Gå til innhold

Leietaker klager på inneklima


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er det vel en rimelig sjanse for at dette beror på leietakeren selv og ikke leiligheten. Det kan være alt fra allergisk reaksjon på vaskemiddel til hypokondri til psykiatri til forsøk på å svindle til seg lavere leie. Dere har gjort det dere kan og som forventes av dere som utleiere. Hun får velge selv om hun vil fortsette å bo der eller om hun vil se etter et annet sted. 
 

Legg ballen død.

Anonymkode: e97f2...319

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke. Det er leietakers seng, en helt vanlig seng med skuffer under.  Jeg vet ikke hvordan hun oppbevarer sengetøyet, om det ligger i disse skuffene eller annet sted. 

Leietaker er flink til å tørke sengetøy ute, og dynene har jeg sett at hun lufter innimellom også. 

TS

Anonymkode: 42045...169

Kan lufting og tørking av sengetøyet utendørs faktisk være problemet her?

Jeg fikk påvist pollenallergi i godt voksen alder. Symptomene mine var nettopp hodepine og luftveisplager.

Jeg kan absolutt ikke tørke sengetøyet mitt ute, da får jeg plager selv om jeg daglig tar allergimedisiner.

Anonymkode: 4085a...57a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så bra at dere er seriøse utleiere som faktisk sjekker opp! 

Det jeg vil si er at slike fuktmålere er upålitelige. Jeg hadde vaktmester som tok sjekket fukt i veggene hos meg, og alle prøver var ok. Det viste seg likevel at det var masse muggsopp. 

Jeg har hatt fagfolk som har gjort slett arbeid i forhold til inneklimaprøver i andre boliger. Dvs de har kun testet for noen få spesifikke typer muggarter, og ikke et bredere spekter. Det er veldig viktig at alle vinduer og ventiler er lukket før slike prøver tas. Det er også viktig at utslag på noen sopparter som er innenfor "normalen", fortsatt kan gi reaksjoner hos noen mennesker. 

Muggsopp kan komme selv om man ikke har hatt lekkasjer. Særlig underetasjer som er delvis/helt under bakkeplan, er veldig utsatt. 

Jeg ville bedt fagfolkene sende rapport på mail, slik at du får se nøyaktig hvilke muggarter som har blitt testet. Hvilket firma brukte dere? 

Anonymkode: 27476...cdf

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her er det vel en rimelig sjanse for at dette beror på leietakeren selv og ikke leiligheten. Det kan være alt fra allergisk reaksjon på vaskemiddel til hypokondri til psykiatri til forsøk på å svindle til seg lavere leie. Dere har gjort det dere kan og som forventes av dere som utleiere. Hun får velge selv om hun vil fortsette å bo der eller om hun vil se etter et annet sted. 
 

Legg ballen død.

Anonymkode: e97f2...319

Dette er reinspikka tull, les kommentaren over. 

Anonymkode: 27476...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

- Vært i kontakt med et firma som har gjort inneklimaundersøkelser med både luftmålinger og prøvetaking (dyrkningsprøve) av støv for å undersøke om det kan være fukt/mugg i leiligheten. Prøvene viser et helt normalt inneklima, der støvmaterialet/luften kun inneholder det man forventer i husstøv (hudceller, papirfibre, pollen osv). I rapporten deres anbefales ingen tiltak. 

Leietaker forteller at symptomene vedvarer, og krever at vi "ordner leiligheten" samt gir avslag i husleien siden hun mener at hun ikke kan benytte hovedsoverommet. 

Hva gjør vi videre? 

Anonymkode: 42045...169

Dere høres jo ut som helt eksemplariske utleiere.

Nå er det på tide å si til leietaker at dersom hun ikke å ønsker å bo der lengre kan hun si opp leieforholdet.

Anonymkode: 37cdd...14b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

 

Dette er reinspikka tull, les kommentaren over. 

Anonymkode: 27476...cdf

Benekter du at det finnes slike folk?

Anonymkode: a6e16...1e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Benekter du at det finnes slike folk?

Anonymkode: a6e16...1e0

Neida, men jeg vet også selv hvor syk man kan bli av inneklima, og at inneklimatester ikke alltid gir et sant bilde. Har selv hatt 1 takstmann og 2 inneklima "eksperter" som gjorde slett arbeid i sine undersøkelser. 

Anonymkode: 27476...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Neida, men jeg vet også selv hvor syk man kan bli av inneklima, og at inneklimatester ikke alltid gir et sant bilde. Har selv hatt 1 takstmann og 2 inneklima "eksperter" som gjorde slett arbeid i sine undersøkelser. 

Anonymkode: 27476...cdf

Ja da, man kan bli det, men det kan også være helt andre ting. Her har TS fått undersøkt boligen av flere, og det blir for enkelt å avfeie disse resultatene fordi du er misfornøyd med fagfolkene du selv har brukt. 

Anonymkode: e97f2...319

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

 

Dette er reinspikka tull, les kommentaren over. 

Anonymkode: 27476...cdf

Jeg lanserer flere mulige hypoteser på leietakerens ubehag, og TS har utvilsomt gjort mer enn de fleste utleiere ville gjort i samme situasjon. Du har ingen grunn til å avfeie mitt innlegg som «reinspikka tull» fordi du har opplevd noe annet.

Anonymkode: e97f2...319

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lanserer flere mulige hypoteser på leietakerens ubehag, og TS har utvilsomt gjort mer enn de fleste utleiere ville gjort i samme situasjon. Du har ingen grunn til å avfeie mitt innlegg som «reinspikka tull» fordi du har opplevd noe annet.

Anonymkode: e97f2...319

Jeg er helt enig i at utleier har opptrådd etisk. Men du har ikke kunnskap om hvordan slike målinger kan medføre mangler (som er påpekt flere steder i tråden), og avfeier det med "psykiatri" og "lureri". 

Anonymkode: 27476...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde foreslått en langtidsmåling av VOC og CO2. Kjøp inn to dingser og les de av hver måned. Etter 6 måneder, litt vinter og litt sommer så trekker du sammen med leietaker en konklusjon.

Har du en god leietaker som sliter, men det ikke er åpenbare feil på boligen, så kan dette være en grei løsning som skaper fakta på bordet og tillit mellom partene.

Tilby også tilgang til dingsene slik at vedkommende kan følge med på inneklima selv. Er det utbrudd av hoste akkurat når CO2 er over 1000ppm eller VOC over 200?

Lenke til dings:

https://www.clasohlson.com/no/Airthings-Wave-Plus,-smart-luftmaler-og-radonmaler/p/41-1802

Schnuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger vel bevisbyrden hos dem, dersom målingene dere har gjort viser normalt inneklima.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er leieboer flink til å lufte? Det er anbefalt å lufte bolig hver dag… 

 

Er det vedfyring i leiligheten? Jeg blir fort dårlig av vedfyring, blir for tett og dårlig luft om det fyres for mye. 
 

Balansert ventilasjon vet jeg det er mange som får migrene av, men da burde vel problemet vært i begge soverommene🤔

Anonymkode: 5e212...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, 

Jeg har bare antatt at dere ikke har balansert ventilasjon siden dere har satt inn ventil i veggen (for dette skal man ikke gjøre når man har balansert ventilasjon). 

Stemmer det, at dette ikke er et nyere bygg (tek 10 +) med ventilasjonsanlegg? HVIS det er ventilasjonsanlegg, så er det kjempeviktig at ventilasjonskanalene rengjøres av fagfolk. Der samler det seg veldig mye muggsopp over tid. I tillegg er det viktig at anlegget slås av en stund i forkant når det foretas inneklimatester. 

Anonymkode: 27476...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en leietaker som klaget på det samme, samtidig som de sa opp, og sa det hadde forårsaket astma (hun jobber med ting som kan forårsake astma...) De forventet da å slippe å betale for oppsigelsestiden... Vi sa vi måtte sjekke det opp, og ikke uten videre kunne godta det før vi visste mer. Vi fikk inn et firma som tok grundige prøver - de tok til og med opp en bit av gulvet for å ta prøver under, og bak listene. Det ble ikke funnet noe som skulle tilsi astma eller andre helseplager. Vi informerte om det, og de nektet fremdeles å betale for oppsigelsestiden (33 000 kr). Har vært mye styr med det i ettertid. 

Nå bor vi der selv en periode imens vi pusser opp hos oss, og vi sover på det rommet. Jeg er ekstremt sensitiv på luftkvalitet og slikt, og har ikke merket noe som helst. 

Aner ikke om det var noe de innbilte seg eller et forsøk på å slippe unna leie, men vi har uansett ikke dårlig samvittighet for at vi sto på vårt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er helt enig i at utleier har opptrådd etisk. Men du har ikke kunnskap om hvordan slike målinger kan medføre mangler (som er påpekt flere steder i tråden), og avfeier det med "psykiatri" og "lureri". 

Anonymkode: 27476...cdf

Les det jeg skrev én gang til. Jeg skriver at det er MULIG at det er andre forklaringer og hypoteser her. Selv om du mener du har kunnskap om slike målinger, vet da ikke du om det er gjort feil i dette tilfellet.

Anonymkode: e97f2...319

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Les det jeg skrev én gang til. Jeg skriver at det er MULIG at det er andre forklaringer og hypoteser her. Selv om du mener du har kunnskap om slike målinger, vet da ikke du om det er gjort feil i dette tilfellet.

Anonymkode: e97f2...319

Jeg "mener" ikke at jeg har kunnskap, jeg HAR kunnskap. Ts vil ikke svare på hva slags målinger som er gjort (luftprøver, støvprøver), hvem som har foretatt, eller hva som står i rapporten. Hvis det også viser seg at det er balansert ventilasjon i boligen, så kan det være èn forklaring på negative målinger. Står anlegget på eller vinduer åpne under prøvetaking, så kan dette gi negative svar. Det er faktisk altfor mange som ikke tar hensyn til dette under testing.

En allergiker kan reagere på små mengder muggsporer, selv om målingene er innenfor normalen. Testes f.eks aspergillus, og det slår ut på denne sopparten, men det er innenfor hva som er normalverdi, så kan noen likevel reagere på dette. Sånn som et eksempel. 

Anonymkode: 27476...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er leieboer flink til å lufte? Det er anbefalt å lufte bolig hver dag… 

 

Er det vedfyring i leiligheten? Jeg blir fort dårlig av vedfyring, blir for tett og dårlig luft om det fyres for mye. 
 

Balansert ventilasjon vet jeg det er mange som får migrene av, men da burde vel problemet vært i begge soverommene🤔

Anonymkode: 5e212...3f4


Har du astma?

Om du ikke har det påvist, så kan det være lurt å få det sjekket med slike symptomer på vedfyring.

Jeg tenkte ikke på astma da jeg begynte å føle uvel når det ble fyrt i ovnen, og skulle ønske jeg gikk til legen mye før. 

Anonymkode: 29483...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En allergiker kan reagere på små mengder muggsporer, selv om målingene er innenfor normalen. Testes f.eks aspergillus, og det slår ut på denne sopparten, men det er innenfor hva som er normalverdi, så kan noen likevel reagere på dette. Sånn som et eksempel. 

Anonymkode: 27476...cdf

Men hvis verdiene er innenfor det som regnes som normalt, er det vel ikke noe galt med boligen som medfører at vedkommende har rett på spesielle tiltak i boligen for huseiers regning eller reduksjon i leie??

Anonymkode: a6e16...1e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):


Har du astma?

Om du ikke har det påvist, så kan det være lurt å få det sjekket med slike symptomer på vedfyring.

Jeg tenkte ikke på astma da jeg begynte å føle uvel når det ble fyrt i ovnen, og skulle ønske jeg gikk til legen mye før. 

Anonymkode: 29483...59a

Nei, jeg har ikke astma. Men tett luft trigger migrene hos meg. 
 

Vi fyrer hjemme, men vi er også nøye på å lufte boligen (noe man skal gjøre uavhengig av vedfyring). 

Anonymkode: 5e212...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (13 timer siden):

Jeg hadde foreslått en langtidsmåling av VOC og CO2. Kjøp inn to dingser og les de av hver måned. Etter 6 måneder, litt vinter og litt sommer så trekker du sammen med leietaker en konklusjon.

Har du en god leietaker som sliter, men det ikke er åpenbare feil på boligen, så kan dette være en grei løsning som skaper fakta på bordet og tillit mellom partene.

Tilby også tilgang til dingsene slik at vedkommende kan følge med på inneklima selv. Er det utbrudd av hoste akkurat når CO2 er over 1000ppm eller VOC over 200?

Lenke til dings:

https://www.clasohlson.com/no/Airthings-Wave-Plus,-smart-luftmaler-og-radonmaler/p/41-1802

Schnuhu

Denne ser interessant ut☺️Jeg skal inn i ny bolig snart, og er interessert i best mulig inneklima siden jeg er mest hjemme☺️Kvir meg for å «avhøre» husverten om rens av ventilasjonsanlegg osv😅

Anonymkode: 7110c...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...