Gå til innhold

Hente sent i bhg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leverer 09- 0930, henter 1530- 1600. Jeg er hjemme i permisjon med baby. 

Uansett alle barna på avdelingen blir hentet mellom 1530- 1615 stort sett. De få gangene jeg har hentet 1630 er det som regel 1 -2 barn igjen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leverer omtrent 09 og blir henter 16.20. Blir lange dager, men han ikke noe valg. Vi kan ikke jobbe inn mer eller ta igjen på kvelden. Er også lang vei frå hjemmet til barnehage, og deretter jobb. Bruker alt i alt 1t og 20min fra dør hjemme til kontoret. Skulle ønske vi kunne hentet tidligere. 

Anonymkode: b83ef...85b

Skrevet

Leverer 09:30, og henter mellom 15:00-15:30. Hvis den blir halv, så er det bare to-tre barn igjen der. 

Anonymkode: 489e7...b28

Skrevet (endret)

Henter mellom 15.30-16.00 

leverer ca 08.30

Foreldre med fulle jobber

Henter jeg så sent som 16 er det knapt noen igjen

Endret av Rucula
Skrevet

Mannen min har låst arbeidstid og jeg jobber turnus. Hvis vi begger jobber dag, så leverer vi i barnehagen klokken 07.30. Da henter vi ca 15.30. Noen få ganger litt senere. Hvis jeg jobber kveldsvakt, så leverer jeg barnet i barnehagen klokken 10.00. Samme hentetid som nevnt over. 

Når jeg har fri i ukedager i turnusen eller ferie, har jeg barnet nesten alltid hjemme med meg. 

Anonymkode: 534aa...e4d

Skrevet

Jeg leverer mellom 8:30 og 9:00  så henter pappaen mellom 15:30 og 16:00. Prøver å gi dem 7-timersdager, så hender det besteforeldre henter tidlig/tar dem ut av barnehagen en gang iblant :) 

Anonymkode: bd954...61a

Skrevet

Det er vel ikke så relevant når andre henter, for folk har jo forskjellig jobb og ulik avstand til bhg. Jeg jobber deltid og pleide å hente tidlig. Siste året ville hun være lenger, så da pleide jeg å hente i 16:30–16-tiden. barnehagen stenger 16:15. 

Anonymkode: 94454...c4d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som pedagog vil jeg presisere at jeg har full forståelse at mange ikke har mulighet til å hente tidligere eller gi barna kortere dager. Vi gjør selvsagt alt for at barna skal ha det bra hele barnehage-dagen ❤️ 

Likevel må jeg si at foreldre som har mulighet til å hente tidligere (fordi de er ferdig på jobb kl 14/15, studerer eller ikke jobber i det hele tatt), men konstant henter 1 år gamle slitne barn 16.30/45 provoserer meg. De mener at barnet har det så fint i barnehagen og de betaler jo for plassen. Stakkars små barn. 

Å hente barnet sitt kl 16 i stedet for 16.30/45 vil utgjøre en stor forskjell for barnet. Det er snakk om en halvtime liksom. Men neida. 

Jeg tenker alltid på barnas beste, men jeg er lei av å ikke bli hørt når jeg prøver å formidle dette på en ordentlig måte. 

Jeg lurer seriøst på hvor alle dere på kvinneguiden som gir barna så korte dager har barn? For i min barnehage (og andre ansatte jeg snakker med) har vi (til sammen på ulike avdelinger) 30 barn som er 1 og 2 år gamle. 17 av disse er 1 år. De aller fleste av disse 30 barnet blir levert mellom 7 og 7.45 og hentet mellom 16 og 17. Det er forståelig når foreldre ikke har andre muligheter, men flere har muligheten.. 

Likevel brister hjertet mitt for barn som har vært utilpass og er tydelig slitne siden kl 15 blir hentet 16.45 for så å spise middag/kvelds og legge seg kl 18 når foreldre har mulighet til å hente de kl 15.. 

Anonymkode: 92f4b...13c

Større bygd på Vestlandet. Mange her er lærere eller har andre fleksible jobber. Det var vanlig å levere mellom 8 og 9 og hente etter frukt de første åtene i bhg. Når barna ble eldre, var det flere barn igjen mot slutten av dagen, og jeg også gikk over til å hente sent (16:30– 16) fordi barnet ikke ville hjem. Alle barnehagene i kommunen stenger 16:15.

Vil også si at det er ikke alle som er åpne om ting. Depresjon og annet er skambelagt, og da kan det være lettere å slå det bort med at barnet trives i bhg. Hvordan vet du at studentene ikke er på forelesning eller obligatorisk aktivitet sent på dagen? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Større bygd på Vestlandet. Mange her er lærere eller har andre fleksible jobber. Det var vanlig å levere mellom 8 og 9 og hente etter frukt de første åtene i bhg. Når barna ble eldre, var det flere barn igjen mot slutten av dagen, og jeg også gikk over til å hente sent (16:30– 16) fordi barnet ikke ville hjem. Alle barnehagene i kommunen stenger 16:15.

Vil også si at det er ikke alle som er åpne om ting. Depresjon og annet er skambelagt, og da kan det være lettere å slå det bort med at barnet trives i bhg. Hvordan vet du at studentene ikke er på forelesning eller obligatorisk aktivitet sent på dagen? 

(Vær så snill å å les innlegget mitt som du siterte ordentlig. Her er det ikke snakk om en gang i blant, men barn som hver dag - uke inn og uke ut - nærmest "bor" i barnehagen"). Bare å bli hentet en halvtime tidligere utgjør stor forskjell for disse barna!!!! 

Du vil kanskje bli overrasket over hva foreldre forteller barnehageansatte:

f.eks: Komme nydusjet og hente barn 16.55 eller "Kom nå skal vi hjem til mamma/pappa som har laget spagetti til middag".

Hvis man har så mye angst/depresjon at en hver dag må hente utslitte 1åringer fem minutt før stengetid burde man vel kanskje be om litt hjelp?

• Liker 3
Skrevet

Jeg henter rundt 16:15-16:30, og da er det også typisk kanskje bare 3 andre barn der. Men hvis jeg har rukket en tidligere bane fra jobb og er der rundt 16, er det mangle flere! Så det virker som de fleste blir hentet rundt 16, ikke veldig mye før.

Anonymkode: 284d3...6fe

Skrevet

Jeg opplevde det samme som TS. Arbeidstiden vår var slik at vi kunne levere sent, men måtte hente sent også. Det vil si, sent og sent, jeg trodde i utgangspunktet ikke kl 16.15 var sent når barnehagen var åpen til 17, men utrolig mange ble hentet før det. Kom jeg innimellom så sent som 16.30 var barnehagen så og si folketom.

Det er som det er, så lenge barnet har det bra og vi gjør vårt beste spiller det ingen rolle hva andre tenker om det.

Anonymkode: 85130...78a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som pedagog vil jeg presisere at jeg har full forståelse at mange ikke har mulighet til å hente tidligere eller gi barna kortere dager. Vi gjør selvsagt alt for at barna skal ha det bra hele barnehage-dagen ❤️ 

Likevel må jeg si at foreldre som har mulighet til å hente tidligere (fordi de er ferdig på jobb kl 14/15, studerer eller ikke jobber i det hele tatt), men konstant henter 1 år gamle slitne barn 16.30/45 provoserer meg. De mener at barnet har det så fint i barnehagen og de betaler jo for plassen. Stakkars små barn. 

Å hente barnet sitt kl 16 i stedet for 16.30/45 vil utgjøre en stor forskjell for barnet. Det er snakk om en halvtime liksom. Men neida. 

Jeg tenker alltid på barnas beste, men jeg er lei av å ikke bli hørt når jeg prøver å formidle dette på en ordentlig måte. 

Jeg lurer seriøst på hvor alle dere på kvinneguiden som gir barna så korte dager har barn? For i min barnehage (og andre ansatte jeg snakker med) har vi (til sammen på ulike avdelinger) 30 barn som er 1 og 2 år gamle. 17 av disse er 1 år. De aller fleste av disse 30 barnet blir levert mellom 7 og 7.45 og hentet mellom 16 og 17. Det er forståelig når foreldre ikke har andre muligheter, men flere har muligheten.. 

Likevel brister hjertet mitt for barn som har vært utilpass og er tydelig slitne siden kl 15 blir hentet 16.45 for så å spise middag/kvelds og legge seg kl 18 når foreldre har mulighet til å hente de kl 15.. 

Vi bor på et typisk pendlersted utenfor Oslo, og jeg kjenner meg heller ikke igjen i dette. De fleste anstrenger seg hardt for å gjøre barnehagedagen så kort som mulig.

Men studenter? Da jeg studerte (før jeg fikk barn) hadde vi ofte forelesning både fra 8 til 10 og fra 14 til 16, så det er ikke gitt at man kan ha barna mye hjemme selv om man studerer. Lange dager på lab hadde vi ofte også. 

Jeg tror også slike som prater i vei om positive ting ofte gjør det for å dekke over det som ikke er så positivt. Det er lurt å ikke anta alt for mye om folk man ikke kjenner så godt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vi bor på et typisk pendlersted utenfor Oslo, og jeg kjenner meg heller ikke igjen i dette. De fleste anstrenger seg hardt for å gjøre barnehagedagen så kort som mulig.

Men studenter? Da jeg studerte (før jeg fikk barn) hadde vi ofte forelesning både fra 8 til 10 og fra 14 til 16, så det er ikke gitt at man kan ha barna mye hjemme selv om man studerer. Lange dager på lab hadde vi ofte også. 

Jeg tror også slike som prater i vei om positive ting ofte gjør det for å dekke over det som ikke er så positivt. Det er lurt å ikke anta alt for mye om folk man ikke kjenner så godt.

Meg du siterer: Jeg har også inntrykk av at de aller fleste anstrenger seg for å gjøre bhg-dagen så kort som mulig. Jeg tror nok jeg har hatt "uflaks" med barnegruppene jeg har hatt de siste to årene i form av at flere av foreldre har vært såkalt "lavlønnet/ressurssvake". Uten å stigmatisere er min opplevelse at de ressurssterke (Ikke nødvendigvis i form av penger, men ønske om at barnet skal ha det bra) foreldrene har stor forståelse for at barn blir slitne, respekterer at jeg sitter med mye kunnskap om barn og at barnehagen ikke er barnepass/oppbevaring. 

At barna har lange dager i seg selv får man ikke gjort noe med uansett, men da forventer jeg at barna får bli helt friske før de sendes tilbake til barnehagen.. 

• Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (21 timer siden):

sikkert «populært» blant de ansatte -not.

Jepp, du har helt rett. Ikke populært hos de ansatte som burde revurdere sin motivasjon. 

Skrevet

Hvorfor bryr du deg når andre henter? Folk har forskjellige liv,jobber og behov

Skrevet

Jeg har fleksitid. Mannen jobber turnus. Så de fleste dager får vi til 6-7 timer, maks. 

Mange på min jobb har tilsvarende jobb som ektefelle. De løser det slik at ene starter tidlig (ca 6-7), og da kan gå ca 14-15, og partneren da gjør motsatt, jobber 9-10 - 17-18. 

Det handler jo ikke om at vi er "flinke" på noen måte, men at vi har jobber der det lar seg gjøre. 

Anonymkode: c74cf...f3c

• Liker 1
Skrevet

I "min" barnehage stenger vi kl. 17, jobber i en typisk pendlerkommune. Og det er sjelden mer enn 2-3 barn igjen per avd., når kl. er 16:30.  Jeg syns nesten det er rart jeg, at mange får til å hente så tidlig. 

Men til dere som henter sent, barna har det bra. Vi har god tid til de få som er igjen, de får hjelpe til med praktiske oppgaver som å hente brød, dekke tralle o.l., som barn ofte liker. Vi går på andre avdelinger eller aktivitetsrom, som de sjelden har anledning til eller i barnehagedagen. Eller vi sitter i lesekroken og leser. 

Jeg sier gjerne til foreldre som haster med å hente, for så å dra med seg ungen på butikken for handle, at de gjerne må handle først, for barnet koser seg i barnehagen. 

Og en 1-åring sover gjerne en eller to lange dupper i barnehagen, så dagen er ikke så lang som foreldrene føler. 

Anonymkode: fb9ff...e6d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

(Vær så snill å å les innlegget mitt som du siterte ordentlig. Her er det ikke snakk om en gang i blant, men barn som hver dag - uke inn og uke ut - nærmest "bor" i barnehagen"). Bare å bli hentet en halvtime tidligere utgjør stor forskjell for disse barna!!!! 

Du vil kanskje bli overrasket over hva foreldre forteller barnehageansatte:

f.eks: Komme nydusjet og hente barn 16.55 eller "Kom nå skal vi hjem til mamma/pappa som har laget spagetti til middag".

Hvis man har så mye angst/depresjon at en hver dag må hente utslitte 1åringer fem minutt før stengetid burde man vel kanskje be om litt hjelp?

Jeg vil bare påpeke at enkelte av industriarbeiderforeldre  dusje før de forlater arbeidsplassen.. Som medfører at de kommer nydusjet til barnehagen 😅

Nå jobber han 7-15 da, så barna blir hentet rundt 15:20 (han dusjer 14:45, ja, han får betalt for å dusje.). Men jeg leverer barna rundt 7:30, så de får desverre en full arbeidsdag i barnehagen likevel. 

Anonymkode: 055f5...023

• Liker 4
Skrevet

Jobber selv o barnehage, og her blir de fleste levert mellom 0730-08 og de aller fleste hentet 16-1615. Vi stenger 16.30. 
Veldig få som har jobber som slutter før 1530 her i området, og bor i en pendlerkommune så de fleste foreldre har en del reisevei. 

siden jeg selv jobber k bhg så varierer barna mine sin dag ut i fra min vakt. Kan bli levert 7, men da hentet tidligere. Og kan bli levert seint, men da aller siste ut porten. Og da går vi som regel til parkeringen sammen med seinvakta. Barna protesterer alltid når jeg henter tidlig… da er de ofte første som blir hentet, og de må bryte opp kjekk lek med vennene sine. Så at jeg henter tidlig er kun for egen interesse, barna hadde valgt å blitt lenger om de fikk muligheten

Anonymkode: 4b804...415

Skrevet

Ettåringen begynte i bhg nå, leverer ca 9 og henter mellom 14-15, nå er jeg i perm med en nyfødt og har derfor mulighet til det. En sjelden gang kan far hente etter jobb, ca 15:15, hvis det krasjer helt med amming eller uro med yngste

Anonymkode: aeb98...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...