Gå til innhold

Stengt vann i 5 dager med nyfødt

Bollemy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, er du sprø. Skal hun bære ned balje med blodig badevann og helle ut i bakgården? Mens babyen er i bæresele kanskje? 

Eller kaste ut vinduet, siden vi nå er løsningsfokuserte. 

Anonymkode: bd7c1...add

Mannen kan vel det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Hoia said:

Mannen kan vel det?

Det er en måte å drepe romantikken på i et forhold. Hei kjære, velkommen hjem. Kan du bære ned den balja med vann og renselse? Pass på at ikke så mange naboer ser deg. Kanskje bak rosebusken? Helst ikke ved sandkassa. 

Mer seriøst, du kan ikke foreslå at de skal helle ut skitten badevann i fellesområder. Det er både uhygienisk og taktløst. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en måte å drepe romantikken på i et forhold. Hei kjære, velkommen hjem. Kan du bære ned den balja med vann og renselse? Pass på at ikke så mange naboer ser deg. Kanskje bak rosebusken? Helst ikke ved sandkassa. 

Mer seriøst, du kan ikke foreslå at de skal helle ut skitten badevann i fellesområder. Det er både uhygienisk og taktløst. 

Da ville jeg flyttet til hotell. Er det ikke babyen som skal vaskes? De som har født skal helst ikke dusje så mye de første dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoia said:

Da ville jeg flyttet til hotell. Er det ikke babyen som skal vaskes? De som har født skal helst ikke dusje så mye de første dagene?

Hvordan fortelle at du ikke har født uten å si det... Les om renselse, så skjønner du at barselkvinner dusjer. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 24.8.2024 den 18.43):

Det går selvsagt helt fint. Det er bare mye mer upraktisk. Husk at barn er født lenge før det ble innlagt vann og avløp.

Og i den tiden barn ble født uten innlagt vann og avløp visste man ikke bedre heller. Nå vet vi bedre og vil absolutt merke at den goden blir tatt bort fra oss. 

dødeligheten var også større i den tiden, både barn og voksne, så tenker at «barn er født lenge før det ble innlagt vann og avløp» er litt i tynneste laget 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millelina skrev (13 minutter siden):

Og i den tiden barn ble født uten innlagt vann og avløp visste man ikke bedre heller. Nå vet vi bedre og vil absolutt merke at den goden blir tatt bort fra oss. 

dødeligheten var også større i den tiden, både barn og voksne, så tenker at «barn er født lenge før det ble innlagt vann og avløp» er litt i tynneste laget 

Dette var et svar på at det er mulig å klare seg uten innlagt vann noen få dager, ikke en påstand om at det ikke ville blitt mer ubehagelig og upraktisk. Det er alle enige om at det ville blitt.

Man har for øvrig også visst bedre. Det var ikke slik at hele verden fikk innlagt vann over natta. Det tok flere tiår å legge inn vann til alle bare i Norge. Faktisk er det slik at ganske mange bygårder i Oslo har hatt utedo til langt inn i åttitallet. I 1980 hadde 14% av befolkningen i Oslo utedo. Og går vi utenfor landets grenser, er det rundt 50% av verdens befolkning som ikke har vannklosett.

Og det tulleargumentet om at dødeligheten var høyere må dere bare slutte med. Selvsagt var dødeligheten høyere, men det skyltes ikke at mor og barn bodde uten innlagt vann. Det skyltes dårligere medisinsk kunnskap, mangel på rent vann, og generelt at man levde helt annerledes.

Endret av Brunello
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 25.8.2024 den 12.13):

Det er toalett utenfor.

Du skjønner at det ofte er vanskelig å ha kontroll over musklene i underlivet etter fødsel? Hadde toalettet stått utenfor, hadde jeg garantert tisset på meg minst en gang i døgnet. 

Anonymkode: 0afda...d30

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skjønner at det ofte er vanskelig å ha kontroll over musklene i underlivet etter fødsel? Hadde toalettet stått utenfor, hadde jeg garantert tisset på meg minst en gang i døgnet. 

Anonymkode: 0afda...d30

Ja, jeg skjønner det. Du får spørre de to milliardene kvinner som lever uten vannklosett hva de gjør. Sikkert noen gode tips.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (27 minutter siden):

Babyen trenger ikke å bades de første dagene 

selvfølgelig skal kvinne dusje. god hygiene er uhyrlig viktig når man er åpen opp i livmor med et sår på størrelse med en tallerken. Hvor har du fått for deg at en kvinne i barsel ikke skal dusje så mye? 

Anonymkode: 7065f...412

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Babyen trenger ikke å bades de første dagene 

selvfølgelig skal kvinne dusje. god hygiene er uhyrlig viktig når man er åpen opp i livmor med et sår på størrelse med en tallerken. Hvor har du fått for deg at en kvinne i barsel ikke skal dusje så mye? 

Det står over der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (5 minutter siden):

Det står over der.

At før i tiden hadde man ikke vann? Det gir ikke noe svar på hvorfor du tror at en kvinne i barsel ikke skal dusje. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Dette var et svar på at det er mulig å klare seg uten innlagt vann noen få dager, ikke en påstand om at det ikke ville blitt mer ubehagelig og upraktisk. Det er alle enige om at det ville blitt.

Man har for øvrig også visst bedre. Det var ikke slik at hele verden fikk innlagt vann over natta. Det tok flere tiår å legge inn vann til alle bare i Norge. Faktisk er det slik at ganske mange bygårder i Oslo har hatt utedo til langt inn i åttitallet. I 1980 hadde 14% av befolkningen i Oslo utedo. Og går vi utenfor landets grenser, er det rundt 50% av verdens befolkning som ikke har vannklosett.

Og det tulleargumentet om at dødeligheten var høyere må dere bare slutte med. Selvsagt var dødeligheten høyere, men det skyltes ikke at mor og barn bodde uten innlagt vann. Det skyltes dårligere medisinsk kunnskap, mangel på rent vann, og generelt at man levde helt annerledes.

Vel… dødelighet pga infeksjoner. Infeksjoner pga dårligere hygiene. 

man kan absolutt klare seg uten vann. Men er det en tid der jeg absolutt ikke hadde vært uten vann er det rett etter fødsel.  

tanken på å måtte sitte med gulp, blod, bæsj, hva som helst, uten mulighet for å rengjøre noen før dusjene ute blir ledig… nei takk. 

takk for historietimen, men den forandrer ikke min mening. At nabobygda fikk innlagt vann hadde ikke hjulpet meg noe med «goder». Jeg kunne da ikke visst hvor fantastisk det ville blitt før jeg hadde fått det selv

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Brunello said:

Ja, jeg skjønner det. Du får spørre de to milliardene kvinner som lever uten vannklosett hva de gjør. Sikkert noen gode tips.

Det de gjør, og det som også ble gjort i Norge i gamle dager, er å sørge for å ha masse varmt vann. Som de uten problemer kan helle ut. 

Min tippoldermor var jordmor i bygdenorge. Det første hun gjorde når hun kom til gårdene var å be dem om å koke opp vann. Fødsel og barsel er en grisete affære.. 

Problemet her er ikke vannmangel, men kloakkmangel. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millelina skrev (1 minutt siden):

Vel… dødelighet pga infeksjoner. Infeksjoner pga dårligere hygiene. 

man kan absolutt klare seg uten vann. Men er det en tid der jeg absolutt ikke hadde vært uten vann er det rett etter fødsel.  

tanken på å måtte sitte med gulp, blod, bæsj, hva som helst, uten mulighet for å rengjøre noen før dusjene ute blir ledig… nei takk. 

takk for historietimen, men den forandrer ikke min mening. At nabobygda fikk innlagt vann hadde ikke hjulpet meg noe med «goder». Jeg kunne da ikke visst hvor fantastisk det ville blitt før jeg hadde fått det selv

Det er akkurat dette det handler om. Man hadde klart det, og man hadde klart det fint.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det de gjør, og det som også ble gjort i Norge i gamle dager, er å sørge for å ha masse varmt vann. Som de uten problemer kan helle ut. 

Min tippoldermor var jordmor i bygdenorge. Det første hun gjorde når hun kom til gårdene var å be dem om å koke opp vann. Fødsel og barsel er en grisete affære.. 

Problemet her er ikke vannmangel, men kloakkmangel. 

Det du snakker om nå er fødselen. Situasjonen vi diskuterer gjelder mer enn 14 dager etter fødsel. Tror ikke alle kvinner uten vannklosett da har masse varmt vann i nærheten. Uansett er ikke dette et problem her. Ts har massevis av innlagt vann og kloakk rett i nærheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det nå jeg skal hive inn at jeg slett med å holde avføring i starten? Og bæsjet på meg bare fra stuen til badet som er 10 meter? Den er morsom med dusjelister, festivaldoer og eventuelt møte på naboer. Jeg hadde nektet og dratt bort.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerhai skrev (50 minutter siden):

Er det nå jeg skal hive inn at jeg slett med å holde avføring i starten? Og bæsjet på meg bare fra stuen til badet som er 10 meter? Den er morsom med dusjelister, festivaldoer og eventuelt møte på naboer. Jeg hadde nektet og dratt bort.

Også om de fem dagene borte hadde kostet dere 15 000,-? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At før i tiden hadde man ikke vann? Det gir ikke noe svar på hvorfor du tror at en kvinne i barsel ikke skal dusje. 

Det står at en skal tørke, vaske seg, men ikke dusje. Men hvorfor fokuserer du ikke på å finne en løsning på det istedet for å henge på svar som ikke treffer for dere? Det virker litt fjernt.

Be om å få bytte leilighet med noen venner da? For meg virker det som det mest logiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv. 

Anonymkode: 0a16d...357

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...