AnonymBruker Skrevet 24. august #1 Del Skrevet 24. august Jeg lurte bare på alder, hvor gamle de bør være når man kastrerer dem. Anonymkode: cab9b...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #2 Del Skrevet 24. august Hunder får bare steriliseres på medisinsk grunnlag. Hvis du allerede vet at den må steriliserer så har vel dyrlegen sakt noe om når også? Anonymkode: 9752e...550 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #3 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hunder får bare steriliseres på medisinsk grunnlag. Hvis du allerede vet at den må steriliserer så har vel dyrlegen sakt noe om når også? Anonymkode: 9752e...550 Ja, men denne hunden får nok kastreres, så derfor spør jeg når andre hundeeiere fikk sin hund kastrert pga medisinske eller andre årsaker. Anonymkode: cab9b...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #4 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hunder får bare steriliseres på medisinsk grunnlag. Hvis du allerede vet at den må steriliserer så har vel dyrlegen sakt noe om når også? Anonymkode: 9752e...550 Veterinærer står helt fritt til å velge hva som går under medisinsk nødvendig, så det er absolutt null problemer med å finne en veterinær som kastrerer fordi hannhunden stresser når det er løpetid, for eksempel. AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg lurte bare på alder, hvor gamle de bør være når man kastrerer dem. Anonymkode: cab9b...aee Hunden bør helst bikke 2 år før man kastrerer, så kroppen og hjernen får modnes. Mener veterinæren at det er god grunn til å kastrere tidligere, følger man selvfølgelig veterinærens råd. Om ikke, så er det best å vente til hunden er fullt utvokst. Anonymkode: 295d1...d91 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #5 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Veterinærer står helt fritt til å velge hva som går under medisinsk nødvendig, så det er absolutt null problemer med å finne en veterinær som kastrerer fordi hannhunden stresser når det er løpetid, for eksempel. Hunden bør helst bikke 2 år før man kastrerer, så kroppen og hjernen får modnes. Mener veterinæren at det er god grunn til å kastrere tidligere, følger man selvfølgelig veterinærens råd. Om ikke, så er det best å vente til hunden er fullt utvokst. Anonymkode: 295d1...d91 Setter pris på godt formulert tilbakemelding! Takker. Anonymkode: cab9b...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #6 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hunder får bare steriliseres på medisinsk grunnlag. Hvis du allerede vet at den må steriliserer så har vel dyrlegen sakt noe om når også? Anonymkode: 9752e...550 Man steriliserer ikke hunder i Norge, de kastreres. Man trenger ikke medisinsk grunnlag for kjemisk kastrering, kun kirurgisk. Anonymkode: 9affd...5a2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #7 Del Skrevet 24. august Jeg ville ha ventet til den er "voksen" i hodet, hvis en kan vente, og også få det gjort i en periode hunden er rolig (ikke noe løpetidstispe i nærheten). En kastrasjon er ikke løsningen på atferdsproblemer, så det må i så fall være en annen grunn for kastrasjonen. (Adferdsproblemer kan tvert i mot bli verre av kastrasjon. Mattilsynet) Vær også obs på komplikasjoner, og endringer hos hunden etter kastrasjonen, slik som endring av pels og vekt. Har hatt en kastrert hannhund, og hos han var seksualdriften fortsatt til stede etterpå. (Kastrert på grunn av forstørret prostata/blod i urin.) Han prøvde å stikke av og pare tisper når det var løpetid i nærheten, men var ikke like preget av stress som tidligere. Ovenfor andre hannhunder så ble han mer usikker, og ble fort et "mobbeoffer" hvis vi ikke passet på, noe som ikke skjedde før kastrasjonen. Han gikk ikke opp i vekt (vi satte han på diettfôr), men pelsen ble helt umulig (tørr og ullette). Anonymkode: ab91c...c0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #8 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville ha ventet til den er "voksen" i hodet, hvis en kan vente, og også få det gjort i en periode hunden er rolig (ikke noe løpetidstispe i nærheten). En kastrasjon er ikke løsningen på atferdsproblemer, så det må i så fall være en annen grunn for kastrasjonen. (Adferdsproblemer kan tvert i mot bli verre av kastrasjon. Mattilsynet) Vær også obs på komplikasjoner, og endringer hos hunden etter kastrasjonen, slik som endring av pels og vekt. Har hatt en kastrert hannhund, og hos han var seksualdriften fortsatt til stede etterpå. (Kastrert på grunn av forstørret prostata/blod i urin.) Han prøvde å stikke av og pare tisper når det var løpetid i nærheten, men var ikke like preget av stress som tidligere. Ovenfor andre hannhunder så ble han mer usikker, og ble fort et "mobbeoffer" hvis vi ikke passet på, noe som ikke skjedde før kastrasjonen. Han gikk ikke opp i vekt (vi satte han på diettfôr), men pelsen ble helt umulig (tørr og ullette). Anonymkode: ab91c...c0f Det kan vente litt. Har hatt familiehund før som ble kastrert, men husker ikke alderen, fordi jeg var veldig ung. Veterinæren sa han burde kastreres da vi var på kontroll. Det eneste jeg husker var at han ikke forandret atferd i negativ forstand. Hunden fikk det mye bedre. Uansett så får selvfølgelig veterinæren bestemme. Nå det er sagt, så føler jeg at her til lands så skal man helst for enhver pris prøve å unngå kastrering, uansett om hunden kanskje ikke har det godt, av andre årsaker enn kirurgiske. Sier ikke at det gjelder deg, du har hatt en negativ erfaring, men det gjelder langt fra alle. Familiehunden vår var umulig å holde styr på. Dro oss overende i selen, stakk av, ble mer aggressiv osv. Fikk trening av instruktører og de klarte heller ikke trene hunden. Alt dette forsvant helt etter kastrering. Anonymkode: cab9b...aee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #9 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan vente litt. Har hatt familiehund før som ble kastrert, men husker ikke alderen, fordi jeg var veldig ung. Veterinæren sa han burde kastreres da vi var på kontroll. Det eneste jeg husker var at han ikke forandret atferd i negativ forstand. Hunden fikk det mye bedre. Uansett så får selvfølgelig veterinæren bestemme. Nå det er sagt, så føler jeg at her til lands så skal man helst for enhver pris prøve å unngå kastrering, uansett om hunden kanskje ikke har det godt, av andre årsaker enn kirurgiske. Sier ikke at det gjelder deg, du har hatt en negativ erfaring, men det gjelder langt fra alle. Familiehunden vår var umulig å holde styr på. Dro oss overende i selen, stakk av, ble mer aggressiv osv. Fikk trening av instruktører og de klarte heller ikke trene hunden. Alt dette forsvant helt etter kastrering. Anonymkode: cab9b...aee Da har dere vært heldige, da å være ukontrollerbar ikke er noe en kastrasjon kan fikse. Fordelene med et kirurgisk inngrep skal overveie ulempene og risikoen, og det er det dyrlegen som kan si noe om. Det er desverre ikke bare den ene erfaringen jeg har med kastrering av hannhunder som ikke har "hjulpet", men nevnte bare den da det var min hund. Vil sterkt anbefale kjemisk kastrasjon først, for å være sikker på at det vil hjelpe på problematikken til din hund. Anonymkode: ab91c...c0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TulleTall Skrevet 25. august #10 Del Skrevet 25. august Jeg vet ikke hvor tidlig en hannhund kan kastreres. Men det vet nok veterinæren. Men jeg tenker at dess tidligere dess bedre (?) Grunnen til det er at hvis du har en flott trivelig valp/unghund hvorfor la den gå gjennom hormonene, som får de til å endre seg. Kanskje til noe verre? Plutselig mister de oppmerksomheten mot eieren og skal bare lukte på tisseflekker, blir mer stresset, føler seg usikker/truet av andre hannhunder, bli bøllehunder. Jeg har truffet to hannhunder som ble kastrert som valper, og for noen trivelige harmoniske hunder ❤️ De ble kjøpt i utlandet hvor det er vanlig å kastrere tidlig, og der er det jo absolutt ingen tanke om at hundene først må gå gjennom puberteten, bli voksne, for å så kastrere. Det er en veldig norsk tanke. Så hvis man vet man skal kastrere, så kanskje bare få gjort det så tidlig som mulig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #11 Del Skrevet 25. august TulleTall skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hvor tidlig en hannhund kan kastreres. Men det vet nok veterinæren. Men jeg tenker at dess tidligere dess bedre (?) Grunnen til det er at hvis du har en flott trivelig valp/unghund hvorfor la den gå gjennom hormonene, som får de til å endre seg. Kanskje til noe verre? Plutselig mister de oppmerksomheten mot eieren og skal bare lukte på tisseflekker, blir mer stresset, føler seg usikker/truet av andre hannhunder, bli bøllehunder. Jeg har truffet to hannhunder som ble kastrert som valper, og for noen trivelige harmoniske hunder ❤️ De ble kjøpt i utlandet hvor det er vanlig å kastrere tidlig, og der er det jo absolutt ingen tanke om at hundene først må gå gjennom puberteten, bli voksne, for å så kastrere. Det er en veldig norsk tanke. Så hvis man vet man skal kastrere, så kanskje bare få gjort det så tidlig som mulig? Fordi sjansen for problemer med ledd og skjelett, øker betraktelig om man kastrerer før hunden får gått gjennom kjønnsmodning. Hos raser som allerede har et utbredt problem med hofter og knær, som golden retriever, schæfer og massevis av andre populære raser, kan tidlig kastrering være katastrofal på både velvære og levealder. Det er også andre problemer assosiert med tidlig kastrering Anonymkode: 295d1...d91 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TulleTall Skrevet 25. august #12 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi sjansen for problemer med ledd og skjelett, øker betraktelig om man kastrerer før hunden får gått gjennom kjønnsmodning. Hos raser som allerede har et utbredt problem med hofter og knær, som golden retriever, schæfer og massevis av andre populære raser, kan tidlig kastrering være katastrofal på både velvære og levealder. Det er også andre problemer assosiert med tidlig kastrering Anonymkode: 295d1...d91 Utrolig hvor mange plager hann-hunder får av å kastreres (tidlig eller seint). De blir redde, usikre, får andre helseproblemer, dårlig hofter m.m Jeg vet ikke om dette bare er myter, sånn som «alle vet». Men som ingen faktisk vet om det stemmer. Jeg er selv mest vant med hester. Vi kastrerer hingster. Det blir de fleste hingster. Og ikke bare til tross for det, men kanskje på grunn av det, blir de flotte trygge hester. De kan vinne sprangkonkurranser og galoppløp. Har ikke problemer med skjelett eller psyke. Stuter, grisunger, hannkatter, kaniner osv kastreres uten at de helt blir ødelagt. Hva er grunnen til at hann-hunder blir helt ødelagt av kastrering? Og hvorfor kastreres så mange hannhunder i andre land, hvis det er så mye ulemper, og så lite fordeler med kastrering? 🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #13 Del Skrevet 25. august TulleTall skrev (20 minutter siden): Utrolig hvor mange plager hann-hunder får av å kastreres (tidlig eller seint). De blir redde, usikre, får andre helseproblemer, dårlig hofter m.m Jeg vet ikke om dette bare er myter, sånn som «alle vet». Men som ingen faktisk vet om det stemmer. Jeg er selv mest vant med hester. Vi kastrerer hingster. Det blir de fleste hingster. Og ikke bare til tross for det, men kanskje på grunn av det, blir de flotte trygge hester. De kan vinne sprangkonkurranser og galoppløp. Har ikke problemer med skjelett eller psyke. Stuter, grisunger, hannkatter, kaniner osv kastreres uten at de helt blir ødelagt. Hva er grunnen til at hann-hunder blir helt ødelagt av kastrering? Og hvorfor kastreres så mange hannhunder i andre land, hvis det er så mye ulemper, og så lite fordeler med kastrering? 🤔 Det ER fordeler med kastrering. Det er vel ingen som har sagt at det ikke er fordeler med det? Men det er også ulemper, og ulempene er større jo yngre de er når de blir kastrert. Selv i andre land hvor hunder blir kastrert tidlig, har mange veterinærer nå begynt å anbefale at man venter nettopp fordi de følger med på forskningen som blir gjort på dette temaet. Grunnen til at kastrering er så vanlig i mange andre land, er ikke akkurat en hemmelighet. I usa, Tyrkia osv, har de millioner av løshunder. De har stappfulle shelters hvor de må avlive tusenvis av hunder hver eneste dag fordi det er umulig å finne nok hjem. Kastrering av hunder har blitt dyttet på befolkningen, og med veldig god grunn. I Norge har vi gjort det samme med katter; vi har kattekolonier som lever løst. Det er et problem. Det er e problem at ukastrerte hannkatter sloss i nabolag. Dyrebeskyttelsen blir fulle av katter hver sommer. Vi har ikke masse løshunder som virrer rundt omkring. Vi tar hundehold litt mer seriøst. Det har ikke vær nødvendig å fremme kastrering. Vi vet at kastrering kan ha både fordeler og ulemper. Sjansen for noen krefttyper synker ved kastrering. En annen, dødelig krefttyper øker ved kastrering. Hormonelt stress synker ved kastrering, som kan være veldig flott. Hos noen kan usikkerheter som tidligere har vært gjemt bak kjønnshormoner, komme frem. Det må jobbes med, kastrering eller ikke. Hos tisper vil man slippe livmorhalsbetennelse, jursvulst osv, ved kastrering. Men kastrerte tisper kan også få inkontinens. Over halvparten av tisper som har vist aggressiv atferd (det er ikke visst om fryktaggressjon teller med), blir mer aggressive etter kastrering, og særlig da rettet mot familiemedlemmer (eiere og andre hunder i huset). Forskning viser at det er både fordeler og ulemper ved kastrering. Én ting forskningen viser, er at tidlig kastrering gir flest fysiske ulemper, og at om man skal kastrere, bør man vente til hunden er 2+ år. I Norge er vi så heldige at vi kan velge hva som passer oss og kjæledyrene våre best. Men, jeg tviler på at man enkelt finner en veterinær som kastrerer en 6mnd gammel hund med mindre det er svært gode grunner til det. Anonymkode: 295d1...d91 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TulleTall Skrevet 25. august #14 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ER fordeler med kastrering. Det er vel ingen som har sagt at det ikke er fordeler med det? Men det er også ulemper, og ulempene er større jo yngre de er når de blir kastrert. Selv i andre land hvor hunder blir kastrert tidlig, har mange veterinærer nå begynt å anbefale at man venter nettopp fordi de følger med på forskningen som blir gjort på dette temaet. Grunnen til at kastrering er så vanlig i mange andre land, er ikke akkurat en hemmelighet. I usa, Tyrkia osv, har de millioner av løshunder. De har stappfulle shelters hvor de må avlive tusenvis av hunder hver eneste dag fordi det er umulig å finne nok hjem. Kastrering av hunder har blitt dyttet på befolkningen, og med veldig god grunn. I Norge har vi gjort det samme med katter; vi har kattekolonier som lever løst. Det er et problem. Det er e problem at ukastrerte hannkatter sloss i nabolag. Dyrebeskyttelsen blir fulle av katter hver sommer. Vi har ikke masse løshunder som virrer rundt omkring. Vi tar hundehold litt mer seriøst. Det har ikke vær nødvendig å fremme kastrering. Vi vet at kastrering kan ha både fordeler og ulemper. Sjansen for noen krefttyper synker ved kastrering. En annen, dødelig krefttyper øker ved kastrering. Hormonelt stress synker ved kastrering, som kan være veldig flott. Hos noen kan usikkerheter som tidligere har vært gjemt bak kjønnshormoner, komme frem. Det må jobbes med, kastrering eller ikke. Hos tisper vil man slippe livmorhalsbetennelse, jursvulst osv, ved kastrering. Men kastrerte tisper kan også få inkontinens. Over halvparten av tisper som har vist aggressiv atferd (det er ikke visst om fryktaggressjon teller med), blir mer aggressive etter kastrering, og særlig da rettet mot familiemedlemmer (eiere og andre hunder i huset). Forskning viser at det er både fordeler og ulemper ved kastrering. Én ting forskningen viser, er at tidlig kastrering gir flest fysiske ulemper, og at om man skal kastrere, bør man vente til hunden er 2+ år. I Norge er vi så heldige at vi kan velge hva som passer oss og kjæledyrene våre best. Men, jeg tviler på at man enkelt finner en veterinær som kastrerer en 6mnd gammel hund med mindre det er svært gode grunner til det. Anonymkode: 295d1...d91 Mange påstander som vi alle har hørt ført. Men finnes det noen dokumentasjon på dette? Forskningsmateriale? Leste en gang (men finner den ikke igjen) en forskning som viste til at det var flere kastrerte hannhunder som fikk behandling for bittskader ett intakte hannhunder (var dette i USA?). Men å konkludere det med at kastrerte hunder sloss mer (/var mer aggressive) enn intakte hunder, var ikke helt korrekt. For i hundeparker var det stort sett bare lov for kastrerte hunder å gå. Så kanskje kastrerte hunder hadde et mer sosialt liv, traff flere andre hunder. Og derfor hadde større sjanse for å komme i klammeri med andre hunder. Enn for intakte hunder ikke hadde et sosialt liv. For de kan overhode ikke omgås andre hunder i det hele tatt… Klart det sikkert finnes både gode og dårlige grunner for å kastrere. Men finnes det mer fakta om dette? Enn vage påstander. Jeg vet om flere som ikke kastrerer av prinsipp. De avliver hunden i ung alder istedenfor (for å kastrere vil «aldri hjelpe uansett, det ville bare gjort den verre») Og det er bare trist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 25. august #15 Del Skrevet 25. august Det er ikke så vanskelig å finne dokumentasjon og forskning om emnet, slik som andre i denne tråden har funnet og fortalt om. Her er en; https://www.frontiersin.org/journals/veterinary-science/articles/10.3389/fvets.2020.00388/full Den siden har mye forskning innen veterinærvitenskap. En kan også få info hos mattilsynet; https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/hund/kastrering-av-hund--er-det-tillate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #16 Del Skrevet 25. august TulleTall skrev (32 minutter siden): Mange påstander som vi alle har hørt ført. Men finnes det noen dokumentasjon på dette? Forskningsmateriale? Leste en gang (men finner den ikke igjen) en forskning som viste til at det var flere kastrerte hannhunder som fikk behandling for bittskader ett intakte hannhunder (var dette i USA?). Men å konkludere det med at kastrerte hunder sloss mer (/var mer aggressive) enn intakte hunder, var ikke helt korrekt. For i hundeparker var det stort sett bare lov for kastrerte hunder å gå. Så kanskje kastrerte hunder hadde et mer sosialt liv, traff flere andre hunder. Og derfor hadde større sjanse for å komme i klammeri med andre hunder. Enn for intakte hunder ikke hadde et sosialt liv. For de kan overhode ikke omgås andre hunder i det hele tatt… Klart det sikkert finnes både gode og dårlige grunner for å kastrere. Men finnes det mer fakta om dette? Enn vage påstander. Jeg vet om flere som ikke kastrerer av prinsipp. De avliver hunden i ung alder istedenfor (for å kastrere vil «aldri hjelpe uansett, det ville bare gjort den verre») Og det er bare trist Ja, det finnes mye forskning. Og ja, man må passe på å ikke trekke konklusjoner, og huske på at korrelasjon ikke er det samme som kausalitet. Jeg er verken for eller imot kastrering. Det er fordeler, og det er ulemper. Jeg har selv én som er kastrert, og én som er intakt. Det jeg reagerte på, og originalt svarte på, var ditt utsagn om at jo tidligere, jo bedre, fordi du har møtt to hunder som var tidlig kastrert og de hadde flott lynne + noe synsing. Jeg svarte kun at forskning viser at potensielle ulemper ved kastrering, vil bli tydeligere ved tidlig kastrering, og at det er derfor forskning viser at man helst bør vente. I andre land overgår samfunnsproblemet med for mange hunder, ulempene ved tidlig kastrering. Det er derfor tidlig kastrering er normalt i andre land. Anonymkode: 295d1...d91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå