Brunello Skrevet 24. august #121 Del Skrevet 24. august issoras skrev (15 minutter siden): Nei alle barn gjør faktisk ikke det... 😂😂😂 Du tar jo null hensyn til at en kvinne er i barsel, full av hormoner og barseltårer og at plenty av babyer blir helt krakilske i vogn. De fleste nybakte mødre vil ikke være komfortable med å forlate en baby alene i boligen. Det hadde jeg ALDRI gjort, ikke en gang når jeg ser tilbake uten å ha kroppen full av hormoner. Jeg skriver at det er mulig å leve fem dager uten vann i umiddelbar nærhet. Og de fleste her inne vet at norske barn sover ute i vognen sin fra de er svært små. I tillegg er det mange barn som sover andre stede enn i mors umiddelbare nærhet når hun er på do, dusjer eller gjør andre ting. Alle synes ts situasjon er problematisk, men det er altså ikke verdens undergang. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #122 Del Skrevet 24. august Er det ingen dere kan bo hos? Anonymkode: 39548...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bollemy Skrevet 24. august Forfatter #123 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det ingen dere kan bo hos? Anonymkode: 39548...fd6 Nærmeste familie er 3 timer unna, og venner har ikke nok rom til å ta oss inn. Men vi må enten bare dra til familien, og samboer får ta seg ulønnet fri ellno hvis det kommer til det punktet. har ingen planer om å bo hjemme uten vann såpass lenge.. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #124 Del Skrevet 24. august Bollemy skrev (6 timer siden): Hei, har termin på mandag med vår førstefødte. Men enn så lenge null tegn på fødsel. Vi leier bolig i et boligselskap, og fikk melding igår om at de stenger vannet i 5 dager for å fikse avløpet. Full forståelse for at avløp må fikses/vedlikholdes. Så ikke noe problem der. men, vi ikke lov å helle noe vann i avløpene de 5 dagene. Under noen omstendigheter, igjen. Full forståelse. de skal sette opp dusjbrakker utenfor. Men jeg kjenner veldig på at jeg har en nyfødt baby den uken. Jeg kjenner ikke naboene mine så godt, og tanken på å dele dusjbrakker som 8/9 boliger skal dele frister fint lite. Hver bolig har minst 3 medlemmer, så blir en del som skal dele de. Babyen er maks 3 uker gammel den uken når vannet skal stenges, jeg vil ikke ta med en baby uten imunnforsvar i en felles dusjbrakke. Hvis ungen kommer sånn at den uken havner i pappas permisjon så reiser vi bort til familiene våres. Men hvis ikke så blir vi værende sånn at pappa ikke mister 1 uke med ungen sin. er det noen som vet om vi som leietakere har rett på redusert leie eller hotell av noe slag? Får vi redusert leie blir det lettere å ta seg råd til hotell. Men uten blir det dyrt. Vil presisere at jeg har full forståelse for vedlikehold, og glad for at rørene fikses. Men 5 dager uten noe vann og null anlededning til å sterilisere smokker, flasker, matlaging frister fint lite når jeg har en unge på maks 3 uker Baby trenger ikke bade på 5 dager. Anonymkode: 4116e...b31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 24. august #125 Del Skrevet 24. august (endret) Brunello skrev (57 minutter siden): Gulping tørkes med klut og våtservietter. Og mor skal ikke bære vann. Det gjør far før og etter jobb. Det må gå an å tenke praktiske løsninger og ikke krisemaksimere. Våtservietter er fulle av kjemikalier. Min eldste reagerer fortsatt på dem ved å få utslett. I tillegg anbefales de ikke til ansikt pga huden er ekstra sensitiv der, og skal ikke brukes på hendene pga kjemikaliene dette står til og med på pakka). Hva med klær, gulpekluter osv? Må også vaskes. Kanskje sengetøy også. Jeg måtte ta ca 3-6 vasker med klær med liten baby per uke. Overfylte bæsjebleier skjer ikke akkurat sjeldent de første ukene. Har måttet dusje flere ganger fordi jeg våknet opp i bæsj, selv med min 3 baby. Jeg krisemaksimeter ikke - sitter hjemme med baby nå. Er ikke så vanskelig å huske tilbake til hva jeg trengte vann til, og det er liksom ikke bare "drikke litt i løpet av dagen og gå do" som det virker som personen jeg svarte mener. Endret 24. august av katties 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. august #126 Del Skrevet 24. august katties skrev (3 minutter siden): Våtservietter er fulle av kjemikalier. Min eldste reagerer fortsatt på dem ved å få utslett. I tillegg anbefales de ikke til ansikt pga huden er ekstra sensitiv der, og skal ikke brukes på hendene pga kjemikaliene dette står til og med på pakka). Hva med klær, gulpekluter osv? Må også vaskes. Kanskje sengetøy også. Jeg måtte ta ca 3-6 vasker med klær med liten baby per uke. Overfylte bæsjebleier skjer ikke akkurat sjeldent de første ukene. Har måttet dusje flere ganger fordi jeg våknet opp i bæsj, selv med min 3 baby. Jeg krisemaksimeter ikke - sitter hjemme med baby nå. Er ikke så vanskelig å huske tilbake til hva jeg trengte vann til, og det er liksom ikke bare "drikke litt i løpet av dagen og gå do" som det virker som personen jeg svarte mener. Det kan godt være, men de fleste bruker de. Men det er heller ikke verre enn at man tar en vanlig klut og fukter i vann mannen har hentet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 24. august #127 Del Skrevet 24. august Brunello skrev (Akkurat nå): Det kan godt være, men de fleste bruker de. Men det er heller ikke verre enn at man tar en vanlig klut og fukter i vann mannen har hentet. Vaske av bæsj fra seg selv med klut, ja. Og så bare la sengetøy ligge og størknet til mannen kommer tilbake? Nei, det er faktisk ikke OK. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. august #128 Del Skrevet 24. august (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Baby trenger ikke bade på 5 dager. Anonymkode: 4116e...b31 Baby er null problem. Det eneste som er litt problematisk er «høna til mor». Det er selvsagt kjipt for mor dersom det er noen komplikasjoner. Men det er ikke uløselig. Endret 24. august av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. august #129 Del Skrevet 24. august katties skrev (2 minutter siden): Vaske av bæsj fra seg selv med klut, ja. Og så bare la sengetøy ligge og størknet til mannen kommer tilbake? Nei, det er faktisk ikke OK. Hvor stor sjanse er det for at det skjer? Vi har tre barn, og det har ikke skjedd en eneste gang. Og de første ukene er det ikke akkurat veldig mye bæsj. Skule uhellet være ute, er det null problem å legge sengetøyet ligge i en pose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 24. august #130 Del Skrevet 24. august Brunello skrev (Akkurat nå): Hvor stor sjanse er det for at det skjer? Vi har tre barn, og det har ikke skjedd en eneste gang. Og de første ukene er det ikke akkurat veldig mye bæsj. Skule uhellet være ute, er det null problem å legge sengetøyet ligge i en pose. Her borte, ikke et problem når det først var bek. Deretter kanskje 5-6 ganger i løpet av de neste 2 ukene...! Babyen tissa masse, så bæsja den, og da var det plutselig ikke plass i bleie. Jeg prøvde å gå opp i størrelse, bytte bleier ofte, ha bukse på, og likevel var det så store eksplosjoner at det gikk gjennom. Som sagt er det mye andre greier man også trenger vann til. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #131 Del Skrevet 24. august Hadde 100% tatt en airbnb eller hotell de 5 dagene. Med eller uten far. Anonymkode: d822c...64b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 24. august #132 Del Skrevet 24. august katties skrev (Akkurat nå): Her borte, ikke et problem når det først var bek. Deretter kanskje 5-6 ganger i løpet av de neste 2 ukene...! Babyen tissa masse, så bæsja den, og da var det plutselig ikke plass i bleie. Jeg prøvde å gå opp i størrelse, bytte bleier ofte, ha bukse på, og likevel var det så store eksplosjoner at det gikk gjennom. Som sagt er det mye andre greier man også trenger vann til. Og man har vann. Masse vann om man ønsker. Det går fint å ha et par-tre vanntanker i leiligheten. Du skriver som om man skulle vært låst inn i et rom uten vann eller andre hjelpemidler. Det du hevder at er umulig, er antakelig mye enklere enn slik bestemoren din hadde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #133 Del Skrevet 25. august Brunello skrev (7 timer siden): Og man har vann. Masse vann om man ønsker. Det går fint å ha et par-tre vanntanker i leiligheten. Du skriver som om man skulle vært låst inn i et rom uten vann eller andre hjelpemidler. Det du hevder at er umulig, er antakelig mye enklere enn slik bestemoren din hadde det. Tror jeg skjønner nå at du er mann, lurte på hvorfor du bare ikke ville skjønne ting og står på ditt. Glad ts ikke hører på deg og "det overlever jo barn i katastrofeområder" logikken din. Anonymkode: 25169...d52 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 25. august #134 Del Skrevet 25. august 8 hours ago, Brunello said: Jeg har sagt at det ikke er ideelle. Men ja, det er uproblematisk i det store bildet. Alt du skriver er nesten like problematisk om man har vann i leiligheten. Det dreier seg om fem dager. Og mitt poeng er altså ikke at det er ideelt. Jeg har svart at det ikke er umulig. Det er selvfølgelig mindre problematisk å sitte på dass i egen leilighet når blodet renner, rumpa gjør vondt og babyen griner og du kan ha den i vippestol, enn på en skitten brakkedo der du først må kle på babyen for å ta den med deg ut. Altså unnskyld meg men her har du jo ingen bakkekontakt med hvordan det er å være kvinne i barsel! Og ja, kvinner verden rundt går rundt dette hver dag. Og jeg har enorm medfølelse for kvinner som må føde og være i barsel i flyktningleirer og i områder hvor det er vanskelig å få tak i vann. Sammenlignet mot det er 5 dager uten vann i en leilighet piece of cake. Men selvfølgelig kan det være problematisk for den som må stå i det! 2 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 25. august #135 Del Skrevet 25. august 8 hours ago, Brunello said: Jeg skriver at det er mulig å leve fem dager uten vann i umiddelbar nærhet. Og de fleste her inne vet at norske barn sover ute i vognen sin fra de er svært små. I tillegg er det mange barn som sover andre stede enn i mors umiddelbare nærhet når hun er på do, dusjer eller gjør andre ting. Alle synes ts situasjon er problematisk, men det er altså ikke verdens undergang. Nei, de fleste pleier ikke la sin nyfødte baby sove ute i vogna fra de er nyfødte. De første ukene er det vanlige at babyen sover på mor etter amming, kanskje i senga med mor. De fleste babyer og mødre har ikke fått rutiner etter 2 uker i den grad at man kan legge babyen i en vogn utendørs og så bare chille og ta livet med ro inne. De fleste nybakte familier har det litt kaotisk de første ukene, der babyen sover litt tilfeldig her og der, mor er full av hormoner og sterke følelser. Min første sov ikke i vogn før han var 6 måneder. Han var en helt normal unge. Nestemann var 3 måneder når soving ute i vogn var ok. Hun var også en normal unge, men med bedre sovehjerte enn førstemann. Jeg mistenker at du enten har glemt ekstremt mange detaljer fra babyens første uker, eller så har du vært ganske frakobla hvordan kona di faktisk har hatt det. Eller en av ekstremt få som har funnet det helt enkelt og uproblematisk å legge en nyfødt baby ute for å sove uten å kjenne på indre uro. Det er helt greit det, men DE FLESTE har det ikke sånn. 8 hours ago, Brunello said: Det kan godt være, men de fleste bruker de. Men det er heller ikke verre enn at man tar en vanlig klut og fukter i vann mannen har hentet. Nei, det var den bakkekontakten da. De fleste bruker ikke våtservietter hjemme. Det er tørrservietter som er vanlig, de fleste i dag er veldig obs på at våtservietter er uheldig. 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #136 Del Skrevet 25. august Hadde aldri akseptert å være uten vann/avløp i 5 dager, baby eller ikke... Det har vært gravd opp her tre ganger siden vi flyttet hit og de har alltid klart å fikse det slik at vi får tilbake vann/avløp samme dag ved at de kun graver litt av gangen og kobler på det som ser ut som midlertidige rør/skjøter mellom gamle og nye rør Anonymkode: d7d9e...e55 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 25. august #137 Del Skrevet 25. august issoras skrev (7 minutter siden): Nei, de fleste pleier ikke la sin nyfødte baby sove ute i vogna fra de er nyfødte. De første ukene er det vanlige at babyen sover på mor etter amming, kanskje i senga med mor. De fleste babyer og mødre har ikke fått rutiner etter 2 uker i den grad at man kan legge babyen i en vogn utendørs og så bare chille og ta livet med ro inne. De fleste nybakte familier har det litt kaotisk de første ukene, der babyen sover litt tilfeldig her og der, mor er full av hormoner og sterke følelser. Min første sov ikke i vogn før han var 6 måneder. Han var en helt normal unge. Nestemann var 3 måneder når soving ute i vogn var ok. Hun var også en normal unge, men med bedre sovehjerte enn førstemann. Jeg mistenker at du enten har glemt ekstremt mange detaljer fra babyens første uker, eller så har du vært ganske frakobla hvordan kona di faktisk har hatt det. Eller en av ekstremt få som har funnet det helt enkelt og uproblematisk å legge en nyfødt baby ute for å sove uten å kjenne på indre uro. Det er helt greit det, men DE FLESTE har det ikke sånn. Nei, det var den bakkekontakten da. De fleste bruker ikke våtservietter hjemme. Det er tørrservietter som er vanlig, de fleste i dag er veldig obs på at våtservietter er uheldig. Det med våtservietter hjemme er jeg enig i. De brukes når man er ute på tur. Mengde fleste bruker det. Jeg må gjenta meg selv. Jeg er helt enig i at det ikke er en ideell situasjon, og jeg ville selv ha prøvd å finne en annen løsning. Men det er ikke umulig. Jeg tror mange ville ha angret om de svei av 15000,- på et trangt hotellrom. Fordelen med innlagt vann og toalett ville druknet i ulempen av å ikke ha alt annet man har i eget hjem. Den eneste gode alternative løsningen er å flytte inn i et annet hjem der en har alt man trenger til babyen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #138 Del Skrevet 25. august issoras skrev (24 minutter siden): Det er selvfølgelig mindre problematisk å sitte på dass i egen leilighet når blodet renner, rumpa gjør vondt og babyen griner og du kan ha den i vippestol, enn på en skitten brakkedo der du først må kle på babyen for å ta den med deg ut. Altså unnskyld meg men her har du jo ingen bakkekontakt med hvordan det er å være kvinne i barsel! Og ja, kvinner verden rundt går rundt dette hver dag. Og jeg har enorm medfølelse for kvinner som må føde og være i barsel i flyktningleirer og i områder hvor det er vanskelig å få tak i vann. Sammenlignet mot det er 5 dager uten vann i en leilighet piece of cake. Men selvfølgelig kan det være problematisk for den som må stå i det! issoras skrev (14 minutter siden): Nei, de fleste pleier ikke la sin nyfødte baby sove ute i vogna fra de er nyfødte. De første ukene er det vanlige at babyen sover på mor etter amming, kanskje i senga med mor. De fleste babyer og mødre har ikke fått rutiner etter 2 uker i den grad at man kan legge babyen i en vogn utendørs og så bare chille og ta livet med ro inne. De fleste nybakte familier har det litt kaotisk de første ukene, der babyen sover litt tilfeldig her og der, mor er full av hormoner og sterke følelser. Min første sov ikke i vogn før han var 6 måneder. Han var en helt normal unge. Nestemann var 3 måneder når soving ute i vogn var ok. Hun var også en normal unge, men med bedre sovehjerte enn førstemann. Jeg mistenker at du enten har glemt ekstremt mange detaljer fra babyens første uker, eller så har du vært ganske frakobla hvordan kona di faktisk har hatt det. Eller en av ekstremt få som har funnet det helt enkelt og uproblematisk å legge en nyfødt baby ute for å sove uten å kjenne på indre uro. Det er helt greit det, men DE FLESTE har det ikke sånn. Nei, det var den bakkekontakten da. De fleste bruker ikke våtservietter hjemme. Det er tørrservietter som er vanlig, de fleste i dag er veldig obs på at våtservietter er uheldig. Vedkommende er helt uten bakkekontakt og frakoblet realiteten når det gjelder dette tema, det er helt klart. Anonymkode: 25169...d52 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 25. august #139 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hadde aldri akseptert å være uten vann/avløp i 5 dager, baby eller ikke... Det har vært gravd opp her tre ganger siden vi flyttet hit og de har alltid klart å fikse det slik at vi får tilbake vann/avløp samme dag ved at de kun graver litt av gangen og kobler på det som ser ut som midlertidige rør/skjøter mellom gamle og nye rør Anonymkode: d7d9e...e55 Det går ikke alltid. Høres ut som det er foretatt mindre reparasjoner hos dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margit777 Skrevet 25. august #140 Del Skrevet 25. august (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hehe ja la oss sende ta og hennes nyfødte inn i dette med trykk på ting som, det går sikkert bra, kvinner klarte seg jo for 100 år siden og i katastrofeområder i dag, og det går sikkert greit å stå i kø fordi alle naboer stikker av så det blir god tilgang til do og dusjen 😃 Anonymkode: 25169...d52 Ja, kjempehyggelig og stå med blod rennende ned beina og sure melkeklær i dusjkø. Blopp. Airbnb. Endret 25. august av Margit777 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå