de fleste er det noe som nettopp er "tvingende nødvendig".

Man har toalett rett utenfor. Det dreier seg for mange om ett til to minutter i stedet for 15 sekunder. Siden kvinner har klart dette helt frem til noen få generasjoner siden, vil dagens kvinner klare det i fem dager. Hva hadde egentlig skjedd med deg om du hadde levd på din oldemors tid tror du? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Man har toalett rett utenfor. Det dreier seg for mange om ett til to minutter i stedet for 15 sekunder. Siden kvinner har klart dette helt frem til noen få generasjoner siden, vil dagens kvinner klare det i fem dager. Hva hadde egentlig skjedd med deg om du hadde levd på din oldemors tid tror du? 

Jeg lever ikke på min oldemors tid. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lever ikke på min oldemors tid. 

Så du menet altså at dagens kvinner ikke klarer det tidligere tiders kvinner klarte? At vi har andre standarder i dag er irrelevant. Denne diskusjonen handler om hvorvidt det går greit å klare seg uten vann i fem dager to uker eller fødsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herlighet. Vi renoverer badet selv nå rett før jeg har termin. Det går fint. Får vaske meg med balje om ungen kommer tidlig eller arbeidene blir forsinka. Jeg gidder i hvert fall ikke bruke mange tusen på hotell, men nå har jeg også sett nok av verden til å forstå hvor privilegert jeg er som i det hele tatt får vaska meg i rent vann etter fødsel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Så du menet altså at dagens kvinner ikke klarer det tidligere tiders kvinner klarte? At vi har andre standarder i dag er irrelevant. Denne diskusjonen handler om hvorvidt det går greit å klare seg uten vann i fem dager to uker eller fødsel.

Det handler om at man har mulighet til å velge noe annet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (1 minutt siden):

Herlighet. Vi renoverer badet selv nå rett før jeg har termin. Det går fint. Får vaske meg med balje om ungen kommer tidlig eller arbeidene blir forsinka. Jeg gidder i hvert fall ikke bruke mange tusen på hotell, men nå har jeg også sett nok av verden til å forstå hvor privilegert jeg er som i det hele tatt får vaska meg i rent vann etter fødsel.

Så fint at du ikke synes det er noe problem 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig hadde vi klart det, men jeg utsetter meg ikke for det om jeg ikke må. Jeg slet med å tisse i 8 uker etter fødsel, klarte ikke å holde igjen avføring hver gang, svettet ned hele sengen hver eneste natt og måtte skifte. 2 uker etter fødsel lå jeg med med feber (40C°) og brystbetennelse. Festivaldo og dusjbrakke + ingen vaskemaskin hadde vært helt uaktuelt. 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det handler om at man har mulighet til å velge noe annet. 

Og i dette caset handler det om at man ikke kan det uten at det koster masse penger. Jeg tror veldig mange av dere som sier det ikke hadde vært aktuelt hadde endret mening dersom alternativet medførte en ekstra kostnad på 10-15 000,-. Det dreier seg tross alt ikke om rett etter fødsel. Selv om renselsen tar mange uker, er det i dagene etter fødselen de fleste har mest problemer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Og i dette caset handler det om at man ikke kan det uten at det koster masse penger. Jeg tror veldig mange av dere som sier det ikke hadde vært aktuelt hadde endret mening dersom alternativet medførte en ekstra kostnad på 10-15 000,-. Det dreier seg tross alt ikke om rett etter fødsel. Selv om renselsen tar mange uker, er det i dagene etter fødselen de fleste har mest problemer. 

Har man ikke noe valg så er det ikke noe å diskutere heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har man ikke noe valg så er det ikke noe å diskutere heller. 

Veldig mange her skriver at de ville tatt inn på hotell eller Air bnb. Tror de sier det bare fordi de ikke er i situasjonen. Dersom de hadde vært i TS situasjon, ville svært mange valgt løsningen med å bo hjemme fremfor å svi av masse penger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (17 minutter siden):

Veldig mange her skriver at de ville tatt inn på hotell eller Air bnb. Tror de sier det bare fordi de ikke er i situasjonen. Dersom de hadde vært i TS situasjon, ville svært mange valgt løsningen med å bo hjemme fremfor å svi av masse penger. 

Når ts bor i leid bolig, så har de vel ikke flust av penger å svi av på hotell? Der ligger vel hovedproblemet. 
De skal heller ikke være uten vannrør resten av livet men i fem dager og fire netter! 

Men hvis dette ikke er en trolletråd, så får vi vel en oppdatering på forholdene? Nå er ikke babyen kommet, enda? 

Anonymkode: 36f97...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det de gjør, og det som også ble gjort i Norge i gamle dager, er å sørge for å ha masse varmt vann. Som de uten problemer kan helle ut. 

Min tippoldermor var jordmor i bygdenorge. Det første hun gjorde når hun kom til gårdene var å be dem om å koke opp vann. Fødsel og barsel er en grisete affære.. 

Problemet her er ikke vannmangel, men kloakkmangel. 

Anonymkode: bd7c1...add

Nemlig. Problemet er ikke så mye å ikke ha vann selv om det er ille nok. Men ikke ha kloakk ville vært vanskelig for meg. Trengte hyppige besøk på toalettet og muligheten for å sitte der lenge første ukene etter fødsel. Hadde ikke vært stas på felles festivaltoalett hvor jeg i tillegg hadde kviet meg til å legge baby på gulvet. Å la baby ligge alene i en leilighet er helt uaktuelt for meg. Jeg stakk heller ikke bare på butikken selv om det ikke hadde tatt kortere tid enn toalettbesøk. Faktisk er en porta potty i leiligheten bedre enn den felles festivaldoen nede på gata  

Lekket i tillegg melk i litervis og svettet mye. Hadde funnet meg et Airbnb med vannklosett, dusj og vaskemaskin. Vi vet ingenting om TS’ økonom. Kan hende de fint klarer den utgiften. Vet jeg hadde. 

Anonymkode: cb26e...b17

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marimma said:

Og hvor har du tenkt å gå på do? 

2 hours ago, Brunello said:

Ts kan jo det, hun kan reise bort og bo hos andre. 

Jeg hadde også glatt betalt 15000 for å slippe å tisse meg ut i heisen hver eneste natt, tro meg. 😳😳

De fleste får jo ikke problemer av den typen, så det kan fort gå bra, men det kan fort også bli et helvete. 

Og siden du liker å sammenligne mot kvinner andre steder i verden - for mange av dem er barsel et helvete. Ikke nedgrader deres opplevelser for å bruke et billig poeng i en KG-diskusjon. Tilgang på skikkelig sanitæranlegg er et problem for mange kvinner etter fødsel. Det gjør jo ikke at det derfor er uproblematisk for norske kvinner. 

Anonymkode: 6032a...85a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

5 dager uten vann???? Det er et luksusproblem. Selv om du har født. Jeg vet om folk som har bodd på hytte over år, måneder uten vann. 

Kjøp inn papptallerkner, papirkopper, trebestikk. Tappet vann, eller kjøp billig first price vann som du bruker i campingdusj, som du varmer opp i pinnekjøttkjele. 

Vask klær på vaskeri. Bor du i Oslo er det vaskeri på Løkka og i Odinsgate. Det kan mannen din fikse.

Anonymkode: 8da76...9d2

Campingdusj ute i oktober? I boligfelt. Med en nyfødt på armen. 

Anonymkode: b75d6...3de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hvor har du tenkt å gå på do? 

Ts kan jo det, hun kan reise bort og bo hos andre. 

Jeg hadde også glatt betalt 15000 for å slippe å tisse meg ut i heisen hver eneste natt, tro meg. 😳😳

De fleste får jo ikke problemer av den typen, så det kan fort gå bra, men det kan fort også bli et helvete. 

Og siden du liker å sammenligne mot kvinner andre steder i verden - for mange av dem er barsel et helvete. Ikke nedgrader deres opplevelser for å bruke et billig poeng i en KG-diskusjon. Tilgang på skikkelig sanitæranlegg er et problem for mange kvinner etter fødsel. Det gjør jo ikke at det derfor er uproblematisk for norske kvinner. 

Anonymkode: 6032a...85a

Ts har tilgang til tilfredsstillende sanitæranlegg. Det er fem dager det er snakk om, og de fem dagene er ikke rett etter fødsel.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Campingdusj ute i oktober? I boligfelt. Med en nyfødt på armen. 

Anonymkode: b75d6...3de

Ts må ikke dusje de timene mannen er på jobb. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Ts må ikke dusje de timene mannen er på jobb. 

Siden du er mann så går jeg ut ifra at du ikke aner hvordan det er å føde, å gå gjennom en renselse, brystspreng og i tillegg til all svettingen mange plages med.. Å gå på do i etterkant av en fødsel kan være krevende nok i sitt eget hus.. 

Anonymkode: 5efea...749

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...