Gå til innhold

Respektløs og utakknemlig oppførsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en sofa til 10 000, som etter 3 år med veldig pen bruk selges til min ekssamboer til en veldig lav pris, 4000 kr. Fire år etter der igjen, når han attpåtil har påført den godt med slitasje og uhumskheter, selger han den videre for 4500 kr!!

Er ikke dette veldig frekt, uforskammet og utakknemlig mot meg? Der har han altså i praksis hatt gratis sofa i 4 år, mens den har blitt stadig mer slitt og utbrukt, og tjener attpåtil penger på salget. Uten å ofre meg en tanke (eller en krone), som allerede fra før tok på meg et økonomisk tap på den for å være snill med han.

Anonymkode: 2eb39...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har solgt eller gitt bort noe, er det mottakers eiendom til å gjøre med som han vil. Dette er ikke noe å bruke energi på å tenke på. 

Anonymkode: b431c...1d6

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjøpte en sofa til 10 000, som etter 3 år med veldig pen bruk selges til min ekssamboer til en veldig lav pris, 4000 kr. Fire år etter der igjen, når han attpåtil har påført den godt med slitasje og uhumskheter, selger han den videre for 4500 kr!!

Er ikke dette veldig frekt, uforskammet og utakknemlig mot meg? Der har han altså i praksis hatt gratis sofa i 4 år, mens den har blitt stadig mer slitt og utbrukt, og tjener attpåtil penger på salget. Uten å ofre meg en tanke (eller en krone), som allerede fra før tok på meg et økonomisk tap på den for å være snill med han.

I alle dager? 

Solgt er solgt. 

Anonymkode: 0629f...d94

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du har solgt eller gitt bort noe, er det mottakers eiendom til å gjøre med som han vil. Dette er ikke noe å bruke energi på å tenke på. 

Det handler ikke om det - det handler om etikken i det, hva synes du om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken etikk? Mener du det gjelder alle andre som kjøper ting av deg og? Gjelder det samme for butikkene som selger oss varer?

Anonymkode: dc5b8...de5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du han skulle gjort? Solgt den tilbake til deg? 

Jeg ser ikke noe problem med at han selger sofaen til den prisen kjøper er villig til å betale.

Anonymkode: 3b711...10c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at du egentlig er sint fordi du var dumsnill den gangen. Altså sint på deg selv. Og det er veldig forståelig, jeg har vært der selv og blitt veldig forbanna. Men det eneste du kan gjøre er å lære av det. Det nytter ikke å være sint på han.

Anonymkode: 57bf7...c6d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er og har vært hans eiendel over tid. Nå trenger eller vil han ikke lenger ha den og ønsker å kvitte seg med den, salg med den prislappen blir valgt og en eventuell kjøper får vurdere om prisen er verdt det eller ei. 

Noen ting kan øke i pris over tid, man skylder ikke forrige eier mellomlegget uansett. Feks har jeg solgt bøker og slikt til mennesker som har solgt det videre med fortjeneste, da er det mitt problem at jeg ikke satte prisen høyere og tok salgsjobben selv.

Anonymkode: 9df7f...f03

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så?  Hans valg det. Du har jo solgt han sofaen og da var den ikke din lenger men hans.

Jeg fikk en sofa gratis på Finn en gang som jeg senere solgte. Har ikke dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: c7540...773

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han umiddelbart etter dere flyttet fra hverandre fikk kjøpe sofaen billig fordi du av en eller annen grunn syntes han trengte det, og han samme uken hadde solgt sofaen videre, DA kunne du følt deg snurt. Siden tjenesten ikke ble en tjeneste som tenkt.

Nå har han hatt sofaen lenge og tydeligvis hatt bruk for den. At han klarer å selge den videre for en såpass høy sum så lenge etterpå er vel strengt tatt bare imponerende. 

At du har vært grei og solgt den billig betyr vel ikke at han ikke har lov til å forsøke å få mest mulig for den. Burde han liksom vippse deg overskuddet tenker du? 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Etter fire år er etikken borte. 

Uka etter, ja, da kunne jeg vært tilbøyelig til å være enig med deg. Men ikke fire år senere. Hvordan vet du forresten at den er solgt for 4500 kr? 

Anonymkode: 0629f...d94

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At han har gjort en god deal. Essensen i dette er at han har solgt noe han eier, for mindre enn det hsn gav for det. Det er grunnlaget for hele markedsøkonomien vår 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor solgte du den til ham for en så lav pris? Sånn egentlig er det jo smart av ham, han tjente jo penger på det😅 Markedet som bestemmer vettu. Han bryr seg nok nada om hva du føler om saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Her er det du som har vært for «snill», og han har egentlig bare vært smart. Det er ikke en angrep på deg, det er et økonomisk taktisk og intelligent valg fra hans side så forsøk å se på det akkurat slik det er: det handler km økonomi, det handler ikke om deg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Å herregud så mye rart man skal lese!

Dette er verken respektløst, utakknemlig, uetisk eller noe som helst annet negativt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...