Gå til innhold

Reiser bygdafolk mer enn byfolk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 18.27):

Mine fordommer er at bygdefolk og småbyfolk kjører mye mer bil.

Da handler det ikke om kulturelle opplevelser, det får de jo på tiktok og tv3. Men selv på handleturer der de bare skal ha noe småtteri som kunne fått plass i lommene så tar de bilen heller enn å gå noen få minutter til rema. De har angst for at noen skal se at de går for da skjemmer de ut både seg selv og familien i tre generasjoner med at folk kan tro at de ikke har en fungerende bil. Det er tabu på bøggda. I større byer derimot reiser de mer på weekend-turer til storbyer i andre land. I følge mine pålitelige fordommer.

Anonymkode: ca13e...c7e

Ee bor på bygda og vi får ikke godt på butikken. Jo hvis du vil gå 22km så. Før hadde vi butikk 10min ganger, da gikk vi eller syklet  eller brukte sparken på vinteren. Savner å ha den butikken

Vi er på butikken 1 gang i uka og den dagen blir da lagt opp da for å handle alt vi evnt trenger, om vi må innom å hente evnt bildeler, byggemateriale eller andre ting, for å ungå å bruke bilen mye hvis en ikke absolutt må.

Er vi tome for noe så spør vi en nabo eller så må vi bare fine på noe annet som vi har i skapet, kjører ikke akurat på butikken bare fordi jeg mangler litt melk eller egg, eller har lyst på en sjokolade

Ingen av naboene gjør heler det som jeg vet om. Er til tider de sender på en mld å spør om vi har noe de har gått tom for, og da hjelper vi heler hverandre så en slipper å dra ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på bygda, reiser ikke mye heller, men liker å spise ute og se meg litt rundt når jeg er i byene rundt meg. Har egentlig ingen store behov for det, da hadde jeg vel heller bodd i byen.

Blir litt det samme som jeg tenker om byfolk som kommer til bygda. I full turuniform, løper på alle bakker og fjell, bål hele natta, skal være ute å nyte naturen for enhver pris, og skjønner ikke hvorfor vi innfødte ikke driver på med det samme🤣 Vi bor midt oppi det, og lever vanlige liv...

Anonymkode: ffbaf...f12

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva du mener. Jeg er ikke interessert i slikt, så jeg gjør det ikke. Jeg har enebolig med stor hage, og skog og fjell rett utenfor døra, og har også matbutikk, barneskole, barnehage, treningsrom og idrettsanlegg innen 300 meter. Og til en brøkdel av prisen for en enebolig med stor hage i storby.

Jeg har ei venninne som er veldig glad i å gå på store konserter og reiser til storbyer i Norge for å gå på disse. Men det hadde hun jo måttet gjøre om hun bodde i Oslo også fordi det er stadig at store konserter arrangeres i Bergen, Trondheim eller Stavanger.

Men det er jo ikke så rart at folk fra bygda vil se seg litt rundt når de først er på ferie i en storby? Hvis du reiser på solferie der hovedpoenget er å slappe av og slikke sol, bruker du ikke likevel muligheten til å se deg litt rundt når du først er der?

Jeg reiser ikke til storby i Norge for å "få en dose storby", men hvis jeg først er der i ett eller annet ærend, så utnytter jeg jo muligheten til å se noe mer enn bare et hotellrom eller leiligheten til familie/venn.

Anonymkode: 44657...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne diskusjonen drar jeg litt paralleller mot de ferietrådene der "alle" elsker Norgesferie med telttur og fisking. Typisk "byfolk" å gi gode råd om å ta med ungene i skogen eller fjæra, grille, sove i telt og nyte naturen. Som ikke helt skjønner at vi "bygdefolk" vil gjøre noe annet i ferien enn en typisk helgeaktivitet.

En av fordelene med å bo litt utenfor byen er jo at det er billigere. Da er det lettere å spare opp en god feriekonto, som lar oss ta et par utenlandsturer i året samt noen helgeturer her og der. 

Anonymkode: 504a4...23a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 11.35):

Byfolk har jo til alle tider reist ut på landet for å finne ro og frisk luft.

Anonymkode: d9dfa...174

Ikke bare for å finne ro, men i gamle dager var det også en bekymring om forholdene i byen var bra. De var fattige og bodde trangt i byene. Så feriekoloni var også for at barna skulle få tid til lek og store måltider for p helst gå litt opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 18.27):

Mine fordommer er at bygdefolk og småbyfolk kjører mye mer bil.

Da handler det ikke om kulturelle opplevelser, det får de jo på tiktok og tv3. Men selv på handleturer der de bare skal ha noe småtteri som kunne fått plass i lommene så tar de bilen heller enn å gå noen få minutter til rema. De har angst for at noen skal se at de går for da skjemmer de ut både seg selv og familien i tre generasjoner med at folk kan tro at de ikke har en fungerende bil. Det er tabu på bøggda. I større byer derimot reiser de mer på weekend-turer til storbyer i andre land. I følge mine pålitelige fordommer.

Anonymkode: ca13e...c7e

Mange steder, men ikke alle, er det nok slik at folk kjører mye bil, ja. Noen få minutter til Rema er minutter i bil, ikke til fots eller sykkel. Og kollektivtilbudet er skolebussen og ellers en buss annet hvert skuddår. Da er man faktisk avhengig av egen motorisert transport. Jeg har vokst opp en slik plass. 

Anonymkode: 5b0bf...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 10.50):

Nå tror jeg byfolk gjør det fordi det er en trend i tiden, men for 15-30 år siden gjorde ikke byfolk det.

Ts

Anonymkode: 464de...38d

Jo, det gjorde vi. 

Anonymkode: cfd89...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 13.37):

Det jeg mener er at nå er det veldig in med friluftsliv og løpe opp ned i alle fjell og dokumentere på sosiale medier.

For 20- 30 -40 år siden var det bare spesielt interesserte byfolk som reiste på ferie på bygda for å gå i fjell.

Ts

Da var alle byfolk jeg kjente spesielt interesserte for 20-30- 40 år siden . Påskefjellet var hot før sosiale medier . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 13.40):

Overhodet ikke, men hadde ikke syntes at en café i Oslo hadde vært mer spennende å gå på enn en café i Bergen.

Ts

Da har du neppe vært på Grorud senteret . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...