Gå til innhold

Reiser bygdafolk mer enn byfolk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Tuller du nå?

Jeg bor i Bergen selv, og går ut og bruker byens spisesteder og kulturtilbud flere ganger i uken. Nå bor jeg i gml Fana men når vi bodde i Øvregaten var vi ofte ute og tok ett glass vin/øl og så spaserte hjem.

Var helt normalt at en stakk på landet når en hadde mulighet for å nyte ro, stillhet og natur. Og på 90 tallet

Det jeg mener er at nå er det veldig in med friluftsliv og løpe opp ned i alle fjell og dokumentere på sosiale medier.

For 20- 30 -40 år siden var det bare spesielt interesserte byfolk som reiste på ferie på bygda for å gå i fjell.

Ts

Anonymkode: 464de...38d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Tuller du nå?

Jeg bor i Bergen selv, og går ut og bruker byens spisesteder og kulturtilbud flere ganger i uken. Nå bor jeg i gml Fana men når vi bodde i Øvregaten var vi ofte ute og tok ett glass vin/øl og så spaserte hjem.

Var helt normalt at en stakk på landet når en hadde mulighet for å nyte ro, stillhet og natur. Og på 90 tallet

Hvilke kulturtilbud er det du bruker flere ganger i uken i Bergen?

Hvis du bor i Fana så må du jo reise til byen flere ganger i uken, eller er det i Fana bydel du går ut?

Ts

Anonymkode: 464de...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men hvis du besøkte ei venninne i Oslo, ville du bare vært i hennes leilighet?

Anonymkode: 22f18...964

Overhodet ikke, men hadde ikke syntes at en café i Oslo hadde vært mer spennende å gå på enn en café i Bergen.

Ts

Anonymkode: 464de...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde råd til å bo i byen.

Anonymkode: 43017...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk som bor i grisgrendte strøk har jo ikke den tilgangen på kulturelle tilbud, vakker arkitektur, kunstutstillinger eller bare en café som oss som bor i de større byene her i landet.

Lurer derfor på om bygdafolk reiser mer innenlands/ utenlands enn oss byfolk for å oppleve slike ting? 

Jeg bor midt i  sentrum av Bergen og benytter meg ikke så mye av kafeer og kulturelle ting lenger, og det er fordi jeg er litt mettet på alt som skjer.

Jeg hører alle konserter som foregår ute, jeg ser bygningene fra middelalderen hver dag, kan oppleve spennende utstillinger eller kule konserter uten å sette meg på tog, fly, buss eller bil og har de fleste butikker rundt meg slik at jeg kan få tak i det klesplagget jeg ønsker meg eller kjøpe eksotisk mat uten å anstrenge meg.

Når jeg har venner fra bygda på besøk, skal de alltid på kafeér og restauranter å spise, og synes ikke noe om  å lage god mat eller bare drikke te/ kaffe hos meg.

 

Anonymkode: 464de...38d

Det blir på samme måte som at byvenninna mi som kommer på besøk med barn vil se på kyr, sauer og griser på landet hos meg. Eller gå tur i skogen og plukke bær. Eller være på fjellet på hytta vår.  Jeg og mine barn er ikke så fasinert av det av det det er jo hverdagen vår. 
 

Jeg elsker å dra til henne for å dra på teater,musikaler,konserter  spise ute, shoppe ting jeg ikke får tak i hos oss. Det er hverdagen deres. 
 

og begge er enig om at det at vi har hverandre er gull verdt. 

Anonymkode: dd1b5...404

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å spise junk når jeg er i en by, eller bestille levering på døren. Vi har tilbud her også, thaimat, sushi, pizza, kebab o.l. Innenfor 10-20 min kjøring, men ikke de vanlige kjedene, åpningstidene er også begrenset. Å sitte på kafé er generelt sett kjedelig, så skal jeg ha mat i forbindelse med byturer pleier jeg å kjøpe noe jeg kan spise i bilen på vei hjem. Konserter og andre kulturtilbud er ikke noe jeg benytter meg av særlig ofte uansett hvor jeg skulle bo. I det daglige er jeg fornøyd med aktiviteter og underholdning som er tilgjengelig rundt meg. Shoppe i butikk er sjelden en suksess om det så er i Odda eller New York, mye bedre utvalg ig lettere å kjøpe klær og utstyr på nett. 

Anonymkode: 72313...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det jeg mener er at nå er det veldig in med friluftsliv og løpe opp ned i alle fjell og dokumentere på sosiale medier.

For 20- 30 -40 år siden var det bare spesielt interesserte byfolk som reiste på ferie på bygda for å gå i fjell.

Ts

Anonymkode: 464de...38d

Beklager å skuffe deg men nordmenn har alltid vært glad i det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilke kulturtilbud er det du bruker flere ganger i uken i Bergen?

Hvis du bor i Fana så må du jo reise til byen flere ganger i uken, eller er det i Fana bydel du går ut?

Ts

Anonymkode: 464de...38d

Vel i dag feks skal jeg på standup, ellers reiser jeg mye på quiz feks.

Går ut i sentrum, med unntak av Hjellestad 1-2g i året. Er jo ikke mange minuttene på buss inn til sentrum

Ellers er jeg mye i Grieghallen med yngste siden hen er veldig glad i klassisk musikk

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Bergen i 10 år, og benyttet meg av tilbudene jevnt over. Jeg gikk ut for å spise, teater, museer, konserter, kafeer og shopping. Savner den delen av bylivet, bare det å gå ut en sommerkveld å ta seg et lite glass vin. 

Nå bor jeg på bygda, jeg reiser ikke noe mer eller mindre enn da jeg bodde i by. Men jeg benytter meg av alle tilbudene som jeg har her. Fjellturer, skikjøring, praktfull natur og den lille kafébaren vi har. 

Jeg liker å finne på ting, og når jeg reiser bort vil jeg oppleve ting. Å sitte hjemme høres veldig kjedelig ut. Men folk er forskjellige. 

Anonymkode: 4a0fc...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet henger ikke på greip.

Om man er på ferie / besøk et sted er det vel ganske naturlig å utforske tilbudene i nærheten. Men hvorvidt bygdefolk reiser mer enn byfolk generelt, er et annet spørsmål. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 11.31):

Nei, folk i byer reiser mer enn folk på bygda. Det er jo nesten en av grunnene til å bo i en by, å ha nærhet til en flyplass med flere destinasjoner. Bor du i indre Lortefjord i gokk i faenivoll, så er det jo en dagsreise med bil, båt, og mellomlandinger med fly bare for å komme seg til København omtrent.

Folk i byer tjener også mer, som spiller inn. 

Vel.... er ikke helt enig med deg.  Det er forskjell på bygd og "Indre lortfjord", eller er du en sånn krampeurbanist som mener alt alt utenfor ring 3 er gokk.

Jeg har valgt å flytte på landet frra byen, og jeg reiser mer enn før. For det første så slipper jeg å betale en formue bare for å bo.  Så er her mye mindre tilbud å bruke penger på, mindre "fristelser" for å si det sånn.  Jeg har et mye større risebudsjett nå enn før.  Under 1 time til nærmeste (små)flyplass, og vel 3 timer til nærmeste internasjonale.

 

 

Anonymkode: 59b5d...c4e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 10.31):

Folk som bor i grisgrendte strøk har jo ikke den tilgangen på kulturelle tilbud, vakker arkitektur, kunstutstillinger eller bare en café som oss som bor i de større byene her i landet.

Lurer derfor på om bygdafolk reiser mer innenlands/ utenlands enn oss byfolk for å oppleve slike ting? 

Jeg bor midt i  sentrum av Bergen og benytter meg ikke så mye av kafeer og kulturelle ting lenger, og det er fordi jeg er litt mettet på alt som skjer.

Jeg hører alle konserter som foregår ute, jeg ser bygningene fra middelalderen hver dag, kan oppleve spennende utstillinger eller kule konserter uten å sette meg på tog, fly, buss eller bil og har de fleste butikker rundt meg slik at jeg kan få tak i det klesplagget jeg ønsker meg eller kjøpe eksotisk mat uten å anstrenge meg.

Når jeg har venner fra bygda på besøk, skal de alltid på kafeér og restauranter å spise, og synes ikke noe om  å lage god mat eller bare drikke te/ kaffe hos meg.

 

Anonymkode: 464de...38d

Bergen har sjarm, likevel er Bergen blitt veldig oppbrukt å tapt seg mye de siste årene. Samtidig så er det ikke så rart at folk fra bygda gjerne vil ut å spise når de først er i byen. Ofte er det litt andre restauranter osv der. Akkurat som du kanskje hadde hatt lyst til om du feks var i Oslo eller Trondheim nettopp fordi at det ikke er helt likt som hjemme. Har venninner både i Oslo og Bergen, mange av de reiser ganske mye. Så vil ikke si at folk fra bygda reiser mer

Anonymkode: 7405d...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 10.31):

Folk som bor i grisgrendte strøk har jo ikke den tilgangen på kulturelle tilbud, vakker arkitektur, kunstutstillinger eller bare en café som oss som bor i de større byene her i landet.

Lurer derfor på om bygdafolk reiser mer innenlands/ utenlands enn oss byfolk for å oppleve slike ting? 

Jeg bor midt i  sentrum av Bergen og benytter meg ikke så mye av kafeer og kulturelle ting lenger, og det er fordi jeg er litt mettet på alt som skjer.

Jeg hører alle konserter som foregår ute, jeg ser bygningene fra middelalderen hver dag, kan oppleve spennende utstillinger eller kule konserter uten å sette meg på tog, fly, buss eller bil og har de fleste butikker rundt meg slik at jeg kan få tak i det klesplagget jeg ønsker meg eller kjøpe eksotisk mat uten å anstrenge meg.

Når jeg har venner fra bygda på besøk, skal de alltid på kafeér og restauranter å spise, og synes ikke noe om  å lage god mat eller bare drikke te/ kaffe hos meg.

 

Anonymkode: 464de...38d

Det har vel kanskje litt med alder å gjøre også? Er man litt oppi åra, er det ikke så rart om man blir litt mettet av ting man er vant med. Sikkert litt annerledes for de du får på besøk. For de er det jo slike ting de vil oppleve, for de er det jo mer nytt.

Anonymkode: 67a34...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine fordommer er at bygdefolk og småbyfolk kjører mye mer bil.

Da handler det ikke om kulturelle opplevelser, det får de jo på tiktok og tv3. Men selv på handleturer der de bare skal ha noe småtteri som kunne fått plass i lommene så tar de bilen heller enn å gå noen få minutter til rema. De har angst for at noen skal se at de går for da skjemmer de ut både seg selv og familien i tre generasjoner med at folk kan tro at de ikke har en fungerende bil. Det er tabu på bøggda. I større byer derimot reiser de mer på weekend-turer til storbyer i andre land. I følge mine pålitelige fordommer.

Anonymkode: ca13e...c7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par minutter til Rema ja   :fnise:    Lurer på hvilken "bygd" du snakker om    🙄

Anonymkode: 59b5d...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mine fordommer er at bygdefolk og småbyfolk kjører mye mer bil.

Da handler det ikke om kulturelle opplevelser, det får de jo på tiktok og tv3. Men selv på handleturer der de bare skal ha noe småtteri som kunne fått plass i lommene så tar de bilen heller enn å gå noen få minutter til rema. De har angst for at noen skal se at de går for da skjemmer de ut både seg selv og familien i tre generasjoner med at folk kan tro at de ikke har en fungerende bil. Det er tabu på bøggda. I større byer derimot reiser de mer på weekend-turer til storbyer i andre land. I følge mine pålitelige fordommer.

Anonymkode: ca13e...c7e

Ja for om du bor på bygda er det et par minutter til Rema🤣 Vi har en dyr minibutikk 15 min gange unna, ellers er det 10-15 min med bil til Remaen fra oss! 

Anonymkode: dd1b5...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Folk på bygda er like forskjellige som andre steder. Noen reiser mye, og andre reiser aldri. Selv reiser vi mye mer til utlandet nå enn da vi bodde i Oslo, rett og slett fordi vi har langt bedre råd. Klarer meg veldig godt uten café, shopping og kunstutstillinger i hverdagen. Det var ikke tilbud vi brukte mye da vi bodde innenfor ring 2 heller. Må selvfølgelig reise mer for å utføre ærender nå, men det pleier vi å kombinere med jobbreiser etc.

Ellers er det overraskende mye kulturtilbud her i grisgrendte strøk, det er bare ikke like mye finkultur. Så har vi mye annet bra her, som godt samhold og verdens fineste natur (helt objektiv sett, selvfølgelig). Det eneste jeg savner er konserter, men artistene jeg vil se kommer sjelden til Oslo uansett.

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 18.27):

De har angst for at noen skal se at de går for da skjemmer de ut både seg selv og familien i tre generasjoner med at folk kan tro at de ikke har en fungerende bil. Det er tabu på bøggda.

Anonymkode: ca13e...c7e

:ler::ler:

Anonymkode: 0764d...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, oppvokst i Oslo sentrum, med hytter både ved havet og på fjellet. Likevel dro vi til utlandet i hvertfall to ganger i året. En storby-tur og en syden-tur. 
Bor nå i en mye mindre by og det er veldig forskjell på folk her. Noen er tilfreds med å kun være i denne lille byen, mens noen vil dra oftere, om så det er til større byer i Norge eller utlandet. 

Anonymkode: 2d859...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 10.31):

Folk som bor i grisgrendte strøk har jo ikke den tilgangen på kulturelle tilbud, vakker arkitektur, kunstutstillinger eller bare en café som oss som bor i de større byene her i landet.

Lurer derfor på om bygdafolk reiser mer innenlands/ utenlands enn oss byfolk for å oppleve slike ting? 

Jeg bor midt i  sentrum av Bergen og benytter meg ikke så mye av kafeer og kulturelle ting lenger, og det er fordi jeg er litt mettet på alt som skjer.

Jeg hører alle konserter som foregår ute, jeg ser bygningene fra middelalderen hver dag, kan oppleve spennende utstillinger eller kule konserter uten å sette meg på tog, fly, buss eller bil og har de fleste butikker rundt meg slik at jeg kan få tak i det klesplagget jeg ønsker meg eller kjøpe eksotisk mat uten å anstrenge meg.

Når jeg har venner fra bygda på besøk, skal de alltid på kafeér og restauranter å spise, og synes ikke noe om  å lage god mat eller bare drikke te/ kaffe hos meg.

 

Anonymkode: 464de...38d

Sitter ikke ikke og spiser hjemmelaget mat på ferie jeg heller. 

Bor i Oslo, og drar ikke for konserter etc. Men kunsten, husene, stemning etc er jo forskjellig fra sted til sted. 

Anonymkode: 9caac...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...