AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #1 Del Skrevet 24. august 2024 I mange år har jeg har lange perioder med masse ekstraslag, før det plutselig roer seg helt igjen er borte i lange perioder. Jeg er utredet, og ekstraslagene er ufarlige. Ved utredning hadde jeg ca 6000 ekstraslag på et døgn. På de verste dagene er det en god del verre enn som så. Jeg leser at hjertet kan ta skade av dette om det blir for mye av dem, og i perioder er det nok absolutt for mye av dem hos meg. Så det er en bekymring, men det verste er den gufne følelsen når de pågår, klarer ikke sove skikkelig eller slappe av, finner ikke roen. Og det er sikkert igjen med på å opprettholde situasjonen.. Har fått betablokker som jeg kan ta på ee verste dagene, men syns ikke de tar bort ekstraslagene, syns bare de evt føles litt svakere. Noen som har noen gode råd? Vet det er mange av oss som sliter med det samme. Viktigst av alt, hva kan årsaken være? Legene har ikke noen gode svar på dette, nevner kanskje stress osv. Men jeg er ikke mer stresset disse periodene enn vanlig, har ikke mer å tenke på eller gjøre disse periodene det pågår. Ingen endring i livet på noen måte. Det virker som hjertet kommer inn i et spor det ikke kommer seg ut av, når det først starter. Jeg lurer på om jernmangel kan være årsaken? Vet jeg har lave jernnivåer jevnt over, tar litt tilskudd innimellom. Nivåene svinger litt, og jeg begynner å lure på om ekstraslagene kommer når jernnivået er ekstra lavt? Hva er deres erfaringer, dere andre som har masse ekstraslag i perioder? Anonymkode: 06d8e...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #2 Del Skrevet 24. august 2024 Stress er svaret for min del. Føler meg heller ikke stresset der og da. Tankene spinner videre til at det må være noe annet galt. Men hvis jeg setter meg ned og lister opp alt jeg har å gjøre (eller spør en av mine nærmeste) så gir det mening likevel. Betablokker hjelper meg litt, jeg tar en hver kveld i en periode til det er over, for jeg synes det er verst på kvelden og når jeg har lagt meg. Da er det lettere å sovne. Jeg har også kuttet ut alt av stimulerende stoffer, drikker ikke kaffe eller te. Det siste er kjempeviktig og kan utgjøre hele forskjellen for meg. Anonymkode: dcf91...309 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #3 Del Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Stress er svaret for min del. Føler meg heller ikke stresset der og da. Tankene spinner videre til at det må være noe annet galt. Men hvis jeg setter meg ned og lister opp alt jeg har å gjøre (eller spør en av mine nærmeste) så gir det mening likevel. Betablokker hjelper meg litt, jeg tar en hver kveld i en periode til det er over, for jeg synes det er verst på kvelden og når jeg har lagt meg. Da er det lettere å sovne. Jeg har også kuttet ut alt av stimulerende stoffer, drikker ikke kaffe eller te. Det siste er kjempeviktig og kan utgjøre hele forskjellen for meg. Anonymkode: dcf91...309 Takk for svar❤️ Ja det eneste jeg kan tenke meg skaper mer stress, er egentlig ekstraslagene i seg selv, for de kan begynne i det små, og bli verre og verre uke for uke en periode. Kan godt hende jeg henger meg sånn opp i det at det skaper indre stress og forverrer tilstanden. Drikker ikke kaffe eller te med koffein jeg heller, ikke i de gode periodene heller, for da er jeg redd det kan utløse det på nytt. Kanskje jeg bare skal ta betablokker på kveldstid en stund jeg også, kanskje det hjelper litt. Jeg kan ha ekstraslagene gjennomgående hele døgnet, selv om jeg ikke er i ro, og det er så utmattende😔 Anonymkode: 06d8e...88b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #4 Del Skrevet 24. august 2024 Ta magnesium, det roer hjertet. Har hjulpet meg. Stress mindre, sov nok. Er du kvinne kan det bli verre rundt mens. Sikkert på grunn av hormoner. Det kjenner jeg Anonymkode: da07a...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #5 Del Skrevet 24. august 2024 Stemmer i med siste her. Magnesium tilskudd. Jeg har en hjerterytmeforstyrrelse som kan oppstå ut av det blå. Men merker at om jeg tar tilskudd av magnesium skjer det i mye mindre grad, om ikke helt fraværende. Anonymkode: a0e57...37d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 24. august 2024 #6 Del Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar❤️ Ja det eneste jeg kan tenke meg skaper mer stress, er egentlig ekstraslagene i seg selv, for de kan begynne i det små, og bli verre og verre uke for uke en periode. Kan godt hende jeg henger meg sånn opp i det at det skaper indre stress og forverrer tilstanden. Drikker ikke kaffe eller te med koffein jeg heller, ikke i de gode periodene heller, for da er jeg redd det kan utløse det på nytt. Kanskje jeg bare skal ta betablokker på kveldstid en stund jeg også, kanskje det hjelper litt. Jeg kan ha ekstraslagene gjennomgående hele døgnet, selv om jeg ikke er i ro, og det er så utmattende😔 Anonymkode: 06d8e...88b Kan det være noe du sliter med psykisk? Det kan ofte gi utslag i kroppen i form av indre uro, stress og tankekjør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2024 #7 Del Skrevet 24. august 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Stemmer i med siste her. Magnesium tilskudd. Jeg har en hjerterytmeforstyrrelse som kan oppstå ut av det blå. Men merker at om jeg tar tilskudd av magnesium skjer det i mye mindre grad, om ikke helt fraværende. Anonymkode: a0e57...37d Meg over her! Har hjerterytmeforstyrrelse og legen på sykehuset ba meg ta magnesium mot hjertebank. Har mye mindre ekstraslag og hjertebank nå:) Anonymkode: da07a...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppjopp Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 20.44): Meg over her! Har hjerterytmeforstyrrelse og legen på sykehuset ba meg ta magnesium mot hjertebank. Har mye mindre ekstraslag og hjertebank nå:) Anonymkode: da07a...ff2 Kan jeg spørre hvilken type magnesium du bruker som hjelper mot dette og hvor mye? Finnes såå mange typer, så hadde vært fint med noen tips 😊 Endret 5 timer siden av hoppjopp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppjopp Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 18.21): Ta magnesium, det roer hjertet. Har hjulpet meg. Stress mindre, sov nok. Er du kvinne kan det bli verre rundt mens. Sikkert på grunn av hormoner. Det kjenner jeg Anonymkode: da07a...ff2 Spør på denne også… hvordan magnesium bruker du som hjelper på dette og hvor mye? Det finnes så mange forskjellige 😊 Endret 5 timer siden av hoppjopp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppjopp Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 20.02): Stemmer i med siste her. Magnesium tilskudd. Jeg har en hjerterytmeforstyrrelse som kan oppstå ut av det blå. Men merker at om jeg tar tilskudd av magnesium skjer det i mye mindre grad, om ikke helt fraværende. Anonymkode: a0e57...37d Spør på denne også… hvordan magnesium bruker du som hjelper på dette og hvor mye? Det finnes så mange forskjellige 😊 Endret 5 timer siden av hoppjopp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 11.28): I mange år har jeg har lange perioder med masse ekstraslag, før det plutselig roer seg helt igjen er borte i lange perioder. Jeg er utredet, og ekstraslagene er ufarlige. Ved utredning hadde jeg ca 6000 ekstraslag på et døgn. På de verste dagene er det en god del verre enn som så. Jeg leser at hjertet kan ta skade av dette om det blir for mye av dem, og i perioder er det nok absolutt for mye av dem hos meg. Så det er en bekymring, men det verste er den gufne følelsen når de pågår, klarer ikke sove skikkelig eller slappe av, finner ikke roen. Og det er sikkert igjen med på å opprettholde situasjonen.. Har fått betablokker som jeg kan ta på ee verste dagene, men syns ikke de tar bort ekstraslagene, syns bare de evt føles litt svakere. Noen som har noen gode råd? Vet det er mange av oss som sliter med det samme. Viktigst av alt, hva kan årsaken være? Legene har ikke noen gode svar på dette, nevner kanskje stress osv. Men jeg er ikke mer stresset disse periodene enn vanlig, har ikke mer å tenke på eller gjøre disse periodene det pågår. Ingen endring i livet på noen måte. Det virker som hjertet kommer inn i et spor det ikke kommer seg ut av, når det først starter. Jeg lurer på om jernmangel kan være årsaken? Vet jeg har lave jernnivåer jevnt over, tar litt tilskudd innimellom. Nivåene svinger litt, og jeg begynner å lure på om ekstraslagene kommer når jernnivået er ekstra lavt? Hva er deres erfaringer, dere andre som har masse ekstraslag i perioder? Anonymkode: 06d8e...88b Noen har medfødt ekstraslag, uten at leger klarer å finne ut hvorfor det skjer i enkelte familier. Det er normalen for dem som er unormale. Merker ekstra slag i perioder, ellers har jeg bestemt meg for å ikke bry meg om dem. Hjertet slår og går… Anonymkode: 6aa38...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Du bør be om videre utredning på den jernmangelen din, slik at du får normalisert jernnivåene dine, Ts. Anonymkode: 52b76...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Ja til magnesium, det er vel det eneste som hjalp litt da jeg var på det verste selv. Jeg har hatt mye problemer med stoffskiftet og har mange ekstraslag som jeg merker godt når kroppen ellers ikke er i vater. Vet jeg har mange ekstraslag ellers også, men i likhet med deg synes jeg det verste er når man merker det så innmari godt. Jeg kan kjenne på pulsen at hjertet hopper over slag og er ustabilt. Har også hatt arytmier og det er ordentlig ubehagelig. Antar at TS har SVES som er ekstraslag av den supraventrikulære typen der forkamrene hopper over en sammentrekning. Dette er de såkalte ufarlige ekstraslagene. Jeg har ca like mange som deg TS, men jeg har VES som er av den ventrikulære typen der det er ventriklene som fusker. Det er dette unge idrettsutøvere som plutselig får stans er rammet av. Jeg synes også betablokkere fungerte godt da jeg var mest plaget. Tenker mange som er utsatt får det verre i perioder med stress, men noen er bare rammet uten at det er stress som er årsaken. Råder TS til å sjekke stoffskiftet nøye, både med blodprøver, men også ultralyd av skjoldbruskkjertel og evt MR av hodet (hypofysen) for å utelukke årsaker der til at hjertet har så mange ekstraslag. Stoffskiftet kan gjøre mye ugagn i kroppen 😉 Anonymkode: eff80...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja til magnesium, det er vel det eneste som hjalp litt da jeg var på det verste selv. Jeg har hatt mye problemer med stoffskiftet og har mange ekstraslag som jeg merker godt når kroppen ellers ikke er i vater. Vet jeg har mange ekstraslag ellers også, men i likhet med deg synes jeg det verste er når man merker det så innmari godt. Jeg kan kjenne på pulsen at hjertet hopper over slag og er ustabilt. Har også hatt arytmier og det er ordentlig ubehagelig. Antar at TS har SVES som er ekstraslag av den supraventrikulære typen der forkamrene hopper over en sammentrekning. Dette er de såkalte ufarlige ekstraslagene. Jeg har ca like mange som deg TS, men jeg har VES som er av den ventrikulære typen der det er ventriklene som fusker. Det er dette unge idrettsutøvere som plutselig får stans er rammet av. Jeg synes også betablokkere fungerte godt da jeg var mest plaget. Tenker mange som er utsatt får det verre i perioder med stress, men noen er bare rammet uten at det er stress som er årsaken. Råder TS til å sjekke stoffskiftet nøye, både med blodprøver, men også ultralyd av skjoldbruskkjertel og evt MR av hodet (hypofysen) for å utelukke årsaker der til at hjertet har så mange ekstraslag. Stoffskiftet kan gjøre mye ugagn i kroppen 😉 Anonymkode: eff80...49e Magnesium skal man ikke ha ved ekstraslag. Det kan trigge, så ikke uttal deg om noe du ikke vet og som kan være farlig for ts. Har ts påvist mangel og ikke klarer å få normale verdier med kostholdsendring så er magnesium behandling en legesak. Anonymkode: 6aa38...0a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå