Gå til innhold

Sidestiller du det å sette inn mer penger hver mnd som å tjene mer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om dere skjønner? 
Jeg tjener mindre enn samboer og setter inn mindre på felles konto. Slik har vi alltid gjort det. Det er snakk om 6-7000 mer hver mnd kanskje, noen ganger mer om han jobber overtid (men da har jo jeg alt ansvar hjemme med barna)

Jeg har arvet litt her og der, kanskje ca 600000 som jeg har satt inn på felles konto. 

Jeg bruker mest her i huset på ting som blomster, pynt, fikser gaver, klær til barna, melder de på og betaler for div arrangement osv. 
 

Problemet er at jeg føler om jeg skal bruke litt av noe av det som står på felles konto, f eks til en pult jeg ønsker meg på loftet (fra ikea), så må jeg spørre han føler jeg. Det er liksom alltid en kommentar på «hva brukte du den 1000 Lappen til da», eller alltid om vi trenger det. Argumentet for at han er slik er at han setter inn mer. Jeg har som sagt satt inn det jeg kan hver mnd, og jeg har satt inn større summer her og der. 

Jeg synes dette er så urettferdig og det er akkurat som han eier konto, men den er felles. Hvordan ville dere løst dette? 
 

Han sier hele tiden at han bruker alle sine penger felles og aldri noe på seg selv, men det synes jeg jo fint han kan gjøre.

Anonymkode: 40fb4...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare på noe helt annet enn det du spør om:

Du går i en litt klassisk felle som mange kvinner går i. Du kjøper småting og ting som er til nytte og skaper hygge hjemme, men du har i mindre grad medbestemmelsesrett over de store kjøpene, og blir på en måte "økonomisk underlegen" av det. Det virker også som om dialogen deres om økonomi ikke er helt god.

Jeg blir trist av å lese at du setter inn arven din (som er dine penger) på felles konto som han disponerer og i tillegg må gjennom et avhør fra han når du bruker penger. Du må sikre deg selv for en regnværsdag. Forhold tar slutt. Du må ha rett til dine egne midler og ditt eget liv.

Dere bør rydde opp i dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (33 minutter siden):

som han disponerer

Som han eier, skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pengene er dine og din arv. Hva er formålet med at de står på felleskonto?

 

Jeg har også arvet penger, satt de inn i indeksfond. Det har gitt så god avkastning at jeg har nok oppspart om jeg skulle bli alene

Anonymkode: 5f308...a21

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De pengene er dine og din arv. Hva er formålet med at de står på felleskonto?

 

Jeg har også arvet penger, satt de inn i indeksfond. Det har gitt så god avkastning at jeg har nok oppspart om jeg skulle bli alene

Anonymkode: 5f308...a21

Jo fordi han mener at siden jeg da betaler mindre på felles konto hver mnd så er det rett og rimelig. 

Anonymkode: 40fb4...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Nei, det som er rettferdig er at dere betaler en lik sum inn på felleskonto hver måned, samme hvor liten. Arven er din og bare din.

Hvis du har lyst på noe til deg bruker du dine egne penger, ikke felleskontoen. Jeg skjønner godt at han ikke vil at felleskontoen skal gå til blomster og pynteting.

Anonymkode: 8781c...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lønn / inntekt vi får går på felles kontoer og brukes av begge. Spør ikke om å bruke av det hvis det ikke er snakk om større beløp (typ 5000+).

Skal vi ha noe til huset blir vi enige. F.eks «jeg trenger/ønsker meg ny skrivepult , den koster 1500,- « 

«ok, kjøp den» 

Penger du arver er dine uansett om dere er bare samboere eller gift… 

 

Her tjener mannen mer enn der dobbelte av meg, men jeg tjente mer enn han en periode han ikke var i jobb. Uansett så har vi hatt felles økonomi fra vi flyttet sammen , hvem som tjener mest og hvem som bruker mest er ikke noe vi bryr oss om…

Han jobber mer, så jeg har selvfølgelig mer ansvar med hus og barn når han jobber overtid. 

Anonymkode: 57c55...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo først: er dere begge enige i at du tjener ok? Eller er det noe du har bestemt, alene? Dersom ditt inntjeningspotensiale er større enn din nåværende inntekt (fordi du synes det er mer moro å stille hjemme, kjøpe nips på butikken og ha rolige fager på jobb) så er det rimelig at han ikke lider for det valget.


Slik dere må enes om at han prioriterer overtid eller karriere over barn og husarbeid for at det skal være noe du (og ikke en innleid og lønnet person han dekker kostnaden av) skal ta.

Oppsummert: er dere ikke enige så dekker ikke partner opp. 

Og selvsagt må dere enes om interiør. Mener du din smak skal diktere? :klo: Skal møbelet eller nipset kun brukes av deg, kun sees av deg etc?

Anonymkode: a3e71...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis han tjener mer, så bidrar han mer økonomisk. Når han er borte er det jo du som tar deg av barn og hjem?

Da bidrar dere jo til fellesskapet på hver deres måte.

Jeg  og samboer betalte 50/50 i mange mange år. Han jobber mye, det kunne han ikke ha gjort om ikke jeg tok meg av barna. Han tjener dobbelt så mye som meg, så nå dekker han 2/3 av felleskostnader.

og du- de pengene, vær så snill og sett dem bort. Det er din arv, de skal ikke på felleskonto- det er dine. Hvis de skal forsvinne litt etter litt har du ingenting igjen. 

Anonymkode: 5f308...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ehm.. Nei, det som er rettferdig er at dere betaler en lik sum inn på felleskonto hver måned, samme hvor liten. Arven er din og bare din.

Hvis du har lyst på noe til deg bruker du dine egne penger, ikke felleskontoen. Jeg skjønner godt at han ikke vil at felleskontoen skal gå til blomster og pynteting.

Anonymkode: 8781c...e0f

Men klær og fritidsaktiviteter til barna er en felles kostnad, ikke noe du skal betale utenom fellesen.

Anonymkode: 36a4e...6f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset tjener jeg en god del mer enn mannen. 

Vi setter inn en prosentvis sats av inntekt på en felles brukskonto og felles regningskonto. Alt dette dekker barn, mat, møbler (som vi er enig om), ferier osv. Vi har en enighet av hva felles økonomi dekker og ikke dekker. 

Så har vi et beløp hver som vi sitter igjen med til private ting: klær, hobbyer, frisør, interiørting som vi strengt tatt ikke behøver, blomster osv. 

Arv, gaver og lignende er privat. Om jeg eller han mottar pengegaver så er det den så får det som disponerer det. I praksis har vi brukt det på ting som vi begge ønsker. F.eks bygge en hagestue eller ferieturer. Men noe har også gått privat, han fikk en større sum med foreldrene sine som han valgte å sette i noen aksjer. 

Anonymkode: 30446...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Men klær og fritidsaktiviteter til barna er en felles kostnad, ikke noe du skal betale utenom fellesen.

Anonymkode: 36a4e...6f3

Ja, selvsagt. Men da må man jo også være enig om hvor mye klær og ting barna faktisk trenger.

Anonymkode: 8781c...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo fordi han mener at siden jeg da betaler mindre på felles konto hver mnd så er det rett og rimelig. 

Anonymkode: 40fb4...840

Fordi HAN mener...

Anonymkode: b8e36...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...