Gå til innhold

Trenger tips til farger på vegger i alle rom i hele huset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å ferdigstille nytt hus og nå skal alle rom males.

Trenger tips til stue/ kjøkken (åpen løsning), gang, toaletter, soverom til foreldre, soverom til jente 4 år. 

Anonymkode: 26d55...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker ditt spørsmål blir altfor omfattende for de fleste av oss.  Mitt tips er å gå til Jotuns inspirasjonsblogg.  Der ligger en side hvor folk spør om fargeråd.  Du kan også beskrive rommene hos deg og ta bilder, og sende dem til Jotun.  Det har jeg gjort flere ganger, og alltid fått raskt svar og gode forlag.  Gratis er det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig "hvor langt er et tau" spørsmål. Farger avhenger av lysforhold, farge/nyanse på gulv, interiør, størrelse på rom/romløsning,  farge på kjøkkeninnredning, og personlig smak.
Liker dere kalde og rene toner, duse farger, sterke farger, gylne farger, osv. Hvilke farger har dere valgt i de andre rommene? Farger som harmonerer i nyansene selv om det er helt ulike farger, er veldig fint. 

Er gulvene lyse og kalde i fargen, eller mørkere og med undertoner i brunt, gult, eller rødt? Slike ting er det viktig å opplyse om. 

Anonymkode: 56de6...40d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening;

En veldig lys grå (eller hvit) med varme i i alle rom. Med unntak av eget soverom og voksenrom; en varmere og mørkere nyanse av grått eller grå-brunt. Barnas rom; velg selv, men innenfor fargeprøver jeg har valgt. 

Anonymkode: 3da6f...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår fiolett, limegrønn, bæsjebrunt og mørkerosa. 

Anonymkode: 23939...de9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker grønt, det er en så harmonisk, naturlig og deilig farge å omgi seg med. Det finnes mange grønntoner i Jotuns utvalg å velge mellom. Som for eksempel Natural green, ever green og Green Leaf (som jeg liker veldig godt). Favoritten min blant de grønne er ORGANIC GREEN. Dette ville jeg malt kjøkken/stue åpen løsning med. Liker du mer dempet grønn, kan du ta den lyse, grågrønne MINTY BREEZE. Veldig pen, dempet og stikker seg ikke ut.

Entreen? Kanskje RURAL, en fersken tone? Eller den nydelige terrakottafargen EMBRACE?

Til soverom ville jeg valgt en brun tone til hovedsoverommet. Deilig med jordfarger! Hva med SOFT BROWN eller BELGIAN BROWN? Eller en lys brun farge som MARRAKECH?

Barnas rom ville jeg kanskje valgt en livligere farge, som kanskje Jotun ADVENTURE til gutt og DEVINE til jente? Eller motsatt, for all del, om de vil det :) 

OBS! Ta en tur i malingsbutikken og se på fargeprøvene der! Det blir IKKE det samme å se fargen gjengitt på skjerm, det kan arte seg helt annerledes. Ta med et utvalg fargeprøver hjem og se hjemme. Man får kjøpt store A4-ark med fargeprøver på, som er bedre å se korrekt farge på enn de små prøvelappene.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp bygget og har valgt rødt på kjøkkenet, lysegrønt i stuen, gult i gangen, rosa på barna sine rom, mørkegrønt på vårt rom, brunt på tv-stuen og blått på toalettene. 

Anonymkode: dcd98...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau? hehe

Det er umulig å hjelpe når vi ikke har sett huset

Anonymkode: 7f45d...bb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for litt dempet og ton i ton i oppholdsrommene så det ble en rød tråd. Hva det skal være kommer jo an på lysforhold, andre farger dere har valgt (gulv, lister, tak, dører osv), og selvsagt hva dere liker. Barnerom kan ha mer farge, men jeg hadde valgt en rolig i en der også som passer å sove til, men gjerne med litt mer farge i. 
Eneste jeg kunne tatt i mørkere var voksnes soverom, men hadde nok valgt en behandling lys farge der også. Lyst trenger ikke å være beige, og hvitnyanser, selv om det jo kan være det også. Både lyse grønne, rosa, og blånyanser er fint og behagelig, og kan passe sammen, eller ha samme farger i flere rom, eller lignende farger av samme grønnfarge. Støtter den med å oppsøke en fargehandel å få litt tips der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å oppsummere min mening i korte trekk, 1) ikke velg nøytrale grå farger, og 2) ikke velg blå farger for nordvendte rom. 3) Og, bare velg farger med gult i for sørvendte rom, hvis du faktisk liker varme, gule vegger! (jotun 1276 Soft eller vanilla som er så populære nå). Alle lyse farger også vil gulne med tiden, så disse kommer bare til å bli gulere etterhvert. 

Da vi hadde samme problemstilling, fikk jeg en Jotun-brosjyre i en butikk som solgte maling. Der er det en tabell med farger, og de er ferdig kombinert slik at de passer godt sammen, både på langs og på tvers. Jeg synes det var veldig hjelpsomt egentlig. Jeg fant dog ut at jeg ikke ville at huset skulle se ut som et lite regnbyge. 

vi endte opp med Jotun Tresure i stua - det er grønt med mye grå i. 

hvit poesi i ganger, kjøkken og kjeller. Dette er lys lys grå, men ikke helt hvit.

soft mint det ene barnerommet, slate lavender det andre barnerommet. 

mørkt vegg bak tv i kjellerstua, husker ikke helt, kan være elegant.

og, jeg prøvde å male soverommet mørkt men jeg likte det virkelig ikke, soverommet lite og ble veldig smått og trist, så det ble en mørkt vegg og resten SOFT GREY. 

Nå fem år etter er jeg fortsatt veldig glad i alle fargene. 

Anonymkode: 57548...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type hus er det? Hvordan gulv har dere valgt? Hva slags innredningsstil liker dere? Farge på tak og lister?

Anonymkode: 275e0...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (På 24.8.2024 den 12.47):

Tenker ditt spørsmål blir altfor omfattende for de fleste av oss.  Mitt tips er å gå til Jotuns inspirasjonsblogg.  Der ligger en side hvor folk spør om fargeråd.  Du kan også beskrive rommene hos deg og ta bilder, og sende dem til Jotun.  Det har jeg gjort flere ganger, og alltid fått raskt svar og gode forlag.  Gratis er det også :)

Det har jeg også gjort, sa jeg ville ha grønne, friske nyanser og fikk tilbake 50 shades of beige og grått. Aldri mer Jotun her i gården.

Anbefaler tur i en fargehandel og velge en ferdig palett man liker, så gå etter den.

Anonymkode: f9b8b...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...