Gå til innhold

Orker ikke samboeren til søsteren min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så vanskelig med søsters samboer, de har vært sammen i to, tre år nå. 

Vi flyttet litt nærmere for en stund siden og jeg merker nå hvor spesiell han er. Hovedsakelig passer ting aldri når han er hjemme. 

Søstera mi har måttet avlyse besøk av barna eller barnevakt om han kommer hjem fra jobb og er sliten. Han er sur og negativ mot barna hvis de ikke tar spøkene hans, og forventer alt for mye av dem. Typ at de må svare på en viss måte eller være på en viss måte fordi han blir såra. Datteren min fikk ikke lov å høre på musikk på telefonen fordi han ikke likte musikken (det var lavt ). 

Han ble sur på meg fordi han ikke skjønte hvorfor yngste barnet mitt trengte noe sikkerhetsutstyr fordi det tok for mye plass mente han (det gjorde ikke det). Han gadd ikke ta med noe som var deres fra bilen min fordi det lå en sekk over det. Da jeg sa at jeg kunne hjelpe han, ble han sur. 

Han er veldig sår, og blir sur for at barna mine ikke liker å bli herjet med fordi han er hardhendt, sier hun. Da sønnen min var to, lekesloss de, og da sønnen min slo, ble han snakket så hardt til at han begynte å gråte. 

Eldste har begynt å si at hun ikke vil dra dit om han er der fordi han er så sur. 

Søsteren min kan verken snakke i telefonen eller finne på noe med oss når han er der, og snakker hun, er det gjerne på hans måte som er litt nedlatende og hånlig.. 

Barna mine liker å leke og eldste vil gjerne ha ekstra oppmerksomhet, det er noe vi trener på at hun må tåle og ikke være i sentrum hele tiden, men han begynner alltid å snakke hardt til henne. Det er ikke nødvendig fordi hun tar beskjed. 

Pga han så orker vi ikke familiesammenkomster lenger, men vi møtes gjerne om jeg og søsteren min har fri på dagtid og han er på jobb... 

Hun sier hun føler hun står i midten fordi hun ser greia, men nå har det liksom blitt en greie at vi aldri møtes når han er der lenger.. 

Jeg er ganske konfliktsky, hvordan kan jeg si ifra til han uten at det blir ubehagelig?  

Anonymkode: e1fca...df0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er så vanskelig med søsters samboer, de har vært sammen i to, tre år nå. 

Vi flyttet litt nærmere for en stund siden og jeg merker nå hvor spesiell han er. Hovedsakelig passer ting aldri når han er hjemme. 

Søstera mi har måttet avlyse besøk av barna eller barnevakt om han kommer hjem fra jobb og er sliten. Han er sur og negativ mot barna hvis de ikke tar spøkene hans, og forventer alt for mye av dem. Typ at de må svare på en viss måte eller være på en viss måte fordi han blir såra. Datteren min fikk ikke lov å høre på musikk på telefonen fordi han ikke likte musikken (det var lavt ). 

Han ble sur på meg fordi han ikke skjønte hvorfor yngste barnet mitt trengte noe sikkerhetsutstyr fordi det tok for mye plass mente han (det gjorde ikke det). Han gadd ikke ta med noe som var deres fra bilen min fordi det lå en sekk over det. Da jeg sa at jeg kunne hjelpe han, ble han sur. 

Han er veldig sår, og blir sur for at barna mine ikke liker å bli herjet med fordi han er hardhendt, sier hun. Da sønnen min var to, lekesloss de, og da sønnen min slo, ble han snakket så hardt til at han begynte å gråte. 

Eldste har begynt å si at hun ikke vil dra dit om han er der fordi han er så sur. 

Søsteren min kan verken snakke i telefonen eller finne på noe med oss når han er der, og snakker hun, er det gjerne på hans måte som er litt nedlatende og hånlig.. 

Barna mine liker å leke og eldste vil gjerne ha ekstra oppmerksomhet, det er noe vi trener på at hun må tåle og ikke være i sentrum hele tiden, men han begynner alltid å snakke hardt til henne. Det er ikke nødvendig fordi hun tar beskjed. 

Pga han så orker vi ikke familiesammenkomster lenger, men vi møtes gjerne om jeg og søsteren min har fri på dagtid og han er på jobb... 

Hun sier hun føler hun står i midten fordi hun ser greia, men nå har det liksom blitt en greie at vi aldri møtes når han er der lenger.. 

Jeg er ganske konfliktsky, hvordan kan jeg si ifra til han uten at det blir ubehagelig?  

Hvorfor er hun sammen med en sånn mann?! 😐

Anonymkode: 1ce5d...c62

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare ta han for deg og sette ned foten. Han kan ikke herje med folk rundt seg på denne måten. Du kan jo kanskje få med deg en venninne eller venn som kan bakke deg litt opp?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er hun sammen med en sånn mann?! 😐

Anonymkode: 1ce5d...c62

Jeg vet ikke. Kjærlighet gjør blind. 

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Du må bare ta han for deg og sette ned foten. Han kan ikke herje med folk rundt seg på denne måten. Du kan jo kanskje få med deg en venninne eller venn som kan bakke deg litt opp?

Ja som sagt så er jeg ganske konfliktsky og særlig mot menn. Jeg er eldre enn han, men likevel, han er dobbelt så svær. Jeg er redd jeg mister kontakt med søsteren min også fordi hun virket helt hjernevasket. Skjønner at hun synes det er vanskelig.. kunne evt tatt med barnas far så kan han ta det opp.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er jo noe din søster må ta opp med ham. Enten skjerper han seg, eller så må hun skille ham fra sin familie..

Hun valgte jo denne fyren. Enten har hun oversett eller ikke sett de sidene før nå, eller så er det bare enda større grunn til å ta det opp..

Anonymkode: bd28c...357

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er jo noe din søster må ta opp med ham. Enten skjerper han seg, eller så må hun skille ham fra sin familie..

Hun valgte jo denne fyren. Enten har hun oversett eller ikke sett de sidene før nå, eller så er det bare enda større grunn til å ta det opp..

Anonymkode: bd28c...357

Takk for rådet, får heller ta det opp med henne neste gang det blir aktuelt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risikoen ved å slå ned på oppførselen hans er jo at du mister kontakt med henne. Han høres ikke ut som en fyr som kommer til å godta kontakt med noen som prøver å bry seg med hvordan han er. Beste er å snakke med søsteren din, håper hun slår opp med han til slutt 

Anonymkode: f5200...3a8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg vet ikke. Kjærlighet gjør blind. 

Ja som sagt så er jeg ganske konfliktsky og særlig mot menn. Jeg er eldre enn han, men likevel, han er dobbelt så svær. Jeg er redd jeg mister kontakt med søsteren min også fordi hun virket helt hjernevasket. Skjønner at hun synes det er vanskelig.. kunne evt tatt med barnas far så kan han ta det opp.

Det må jo søsteren din vurdere. Hva er viktigst for henne? Et godt forhold til sin familie eller et dårlig forhold sammen med den fyren. Du bare må kvinne deg opp og si i fra. Snakk med søsteren din også og vær ærlig på hvor vondt det gjør for deg å se henne i det forholdet. Både hun og ungene blir ødelagte.

Han gjør deg ingenting. At han blir rasende er ikke farlig. Du skal holde skansen. Trøst deg med at styrken han har i musklene, har han ikke i hodet. Han er feig og bortskjemt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men får en følelse av at han er den normale her... 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (22 minutter siden):

Det må jo søsteren din vurdere. Hva er viktigst for henne? Et godt forhold til sin familie eller et dårlig forhold sammen med den fyren. Du bare må kvinne deg opp og si i fra. Snakk med søsteren din også og vær ærlig på hvor vondt det gjør for deg å se henne i det forholdet. Både hun og ungene blir ødelagte.

Han gjør deg ingenting. At han blir rasende er ikke farlig. Du skal holde skansen. Trøst deg med at styrken han har i musklene, har han ikke i hodet. Han er feig og bortskjemt.

Det er vanskelig for de fikk barn for et år sida så nå er det enda vanskeligere for henne å gå. Kanskje jeg rett og slett skal kvinne meg opp hver gang han er unødvendig ugrei at jeg sier han må roe ned litt. 

Perle skrev (3 minutter siden):

Beklager, men får en følelse av at han er den normale her... 

Selvsagt gjør du det 🙄 mødre skal jo la alt og alle behandle både barn og seg selv dårlig. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt gjør du det 🙄 mødre skal jo la alt og alle behandle både barn og seg selv dårlig. 

Eller så skal mødre påtvinge andre de uoppdragne barna sine og være såre og bitre om noen så mye som våger å irettesette «Gullegullet»

(hilsen mor til en særdeles «aktiv» fireåring, hvis er takknemlig dersom andre snakker til henne om hun trår over grensene)

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (9 minutter siden):

Eller så skal mødre påtvinge andre de uoppdragne barna sine og være såre og bitre om noen så mye som våger å irettesette «Gullegullet»

(hilsen mor til en særdeles «aktiv» fireåring, hvis er takknemlig dersom andre snakker til henne om hun trår over grensene)

Du bare går utifra at barna er uoppdragne og derfor er det helt greit for han å rope hardt til dem så de blir redde ? Gjør du det selv til dine barn da eller ? 

Det er snakk om at eldste forventes å snakke og tenke som en voksen, og at hun ikke får lov å snakke under flere middager. Han blir irritert fordi hun er seg selv. Verken roper, er frekk, avbryter eller noe sånt. De gangene han har blitt sur også, er fordi hun har satt grenser for seg selv, at hun ikke vil herje med han eller at hun ikke vil snakke med han (fordi han ikke er noe hyggelig ). Da mener han at hun er respektløs. Hun er nå åtte år.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bare går utifra at barna er uoppdragne og derfor er det helt greit for han å rope hardt til dem så de blir redde ? Gjør du det selv til dine barn da eller ? 

Det er snakk om at eldste forventes å snakke og tenke som en voksen, og at hun ikke får lov å snakke under flere middager. Han blir irritert fordi hun er seg selv. Verken roper, er frekk, avbryter eller noe sånt. De gangene han har blitt sur også, er fordi hun har satt grenser for seg selv, at hun ikke vil herje med han eller at hun ikke vil snakke med han (fordi han ikke er noe hyggelig ). Da mener han at hun er respektløs. Hun er nå åtte år.

Folk er ofte blinde for egne barns oppførsel. Det du synes er sjarmerende, er kansje ikke like sjarmerende for andre.

Barn over tre år kan heller ikke komme unna med å være «liten og søt». Etter en viss alder mister man dette privilegiet.

Den største tjenesten man kan gi sine barn, er å lære de normal folkeskikk slik at de ikke blir mislikt.

-Sier ikke at dette MÅ være tilfelle her, men det er ikke utenkelig. 

Endret av Perle
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han høres lite hyggelig ut. Kan lure på hvordan han er hjemme bak lukkede dører med samboer og barn.. 

Anonymkode: 03fe1...fc2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han høres lite hyggelig ut. Kan lure på hvordan han er hjemme bak lukkede dører med samboer og barn.. 

Anonymkode: 03fe1...fc2

Har hørt noen kjipe berettelser fra søsteren min..men heldigvis ikke noe som gjaldt barnet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (2 timer siden):

Folk er ofte blinde for egne barns oppførsel. Det du synes er sjarmerende er kansje ikke alltid like sjarmerende for andre.

Barn over tre år kan heller ikke komme unna med å liten og søt. over en viss alder mister man dette privilegiet. Den største tjenesten man kan gi sine barn er å lære de normal folkeskikk slik at de ikke blir mislikt.

-Sier ikke at dette MÅ være tilfelle her, men det er ikke utenkelig. 

Ja sånt kan være ganske irriterende, og jeg har lav terskel for skuespill (når eldste leker liten og søt). 

Yngste er utrolig høflig, sier alltid takk, vær så snill, kan jeg gå ifra, takk for maten, sier unnskyld om han søler (han er to og et halvt ). Eldste gjør ikke dette like mye, men oppfører seg alltid meget bra på besøk ifølge alle andre enn denne mannen. Folk sier hun er kjempeflink og så fin å ha med å gjøre. De hører alltid på beskjed borte, (ikke hjemme ), så jeg ser virkelig ikke behovet for å være så hard mot dem. 

Det at han ikke tåler å ha besøk av en av barna en ettermiddag heller, gjør at jeg ikke tar med dem dit når han er der.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om din søster er i et psykisk voldelig forhold, og også at han forsøker å isolere henne med å støte hennes familie fra henne.

Kanskje du kan ringe Krisesenteret og be om en samtale med dem fordi du er bekymret for søsteren din, og der fortelle om episodene din søster har fortalt deg, at hun ikke få snakke normalt på telefonen når han er i nærheten osv. osv. Så kan de på Krisesenteret vurdere alvorlighetsgraden i dette, og råde deg videre.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Anonymkode: ff2a1...19f

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som om din søster er i et psykisk voldelig forhold, og også at han forsøker å isolere henne med å støte hennes familie fra henne.

Kanskje du kan ringe Krisesenteret og be om en samtale med dem fordi du er bekymret for søsteren din, og der fortelle om episodene din søster har fortalt deg, at hun ikke få snakke normalt på telefonen når han er i nærheten osv. osv. Så kan de på Krisesenteret vurdere alvorlighetsgraden i dette, og råde deg videre.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Anonymkode: ff2a1...19f

Takk for tips, jeg tror nok ikke det er sånn at hun ikke kan snakke normalt, men hun blir som han, mer hånlig. Samtidig ganske avvisende. 

Han vil nok ha henne for seg selv, men det er ikke slik at hun og barnet ikke kan dra noe sted uten ham. Han vil bare ikke ha folk inn i huset fordi han er sliten hele tida.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for tips, jeg tror nok ikke det er sånn at hun ikke kan snakke normalt, men hun blir som han, mer hånlig. Samtidig ganske avvisende. 

Han vil nok ha henne for seg selv, men det er ikke slik at hun og barnet ikke kan dra noe sted uten ham. Han vil bare ikke ha folk inn i huset fordi han er sliten hele tida.

Alle har sine ting, men dette høres ikke greit ut. Styrk søsteren din og si du alltid vil være der for henne.

Det er ikke din oppgave å sette han på plass bortsett fra om han er ufin mot deg eller barna. Hvordan han er mot din søster og egne barn er det hun som må ta. 

Så finnes det selvsagt unntak. 

Anonymkode: e5297...c75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han er lei av å ha deg og barna dine i hus i tide og utide. Og han ikke liker måten de oppfører seg på. 

Hans hus, hans regler. Bli hjemme. 

Anonymkode: 41836...65c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...