Gå til innhold

Hunden gjemmer seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min på 2,5 år gjemmer seg under senga hver gang vi skal gå tur. Den liker å leke gjemsel. Hun synes det er gøy at jeg kommer å skal ta henne. Hun bjeffer i glede. Har prøvd med godbiter men neida. Har også en annen hund og kan ikke leke gjemsel med den yngste på 2,5 år. Hva skal jeg gjøre? Hun er frisk som en fisk sa vetrinæren.

Anonymkode: 31841...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts. Hunden legger seg ned i likestilling. Med forbeina nede og rumpa opp så hun synes det er så gøy at jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge noe under senga til vanen gir seg?

Anonymkode: d9e71...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hunden min på 2,5 år gjemmer seg under senga hver gang vi skal gå tur. Den liker å leke gjemsel. Hun synes det er gøy at jeg kommer å skal ta henne. Hun bjeffer i glede. Har prøvd med godbiter men neida. Har også en annen hund og kan ikke leke gjemsel med den yngste på 2,5 år. Hva skal jeg gjøre? Hun er frisk som en fisk sa vetrinæren.

Den gjør det som er blitt forsterket og den liker.  Du må endre rutinen og lære den noe annet. Eller ta med den andre og gå ut.  Du gjør det den forventer, og da er de en forsterkning. 

Anonymkode: 6e1d4...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg går tur med den andre hunden alene. Får ikke lagt noe under senga fordi ellers gjemmer hun seg under sofaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Prøvd å bare gå ut uten hunden? Det funket på hunden jeg har nå, selv om gjemsel er gøy har han et snev av FOMO. Den forrige hunden min var ikke særlig interessert i tur og gjemte seg under senga eller sofaen så lenge været ikke var pent nok, der hjalp det med gode dekken til forskjellig vær 😊

Anonymkode: 1b50e...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg går tur med den andre hunden alene. Får ikke lagt noe under senga fordi ellers gjemmer hun seg under sofaene.

heng på den et bånd så du kan ta den fram uten å jakte på den. Vær litt i forkant

Anonymkode: 6e1d4...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk døra til sengerommet før det gis signal om turgåing. Burde være rimelig elementært.

Anonymkode: f5d96...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lukk døra til sengerommet før det gis signal om turgåing. Burde være rimelig elementært.

Anonymkode: f5d96...47c

Hun skjønner den. Smart hund. Da er hun først inn på rommet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun gjør det, ignorer henne. Ikke belønn atferden med å gå etter henne.

Start med å gi noen godbiter hos deg, f.eks i stua. Tren f..eks "sitt" eller "ligg", alt etter hva hun kan og belønn med godbiter. Når du har hennes fokus så flytter du deg gradvis ut i gangen (evt bare har sele og kobbel med deg inn i stua). Tren sitt/dekk og belønn med godbit. Ta på selen. Tren videre sitt/dekk og belønn et par repetisjoner og så går dere ut.

Tanken er å skifte hundens fokus fra "Tur = gøy lek" til at hun er i treningsmodus både før og etter du tar på selen og starter turen.

Skulle hun smette inn under sengen, så går du bare og setter deg i stua igjen og ignorer henne helt. Kommer hun inn til deg i stua, gi henne en godbit og begynn å trene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...