Gå til innhold

Kjøpt bolig og ligger søvnløs..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg bolig. Alenemor. 1 inntekt. Tok ikke det jeg fikk som maks, men ikke langt ifra.. Og nå er jeg så bekymret.. Banken har vel regnet med hva man trenger for å leve ok, med maks lån? Jeg sløser ikke, kjøper mye brukt, og er flink å spare,men bekymrer vel veldig nå.. 

Anonymkode: 54620...765

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går nok helt fint. Se opp for felleskostnader om det er leilighet. Husk å ha en stor buffer.

Anonymkode: 30592...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, banken har tatt hensyn til det – det er den pliktig til. Gratulerer med boligkjøp. :)

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Beregner at det er mulig med 5 % renteoppgang . Men da er det trangt.

Nå er renta på vei til å gå litt ned fra over nyttår så tror du klarer deg Okay .

Anonymkode: 17bfd...2c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Går nok helt fint. Se opp for felleskostnader om det er leilighet. Husk å ha en stor buffer.

Anonymkode: 30592...6aa

Ts her

Det er borettslag med felleskostnader. Og bufferen blir lav nå, med det jeg trenger når jeg flytter fra møblert leieleilighet.. 

Anonymkode: 54620...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skigard skrev (Akkurat nå):

Ja, banken har tatt hensyn til det – det er den pliktig til. Gratulerer med boligkjøp. :)

Takk!

Anonymkode: 54620...765

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De Beregner at det er mulig med 5 % renteoppgang . Men da er det trangt.

Nå er renta på vei til å gå litt ned fra over nyttår så tror du klarer deg Okay .

Anonymkode: 17bfd...2c2

Håper den går ned ja..!!

 

Ts

Anonymkode: 54620...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at banken har regnet ganske nøyaktig ut i forhold til inntekt og lån. Så de har nok gått utifra at du skal klare å betjene lånet. Gratulerer med ny leilighet, skjønner det kan være skummelt, men det går seg til🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miSs. skrev (2 minutter siden):

Tenker at banken har regnet ganske nøyaktig ut i forhold til inntekt og lån. Så de har nok gått utifra at du skal klare å betjene lånet. Gratulerer med ny leilighet, skjønner det kan være skummelt, men det går seg til🥰

Takk! Håper jeg får sove litt nå 

 

Ts

Anonymkode: 54620...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har nettopp kjøpt meg bolig. Alenemor. 1 inntekt. Tok ikke det jeg fikk som maks, men ikke langt ifra.. Og nå er jeg så bekymret.. Banken har vel regnet med hva man trenger for å leve ok, med maks lån? Jeg sløser ikke, kjøper mye brukt, og er flink å spare,men bekymrer vel veldig nå.. 

Anonymkode: 54620...765

Med gjeld kan du også kan du gjøre endringer på skattekortet slik at du skatter mindre. 

Anonymkode: 29856...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har nettopp kjøpt meg bolig. Alenemor. 1 inntekt. Tok ikke det jeg fikk som maks, men ikke langt ifra.. Og nå er jeg så bekymret.. Banken har vel regnet med hva man trenger for å leve ok, med maks lån? Jeg sløser ikke, kjøper mye brukt, og er flink å spare,men bekymrer vel veldig nå.. 

Anonymkode: 54620...765

En ting har livet lært meg ts..All tid jeg har bekymret meg har vært bortkastet..ingenting av det skjedde, gjør det ikke for deg heller..sove godt nå.🌕

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, er så utrolig kjekt å høre når noen har fått kjøpt seg bolig som er/har vært usikker! 😃 Det går mye bedre enn du tror, særlig når du er påskrudd ift. forbruk. 

Du får jo selvsagt rentefradrag med nytt boliglån, så du skal jo betale mindre skatt. Dersom du klarer deg greit uten å endre den nå, så la den være som før, få deg en liten «bonus» med skattepengene til våren. Lar du neste år gå til du får nytt skattekort for 2026 - så får du gjerne nok en god slump tilbake for hele 2025 også 😊 Plutselig er du over kneika og ting føles litt romsligere 😉

Lykke til, dette går som ei kule! 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bolig! Det går nok fint TS:) Banken mente jeg ikke ville klare å betale mer enn 5000 i mnd på mitt første lån, enda jeg leide for over det dobbelte. Endte opp med å betale 12000 per mnd + fellesutgifter oppå der igjen.

Spar opp en buffer, pass på at du har hus- og innboforsikring:)

Anonymkode: 5a382...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye dyrere blir det i forhold til det du betaler i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har nettopp kjøpt meg bolig. Alenemor. 1 inntekt. Tok ikke det jeg fikk som maks, men ikke langt ifra.. Og nå er jeg så bekymret.. Banken har vel regnet med hva man trenger for å leve ok, med maks lån? Jeg sløser ikke, kjøper mye brukt, og er flink å spare,men bekymrer vel veldig nå.. 

Anonymkode: 54620...765

Tenker disse bekymringene er like bortkastet som da jeg gikk i flere måneder og kvidde meg til hvordan det skulle bli å få elbil, og å lære seg å lade. Fullstendig bortkastet. 
Det ordner seg. Du er ikke et luksusfellen kasus. 

Anonymkode: 74a72...4bb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har kjøpt en bolig du er fornøyd med, på et sted der du vet du skal bo lenge, så tenker jeg at det ikke er noe galt som kan skje. Da gjør det jo ingenting om leiligheten synker i verdi, om det er det du er redd for.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med boligkjøp :)

Jeg kjøpte i fjor høst og hadde akkurat de samme tankene, bekymringene og søvneløse nettene som du har. Ville jeg økonomisk klare det, hva kan jeg egentlig om å eie hus alene, vil jeg trives osv.? Jeg var kvalm og uggen i ukesvis.

Nå har jeg, og ungene, bodd i huset i litt over 1 år og vi trives veldig godt. Rart på kjenne på at jeg eier dette (sammen med banken da;) ). Men jeg skal innrømme at panikken fortsatt kan ta meg innimellom, men det går seg vel til.

Økonomisk har det gått over all forventning. Da vi flyttet inn hadde jeg tømt nesten alt av sparekonti (egenkapital og andre konti for innkjøp av type gardinstenger og alle småting man må ha i nybygd hus). Jeg har fint klart alle mine økonomiske forpliktelser + at jeg har spart opp en god slump med penger på buffer- og sparekonto. 

Lykke til meg boligen :) Det du kjenner på er ikke uvanlig, og du blir verken den første eller siste som har slike følelser etter å ha investert masse penger i bolig. 

Anonymkode: fbdaf...cec

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lånet ditt i Husbanken? Hvis ikke så vil du mest sannsynlig bli "reddet" der, dersom det går galt i nåværende bank. 

Anonymkode: 520d3...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De Beregner at det er mulig med 5 % renteoppgang . Men da er det trangt.

Nå er renta på vei til å gå litt ned fra over nyttår så tror du klarer deg Okay .

Anonymkode: 17bfd...2c2

3%*

Anonymkode: a666f...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...