Gå til innhold

Oppvasken blir aldri ren og jeg klikker snart!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har denne oppvaskmaskinen fra AEG. Skulle være en av de beste, yeah right!

Det er sjeldent oppvasken blir ren. Jeg har ikke tall på hvor mye jeg har renset den og i perioder renser jeg den daglig! Jeg kjører renseprogram, midler for rens, demonterer maskinen og vasker alle komponenter samt innvendig i maskinen før jeg kjører på med rensetabletter osv.

Jeg har forsøkt å skylle oppvasken, jeg har forsøkt å ikke skylle oppvasken. Har googla opp og ned på hvilke av programmene som er best. Alle vaskemidler er forsøkt, både pulver og tabletter. Jeg har vasket med full maskin, halvfull maskin og nesten tom maskin.

Det sitter ofte matrester igjen, ofte er det såpe igjen på serviset, glassene har matrester på seg som absolutt ikke var der før vask.

Det ligger igjen belegg på alt, føles nesten som pulver som ligger igjen. Allerede etter 2 måneder fra vi kjøpte den tok hovedkortet kvelden og måtte byttes.

Jeg må kjøpe ny idag for nå var det rett før jeg knuste en tallerken for jeg er så dritt lei av at jeg må vaske for hånd etter det er vasket i maskinen!

Hvilken maskin har du som gjør det rent?

IMG_1227.png

Anonymkode: 50262...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må da være noe feil et sted. 

Oppvaskmaskin la vi ikke penger i da vi pusset opp kjøkkenet for en del år siden. Vasker helt rent, selv på hurtigprogram. Renser filteret en gang i uka, rens kanskje en gang i måneden. Ikke så nøye på skylling med mindre det er større biter av mat. 

Anonymkode: 69dcf...9c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som det kan være noe med spylingen. 

Har du sjekket spylearmene at de ikke er tette?

Er det like ille om du vasker på høy temperatur som på lav?

Anonymkode: dc03a...98f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være feil i elektronikken som gjør at vannet ikke varmes opp, og dermed blir det ikke rent. Hvis maskinen er under 5 år, så bør du jo reklamere der du har kjøpt den, slik at den enten kan reparares eller du får ny. 

Anonymkode: 514d1...5b0

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er sjeldent oppvasken blir ren. Jeg har ikke tall på hvor mye jeg har renset den og i perioder renser jeg den daglig! Jeg kjører renseprogram, midler for rens, demonterer maskinen og vasker alle komponenter samt innvendig i maskinen før jeg kjører på med rensetabletter osv.

Jeg har forsøkt å skylle oppvasken, jeg har forsøkt å ikke skylle oppvasken. Har googla opp og ned på hvilke av programmene som er best. Alle vaskemidler er forsøkt, både pulver og tabletter. Jeg har vasket med full maskin, halvfull maskin og nesten tom maskin.

Det sitter ofte matrester igjen, ofte er det såpe igjen på serviset, glassene har matrester på seg som absolutt ikke var der før vask.

Det ligger igjen belegg på alt, føles nesten som pulver som ligger igjen. Allerede etter 2 måneder fra vi kjøpte den tok hovedkortet kvelden og måtte byttes.

Jeg må kjøpe ny idag for nå var det rett før jeg knuste en tallerken for jeg er så dritt lei av at jeg må vaske for hånd etter det er vasket i maskinen!

IMG_1227.png

Du får ta bilde av oppvasken før du setter den i maskinen og samme når maskinen er ferdig. 
Deretter får du ta en prat med dem du kjøpte maskinen hos. 

MEN, men, 🤔 hva i himmelens Nav har du puttet inni denne maskinen i den tiden du har brukt maskinen? :sjokkert:

Her har vi hatt en del oppvaskmaskiner på ulike kjøkken, og av noe ulik prisklasse, men aldri de billigste maskinene. Grunnregelen vil lært fra skolekjøkkenet av var å alltid skylle av serviset med børste og gjerne litt Zalo i kaldt vann. 
Dette har blitt lært videre til både små fingre og store stebarn. De gangene noe i oppvaskmaskinen ikke er rent så er det snakk om et stykk kjøkkenprodukter ikke en hel vask. 
Å skylle av og la matrester gå i avløpet i vasken, fremfor at alt skal inn i maskinen for så å gå gjennom pumpen, og ut avløpsslangen er at både pumpe og avløpsslange ikke blir fult av matrester som ligger og mugner, lager dårlig lukt og forkorter maskinenes levetid. 
Hva som er galt med maskinen din, det må du ta opp med selger, og du må kunne dokumentere det du hevder, derfor bilder/video. 

Anonymkode: 68405...72b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du får ta bilde av oppvasken før du setter den i maskinen og samme når maskinen er ferdig. 
Deretter får du ta en prat med dem du kjøpte maskinen hos. 

MEN, men, 🤔 hva i himmelens Nav har du puttet inni denne maskinen i den tiden du har brukt maskinen? :sjokkert:

Her har vi hatt en del oppvaskmaskiner på ulike kjøkken, og av noe ulik prisklasse, men aldri de billigste maskinene. Grunnregelen vil lært fra skolekjøkkenet av var å alltid skylle av serviset med børste og gjerne litt Zalo i kaldt vann. 
Dette har blitt lært videre til både små fingre og store stebarn. De gangene noe i oppvaskmaskinen ikke er rent så er det snakk om et stykk kjøkkenprodukter ikke en hel vask. 
Å skylle av og la matrester gå i avløpet i vasken, fremfor at alt skal inn i maskinen for så å gå gjennom pumpen, og ut avløpsslangen er at både pumpe og avløpsslange ikke blir fult av matrester som ligger og mugner, lager dårlig lukt og forkorter maskinenes levetid. 
Hva som er galt med maskinen din, det må du ta opp med selger, og du må kunne dokumentere det du hevder, derfor bilder/video. 

Det er utdatert kunnskap. 

Moderne maskiner vasker rent. Bare fjern hele biter og slikt, og skyll raskt om det ellers er mye søl. 

Tid og varmtvann spart.

Bare å google om du ikke tror på det. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags program bruker du? Jeg synes eco programmet på min ikke er så god 

Anonymkode: 5cdff...c26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere oppvaskmaskiner og aldri opplevd dette. Både den billigste jeg kunne få tak i, benk oppvaskmaskin og dyrere modeller. Alle vasker rent. Aldri opplevd det du beskriver. Jeg pleier å skylle først så jeg slipper masse unødvendige matrester i maskinen men jeg må ikke. Blir fortsatt rent.

Jeg ville klaget på maskinen da det du beskriver ikke er normalt.

Anonymkode: 13f0c...cdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei gangene eg har opplevd at maskinen ikkje vasker reint, så er det rusk og rask inni spylerene, men hørest jo ut som dette er sjekka😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er utdatert kunnskap. 

Moderne maskiner vasker rent. Bare fjern hele biter og slikt, og skyll raskt om det ellers er mye søl. 

Tid og varmtvann spart.

Bare å google om du ikke tror på det. 

Om dette er aldri så utdatert, så samler su mengder av matrester i pumpevannet og i slangen på maskinen. Men vil man være lat og ha bruk og kast mentalitet så er det greit for meg. 
Du bruker heller ikke vamt vann på å skylle oppvask, med mindre oppvasken har stått i dagevis på benken. 

Og til sist, dette var ikke svar på ts sitt tema. Men hun får ta det med seg når hun reklamerer på maskinen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om dette er aldri så utdatert, så samler su mengder av matrester i pumpevannet og i slangen på maskinen. Men vil man være lat og ha bruk og kast mentalitet så er det greit for meg. 
Du bruker heller ikke vamt vann på å skylle oppvask, med mindre oppvasken har stått i dagevis på benken. 

Og til sist, dette var ikke svar på ts sitt tema. Men hun får ta det med seg når hun reklamerer på maskinen. 

Kan du ikke bare google. Så ser du at ingen uttaler at dette er nødvendig lenger. 

At du må trekke frem at du til og med har "oppdratt stebarna" på området, når det bare er tull å holde på slik, er egentlig skremmende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker vel ikke noe "eco green smart short cold"-program? Det er bare tull, i så fall. Kjør ordentlig vask på, hva er det for noe, 70-75 grader? 

Jeg har hatt to oppvaskmaskiner de siste årene (i to boliger), fra Siemens og Asko. Begge vasker rent, med ett unntak, og det er at stekespaden ikke alltid blir 100% hvis det er eggrester el.l. som har "stekt fast" under bruk før spaden ble lagt i oppvaskmaskinen. Men da må den som regel uansett legges i bløt/gnikkes grundig for å få ren, så det synes jeg er helt innafor at maskinen ikke alltid klarer 100%. 

Og, som en annen bruker har nevnt, grundig skylling av fat og slikt som skal inn i oppvaskmaskinen er ikke nødvendig. Det kan til og med virke mot sin hensikt, og gjøre at maskinen tror vasken er renere enn den er, og dermed gjøre at den vasker dårligere/mindre, i tillegg til at det gir drastisk økt vannforbruk å skylle først (motvirker de miljømessige fordelene med å vaske i maskin kontra for hånd) . Er det matrester som i biter av mat, så skal det selvsagt i søpla, ikke i oppvaskmaskinen. 

Jeg opplever også forskjeller mellom ulike typer vaskemidler. Kjøpte nesten samme middel som jeg vanligvis bruker, og fikk merkbart dårligere glans. Og så skal visst tabs (i stedet for pulver) legges fritt i maskinen og ikke i pulverkassa, men jeg har alltid lagt den i sistnevnte og det har fungert bra. 

Anonymkode: bdf70...cc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

IMG_1227.png

Man fjerner matrestene først og med en gang, så det ikke får festet seg.

Eller så vasker man opp for hånd om man har helse til det...

Anonymkode: b44ca...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kan du ikke bare google. Så ser du at ingen uttaler at dette er nødvendig lenger. 

At du må trekke frem at du til og med har "oppdratt stebarna" på området, når det bare er tull å holde på slik, er egentlig skremmende. 

Kan ikke du bare la folk få vaske av når det tydeligvis funker for dem?

Er det du som får regninga? 😂

Anonymkode: b44ca...d7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første du gjør er å ta ut filter og spylearmer, vask de rene for hånd. Så tørker du av rundt pakninger og andre steder det kan samle seg skitt. Når du har gjort det, sett på spylearmene, så kjøper du oppvaskmaskin rensetabletter, legger en i maskinen og setter på et intensivt program f.eks 60 eller 70c
Når det er ferdig, brukt lukt testen først: Lukter det oppvaskmaskin eller lukter det ingenting/rent.
Kjenner du ingen spesiell lukt, så sett filter på plass og ta vekk eventuell skitt du ser.
Sett så på en vask, start med en der ingenting er for møkkete oljete. Ikke bruk hurtig eller eco programmet, brukt 60 eller 70c programmet.
Når vasken er ferdig, sjekk om alt ble rent og at det ser greit ut i filteret til maskinen. Har du da problemer, så er det noe galt med maskinen.

Endret av K.B.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det du prøver på?
Alle vet jo at man bør skylle ting før man setter det i oppvaskmaskinen. 

Anonymkode: 83341...100

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en oppvaskmaskin fra Electrolux (svensk design) og den har gjort jobben sin prikkfritt og trofast i 10 år nå. Jeg regner med at den kanskje ikke har så veldig mange år igjen, ti år er jo en del i våre dager når det kommer til elektronikk på kjøkkenet.

Men den er i alle fall super, og jeg har faktisk aldri opplevd å finne noe matrester på noe som er vasket i den. Alt er skinnende rent og blankt.

OBS! Vi skyller alt, alltid, fordi vi gidder ikke ha skitne og luktende matrester stående i kanskje to dager før det er på tide og kjøre oppvaskmaskinen. Den kjøres ikke før den er full, og det kan ta et døgn eller to før det er nok oppvask til det. Derfor skylling. Jeg liker heller ikke å ha masse matrester stående på oppvasken som bare vil fylle filteret i bunnen av maskinen, så det stadig må renses. Og til sist, oppvaskmaskiner skyller i samme vann som de vasker i, og jeg synes det er ekkelt at oppvasken skal "skylles" i en suppe av vann som det virvler masse matrester rundt i. 

Så jeg vil skylle oppvasken før den settes inn så lenge jeg lever, uansett hva andre sier.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere er inne på, hvis den ikke vasker rent, da er det noe galt med den. Og det kan godt være noe som er enkelt å fikse. Vi har opplevd at maskinen ikke vasker rent av flere ulike årsaker:

1. Satt inn oppvask som stikker gjennom bunnen kurvene, eller som er for høy, slik at spylearmene hindres i å rotere. Sjekk at spylearmene roterer fritt før du lukker døra og starter maskinen.
  2. Skitt i spylearmene som blokkerer dysene/åpningene i armene, og som dermed gjør at vanntrykket i dysene blir for lavt til å klare å skyve armene rundt. Ta ut spylearmene og sjekk for blokkeringer og fjern eventuell skitt.
  3. Skitt i filteret i bunnen av maskinen som hindrer vannet i å renne ned og frem til vannpumpa. Det kan føre til at vannpumpa får for lite vann, og at den dermed ikke klarer å gi nok vanntrykk til spylingen. Ta ut og rens filtrene i bunnen, for det er ikke sikkert at rensemiddel og renseprogram er nok til å rense filteret.
  4. Hvis maskinen er noen år, kan det være utslitte fester til spylearmer som gjør at spylearmene blir slarkete og ikke roterer som de skal. Ta ut spylearmene og sjekk for slitasje der de skal rotere. 
  5. Det kan også være feil på selve vannpumpa, men det er sjeldent. Sjekk de andre tingene først. Hvis ikke maskinen er alt for gammel, kan det også være lurt å få en servicemann til å sjekke over den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...