Gå til innhold

Hvorfor stemmer fattige amerikanere på Trump?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Bari skrev (1 time siden):

Det er også en feiltolkning at Trump-velgere er litt enkle. Mange er velreist, godt utdannet og har til og med bodd i andre verdensdeler. Selv om mange er verdensvante så ligger verdisynet fast.

Jeg kan forstå at amerikanerne vil være bevæpnet, av ulike grunner.

Jeg skrev vel ikke at de ressurssterke som stemmer trump ikke er velreist, godt utdannet og til og med bodd i andre verdensdeler? Jeg skrev ingenting om det, men jeg kan gjøre det. De rike som stemmer trump , både på,grunn av verdisyn og redsel for og skatte mer er gjerne bereiste, godt utdannet og noen har også bodd i andre verdensdeler. Ja, verdisynet ligger fast.  
jeg kan også forstå at amerikanere vil være bevæpnet når det har blitt som det har blitt. Det er mange som skulle ønske at de slapp og være bevæpnet for og føle seg trygge da. Jeg er jo glad jeg ikke vil være bevæpnet, men hvis jeg hadde vært den eneste ubevæpnede i mitt boligområde og følt meg utrygg hadde jeg skaffet meg våpen selv, selv om tanken er fjern fra min verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mandagsunge skrev (1 time siden):

Korfor gjer FrP det så godt hos dei uføre som dei vil ta trygda fra?

Fordi all forskning på samfunnsnivå viser ein samanheng mellom utdanningsnivå, helse og innetekt. Viss du aldri lærte kritisk tenkning og manglar den grunnleggande forståinga for korleis det politiske systemet du bur i fungerer (noko som gjerne kjem heimefrå, same kor mykje det er pensum på skulen), så er det lett å falle for demagogar som roper med store bokstavar og enkle ord, heller enn tørrpinnar som snakkar som budsjettal og statistikkar og andre keisame realitetar som driv samfunnet. 

Har også snakket med uføre som stemmer frp fordi de vil stramme inn. Stramme inn for uføre framover. Altså pur gjennomtenkt egoisme, hvis andre får mindre får jeg mer . FrP kan ikke ta trygda til de som allerede har vedtak, men de kan underregulere ved og kun øke grunnbeløpet med det de er forplikta til ( altså la være og legge på 500 kr i måneden ekstra som sittende regjering gjorde i sommer ) . Tanken er vel at det er en pott som skal deles , og jo færre som skal dele den jo mer blir det på MEG. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (1 time siden):

Korfor gjer FrP det så godt hos dei uføre som dei vil ta trygda fra?

Fordi all forskning på samfunnsnivå viser ein samanheng mellom utdanningsnivå, helse og innetekt. Viss du aldri lærte kritisk tenkning og manglar den grunnleggande forståinga for korleis det politiske systemet du bur i fungerer (noko som gjerne kjem heimefrå, same kor mykje det er pensum på skulen), så er det lett å falle for demagogar som roper med store bokstavar og enkle ord, heller enn tørrpinnar som snakkar som budsjettal og statistikkar og andre keisame realitetar som driv samfunnet. 

Men får de uføre og vanskeligstilte det noe bedre ved å stemme sosialistisk? Har de gjort underverker for folks økonomi?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (31 minutter siden):

Jeg skrev vel ikke at de ressurssterke som stemmer trump ikke er velreist, godt utdannet og til og med bodd i andre verdensdeler? 

Nei, jeg skrev det fordi for mange nordmenn så er Trump-velgere= våpen, redneck, ungdomsskole-dropout.

Noe som absolutt ikke stemmer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (2 timer siden):

Dårlig udannelse,lite forståelse for samfunnet. Rett og slett ignorante. Alt for mange i Norge som stemmer Høyre og FrP som absolutt burde holde stemmene sine langt unna disse partiene. 

Samme greiene i USA,bare enda verre. Føler alt for mange MAGA folk rett og slett er stokk dumme. Altså helt analfabeter.

Får de mer for pengene om de stemmer sosialistisk? AP er opptatt av "vanlige folk", men har de gjort noe for de som lever under fattigdomsgrensen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg skrev det fordi for mange nordmenn så er Trump-velgere= våpen, redneck, ungdomsskole-dropout.

Noe som absolutt ikke stemmer.

Ok,  men du siterte meg. 
nei det stemmer ikke, altså de du beskriver er typisk trump velgere sammen med de mest ressurssterke ( penger ) , så han appellerer til to ulike grupper i ytterkanter. Også er dette selvsagt generalisering , og en finner unntak i alle grupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bari skrev (13 minutter siden):

Det stemmer nok det. De andre som stemmer på Trump, stemmer nok ikke på ham personlig, men på det Republikanske partiet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ænema skrev (9 minutter siden):

…. Tror nordmenn som ser på nrk og tv2 😂🤣 

Hvilke medier synes du er gode alternativer da?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 timer siden):

Har sett den men vet ikke om de var representative for andre. Jeg husker heller ikke HVA de foretrakk ved å stemme republikansk. Husker du? 

Jeg tror republikanerne vil ha mindre skatt og dårligere sosialtilbud. Det vil føre til at lavtlønte klarer seg litt bedre dersom de unngår skade og sykdom. Jeg husker ikke helt nøyaktig men tror det var noe i den gata der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (36 minutter siden):

Ok,  men du siterte meg. 
nei det stemmer ikke, altså de du beskriver er typisk trump velgere sammen med de mest ressurssterke ( penger ) , så han appellerer til to ulike grupper i ytterkanter. Også er dette selvsagt generalisering , og en finner unntak i alle grupper. 

Jepp. Det som er interessant er om man tar en nordmann og en amerikaner som begge har god råd, lik utdanning o.s.v men som er veldig uenige når det kommer til spørsmål om dødstraff, abort, økonomisk politikk, barneoppdragelse o.s.v og prøver å finne ut HVORFOR de ser forskjellig på disse temaene.

Jeg tror at hvis Norge hadde fått nok onde mennesker som Breivik, eller flere seriemordere eller folk som dreper barn, så hadde holdningen til for eksempel dødsstraff snudd ganske fort. Det så vi senest rett etter frigjøringen i 1945.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Jepp. Det som er interessant er om man tar en nordmann og en amerikaner som begge har god råd, lik utdanning o.s.v men som er veldig uenige når det kommer til spørsmål om dødstraff, abort, økonomisk politikk, barneoppdragelse o.s.v og prøver å finne ut HVORFOR de ser forskjellig på disse temaene.

Jeg tror at hvis Norge hadde fått nok onde mennesker som Breivik, eller flere seriemordere eller folk som dreper barn, så hadde holdningen til for eksempel dødsstraff snudd ganske fort. Det så vi senest rett etter frigjøringen i 1945.

Enig. Og noen av de forskjellige synene på disse temaene finner en jo forklaring på  med kultur og landets tilstand, men andre ikke. 

dette med barneoppdragelse fikk meg til og tenke på tråden om Marius. De rike velutdannede amerikanske  trump stemmerne jeg kjenner ville ikke stusset et sekund om foreldrene hans betalte han ut av dette privat ved og bestikke noen. Sånn som de gjør når deres barn havner i trøbbel. Her ser vi alle ut til og være enige. Hadde vært interssant og få en amerikaner inn der, hadde sikkert vært oppgitt over mette Marit og haakons tafatthet ved at de ikke har klart og bestikke noen for og få saken( e)  henlagt for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (1 time siden):

Det vil føre til at lavtlønte klarer seg litt bedre dersom de unngår skade og sykdom.

Jeg vil ikke si det. Ser man rundt i verden virker det som om forholdene for lavtlønnede og folk uten arbeid er nært knyttet. Dess bedre folk uten arbeide har det, dess bedre har de lavtlønnede det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Fant80 said:

Føler alt for mange MAGA folk rett og slett er stokk dumme. Altså helt analfabeter.

Kunnskapsløse, ikke dumme nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (13 timer siden):

Jeg vil ikke si det. Ser man rundt i verden virker det som om forholdene for lavtlønnede og folk uten arbeid er nært knyttet. Dess bedre folk uten arbeide har det, dess bedre har de lavtlønnede det. 

Hva du og jeg sier er ikke nødvendigvis det samme som velgerne tror. Hva velgerne tror vil Trumpe realitetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Grosny skrev (46 minutter siden):

Hva du og jeg sier er ikke nødvendigvis det samme som velgerne tror. Hva velgerne tror vil Trumpe realitetene.

Jeg er dessverre klar over det. Selv om vi ser gang på gang at innstramninger i sikkerhetsnettet fører til dårligere forhold for lavtlønnede i land etter land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss heller ikke late som at Demokratene har vært arbeiderklassens venn i det siste tiårene. Utviklingen der de rike blir rikere og rikere mens kjøpekraften til arbeiderne står på stedet hvil / blir svekket har skjedd både mens Demokratene og Republikanerne har sittet med makten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...